6.9

Joan Tewkesbury: Filmy a seriály

  • 1
  • 2
  • McCabe a paní Millerová
    McCabe a paní Millerová (1971)
    FilmRole: Townsperson
    • Google Play
    • iTunes
    Do malého hornického městečka na severozápadě USA na počátku minulého století přijíždí hazardní hráč John Q. McCabe, aby si tu otevřel salón. A kdo jiný by mu mohl s místním podnikáním lépe pomoci než bývalá bordelmamá Constance Miller, která má s vedením podobných podniků nemalé zkušenosti. Film Roberta Altmana natočený v překrásné divoké přírodě v okolí Vancouveru, nabízí v hlavních rolích Warren Beatty (Bonnie a Clyde) a Julie Christie (Doktor Živago), jež byla za tuto roli nominována na Oscara.
    Žánry:DramaWestern
    73%
    Do malého hornického městečka na severozápadě USA na počátku minulého století přijíždí hazardní hráč John Q. McCabe, aby si tu otevřel salón. A kdo jiný by mu mohl s místním podnikáním lépe pomoci než bývalá bordelmamá Constance Miller, která má s vedením podobných podniků nemalé zkušenosti. Film Roberta Altmana natočený v překrásné divoké přírodě v okolí Vancouveru, nabízí v hlavních rolích Warren Beatty (Bonnie a Clyde) a Julie Christie (Doktor Živago), jež byla za tuto roli nominována na Oscara.
    Žánry:DramaWestern
    3
  • Nashville
    Nashville (1975)
    FilmRole: Tom's Lover / Kenny's Mother (uncredited) (voice)
    Nashville je hlavní město Tennessee. Je to také metropole country music. A počínaje rokem 1975 i název filmu. Natočil ho americký režisér Robert Altman, který už předtím projevoval sklon k mimořádnosti i neúctu k zavedeným normám, a to rozmanitým způsobem: v cynickém příběhu amerických vojenských lékařů za korejské války (MASH), ve fantastické historce chlapce schopného létat jako ptáci (Brewster McCloud), v antiwesternu s antipatickými antihrdiny (McCabe a paní Millerová), v rafinované šarádě na pomezí pravdy a přeludů (Vidiny), v odheroizované gangsterce z 30. let Bonnie a Clyde naruby (Zloději jako my), v rozčarovaném pohledu na svět hráčské vášně (Kalifornský poker). Nevšednost, nekonvenčnost, ale také sklon k nezávaznosti, který poněkud oslabuje potenciální kvality těchto rysů, v americké kinematografii jinak sympatických: některé hlasy kritiky napovídají, že Nashville se z této linie vymyká, a to k prospěchu věci. V typickém americkém městě střední velikosti a ve středostavovském prostředí probíhá sled výjevů, které jsou jednotícím motivem. Tím je příjezd kandidáta fiktivní politické strany na prezidentský úřad, což je podnětem k orgiím písní, tanců, estrád. S nimi se prolíná soukromý osud celé galerie postav až do vyvrcholení, kdy jeden mladík vytáhne z pouzdra místo kytary revolver a začne střílet na pódium; někoho zabije, někoho zraní, někteří zpěváci uprchnou, jiní zpívají dál v očekávání kandidátova příchodu.
    72%
    Nashville je hlavní město Tennessee. Je to také metropole country music. A počínaje rokem 1975 i název filmu. Natočil ho americký režisér Robert Altman, který už předtím projevoval sklon k mimořádnosti i neúctu k zavedeným normám, a to rozmanitým způsobem: v cynickém příběhu amerických vojenských lékařů za korejské války (MASH), ve fantastické historce chlapce schopného létat jako ptáci (Brewster McCloud), v antiwesternu s antipatickými antihrdiny (McCabe a paní Millerová), v rafinované šarádě na pomezí pravdy a přeludů (Vidiny), v odheroizované gangsterce z 30. let Bonnie a Clyde naruby (Zloději jako my), v rozčarovaném pohledu na svět hráčské vášně (Kalifornský poker). Nevšednost, nekonvenčnost, ale také sklon k nezávaznosti, který poněkud oslabuje potenciální kvality těchto rysů, v americké kinematografii jinak sympatických: některé hlasy kritiky napovídají, že Nashville se z této linie vymyká, a to k prospěchu věci. V typickém americkém městě střední velikosti a ve středostavovském prostředí probíhá sled výjevů, které jsou jednotícím motivem. Tím je příjezd kandidáta fiktivní politické strany na prezidentský úřad, což je podnětem k orgiím písní, tanců, estrád. S nimi se prolíná soukromý osud celé galerie postav až do vyvrcholení, kdy jeden mladík vytáhne z pouzdra místo kytary revolver a začne střílet na pódium; někoho zabije, někoho zraní, někteří zpěváci uprchnou, jiní zpívají dál v očekávání kandidátova příchodu.
    4
  • Hráč
    Hráč (1992)
    FilmRole: Joan Tewkesbury
    Mladý vedoucí pracovník filmového studia Griffin Mill je neustále znervózňován anonymními pohlednicemi, v nichž mu neznámý scenárista vyhrožuje smrtí. Mill zjistí totožnost zneuznaného autora a chce se s ním dohodnout. Vypijí spolu pár skleniček v baru a při ostřejší výměně názorů na opuštěném parkovišti Mill neovládne nahromaděný vztek a nechtěně autora zabije. Je vyšetřován policií jako poslední, kdo zavražděného viděl naživu, ale žádný důkaz proti němu neexistuje. Výhružné pohlednice chodí dál. Mill se pomalu smiřuje s myšlenkou, že zabil nevinného člověka a veškeré síly věnuje zneškodnění nového ambiciózního pracovníka, který se tlačí na jeho místo. Naváže intimní vztah s milenkou zavražděného autora June a obratně manévruje v cynickém filmařském prostředí ke svému prospěchu. Jeho kariéra závratně stoupá... Po roce se mu ozve autor pohlednic a nabídne k realizaci scénář, nazvaný Hráč. Vypráví o vedoucím pracovníkovi hollywoodského studia, který zabije otravného scenáristu a projde mu to. Griffin dá okamžitě filmu zelenou...
    71%
    Mladý vedoucí pracovník filmového studia Griffin Mill je neustále znervózňován anonymními pohlednicemi, v nichž mu neznámý scenárista vyhrožuje smrtí. Mill zjistí totožnost zneuznaného autora a chce se s ním dohodnout. Vypijí spolu pár skleniček v baru a při ostřejší výměně názorů na opuštěném parkovišti Mill neovládne nahromaděný vztek a nechtěně autora zabije. Je vyšetřován policií jako poslední, kdo zavražděného viděl naživu, ale žádný důkaz proti němu neexistuje. Výhružné pohlednice chodí dál. Mill se pomalu smiřuje s myšlenkou, že zabil nevinného člověka a veškeré síly věnuje zneškodnění nového ambiciózního pracovníka, který se tlačí na jeho místo. Naváže intimní vztah s milenkou zavražděného autora June a obratně manévruje v cynickém filmařském prostředí ke svému prospěchu. Jeho kariéra závratně stoupá... Po roce se mu ozve autor pohlednic a nabídne k realizaci scénář, nazvaný Hráč. Vypráví o vedoucím pracovníkovi hollywoodského studia, který zabije otravného scenáristu a projde mu to. Griffin dá okamžitě filmu zelenou...
    5
  • Příběhy Alfreda Hitchcocka
    Příběhy Alfreda Hitchcocka (1985)
    Seriál
    70%
    6
  • Man's Favorite Sport?
    Man's Favorite Sport? (1964)
    FilmRole: Woman in Elevator (uncredited)
    Roger Willoughby (Rock Hudson) je prodavač v obchodě s rybářskými potřebami, který se proslavil svou příručkou pro začínající rybáře. Je úspěšný, má krásnou přítelkyni a vůbec žije spokojený život. Tedy až do chvíle, kdy mu cestu zkříží Abigail Pageová (Paula Prentiss). Od toho okamžiku pronásleduje Rogera jedna pohroma za druhou, což vyvrcholí, když Abigail přesvědčí Rogerova šéfa, aby ho v rámci reklamní kampaně na svůj obchod vyslal soutěžit na známou rybářskou soutěž. Problém je v tom, že Roger napsal svou příručku, přestože v životě nebyl na rybách. Pokud však nechce, aby se celá věc prozradila a on dostal padáka, zúčastnit se musí. Příprava a účast na soutěži pak s sebou přináší sled komických a absurdních situací, které Rogerovi pěkně zamotají život...
    69%
    Roger Willoughby (Rock Hudson) je prodavač v obchodě s rybářskými potřebami, který se proslavil svou příručkou pro začínající rybáře. Je úspěšný, má krásnou přítelkyni a vůbec žije spokojený život. Tedy až do chvíle, kdy mu cestu zkříží Abigail Pageová (Paula Prentiss). Od toho okamžiku pronásleduje Rogera jedna pohroma za druhou, což vyvrcholí, když Abigail přesvědčí Rogerova šéfa, aby ho v rámci reklamní kampaně na svůj obchod vyslal soutěžit na známou rybářskou soutěž. Problém je v tom, že Roger napsal svou příručku, přestože v životě nebyl na rybách. Pokud však nechce, aby se celá věc prozradila a on dostal padáka, zúčastnit se musí. Příprava a účast na soutěži pak s sebou přináší sled komických a absurdních situací, které Rogerovi pěkně zamotají život...
    7
  • My Three Sons
    My Three Sons (1960)
    Seriál
    67%
    8
  • Zloději jako my
    Zloději jako my (1974)
    FilmRole: Lady in Train Station

    V tomto Altmanově gangsterském příběhu, jenž vypráví o zamilovaných psancích odsouzených k smrti, hrají hlavní roli zločinci z doby Velké deprese T-Dub (Bert Remsen), Chicamaw (John Schuck) a Bowie (Keith Carradine), kteří po útěku z vězení vylupují banky. Nejprve se mezi jednotlivými loupežemi ukrývají u Dee Mobleyho (Tom Skerritt) a Keechie (Shelley Duvall) a následně u Mattie (Louise Fletcher). Stále senzačnější zprávy o jejich loupežích bez kapky krve je však donutí rozdělit se. Po autonehodě nechává Chicamaw zraněného Bowieho v péči Keechie a ti dva se do sebe zamilují. Bowie tak musí nalézt rovnováhu mezi svým poutem ke Keechie, loajalitou vůči svým kamarádům a samozřejmě potřebou získat peníze na cestu do Mexika. Pomalu se nad nimi stahují mraky a Bowie s Keechie drsným způsobem zjistí, že zlodějská čest má své hranice a že nakonec půjde o holý život. Snímek byl natočen stejně jako film noir They Live by Night (1949) Nicolase Raye na motivy románu Edwarda Andersona a scénáristé spolu s Altmanovými hereckými oblíbenci vlastně vytvořili žánrově mnohotvárný remake tohoto snímku s příchutí klasiky Bonnie a Clyde. Altman se v tomto filmu nezajímá ani tolik o násilnické kousky gangsterů, nýbrž s větším zaujetím sleduje příběh každodenního života svých filmových hrdinů, které ale vůbec neglorifikuje. Film ale ukazuje gangstery jako oběti společnosti a doby hospodářské recese, přepadení bank jsou zde do jisté míry projevem sociální rebelie a nesouhlasu s daným stavem. Brutalita, mrazivá ironie, ostré svícení, záběry přes zrcadlo či sklo, všudypřítomné hrající rádio, práce kamery zdůrazňující fragmenty emocí, expresivní detaily, smysl pro ironický nadhled i napínavou akci – to vše řadí snímek k tomu nejlepšímu z Altmanovy tvorby 70. let.

    65%

    V tomto Altmanově gangsterském příběhu, jenž vypráví o zamilovaných psancích odsouzených k smrti, hrají hlavní roli zločinci z doby Velké deprese T-Dub (Bert Remsen), Chicamaw (John Schuck) a Bowie (Keith Carradine), kteří po útěku z vězení vylupují banky. Nejprve se mezi jednotlivými loupežemi ukrývají u Dee Mobleyho (Tom Skerritt) a Keechie (Shelley Duvall) a následně u Mattie (Louise Fletcher). Stále senzačnější zprávy o jejich loupežích bez kapky krve je však donutí rozdělit se. Po autonehodě nechává Chicamaw zraněného Bowieho v péči Keechie a ti dva se do sebe zamilují. Bowie tak musí nalézt rovnováhu mezi svým poutem ke Keechie, loajalitou vůči svým kamarádům a samozřejmě potřebou získat peníze na cestu do Mexika. Pomalu se nad nimi stahují mraky a Bowie s Keechie drsným způsobem zjistí, že zlodějská čest má své hranice a že nakonec půjde o holý život. Snímek byl natočen stejně jako film noir They Live by Night (1949) Nicolase Raye na motivy románu Edwarda Andersona a scénáristé spolu s Altmanovými hereckými oblíbenci vlastně vytvořili žánrově mnohotvárný remake tohoto snímku s příchutí klasiky Bonnie a Clyde. Altman se v tomto filmu nezajímá ani tolik o násilnické kousky gangsterů, nýbrž s větším zaujetím sleduje příběh každodenního života svých filmových hrdinů, které ale vůbec neglorifikuje. Film ale ukazuje gangstery jako oběti společnosti a doby hospodářské recese, přepadení bank jsou zde do jisté míry projevem sociální rebelie a nesouhlasu s daným stavem. Brutalita, mrazivá ironie, ostré svícení, záběry přes zrcadlo či sklo, všudypřítomné hrající rádio, práce kamery zdůrazňující fragmenty emocí, expresivní detaily, smysl pro ironický nadhled i napínavou akci – to vše řadí snímek k tomu nejlepšímu z Altmanovy tvorby 70. let.

    9
  • 10
  • Oči Laury Marsové
    Oči Laury Marsové (1978)
    Film
    58%
    11
  • Noc v ráji
    Noc v ráji (1983)
    Film
    40%
    12