Jozef Belan: Nejlepší filmy
a seriály

6.2

Jozef Belan: Filmy a seriály

  • Tisícročná včela
    Tisícročná včela (1983)
    Film
    • Netflix
    • Google Play
    • SledovaniTV
    • +2
    76%
    1
  • 2
  • Ružové sny
    Ružové sny (1976)
    Film
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Balada o první bláhové lásce, která touží po tom, aby ji všichni považovali za skutečnou. Jakub se narodil na vesnici a tady také pracuje jako listonoš. Rozváží na kole poštu a všichni sousedé se na něj mohou spolehnout. Ovšem jen do chvíle, kdy si padne do oka s půvabnou Cikánkou Jolankou, žijící v osadě na kraji vesnice. Pokus o společný život nakonec naráží na nedostatek peněz a rozdílné povahy obou mladých lidí. A tak má Jakub za sebou jen jedno smutné a možná užitečné rozčarování... Poetický autorský příběh, který v době svého vzniku osvěžil domácí, tvrdě normalizovanou kinematografii, ani dnes neztrácí nic na své kráse a aktuální výpovědi.
    Žánry:Romantický
    67%
    Balada o první bláhové lásce, která touží po tom, aby ji všichni považovali za skutečnou. Jakub se narodil na vesnici a tady také pracuje jako listonoš. Rozváží na kole poštu a všichni sousedé se na něj mohou spolehnout. Ovšem jen do chvíle, kdy si padne do oka s půvabnou Cikánkou Jolankou, žijící v osadě na kraji vesnice. Pokus o společný život nakonec naráží na nedostatek peněz a rozdílné povahy obou mladých lidí. A tak má Jakub za sebou jen jedno smutné a možná užitečné rozčarování... Poetický autorský příběh, který v době svého vzniku osvěžil domácí, tvrdě normalizovanou kinematografii, ani dnes neztrácí nic na své kráse a aktuální výpovědi.
    Žánry:Romantický
    3
  • Prípad krásnej nerestnice
    Prípad krásnej nerestnice (1974)
    Film
    60%
    4
  • Slávnosť v botanickej záhrade
    Slávnosť v botanickej záhrade (1969)
    FilmRole: Mojžiš
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    "Postavy vyznávající hru na život se ve filmu Ela Havetty od Jakubiskových odlišují, ač pocházejí ze stejných kořenů. Svět se pro ně stal nepřerušovanou karnevalovou slavností. V průběhu celého filmu nenastane nic, co by narušilo nebo popřelo tyto bakchanálie a slastný vitalismus obyvatel jihoslovenské vinařské obce Babindol. Nic nevrhne stín do prudké sluneční záře jejich žití, jež se zúžilo do jediné oblasti - erotické tělesnosti a poživačných choutek. Erós a láska, vyladěny do polohy bláznivého humoru, zaměstnávají všechny postavy v neustálém milostném sváru mužského a ženského rodu. Hlavní událostí ve filmovém ději a vesnickém životě je příjezd světáckého odrodilce Pierra, "Francouze", který si umane v rodné vsi vykonat zázrak. Pierre zosobňuje touhu po svobodě, jejíž síla člověka vytrhuje z rodných kořenů a odvádí do světa."
    60%
    "Postavy vyznávající hru na život se ve filmu Ela Havetty od Jakubiskových odlišují, ač pocházejí ze stejných kořenů. Svět se pro ně stal nepřerušovanou karnevalovou slavností. V průběhu celého filmu nenastane nic, co by narušilo nebo popřelo tyto bakchanálie a slastný vitalismus obyvatel jihoslovenské vinařské obce Babindol. Nic nevrhne stín do prudké sluneční záře jejich žití, jež se zúžilo do jediné oblasti - erotické tělesnosti a poživačných choutek. Erós a láska, vyladěny do polohy bláznivého humoru, zaměstnávají všechny postavy v neustálém milostném sváru mužského a ženského rodu. Hlavní událostí ve filmovém ději a vesnickém životě je příjezd světáckého odrodilce Pierra, "Francouze", který si umane v rodné vsi vykonat zázrak. Pierre zosobňuje touhu po svobodě, jejíž síla člověka vytrhuje z rodných kořenů a odvádí do světa."
    5
  • Ľalie polné
    Ľalie polné (1972)
    FilmRole: Beggar
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    58%
    6
  • 7
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    Film

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    8