David Gant: Nejlepší filmy
a seriály

6.8

David Gant: Filmy a seriály

  • Gándhí
    Gándhí (1982)
    FilmRole: Daniels
    Biografie Mohandase K.Gándhího, nenápadného právníka, ze kterého se stala díky jeho filozofii nenásilí a přímého protestu vůdčí duchovní osobnost Indie. Příběh Mahátmy Gándhího a jeho vzestupu z postu bojovného právníka v Jižní Africe až na pozici duchovního vůdce v Indii. Po svém návratu do Indie si Gándhí uvědomuje, že Britové udělali z Indů druhořadé občany. Dovede indický lid až k povstání proti Britům, přičemž zpočátku volí pouze formu nenásilných protestů Tento film popisuje život a dobu Mahátmy Gándhího, indického politického vůdce, kterému se podařilo osvobodit svou zemi od britské nadvlády za pomoci nenásilných prostředků a tím dát naději a inspiraci nadcházejícím generacím.
    81%
    Biografie Mohandase K.Gándhího, nenápadného právníka, ze kterého se stala díky jeho filozofii nenásilí a přímého protestu vůdčí duchovní osobnost Indie. Příběh Mahátmy Gándhího a jeho vzestupu z postu bojovného právníka v Jižní Africe až na pozici duchovního vůdce v Indii. Po svém návratu do Indie si Gándhí uvědomuje, že Britové udělali z Indů druhořadé občany. Dovede indický lid až k povstání proti Britům, přičemž zpočátku volí pouze formu nenásilných protestů Tento film popisuje život a dobu Mahátmy Gándhího, indického politického vůdce, kterému se podařilo osvobodit svou zemi od britské nadvlády za pomoci nenásilných prostředků a tím dát naději a inspiraci nadcházejícím generacím.
    1
  • Brazil
    Brazil (1985)
    FilmRole: Interview Official
    • iVysílání
    • Google Play
    • iTunes
    • +1
    Podobně jako ve DVANÁCTI OPICÍCH, i zde Gilliam umístil svůj příběh do těžko definovatelného období kolem Vánoc "někdy ve 20. století", kdy armády bezejmenných úředníčků striktně dodržujících kancelářskou etiku jak z 30. let na každém kroku doprovází fantaskní přístroje moderní doby. Groteskní prostředí doplňují stejně groteskní postavy - hlavní hrdina Sam (Jonathan Pryce), jež se postupně sbližuje s naivní Jill (Kim Griest), pro kterou největší potěšení představuje sauna a filmy bratrů Marxových; Samova matka posedlá plastickou chirurgií; Jack v podání Michaela Palina, jemuž byla tato role napsána na tělo a jehož postava prochází ve filmu proměnou z příjemného chlapíka až k typickému produktu zrůdného systému, který např. svou ženu oslovuje Barbaro jen proto, že jeho šéf si není schopen zapamatovat její pravé jméno.
    75%
    Podobně jako ve DVANÁCTI OPICÍCH, i zde Gilliam umístil svůj příběh do těžko definovatelného období kolem Vánoc "někdy ve 20. století", kdy armády bezejmenných úředníčků striktně dodržujících kancelářskou etiku jak z 30. let na každém kroku doprovází fantaskní přístroje moderní doby. Groteskní prostředí doplňují stejně groteskní postavy - hlavní hrdina Sam (Jonathan Pryce), jež se postupně sbližuje s naivní Jill (Kim Griest), pro kterou největší potěšení představuje sauna a filmy bratrů Marxových; Samova matka posedlá plastickou chirurgií; Jack v podání Michaela Palina, jemuž byla tato role napsána na tělo a jehož postava prochází ve filmu proměnou z příjemného chlapíka až k typickému produktu zrůdného systému, který např. svou ženu oslovuje Barbaro jen proto, že jeho šéf si není schopen zapamatovat její pravé jméno.
    2
  • 3
  • Umělcova smlouva
    Umělcova smlouva (1982)
    FilmRole: Seymour

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renezanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    72%

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renezanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    4
  • Krupiér
    Krupiér (1998)
    Film
    • KVIFF TV
    Ví, že existují jistá pravidla, jejichž porušení znamená pro krupiéry konec jejich kariéry. Ale právě ono porušení je konečně výzvou, kterou celou dobu hledal. Jack Manfred shání práci a životní uplatnění. Vrátil se z jižní Afriky, kde pracoval v jednom z provinčních kasín a jediné, co ví je, že krupiérem už rozhodně být nechce. Stal by se raději spisovatelem. Nedostatek hotovosti ho ale nakonec přeci jen přinutí nastoupit do kasína U Zlatého lva. Návrat do domu závislých je mnohem lehčí, než si Jack myslel. Tentokrát ale chce mít vše pod kontrolou on. Nemíní se nechat nekončící mašínérií vydělávání a prohrávání peněz sešrotovat, vyždímat a vyvrhnout. Ví, že existují jistá pravidla, jejichž porušení znamená pro krupiéry konec jejich kariéry. Ale právě ono porušení je konečně výzvou, kterou Jack celou dobu hledal.
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    70%
    Ví, že existují jistá pravidla, jejichž porušení znamená pro krupiéry konec jejich kariéry. Ale právě ono porušení je konečně výzvou, kterou celou dobu hledal. Jack Manfred shání práci a životní uplatnění. Vrátil se z jižní Afriky, kde pracoval v jednom z provinčních kasín a jediné, co ví je, že krupiérem už rozhodně být nechce. Stal by se raději spisovatelem. Nedostatek hotovosti ho ale nakonec přeci jen přinutí nastoupit do kasína U Zlatého lva. Návrat do domu závislých je mnohem lehčí, než si Jack myslel. Tentokrát ale chce mít vše pod kontrolou on. Nemíní se nechat nekončící mašínérií vydělávání a prohrávání peněz sešrotovat, vyždímat a vyvrhnout. Ví, že existují jistá pravidla, jejichž porušení znamená pro krupiéry konec jejich kariéry. Ale právě ono porušení je konečně výzvou, kterou Jack celou dobu hledal.
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    5
  • Krvavé housle
    Krvavé housle (1998)
    FilmRole: Conductor (Oxford)
    69%
    6
  • Kingsglaive: Final Fantasy XV
    Kingsglaive: Final Fantasy XV (2016)
    Film
    • Netflix
    • Google Play
    • iTunes
    • +1

    Království Lucis a impérium Niflheim spolu válčí už odnepaměti kvůli posvátnému krystalu, jenž drží královská rodina Lucisu. Král Regis z Lucisu vysílá jako poslední spásu v této válce svoji elitní skupinu bojovníků Kingsglaive, které vede Nyx Ulrich a doufá v rychlý obrat války.

    I přes tuto naději král Regis musí přijmout ultimátum a spojit svazkem svého syna a princeznu z Niflheimu. Jenže tou dobou jednotky Niflheimu mění hlavní město království v obří bojiště, které bude mít vliv na osud celého království, ve kterém právě stojí Nyx. Podaří se mu zachránit Lucis?

    68%

    Království Lucis a impérium Niflheim spolu válčí už odnepaměti kvůli posvátnému krystalu, jenž drží královská rodina Lucisu. Král Regis z Lucisu vysílá jako poslední spásu v této válce svoji elitní skupinu bojovníků Kingsglaive, které vede Nyx Ulrich a doufá v rychlý obrat války.

    I přes tuto naději král Regis musí přijmout ultimátum a spojit svazkem svého syna a princeznu z Niflheimu. Jenže tou dobou jednotky Niflheimu mění hlavní město království v obří bojiště, které bude mít vliv na osud celého království, ve kterém právě stojí Nyx. Podaří se mu zachránit Lucis?

    7
  • Johanka z Arku
    Johanka z Arku (1999)
    FilmRole: The Duke of Bedford
    Je skutečně poslem boží vůle, jak o sobě tvrdí? Když charismatická dívka prokáže u dvora jisté nadpřirozené schopnosti, získá skutečně velení nad zbytky francouzské armády, která marně obléhá Orleans. Zoufalým útokem ignorujícím základy válečné taktiky se jí podaří Angličany překvapit a za cenu velkých ztrát nakonec zvítězit. Johanka je šokovaná krutostí války, ale věrna svému božskému poslání spěchá s nejvěrnějšími bojovníky k hradbám Paříže, aby dokončila osvobození Francie. Král vrcholně spokojený s pozvolným obratem ve válce Johanku záměrně nepodpoří. Z prosté dívky se stává nepohodlná "Národní hrdinka" komplikující vychytralé pikle mocipánů. Johanka je zradou vydána do rukou nenáviděných Angličanů, postavena před inkviziční soud a upálena. Podstatná část tohoto výpravného a vizuálním stylem nezaměnitelného Bessonova filmu se natáčela u nás.
    Režie:Luc Besson
    62%
    Je skutečně poslem boží vůle, jak o sobě tvrdí? Když charismatická dívka prokáže u dvora jisté nadpřirozené schopnosti, získá skutečně velení nad zbytky francouzské armády, která marně obléhá Orleans. Zoufalým útokem ignorujícím základy válečné taktiky se jí podaří Angličany překvapit a za cenu velkých ztrát nakonec zvítězit. Johanka je šokovaná krutostí války, ale věrna svému božskému poslání spěchá s nejvěrnějšími bojovníky k hradbám Paříže, aby dokončila osvobození Francie. Král vrcholně spokojený s pozvolným obratem ve válce Johanku záměrně nepodpoří. Z prosté dívky se stává nepohodlná "Národní hrdinka" komplikující vychytralé pikle mocipánů. Johanka je zradou vydána do rukou nenáviděných Angličanů, postavena před inkviziční soud a upálena. Podstatná část tohoto výpravného a vizuálním stylem nezaměnitelného Bessonova filmu se natáčela u nás.
    Režie:Luc Besson
    8
  • Ohnivá liška
    Ohnivá liška (1982)
    FilmRole: KGB Official
    • Google Play
    • iTunes

    Polovina osmdesátých let. Závody ve zbrojení vrcholí a Amerika je ohrožena. Rusové totiž vyvinuli Mig 32, superstíhačku, která se stává hrozbou, jež by mohla zvrátit poměr vojenských sil. Její vývoj velmi znepokojuje CIA i ostatní západní tajné služby. Letoun má totiž takové vlastnosti, že uniknout každému radarovému systému je pro něj stejná hračka jako se vypořádat s přesilou nepřátelských letadel. Navíc dokáže letět rychlostí, která šestkrát překoná rychlost zvuku. Hrozí nebezpečí, že se Mig 32 začne sériově vyrábět a tak zbývá jediné řešení: zmocnit se prototypu s kódovým označením Ohnivá liška, který je ukryt na jedné z leteckých základen v bývalém SSSR. Jenže to nebude tak jednoduché, protože stíhačka má mimo jiné také zcela nový typ ovládání, které reaguje na myšlenkové podněty pilota. A který americký pilot dokáže v bojových situacích myslet rusky? Jeden ano. Jmenuje se Mitchell Gant a je nejen veteránem z Vietnamu trpícím silným postválečným syndromem, ale také jedním z nejlepších zkušebních pilotů. Také ovšem bývalým. Nyní totiž žije osaměle v pustině Aljašky a nechce mít s armádou, zbraněmi a válčením vůbec nic společného. Výmluvnému zástupci vlády se však pilota podaří přesvědčit, aby ještě jednou vyrazil na poslední, téměř sebevražednou misi. Má proniknout na základnu, kde je stroj bedlivě střežen, zmocnit se ho a odletět s ním přes Aljašku do USA. Než se však ke stroji dostane a svede brilantní letecký souboj se sovětskými piloty, čeká ho hra s tím nejnebezpečnějším protivníkem, s bdělou a nelítostnou KGB, které musí uniknout a ještě přitom najít sovětského vědce, disidenta, který se na vývoji letadla podílel a může Gantovi prozradit, jak se stroje zmocnit.

    58%

    Polovina osmdesátých let. Závody ve zbrojení vrcholí a Amerika je ohrožena. Rusové totiž vyvinuli Mig 32, superstíhačku, která se stává hrozbou, jež by mohla zvrátit poměr vojenských sil. Její vývoj velmi znepokojuje CIA i ostatní západní tajné služby. Letoun má totiž takové vlastnosti, že uniknout každému radarovému systému je pro něj stejná hračka jako se vypořádat s přesilou nepřátelských letadel. Navíc dokáže letět rychlostí, která šestkrát překoná rychlost zvuku. Hrozí nebezpečí, že se Mig 32 začne sériově vyrábět a tak zbývá jediné řešení: zmocnit se prototypu s kódovým označením Ohnivá liška, který je ukryt na jedné z leteckých základen v bývalém SSSR. Jenže to nebude tak jednoduché, protože stíhačka má mimo jiné také zcela nový typ ovládání, které reaguje na myšlenkové podněty pilota. A který americký pilot dokáže v bojových situacích myslet rusky? Jeden ano. Jmenuje se Mitchell Gant a je nejen veteránem z Vietnamu trpícím silným postválečným syndromem, ale také jedním z nejlepších zkušebních pilotů. Také ovšem bývalým. Nyní totiž žije osaměle v pustině Aljašky a nechce mít s armádou, zbraněmi a válčením vůbec nic společného. Výmluvnému zástupci vlády se však pilota podaří přesvědčit, aby ještě jednou vyrazil na poslední, téměř sebevražednou misi. Má proniknout na základnu, kde je stroj bedlivě střežen, zmocnit se ho a odletět s ním přes Aljašku do USA. Než se však ke stroji dostane a svede brilantní letecký souboj se sovětskými piloty, čeká ho hra s tím nejnebezpečnějším protivníkem, s bdělou a nelítostnou KGB, které musí uniknout a ještě přitom najít sovětského vědce, disidenta, který se na vývoji letadla podílel a může Gantovi prozradit, jak se stroje zmocnit.

    9
  • Marie
    Marie (2024)
    Film
    • Netflix
    57%
    10
  • 11
  • Prokletá
    Prokletá (2020)
    Seriál
    • Netflix
    54%
    12
  • 13