?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

František Sandr: Filmy a seriály

  • Měsíc nad řekou
    Měsíc nad řekou (1953)
    Film
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: "Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé." Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    73%
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: "Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé." Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    1
  • Stříbrný vítr
    Stříbrný vítr (1954)
    Film
    Příběh zachycující psychologii dospívání mladého chlapce koncem minulého století. V malém jihočeském městě, mezí kamarády ze školy a v úzkoprsé společnosti dospělých, prožívá septimán Jan Ratkin zmatky prvních citových záchvěvů a střetává se s nepochopením i zlou vůlí okolního světa, který je tolik odlišný od jeho představ a přání. Citlivý chlapec se bouří proti krutosti a omezenosti dospělých a dává se unášet bohatstvím svých zážitků...
    72%
    Příběh zachycující psychologii dospívání mladého chlapce koncem minulého století. V malém jihočeském městě, mezí kamarády ze školy a v úzkoprsé společnosti dospělých, prožívá septimán Jan Ratkin zmatky prvních citových záchvěvů a střetává se s nepochopením i zlou vůlí okolního světa, který je tolik odlišný od jeho představ a přání. Citlivý chlapec se bouří proti krutosti a omezenosti dospělých a dává se unášet bohatstvím svých zážitků...
    2
  • Lišáci, Myšáci a Šibeničák
    Lišáci, Myšáci a Šibeničák (1970)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    Klouzačky, lyžování, sněhové pevnosti, koulovačky, zkrátka zima, to je to pravé roční období pro zábavu dětí z vesnice pod vrchem Šibeničákem. Jejich vůdcem byl vždy Zrzek, syn místního hrobníka. Jenže pak se do vsi přistěhoval Myšák, jehož otec se stal předsedou zemědělského družstva, a ten všechny kluky přetáhl na svou stranu, zejména díky tomu, že může kluky vozit na koních, které mu táta občas půjčoval. Hrdý Zrzek raději z party odešel než by se podřídil Myšákovi. Věrná mu zůstala pouze kamarádka Barborka, která mu pomáhá chytat ptáky, zejména pověstného černého havrana. Nepřátelství mezi oběma kluky pokračuje řadou potyček a naschválů. A zatímco Zrzek konečně chytil havrana, Myšák, který se ke koním chová laskavěji než ke kamarádům, má starosti se svou oblíbenou klisnou Sylvou, která čeká hříbátko. Stav Sylvy se totiž zhoršil natolik, že musela být utracena a Myšákovi se jen tak tak podařilo zachránit alespoň její hříbě, když otci slíbí, že se o něj bude starat. A právě tohle neštěstí nakonec kluky usmíří. Myšák spí s hříbátkem ve stáji, krmí ho, zahřívá a je to právě Zrzek, kdo mu s tím pomáhá.
    69%
    Klouzačky, lyžování, sněhové pevnosti, koulovačky, zkrátka zima, to je to pravé roční období pro zábavu dětí z vesnice pod vrchem Šibeničákem. Jejich vůdcem byl vždy Zrzek, syn místního hrobníka. Jenže pak se do vsi přistěhoval Myšák, jehož otec se stal předsedou zemědělského družstva, a ten všechny kluky přetáhl na svou stranu, zejména díky tomu, že může kluky vozit na koních, které mu táta občas půjčoval. Hrdý Zrzek raději z party odešel než by se podřídil Myšákovi. Věrná mu zůstala pouze kamarádka Barborka, která mu pomáhá chytat ptáky, zejména pověstného černého havrana. Nepřátelství mezi oběma kluky pokračuje řadou potyček a naschválů. A zatímco Zrzek konečně chytil havrana, Myšák, který se ke koním chová laskavěji než ke kamarádům, má starosti se svou oblíbenou klisnou Sylvou, která čeká hříbátko. Stav Sylvy se totiž zhoršil natolik, že musela být utracena a Myšákovi se jen tak tak podařilo zachránit alespoň její hříbě, když otci slíbí, že se o něj bude starat. A právě tohle neštěstí nakonec kluky usmíří. Myšák spí s hříbátkem ve stáji, krmí ho, zahřívá a je to právě Zrzek, kdo mu s tím pomáhá.
    3
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    Film
    69%
    4
  • Perličky na dně
    Perličky na dně (1965)
    Film
    • KVIFF TV
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jímž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    69%
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jímž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    5
  • Pohádka o staré tramvaji
    Pohádka o staré tramvaji (1961)
    Film
    Jak už z názvu vyplývá, je to pohádka hodně moderní a zasazená do soudobých reálií. Vypráví o tom, jak ke starému tramvajáku přijede na prázdniny jeho zvídavý vnuk - a prožije mnoho netušených dobrodružství. Společně s dalšími dětmi totiž opraví stařičkou, již nepojízdnou tramvaj. Z dnešního pohledu je to vyprávění dílem naivní, dílem výchovné - už nejmladší generace má být vedena k tomu, aby byla společnosti prospěšná.
    Žánry:RodinnýPohádka
    67%
    Jak už z názvu vyplývá, je to pohádka hodně moderní a zasazená do soudobých reálií. Vypráví o tom, jak ke starému tramvajáku přijede na prázdniny jeho zvídavý vnuk - a prožije mnoho netušených dobrodružství. Společně s dalšími dětmi totiž opraví stařičkou, již nepojízdnou tramvaj. Z dnešního pohledu je to vyprávění dílem naivní, dílem výchovné - už nejmladší generace má být vedena k tomu, aby byla společnosti prospěšná.
    Žánry:RodinnýPohádka
    6
  • Mezi námi zloději
    Mezi námi zloději (1963)
    Film
    66%
    7
  • Fádní odpoledne
    Fádní odpoledne (1964)
    Film

    Krátkometrážní počin Ivana Passera ukazuje nekonečný boj staré generace s tou nastupující, který je ve společnosti přítomný odnepamětí. Prim hraje typický poetika Hrabalovské předlohy, kde sledujeme různorodé figurky vysedávající v hospodě, debatující o fotbale, každodenních malichernostech a pronášející stále stejné hospodské moudra, díky čemuž je vidět, že prostředí putyk se za těch necelých 60 let vůbec nezměnilo. Jejich nalévání přeruší až přítomnost intelektuála, který nic neřekne, akorát chodí na toaletu a čte si. Už jen jeho samotná přítomnost je ohrožením lidového teritoria štamgastů a jejich strnulá konverzace dostane podnět k vyjádření negativních emocí. Mudrování v hospodě nad zkaženou mladou generací dnes akorát nahradila diskuzní sekce na sociálních sítích, a vyobrazené situace jsou díky na době nelpějícímu tématu aktuální i dnes.

    Žánry:Komedie
    66%

    Krátkometrážní počin Ivana Passera ukazuje nekonečný boj staré generace s tou nastupující, který je ve společnosti přítomný odnepamětí. Prim hraje typický poetika Hrabalovské předlohy, kde sledujeme různorodé figurky vysedávající v hospodě, debatující o fotbale, každodenních malichernostech a pronášející stále stejné hospodské moudra, díky čemuž je vidět, že prostředí putyk se za těch necelých 60 let vůbec nezměnilo. Jejich nalévání přeruší až přítomnost intelektuála, který nic neřekne, akorát chodí na toaletu a čte si. Už jen jeho samotná přítomnost je ohrožením lidového teritoria štamgastů a jejich strnulá konverzace dostane podnět k vyjádření negativních emocí. Mudrování v hospodě nad zkaženou mladou generací dnes akorát nahradila diskuzní sekce na sociálních sítích, a vyobrazené situace jsou díky na době nelpějícímu tématu aktuální i dnes.

    Žánry:Komedie
    8
  • Mladá léta
    Mladá léta (1952)
    Film
    65%
    9
  • Z mého života
    Z mého života (1955)
    Film
    64%
    10
  • Jak se krade milión
    Jak se krade milión (1967)
    Film
    Nenápadný účetní, vždy vyhodnocovaný jako nejlsvědomitější pracovník, náhodně příjde na způsob, jak zpronevěřovat peníze tak, aby si toho nikdo nevšiml. Ani podrobná konrola nic závadného v účtech nezjistí, jenže běžný občan, zvyklý žít skromně, vůbec neví,co si má z nakradenými penězmi počít. Snímek kolísá na hraně mezi rozvernou podvodnickou komedií a mravoličným zamyšlením. V hlavní roli exceluje Rudolf Hrušínský s příznačně nehnutým výrazem obličeje.
    Žánry:KomedieKrimi
    64%
    Nenápadný účetní, vždy vyhodnocovaný jako nejlsvědomitější pracovník, náhodně příjde na způsob, jak zpronevěřovat peníze tak, aby si toho nikdo nevšiml. Ani podrobná konrola nic závadného v účtech nezjistí, jenže běžný občan, zvyklý žít skromně, vůbec neví,co si má z nakradenými penězmi počít. Snímek kolísá na hraně mezi rozvernou podvodnickou komedií a mravoličným zamyšlením. V hlavní roli exceluje Rudolf Hrušínský s příznačně nehnutým výrazem obličeje.
    Žánry:KomedieKrimi
    11
  • Jak se Franta naučil bát
    Jak se Franta naučil bát (1959)
    Film

    Dva dřevorubci si krátí dlouhou chvíli strašením pocestných. Chasník Franta se jim vysměje a přizná, že se ani bát neumí. Rád by pocit strachu poznal. Dřevorubci ho proto pošlou do mlýna, kde prý straší. Franta chce ve mlýně přenocovat. Ani mlynář, který se ze mlýna právě vystěhoval, he nemůže odradit. Frantovi se líbí jeho dcera Verunka a slíbí, že strašidla ze mlýna vyžene. Verunka za Frantou večer příjdea dá mu škapulíř, který ho má chránit. V noci začnou ve mlýně strašit dva duchové, ale nebojácný Franta ji ještě zatleská. Když se pak strašidla chystají odlétnout oknem, Franta jedno z nich chytí. To mu pak za svobodu slibuje peníze, ukryté ve sklepě. Duchové se přiznají, že jsou zakletí mlynáři a že kdysi okrádali lidi. Nyní za trest musí strašit. Franta zbaví duchy kletby, když jim dá přivonět ke škapulíři. Peníze s dopisem na rozloučenou nechá mlynáři, aby je rozdal chudým. Pak běží dřevorubcům vyprávět, jak duchy zahnal a přizná, že s mlýna odešel, protože měl strach, že ho Verunka nebude chtít. Když si ale uvědomí, že dosud neznámý pocit strachu právě zažil, spěchá za Verunkou. Najde ji uplakanou a ví, že už se bát nemusí.

    Žánry:KomediePohádka
    63%

    Dva dřevorubci si krátí dlouhou chvíli strašením pocestných. Chasník Franta se jim vysměje a přizná, že se ani bát neumí. Rád by pocit strachu poznal. Dřevorubci ho proto pošlou do mlýna, kde prý straší. Franta chce ve mlýně přenocovat. Ani mlynář, který se ze mlýna právě vystěhoval, he nemůže odradit. Frantovi se líbí jeho dcera Verunka a slíbí, že strašidla ze mlýna vyžene. Verunka za Frantou večer příjdea dá mu škapulíř, který ho má chránit. V noci začnou ve mlýně strašit dva duchové, ale nebojácný Franta ji ještě zatleská. Když se pak strašidla chystají odlétnout oknem, Franta jedno z nich chytí. To mu pak za svobodu slibuje peníze, ukryté ve sklepě. Duchové se přiznají, že jsou zakletí mlynáři a že kdysi okrádali lidi. Nyní za trest musí strašit. Franta zbaví duchy kletby, když jim dá přivonět ke škapulíři. Peníze s dopisem na rozloučenou nechá mlynáři, aby je rozdal chudým. Pak běží dřevorubcům vyprávět, jak duchy zahnal a přizná, že s mlýna odešel, protože měl strach, že ho Verunka nebude chtít. Když si ale uvědomí, že dosud neznámý pocit strachu právě zažil, spěchá za Verunkou. Najde ji uplakanou a ví, že už se bát nemusí.

    Žánry:KomediePohádka
    12
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1951)
    Film

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    63%

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    13
  • Tony, tobě přeskočilo
    Tony, tobě přeskočilo (1968)
    FilmRole: SNB
    Přitažlivě natočená moralita sděluje, že vůbec nezáleží na komfortu a hmotném vybavení, důležité jsou fungující mezilidské vztahy. Přesvědčí se o tom i čtveřice kamarádů z dětského domova, kteří najdou opravdové rodinné zázemí v obyčejné venkovské chalupě a u svérázného svobodného mládence. A vůbec nevadí, že tam chybějí nejrůznější civilizační vymoženosti. Podařilo se tu vyhmátnout velice přesvědčivě i hravě různorodé povahy malých dětí, které teprve v prostředí vzájemné lásky a pochopení skutečně pookřejí.
    Žánry:Rodinný
    62%
    Přitažlivě natočená moralita sděluje, že vůbec nezáleží na komfortu a hmotném vybavení, důležité jsou fungující mezilidské vztahy. Přesvědčí se o tom i čtveřice kamarádů z dětského domova, kteří najdou opravdové rodinné zázemí v obyčejné venkovské chalupě a u svérázného svobodného mládence. A vůbec nevadí, že tam chybějí nejrůznější civilizační vymoženosti. Podařilo se tu vyhmátnout velice přesvědčivě i hravě různorodé povahy malých dětí, které teprve v prostředí vzájemné lásky a pochopení skutečně pookřejí.
    Žánry:Rodinný
    14
  • O medvědu Ondřejovi
    O medvědu Ondřejovi (1959)
    Film
    59%
    15
  • Hlavní výhra
    Hlavní výhra (1959)
    Film
    56%
    16
  • Prosím, nebudit
    Prosím, nebudit (1962)
    Film
    50%
    17
  • 18
  • Botostroj
    Botostroj (1954)
    Film
    Příběh je situován do třicátých let do období hospodářské krize. Šéf Botostroje, velkopodniku na výrobu bot (jasně míněná paralela k meziválečné prosperitě Baťova závodu), odmítá přijímat do práce komunistické příslušníky. Jeden z nich, Joska, se však rozhodne proti nespravedlivým praktikám Botostroje bojovat. Na svou stranu postupně získává i ostatní dělníky. Film končí těsně před vypuknutím druhé světové války, kdy spojení dělníci věří, že Botostroj bude jednou jejich... Ve filmu se setkáváme s \"černobílým\" nahlížením na téma prvorepublikových sociálních jevů: podlý ředitel podniku versus vykořisťovaní dělníci, jejichž chvíle má teprve přijít.
    Žánry:Drama
    42%
    Příběh je situován do třicátých let do období hospodářské krize. Šéf Botostroje, velkopodniku na výrobu bot (jasně míněná paralela k meziválečné prosperitě Baťova závodu), odmítá přijímat do práce komunistické příslušníky. Jeden z nich, Joska, se však rozhodne proti nespravedlivým praktikám Botostroje bojovat. Na svou stranu postupně získává i ostatní dělníky. Film končí těsně před vypuknutím druhé světové války, kdy spojení dělníci věří, že Botostroj bude jednou jejich... Ve filmu se setkáváme s \"černobílým\" nahlížením na téma prvorepublikových sociálních jevů: podlý ředitel podniku versus vykořisťovaní dělníci, jejichž chvíle má teprve přijít.
    Žánry:Drama
    19