Machiko Kyô: Nejlepší filmy
a seriály

7.6

Machiko Kyô: Filmy a seriály

  • Povídky o bledé luně po dešti
    Povídky o bledé luně po dešti (1953)
    FilmRole: Lady Wakasa
    Povídky o bledé luně po dešti (1953) volně obměňuje dvě povídky ze stejnojmenné klasické knihy, jejíž autor Akinari Ueda žil v letech 1734 1809 a inspiroval se příběhy, tradovanými po staletí. Venkovský hrnčíř Gendžuro trpí bídou uprostřed zmatku válečných sporů mezí mocnými rody, jež pustoší zemi, rozsévají hrůzu a smrt. S manželkou a dítětem, se svou sestrou a švagrem hledají útočiště ve městě, Gendžurova žena se cestou odpojí a zabijí ji vojáci. Nic netušící hrnčíř dorazí do města sám a podlehne kouzlu krásné ženy, ve skutečnosti démona. Prohlédne, vrátí se domů a tam ho přivítá manželka nyní už také duch. Hrnčířův švagr si vyslouží zásluhy a vysokou hodnost na válečném poli, ale když se v nevěstinci setká s manželkou, kterou za jeho dlouhé nepřítomnosti znásilnili vojáci, odloží skvělou zbroj a oba se vracejí do vesnice Stručný záznam hlavní dějové linie pochopitelně nevystihuje vztahy ani psychologické motivace; jenom pramálo napoví o skutečném tématu, o myšlence a naprosto nic o ztvárnění. Tento film s mimořádnou přesvědčivostí potvrzuje, že Mizoguči nehledal zpravidla v minulosti záminku pro únik před naléhavou problematikou dneška, ani příležitost, jak se oddávat virtuózním, leč samoúčelným a chladným etudám. Naopak: podobně jako Kurosawa, Kobajaši a další, také on křísil minulé doby a životy k obrazu dneška, vytyčoval paralely, navozoval obecně platné konflikty a dilemata. Bylo jen k prospěchu věci, jestliže tak nečinil tezovitě, nýbrž s mistrným zvládnutím výrazových prostředků filmové řeči. Tvůrci podobných filmů neoslavují hrdinné činy a nádheru feudálů, na jejichž mocenské spory vždy doplácí prostý člověk. Ubohý vesničan nebo městský chuďas, jeho nejistý život vydaný napospas kopytům válečných ořů, napjatým luků, vytaseným mečům a namířeným kopím. Pláč nad mrtvolami žen a dětí uprostřed rozvalin domova a popleněná, spálená úroda Takže toto stanovisko není pokaždé tak jednoznačné jako v Povídkách o bledé luně po dešti.
    80%
    Povídky o bledé luně po dešti (1953) volně obměňuje dvě povídky ze stejnojmenné klasické knihy, jejíž autor Akinari Ueda žil v letech 1734 1809 a inspiroval se příběhy, tradovanými po staletí. Venkovský hrnčíř Gendžuro trpí bídou uprostřed zmatku válečných sporů mezí mocnými rody, jež pustoší zemi, rozsévají hrůzu a smrt. S manželkou a dítětem, se svou sestrou a švagrem hledají útočiště ve městě, Gendžurova žena se cestou odpojí a zabijí ji vojáci. Nic netušící hrnčíř dorazí do města sám a podlehne kouzlu krásné ženy, ve skutečnosti démona. Prohlédne, vrátí se domů a tam ho přivítá manželka nyní už také duch. Hrnčířův švagr si vyslouží zásluhy a vysokou hodnost na válečném poli, ale když se v nevěstinci setká s manželkou, kterou za jeho dlouhé nepřítomnosti znásilnili vojáci, odloží skvělou zbroj a oba se vracejí do vesnice Stručný záznam hlavní dějové linie pochopitelně nevystihuje vztahy ani psychologické motivace; jenom pramálo napoví o skutečném tématu, o myšlence a naprosto nic o ztvárnění. Tento film s mimořádnou přesvědčivostí potvrzuje, že Mizoguči nehledal zpravidla v minulosti záminku pro únik před naléhavou problematikou dneška, ani příležitost, jak se oddávat virtuózním, leč samoúčelným a chladným etudám. Naopak: podobně jako Kurosawa, Kobajaši a další, také on křísil minulé doby a životy k obrazu dneška, vytyčoval paralely, navozoval obecně platné konflikty a dilemata. Bylo jen k prospěchu věci, jestliže tak nečinil tezovitě, nýbrž s mistrným zvládnutím výrazových prostředků filmové řeči. Tvůrci podobných filmů neoslavují hrdinné činy a nádheru feudálů, na jejichž mocenské spory vždy doplácí prostý člověk. Ubohý vesničan nebo městský chuďas, jeho nejistý život vydaný napospas kopytům válečných ořů, napjatým luků, vytaseným mečům a namířeným kopím. Pláč nad mrtvolami žen a dětí uprostřed rozvalin domova a popleněná, spálená úroda Takže toto stanovisko není pokaždé tak jednoznačné jako v Povídkách o bledé luně po dešti.
    1
  • Tvář toho druhého
    Tvář toho druhého (1966)
    FilmRole: Mrs. Okuyama
    Ve snímku Tvář toho druhého sledujeme pana Okuyamu, který se vyrovnává se značným traumatem. Výbuch v průmyslovém areálu mu totiž značně znetvořil tvář, kterou od té doby permanentně zakrývá obvazy. Cítí se být izolovaný a bojí se, že jeho handicap povede k rozpadu manželství. Z nouze tak vyhledá pomoc psychiatra, který mu navrhne neobvyklé řešení - protetickou masku. Okuyama je k experimentu zpočátku skeptický. Svůj názor však začne rychle měnit ve chvíli, kdy si uvědomí, že s novou tváří přichází i zcela nová identita...
    Žánry:DramaSci-fi
    80%
    Ve snímku Tvář toho druhého sledujeme pana Okuyamu, který se vyrovnává se značným traumatem. Výbuch v průmyslovém areálu mu totiž značně znetvořil tvář, kterou od té doby permanentně zakrývá obvazy. Cítí se být izolovaný a bojí se, že jeho handicap povede k rozpadu manželství. Z nouze tak vyhledá pomoc psychiatra, který mu navrhne neobvyklé řešení - protetickou masku. Okuyama je k experimentu zpočátku skeptický. Svůj názor však začne rychle měnit ve chvíli, kdy si uvědomí, že s novou tváří přichází i zcela nová identita...
    Žánry:DramaSci-fi
    2
  • Rašomon
    Rašomon (1950)
    FilmRole: Masako
    79%
    3
  • Ulice hanby
    Ulice hanby (1956)
    FilmRole: Mickey
    77%
    4
  • Ukigusa
    Ukigusa (1959)
    FilmRole: Sumiko
    76%
    5
  • Chûshingura
    Chûshingura (1958)
    FilmRole: Orui, Spy
    74%
    6
  • Bratr a sestra
    Bratr a sestra (1953)
    FilmRole: Mon
    Mon, nejstarší dcera z venkovské rodiny, se vrací z Tokia těhotná po aféře se studentem Kobatou. To způsobí skandál, který ohrozí vyhlídky na sňatek její mladší sestry San v rodině, která má finanční potíže. Nevrlý nejstarší bratr Inokichi se rozhodne ujmout role strážce morálky, což má otřesné následky.
    Žánry:Drama
    72%
    Mon, nejstarší dcera z venkovské rodiny, se vrací z Tokia těhotná po aféře se studentem Kobatou. To způsobí skandál, který ohrozí vyhlídky na sňatek její mladší sestry San v rodině, která má finanční potíže. Nevrlý nejstarší bratr Inokichi se rozhodne ujmout role strážce morálky, což má otřesné následky.
    Žánry:Drama
    7
  • Itsuwareru seiso
    Itsuwareru seiso (1951)
    FilmRole: Kimicho
    71%
    8
  • Brána pekel
    Brána pekel (1953)
    FilmRole: Lady Kesa
    Japonský barevný film „Brána pekel“ zachycuje historickou událost z dávných japonských dějin, která byla již mnohokrát v různých podobách zpracována v japonské literatuře. Je to vzpoura z roku 1159, kdy zrádní náčelníci rodů Minamoto a Fudžiwara přepadli císařský palác. V boji o záchranu císaře a jeho sestry poznal válečník Morito dvorní dámu císařovy sestry, krásnou Kesu. Zamiloval se do ní a když byla vzpoura potlačena, vyžádal si ji jako odměnu za svou věrnost císaři za manželku. Kesa však již byla vdaná za jiného důstojníka. Milovala svého manžela a chtěla mu zůstat věrná. Morito, jehož rozum byl zakalen vášní, pohrozil Kese, že vyvraždí celou její rodinu, jestliže nebude jeho. Touto pohrůžkou od ní vynutil slib, že mu pomůže při zavraždění manžela. Před okamžikem, stanoveným pro vraždu, si však Kesa vyměnila s manželem lůžko a svým životem jej zachránila. Morito pozdě poznal, že lásku si nelze vynutit násilím. Když jej bolestí zlomený Kesin manžel odmítl potrestat smrtí, zřekl se života a uchýlil se do kláštera, aby ve víře hledal vykoupení ze svého činu. (Film byl natočen barevným systémem Eastmancolor.) (FILMOVÝ PŘEHLED 51 / 1956)
    Žánry:DramaOscarový
    70%
    Japonský barevný film „Brána pekel“ zachycuje historickou událost z dávných japonských dějin, která byla již mnohokrát v různých podobách zpracována v japonské literatuře. Je to vzpoura z roku 1159, kdy zrádní náčelníci rodů Minamoto a Fudžiwara přepadli císařský palác. V boji o záchranu císaře a jeho sestry poznal válečník Morito dvorní dámu císařovy sestry, krásnou Kesu. Zamiloval se do ní a když byla vzpoura potlačena, vyžádal si ji jako odměnu za svou věrnost císaři za manželku. Kesa však již byla vdaná za jiného důstojníka. Milovala svého manžela a chtěla mu zůstat věrná. Morito, jehož rozum byl zakalen vášní, pohrozil Kese, že vyvraždí celou její rodinu, jestliže nebude jeho. Touto pohrůžkou od ní vynutil slib, že mu pomůže při zavraždění manžela. Před okamžikem, stanoveným pro vraždu, si však Kesa vyměnila s manželem lůžko a svým životem jej zachránila. Morito pozdě poznal, že lásku si nelze vynutit násilím. Když jej bolestí zlomený Kesin manžel odmítl potrestat smrtí, zřekl se života a uchýlil se do kláštera, aby ve víře hledal vykoupení ze svého činu. (Film byl natočen barevným systémem Eastmancolor.) (FILMOVÝ PŘEHLED 51 / 1956)
    Žánry:DramaOscarový
    9
  • Malenkiy beglets
    Malenkiy beglets (1966)
    FilmRole: Director of the shelter
    69%
    10
  • Kagi
    Kagi (1959)
    FilmRole: Ikuko Kenmochi
    68%
    11
  • Shaka
    Shaka (1961)
    FilmRole: Nandabala
    Indický princ opouští svůj pohodlný a bohatý svět, aby šest let putoval a meditoval v hledání duchovního osvícení. Siddhárta (Cojoin Hong) se odvrací od starého náboženství, když lidé zbytečně hladoví a posvátné rituály zahrnují lidské oběti. Během svých meditací je pokoušen eroticky tančícími ženami, démony a zlomyslnými intrikami svého zločinného bratrance. Zoufalý dosáhnout duchovní dokonalosti a stát se Buddhou. Cestuje, aby obrátil následovníky svou laskavostí a moudrostí, a získává množství věřících, když zabrání slonovi rozdrtit místního kněze. Buddha se samozřejmě stává jedním z největších náboženských vůdců světa.
    Žánry:Drama
    67%
    Indický princ opouští svůj pohodlný a bohatý svět, aby šest let putoval a meditoval v hledání duchovního osvícení. Siddhárta (Cojoin Hong) se odvrací od starého náboženství, když lidé zbytečně hladoví a posvátné rituály zahrnují lidské oběti. Během svých meditací je pokoušen eroticky tančícími ženami, démony a zlomyslnými intrikami svého zločinného bratrance. Zoufalý dosáhnout duchovní dokonalosti a stát se Buddhou. Cestuje, aby obrátil následovníky svou laskavostí a moudrostí, a získává množství věřících, když zabrání slonovi rozdrtit místního kněze. Buddha se samozřejmě stává jedním z největších náboženských vůdců světa.
    Žánry:Drama
    12
  • Genji monogatari
    Genji monogatari (1951)
    FilmRole: Awaji no ue
    67%
    13
  • Kurotokage
    Kurotokage (1962)
    FilmRole: Mrs. Midorikawa
    67%
    14
  • Ruten no ouhi
    Ruten no ouhi (1960)
    FilmRole: Ryûko Korinkakura (Hiroko Aishinkakura)
    Pu Che, mladší bratr mandžuského císaře Pua Wena, se žení s Rjuko, dcerou starobylé aristokratické rodiny. Vše se děje v zájmu japonských vládců, kteří tak legitimizují vztah mezi Japonskem a jeho čínským loutkovým státem. Ke všeobecnému překvapení se mezi Pu Che a Rjuko rozvine hluboká láska. Ta je vystavena zkoušce, když Japonsko prohraje válku, Mandžukuo je rozpuštěno a císařský dvůr musí uprchnout. Milenci se nyní musí rozdělit: Pu Che se snaží uprchnout do Japonska se svým bratrem, zatímco Rjuko prchá se svou dcerou Eisei zemí. Film o vztahu Pua Ťie (1907-94), bratra "posledního císaře" Pua I a jeho druhé manželky, markýzy Hiro Saga (1914-87).
    67%
    Pu Che, mladší bratr mandžuského císaře Pua Wena, se žení s Rjuko, dcerou starobylé aristokratické rodiny. Vše se děje v zájmu japonských vládců, kteří tak legitimizují vztah mezi Japonskem a jeho čínským loutkovým státem. Ke všeobecnému překvapení se mezi Pu Che a Rjuko rozvine hluboká láska. Ta je vystavena zkoušce, když Japonsko prohraje válku, Mandžukuo je rozpuštěno a císařský dvůr musí uprchnout. Milenci se nyní musí rozdělit: Pu Che se snaží uprchnout do Japonska se svým bratrem, zatímco Rjuko prchá se svou dcerou Eisei zemí. Film o vztahu Pua Ťie (1907-94), bratra "posledního císaře" Pua I a jeho druhé manželky, markýzy Hiro Saga (1914-87).
    15
  • Císařovna Jang Kwei-Fei
    Císařovna Jang Kwei-Fei (1955)
    FilmRole: Princess Yang Kwei-fei
    V Číně osmého století truchlí císař nad smrtí své ženy. Rodina Jangů chce císaři poskytnout manželku, aby upevnila svůj vliv u dvora. Generál An Lu-šan najde vzdálenou příbuznou pracující v jejich kuchyni, kterou připraví, aby ji představili císaři. Císař se do ní zamiluje a ona se stane princeznou Jang Kuej-fej. Jangové jsou poté jmenováni významnými ministry, ačkoli An Lu-šan nezíská dvorní pozici, po které touží. Ministři zneužívají svou moc natolik, že proti Jangům vypukne lidová vzpoura, kterou podněcuje An Lu-šan.
    Žánry:Drama
    66%
    V Číně osmého století truchlí císař nad smrtí své ženy. Rodina Jangů chce císaři poskytnout manželku, aby upevnila svůj vliv u dvora. Generál An Lu-šan najde vzdálenou příbuznou pracující v jejich kuchyni, kterou připraví, aby ji představili císaři. Císař se do ní zamiluje a ona se stane princeznou Jang Kuej-fej. Jangové jsou poté jmenováni významnými ministry, ačkoli An Lu-šan nezíská dvorní pozici, po které touží. Ministři zneužívají svou moc natolik, že proti Jangům vypukne lidová vzpoura, kterou podněcuje An Lu-šan.
    Žánry:Drama
    16
  • Jokyo
    Jokyo (1960)
    Film
    66%
    17
  • Otoko wa tsurai yo: Torajiro junjoshishu
    Otoko wa tsurai yo: Torajiro junjoshishu (1976)
    FilmRole: Aya
    66%
    18