György Bánffy: Nejlepší filmy
a seriály

7.4

György Bánffy: Filmy a seriály

  • Pátá pečeť
    Pátá pečeť (1976)
    FilmRole: Magas

    Jeden z nejlepších filmů maďarské kinematografie je strhujícím psychologickým podobenstvím o vině a nevině, o čistotě morálky a konfrontaci morálních priorit. Skupinka mužských protagonistů se za války v okupované Budapešti tajně schází v lokálu, kde probírá jednu z největších otázek lidské společnosti a humanity, a následně je zajata nacisty a postavena před rozhodnutí, které má nenávratně změnit jejich životy.

    Žánry:DramaVálečnýRetro
    84%

    Jeden z nejlepších filmů maďarské kinematografie je strhujícím psychologickým podobenstvím o vině a nevině, o čistotě morálky a konfrontaci morálních priorit. Skupinka mužských protagonistů se za války v okupované Budapešti tajně schází v lokálu, kde probírá jednu z největších otázek lidské společnosti a humanity, a následně je zajata nacisty a postavena před rozhodnutí, které má nenávratně změnit jejich životy.

    Žánry:DramaVálečnýRetro
    1
  • 2
  • Mefisto
    Mefisto (1981)
    Film
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Hofgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Hofgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu v třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klasu Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mejisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    77%
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Hofgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Hofgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu v třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klasu Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mejisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    3
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl (1985)
    Film

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    4
  • 141 minut z nedokončené věty
    141 minut z nedokončené věty (1975)
    Film

    Film natočený podle rozsáhlého románu maďarského spisovatele Tibora Déryho, inspirovaného tvorbou Marcela Prousta a Thomase Manna, stejně jako maďarskou tradicí realismu. Déry ilustruje panoráma společnosti během Horthyho éry, konflikt mezi buržoazií a dělnickou třídou. Nedokončená věta zůstala v podobě pouhého rukopisu téměř deset let a byla vydána až po 2. světové válce, kdy okamžitě dosáhla velkého úspěchu. Díky mistrného umění v určitých okamžicích přesvědčivě zkratkovitě vyprávět však film pevně drží pohromadě stejně jako jeho knižní předloha. (3Kino)

    Žánry:Drama
    71%

    Film natočený podle rozsáhlého románu maďarského spisovatele Tibora Déryho, inspirovaného tvorbou Marcela Prousta a Thomase Manna, stejně jako maďarskou tradicí realismu. Déry ilustruje panoráma společnosti během Horthyho éry, konflikt mezi buržoazií a dělnickou třídou. Nedokončená věta zůstala v podobě pouhého rukopisu téměř deset let a byla vydána až po 2. světové válce, kdy okamžitě dosáhla velkého úspěchu. Díky mistrného umění v určitých okamžicích přesvědčivě zkratkovitě vyprávět však film pevně drží pohromadě stejně jako jeho knižní předloha. (3Kino)

    Žánry:Drama
    5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • Vojáci svobody I. - IV.
    Vojáci svobody I. - IV. (1977)
    Film

    Jestliže ruská epopej Osvobození zachycovala hrdinství nepřemožitelné a vždy ušlechtilé sovětské armády, nesoucí hlavní břímě bojů proti hitlerovskému Německu, další rozlehlý epos Vojáci svobody rozšířil pohled na odbojové dění ve státech, které budou tvořit součást bolševického bloku. I tentokrát je určující komunistický odboj, k němž obyvatelstvo celé Evropy obdivně vzhlíží. První část zachycuje události po německé porážce u Stalingradu. Vznikl proklamativní, inscenačně nabubřelý a staticky se odvíjející velkofilm, v němž mžikovitě vystupuje plejáda evropských komunistických vůdců. Je příkladnou ukázkou jednostranného, politicky zdeformovaného náhledu na novodobé dějiny.

    Žánry:VálečnýRetro
    45%

    Jestliže ruská epopej Osvobození zachycovala hrdinství nepřemožitelné a vždy ušlechtilé sovětské armády, nesoucí hlavní břímě bojů proti hitlerovskému Německu, další rozlehlý epos Vojáci svobody rozšířil pohled na odbojové dění ve státech, které budou tvořit součást bolševického bloku. I tentokrát je určující komunistický odboj, k němž obyvatelstvo celé Evropy obdivně vzhlíží. První část zachycuje události po německé porážce u Stalingradu. Vznikl proklamativní, inscenačně nabubřelý a staticky se odvíjející velkofilm, v němž mžikovitě vystupuje plejáda evropských komunistických vůdců. Je příkladnou ukázkou jednostranného, politicky zdeformovaného náhledu na novodobé dějiny.

    Žánry:VálečnýRetro
    13