6.4

Viktor Socha: Filmy a seriály

  • Hotel Modrá hvězda
    Hotel Modrá hvězda (1941)
    FilmRole: vrchní číšník
    • VOYO
    • O2 TV
    Populární herecké trio Nataša Gollová, Oldřich Nový a Adina Mandlová dva roky po Kristianovi (1939) znovu spojilo síly s režisérem Martinem Fričem, aby natočili remake romantické komedie Karla Lamače Zamilovaný hotel (Das verliebte Hotel) z roku 1933. Děj obou filmů se točí okolo titulního hotelu. Ten zdědila sebevědomá a přičinlivá Zuzana (Gollová), které se snaží jednak vzkřísit neprosperující podnik, jednak získat srdce zámožného Vladimíra (Nový), který trpí ve vztahu s elegantní Miladou (Mandlová). Oblíbená prvorepubliková komedie je založena jednak na hereckém souladu hlavních představitelů, kteří dostali velký prostor projevit svůj komediální talent, jednak na důvtipně rozehraném příběhu. Snímek byl v roce 1941 oceněn Cenou města Zlína na Filmových žních, Nataša Gollová pak obdržela národní cenu za herecký výkon. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Komedie
    79%
    Populární herecké trio Nataša Gollová, Oldřich Nový a Adina Mandlová dva roky po Kristianovi (1939) znovu spojilo síly s režisérem Martinem Fričem, aby natočili remake romantické komedie Karla Lamače Zamilovaný hotel (Das verliebte Hotel) z roku 1933. Děj obou filmů se točí okolo titulního hotelu. Ten zdědila sebevědomá a přičinlivá Zuzana (Gollová), které se snaží jednak vzkřísit neprosperující podnik, jednak získat srdce zámožného Vladimíra (Nový), který trpí ve vztahu s elegantní Miladou (Mandlová). Oblíbená prvorepubliková komedie je založena jednak na hereckém souladu hlavních představitelů, kteří dostali velký prostor projevit svůj komediální talent, jednak na důvtipně rozehraném příběhu. Snímek byl v roce 1941 oceněn Cenou města Zlína na Filmových žních, Nataša Gollová pak obdržela národní cenu za herecký výkon. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Komedie
    1
  • Šťastnou cestu
    Šťastnou cestu (1943)
    FilmRole: čířník
    Příběh filmu Šťastnou cestu se odehrává v prostředí velkého pražského obchodního domu a vypráví o osudech pěti prodavaček. I když všechny pracují v jedné firmě, každá jde vlastní cestou za svým životním cílem. Jde o poslední dokončený protektorátní film Otakara Vávry. Byl natočen v roce 1943 podle námětu literárně debutující novinářky Olgy Horákové. Ke spolupráci si Vávra přizval osvědčený tým, kameramana Ferdinanda Pečenku, hudebního skladatele Jiřího Srnku, architekta Jana Zázvorku a střihače Antonína Zelenku. Střihače tentokrát připomínáme záměrně, protože jeho podíl na výsledné podobě filmu je zásadní. Film vznikl většinou v reálu tehdy nového pražského obchodního domu Bílá labuť. Režisér jej pojal jako dynamickou výpověď, která zachycuje rytmus moderního života. Příběhy dívek tak dostaly punc pravdivosti a životnosti. Netradiční režie, kamera, střih i civilní herecké výkony nasvědčují, jak se už v roce 1943 Otakar Vávra a jeho spolupracovníci přiblížili pracovní i umělecké metodě italského neorealismu, který slavil úspěch v kinech až o několik let později. K osvědčeným a populárním herečkám Adině Mandlové, Jiřině Štěpničkové, Haně Vítové a Nataše Gollové se režisér nebál obsadit mladičkou Janu Dítětovou. (Česká televize)
    75%
    Příběh filmu Šťastnou cestu se odehrává v prostředí velkého pražského obchodního domu a vypráví o osudech pěti prodavaček. I když všechny pracují v jedné firmě, každá jde vlastní cestou za svým životním cílem. Jde o poslední dokončený protektorátní film Otakara Vávry. Byl natočen v roce 1943 podle námětu literárně debutující novinářky Olgy Horákové. Ke spolupráci si Vávra přizval osvědčený tým, kameramana Ferdinanda Pečenku, hudebního skladatele Jiřího Srnku, architekta Jana Zázvorku a střihače Antonína Zelenku. Střihače tentokrát připomínáme záměrně, protože jeho podíl na výsledné podobě filmu je zásadní. Film vznikl většinou v reálu tehdy nového pražského obchodního domu Bílá labuť. Režisér jej pojal jako dynamickou výpověď, která zachycuje rytmus moderního života. Příběhy dívek tak dostaly punc pravdivosti a životnosti. Netradiční režie, kamera, střih i civilní herecké výkony nasvědčují, jak se už v roce 1943 Otakar Vávra a jeho spolupracovníci přiblížili pracovní i umělecké metodě italského neorealismu, který slavil úspěch v kinech až o několik let později. K osvědčeným a populárním herečkám Adině Mandlové, Jiřině Štěpničkové, Haně Vítové a Nataše Gollové se režisér nebál obsadit mladičkou Janu Dítětovou. (Česká televize)
    2
  • Muži nestárnou
    Muži nestárnou (1942)
    FilmRole: číšník na hradecké plovárně
    • iVysílání
    Nepoučitelný milenec Stáňa by rád zůstal věčně mladý. Proto se uchází hned o tři ženy tří generací z jedné rodiny... V září 1940 uvedl Oldřich Nový ve svém divadle úspěšnou autorskou úpravu hry Jana Patrného Muži nestárnou, inscenaci s vtipným námětem a neméně vtipnou pointou – o muži, jenž získá sympatie a posléze i lásku žen ze tří generací jedné rodiny. V roce 1942 ji pro film přepsal Vladimír Slavínský, který tuto komedii i režíroval. Do hlavní role obsadil tehdy už renomovaného herce Národního divadla Jana Pivce. Ve Filmovém kurýru se týden před premiérou v dubnu 1942 objevila jeho slova: „Úloha v tomto filmu byla zvláště vděčná: hrát tři role v jediné osobě, snažit se proniknout do duševního života nezkušeného, smrtelně zamilovaného studentíka, později pak zralého činorodého muže a nakonec trochu rezignovaného a klidného padesátníka. Všechno byly role vyloženě charakterní. Vyhýbal jsem se obvyklému milovnickému rámci, proto jsem též první fázi (studenta) pojal s bezděčnou komikou, v druhé – abych se přiznal – hrál jsem vlastně sebe. Byl zde však ještě jeden choulostivý bod: divák nesmí získat dojem, že ing. Jarský je jen věčný donchuán, který honí děvčata, i když mu šedivějí vlasy. Proto jsem se ve své třetí a poslední podobě snažil vykreslit muže, který již mladé děvče nedobývá, ale je jím vlastně dobýván.“ Roztomilými partnerkami Jana Pivce byly Jana Romanová, Jarmila Smejkalová (ve své první větší filmové roli) a Zita Kabátová. (Česká televize)
    72%
    Nepoučitelný milenec Stáňa by rád zůstal věčně mladý. Proto se uchází hned o tři ženy tří generací z jedné rodiny... V září 1940 uvedl Oldřich Nový ve svém divadle úspěšnou autorskou úpravu hry Jana Patrného Muži nestárnou, inscenaci s vtipným námětem a neméně vtipnou pointou – o muži, jenž získá sympatie a posléze i lásku žen ze tří generací jedné rodiny. V roce 1942 ji pro film přepsal Vladimír Slavínský, který tuto komedii i režíroval. Do hlavní role obsadil tehdy už renomovaného herce Národního divadla Jana Pivce. Ve Filmovém kurýru se týden před premiérou v dubnu 1942 objevila jeho slova: „Úloha v tomto filmu byla zvláště vděčná: hrát tři role v jediné osobě, snažit se proniknout do duševního života nezkušeného, smrtelně zamilovaného studentíka, později pak zralého činorodého muže a nakonec trochu rezignovaného a klidného padesátníka. Všechno byly role vyloženě charakterní. Vyhýbal jsem se obvyklému milovnickému rámci, proto jsem též první fázi (studenta) pojal s bezděčnou komikou, v druhé – abych se přiznal – hrál jsem vlastně sebe. Byl zde však ještě jeden choulostivý bod: divák nesmí získat dojem, že ing. Jarský je jen věčný donchuán, který honí děvčata, i když mu šedivějí vlasy. Proto jsem se ve své třetí a poslední podobě snažil vykreslit muže, který již mladé děvče nedobývá, ale je jím vlastně dobýván.“ Roztomilými partnerkami Jana Pivce byly Jana Romanová, Jarmila Smejkalová (ve své první větší filmové roli) a Zita Kabátová. (Česká televize)
    3
  • Tři vejce do skla
    Tři vejce do skla (1937)
    Film
    • VOYO
    Vincenc Babočka, bezvýznamný zaměstnanec policejní stanice, si v soukromí hraje na detektiva přesvědčen o svých výjimečných schopnostech. Dovolená v Karlových Varech mu však zcela nečekaně poskytne příležitost dokázat, co v něm opravdu vězí. Omylem je totiž považován za mezinárodního a policií stíhaného dobrodruha Leona Webera. Rozhodne se využít záměny a odhalit Weberovy komplice, chystající krádež diamantů patřících maharádžovi z Yohiru. Podle Weberova plánu se s maharádžou seznámí v přestrojení za generála Nariškina, ale vše klape jen do chvíle, kdy se ve městě objeví skutečný Weber. Oblíbená detektivní komedie, ve které si král komiků Vlasta Burian zahrál celkem tři role.
    Žánry:KomedieKrimi
    70%
    Vincenc Babočka, bezvýznamný zaměstnanec policejní stanice, si v soukromí hraje na detektiva přesvědčen o svých výjimečných schopnostech. Dovolená v Karlových Varech mu však zcela nečekaně poskytne příležitost dokázat, co v něm opravdu vězí. Omylem je totiž považován za mezinárodního a policií stíhaného dobrodruha Leona Webera. Rozhodne se využít záměny a odhalit Weberovy komplice, chystající krádež diamantů patřících maharádžovi z Yohiru. Podle Weberova plánu se s maharádžou seznámí v přestrojení za generála Nariškina, ale vše klape jen do chvíle, kdy se ve městě objeví skutečný Weber. Oblíbená detektivní komedie, ve které si král komiků Vlasta Burian zahrál celkem tři role.
    Žánry:KomedieKrimi
    4
  • Neviděli jste Bobíka?
    Neviděli jste Bobíka? (1944)
    FilmRole: číšník
    64%
    5
  • Jarčin profesor
    Jarčin profesor (1937)
    FilmRole: vrchní
    Jarča Drahanová se vrací domů na prázdniny s vysvědčením v kapse. Ovšem ono vysvědčení je "přizdobeno" nedostatečnou z němčiny. Její rodiče se rozhodnou přijmout někoho, kdo by dcerunku jazyk doučil. A vhodným kandidátem se ukáže pomocník na statku Karel, který sem přišel před nedávnem s kamarády Petrem a Bořkem. Tvůrčí tým jarčina profesora ještě natočil filmy Armádní dvojčata a Děti na zakázku. Hlavní hrdiny představovali Gustav Nezval a Hana Vítová, za klauny tu byli Jindřich Plachta a Ladislav Pešek.
    Žánry:Komedie
    63%
    Jarča Drahanová se vrací domů na prázdniny s vysvědčením v kapse. Ovšem ono vysvědčení je "přizdobeno" nedostatečnou z němčiny. Její rodiče se rozhodnou přijmout někoho, kdo by dcerunku jazyk doučil. A vhodným kandidátem se ukáže pomocník na statku Karel, který sem přišel před nedávnem s kamarády Petrem a Bořkem. Tvůrčí tým jarčina profesora ještě natočil filmy Armádní dvojčata a Děti na zakázku. Hlavní hrdiny představovali Gustav Nezval a Hana Vítová, za klauny tu byli Jindřich Plachta a Ladislav Pešek.
    Žánry:Komedie
    6
  • Slečna matinka
    Slečna matinka (1938)
    FilmRole: číšník v horském hotelu
    63%
    7
  • Preludium
    Preludium (1941)
    FilmRole: číšník ve vinárně
    63%
    8
  • Děti na zakázku
    Děti na zakázku (1938)
    FilmRole: vrchní ve vinárně

    I u zubaře může být veselo, zvláště jako když zubní laboranti tam pracují dva podnikaví bratři ( jindřich Plachta a Ladislav Pešek ), kteří si usmyslí, že ožení jak sympatického pana doktora, tak ovdovělého jeho nevlastního otce, který se stará o čyři malé děti. Jenže sehnání vhodných žen není snadné, zvláště když ta vyhlédnutá bez zábran šíří feministické názory, že něžné pohlaví mužům jen posluhuje a rodí děti bezmála na zakázku.

    Žánry:Komedie
    60%

    I u zubaře může být veselo, zvláště jako když zubní laboranti tam pracují dva podnikaví bratři ( jindřich Plachta a Ladislav Pešek ), kteří si usmyslí, že ožení jak sympatického pana doktora, tak ovdovělého jeho nevlastního otce, který se stará o čyři malé děti. Jenže sehnání vhodných žen není snadné, zvláště když ta vyhlédnutá bez zábran šíří feministické názory, že něžné pohlaví mužům jen posluhuje a rodí děti bezmála na zakázku.

    Žánry:Komedie
    9
  • Barbora řádí
    Barbora řádí (1935)
    FilmRole: vrchní v kavárně

    Nepříliš úspěšný Pavel Stehlík si s kamarádem Kopřivou neustále půjčuje peníze od svého domácího, krejčího Mráze, a marně přemýšlí, jak zlepšit svou situaci. Poradí jim dobrácký Vojtěch Čáp, manžel majitelky husí farmy v Brousilově, který v kavárně laškuje s tanečnicí Boby. Jeho rada je prostá - sňatek na inzerát. Stehlík skutečně na jeden inzerát odpoví, a to právě na ten, který jménem své dcery Heleny podala energická Barbora Čápová. Přestože odpovědí je celá bedna, jako nejlepší je vybrán právě dopis Pavla Stehlíka. A protože se do sebe mladí zamilují, chystají zanedlouho v Brousilově veselku. Jenže když se chce Vojtěch se zetěm povyrazit v Praze, Barbora objeví v jeho zápisníku slovo Boby, vedle pětimístnou cifru a usoudí, že manžel úspěšně investoval do luštěnin. V domnění, že jsou konečně bohatí, začne paní Barbora velkoryse vylepšovat domácnost a na nějakou korunu nehledí. Do toho přijede krejčí Mráz, jenž by rád získal peníze, které mu Stehlík dluží, a v Barboře pozná svou dávnou partnerku z ochotnického divadla. Aby jednoho neštěstí nebylo dost, vypraví se společně do Prahy a skončí ve stejném varieté, v němž si užívají Vojtěch se Stehlíkem. Barbora sice slibuje nevěrnému muži pomstu, ale vše nakonec dopadne úplně jinak.(TV Nova)

    Žánry:Komedie
    60%

    Nepříliš úspěšný Pavel Stehlík si s kamarádem Kopřivou neustále půjčuje peníze od svého domácího, krejčího Mráze, a marně přemýšlí, jak zlepšit svou situaci. Poradí jim dobrácký Vojtěch Čáp, manžel majitelky husí farmy v Brousilově, který v kavárně laškuje s tanečnicí Boby. Jeho rada je prostá - sňatek na inzerát. Stehlík skutečně na jeden inzerát odpoví, a to právě na ten, který jménem své dcery Heleny podala energická Barbora Čápová. Přestože odpovědí je celá bedna, jako nejlepší je vybrán právě dopis Pavla Stehlíka. A protože se do sebe mladí zamilují, chystají zanedlouho v Brousilově veselku. Jenže když se chce Vojtěch se zetěm povyrazit v Praze, Barbora objeví v jeho zápisníku slovo Boby, vedle pětimístnou cifru a usoudí, že manžel úspěšně investoval do luštěnin. V domnění, že jsou konečně bohatí, začne paní Barbora velkoryse vylepšovat domácnost a na nějakou korunu nehledí. Do toho přijede krejčí Mráz, jenž by rád získal peníze, které mu Stehlík dluží, a v Barboře pozná svou dávnou partnerku z ochotnického divadla. Aby jednoho neštěstí nebylo dost, vypraví se společně do Prahy a skončí ve stejném varieté, v němž si užívají Vojtěch se Stehlíkem. Barbora sice slibuje nevěrnému muži pomstu, ale vše nakonec dopadne úplně jinak.(TV Nova)

    Žánry:Komedie
    10
  • Jedna z milionu
    Jedna z milionu (1935)
    FilmRole: číšník
    Věra Kalinová bydlí u svého strýce továrníka a žije si jako v bavlnce. Právě vyhrála literární soutěž a dostala nabídku, aby pracovala v sociální rubrice jednoho časopisu. Začínající spisovatelka bere svou budoucí redakční práci velmi vážně - napřed chce poznat "opravdový život". Doma se vymluví, že jede na hory, a v převleku za chudou dívku navštíví zprostředkovatelnu práce. Tam se jí ujme paní Nezmarová, která se živí nepovoleným pouličním prodejem, neboť ji manželova nemoc připravila o všechen majetek. Energická vdova si novou pomocnici záhy zamiluje jako vlastní dceru a láskyplně o ni pečuje, jejich nuznou idylku však naruší policejní zásah...
    Žánry:Komedie
    58%
    Věra Kalinová bydlí u svého strýce továrníka a žije si jako v bavlnce. Právě vyhrála literární soutěž a dostala nabídku, aby pracovala v sociální rubrice jednoho časopisu. Začínající spisovatelka bere svou budoucí redakční práci velmi vážně - napřed chce poznat "opravdový život". Doma se vymluví, že jede na hory, a v převleku za chudou dívku navštíví zprostředkovatelnu práce. Tam se jí ujme paní Nezmarová, která se živí nepovoleným pouličním prodejem, neboť ji manželova nemoc připravila o všechen majetek. Energická vdova si novou pomocnici záhy zamiluje jako vlastní dceru a láskyplně o ni pečuje, jejich nuznou idylku však naruší policejní zásah...
    Žánry:Komedie
    11
  • Svatební cesta
    Svatební cesta (1938)
    Film
    57%
    12
  • Výdělečné ženy
    Výdělečné ženy (1937)
    Film
    Rozvedená mladá matka Kamila Benderová pracuje jako úřednice a stenotypistka v rozhlase. Manžel ji před lety opustil a ona žije s malou dcerkou u své matky. Zaměstnanec rozhlasu ing. Marek jednoho dne předvádí generálnímu řediteli a dalším odborníkům svůj vynález – televizor vylepšený tak, že může na velké ploše zobrazovat nejen scény ze studia, nýbrž i z běžného prostředí s obyčejným denním osvětlením. Je tam i Kamilin bývalý muž, který pod jménem Wells předstírá zájem o koupi přístroje. Ve skutečnosti chce jen ukrást plány na jeho výrobu. Proto záměrně prezentaci překazí a odradí tak investory od toho, aby Markův vynález podporovali...
    Žánry:Drama
    Režie:Rolf Wanka
    56%
    Rozvedená mladá matka Kamila Benderová pracuje jako úřednice a stenotypistka v rozhlase. Manžel ji před lety opustil a ona žije s malou dcerkou u své matky. Zaměstnanec rozhlasu ing. Marek jednoho dne předvádí generálnímu řediteli a dalším odborníkům svůj vynález – televizor vylepšený tak, že může na velké ploše zobrazovat nejen scény ze studia, nýbrž i z běžného prostředí s obyčejným denním osvětlením. Je tam i Kamilin bývalý muž, který pod jménem Wells předstírá zájem o koupi přístroje. Ve skutečnosti chce jen ukrást plány na jeho výrobu. Proto záměrně prezentaci překazí a odradí tak investory od toho, aby Markův vynález podporovali...
    Žánry:Drama
    Režie:Rolf Wanka
    13
  • Panenka
    Panenka (1938)
    FilmRole: číšník
    Věra přijme nabídku kamaráda Kajetána, který jí zařídí místo v Dominikově továrně na loutky. Temperamentní dívka zaujme svého zaměstnavatele, Antonína Dominika, natolik, že se do ní zamiluje. Dominikova matka vypozoruje synův zájem o Věru a ihned ji propustí. Kajetán, který pracuje v ateliéru sochaře Výra, jenž se zabývá výrobou loutky mechanické, využitelné k reklamě zboží, požádá Věru o pomoc...
    Žánry:KomedieSci-fi
    55%
    Věra přijme nabídku kamaráda Kajetána, který jí zařídí místo v Dominikově továrně na loutky. Temperamentní dívka zaujme svého zaměstnavatele, Antonína Dominika, natolik, že se do ní zamiluje. Dominikova matka vypozoruje synův zájem o Věru a ihned ji propustí. Kajetán, který pracuje v ateliéru sochaře Výra, jenž se zabývá výrobou loutky mechanické, využitelné k reklamě zboží, požádá Věru o pomoc...
    Žánry:KomedieSci-fi
    14
  • Cácorka
    Cácorka (1935)
    Film
    Zedník Kutil to nemá lehké - osud mu nadělil tři dcery, momentálně tak akorát na vdávání. V případě nejstarší Betiny je dokonce skoro po dvanácté: dítě už má, jen jeho otec Franta Záruba, elektrikář, se jaksi do ženění nehrne. Vdávadlo posedlo také prostřední Lidlu, manekýnku jistého lepšího salonu. Jen nejmladší Viky, tátova "Cácorka" se zatím věnuje studiu na malířské akademii a domácím pracem. Lidla chce na svého nápadníka zapůsobit a tak se vydává za dceru architekta. Tím se však všechno pořádně zamotá, zvlášť když i její milý, malíř pokojů Lojza, před ní vystupuje jako slavný výtvarník. Nakonec je to právě Cácorka, kdo se rozhodne udělat té přetvářce konec...
    Žánry:Komedie
    48%
    Zedník Kutil to nemá lehké - osud mu nadělil tři dcery, momentálně tak akorát na vdávání. V případě nejstarší Betiny je dokonce skoro po dvanácté: dítě už má, jen jeho otec Franta Záruba, elektrikář, se jaksi do ženění nehrne. Vdávadlo posedlo také prostřední Lidlu, manekýnku jistého lepšího salonu. Jen nejmladší Viky, tátova "Cácorka" se zatím věnuje studiu na malířské akademii a domácím pracem. Lidla chce na svého nápadníka zapůsobit a tak se vydává za dceru architekta. Tím se však všechno pořádně zamotá, zvlášť když i její milý, malíř pokojů Lojza, před ní vystupuje jako slavný výtvarník. Nakonec je to právě Cácorka, kdo se rozhodne udělat té přetvářce konec...
    Žánry:Komedie
    15
  • Peřeje
    Peřeje (1940)
    FilmRole: četník
    45%
    16