Anna Seniuk: Nejlepší filmy
a seriály

6.5

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Anna Seniuk: Filmy a seriály

  • Potopa
    Potopa (1974)
    FilmRole: Marynia Gasztowtówna-Paculanka
    Dvoudílný historický film Potopa natočil režisér Jerzy Hoffman podle stejnojmenného románu klasika polské literatury Henryka Sienkiewicze. Jeho děj se odehrává v 17. století, kdy do Polska vnikli Švédové pod vedením krále Karla Gustava a kdy zrada některých velmožů, jako Radziwillů, umožnila, aby zaplavili celé kraje jako potopa. Sienkiewiczův román má komplikovanou konstrukci s rozsáhlým epickým dějem a mnoha vedlejšími motivy.

    Tvůrci se soustředili především na osobní drama statečného olšanského důstojníka Andrzeje Kmicice a na plastický obraz Polska, které povstalo proti Švédům. Zachovali maximální věrnost předloze, museli se však vzdát některých částí, které nebyly pro sevřenou filmovou tabuli rozhodující. Dominantní postavou filmu je Andrzej Kmicic, kterému dal Daniel Olbrychski nejen románovou statečnost a mužnost, ale i mnohem větší psychologickou hloubku. Výborná kamera Jerzyho Wójcika vyjádřila režisérovu koncepci jak v panoramatických masových scénách v exteriéru, tak ve scénách natáčených v reálném prostředí historických zámků.
    77%
    Dvoudílný historický film Potopa natočil režisér Jerzy Hoffman podle stejnojmenného románu klasika polské literatury Henryka Sienkiewicze. Jeho děj se odehrává v 17. století, kdy do Polska vnikli Švédové pod vedením krále Karla Gustava a kdy zrada některých velmožů, jako Radziwillů, umožnila, aby zaplavili celé kraje jako potopa. Sienkiewiczův román má komplikovanou konstrukci s rozsáhlým epickým dějem a mnoha vedlejšími motivy.

    Tvůrci se soustředili především na osobní drama statečného olšanského důstojníka Andrzeje Kmicice a na plastický obraz Polska, které povstalo proti Švédům. Zachovali maximální věrnost předloze, museli se však vzdát některých částí, které nebyly pro sevřenou filmovou tabuli rozhodující. Dominantní postavou filmu je Andrzej Kmicic, kterému dal Daniel Olbrychski nejen románovou statečnost a mužnost, ale i mnohem větší psychologickou hloubku. Výborná kamera Jerzyho Wójcika vyjádřila režisérovu koncepci jak v panoramatických masových scénách v exteriéru, tak ve scénách natáčených v reálném prostředí historických zámků.
    1
  • Evropa, Evropa
    Evropa, Evropa (1990)
    FilmRole: Rosemarie / Nazi Activist
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    76%
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    2
  • Czarne chmury
    Czarne chmury (1973)
    Minisérie
    75%
    3
  • Czterdziestolatek
    Czterdziestolatek (1973)
    Seriál
    75%
    4
  • Nezvaná
    Nezvaná (1982)
    FilmRole: Handzia, żona Kaziuka
    74%
    5
  • Slečny z Vlčí
    Slečny z Vlčí (1979)
    FilmRole: Julcia
    Děj se odehrává koncem 20. let minulého století. Třicátník, který vede malou továrnu, omdlí na pohřbu blízkého přítele. Rozhodne se na čas vrátit domů ke své tetě a strýci, ale zaplete se do života pěti žen, které do něj byly kdysi zamilované, ačkoli on zjevně miloval jen jednu z nich. Ta ale zemřela, aniž by o tom věděl. Ženy jsou vesměs zklamané životem nebo odcizené od svých manželů, zatímco nejmladší z nich je do něj zamilovaná.
    Žánry:Drama
    72%
    Děj se odehrává koncem 20. let minulého století. Třicátník, který vede malou továrnu, omdlí na pohřbu blízkého přítele. Rozhodne se na čas vrátit domů ke své tetě a strýci, ale zaplete se do života pěti žen, které do něj byly kdysi zamilované, ačkoli on zjevně miloval jen jednu z nich. Ta ale zemřela, aniž by o tom věděl. Ženy jsou vesměs zklamané životem nebo odcizené od svých manželů, zatímco nejmladší z nich je do něj zamilovaná.
    Žánry:Drama
    6
  • Lalka
    Lalka (1968)
    FilmRole: Magdalenka
    71%
    7
  • Noční tíseň
    Noční tíseň (1980)
    FilmRole: Magda, Jan's mistress
    Psychologické drama Tomasze Zygadla začíná jako přímočarý příběh. Jan je moderátorem noční talk show, kde radí lidem, kteří volají se svými problémy. Snaží se těmto osamělým duším pomáhat, ale stále více ho znepokojuje, když jeho kolegové a nadřízení v rádiu jeho program neocení; zdá se, že nechápou důležitost toho, co dělá. Kromě toho je Janův soukromý život roztřepený. Jeho manželka hodně pije a jeho milenka nemá ponětí o tom, kdo je nebo co dělá. Janova frustrace z tohoto nedostatku uznání narůstá do výbušné úrovně a hrozí, že naruší rovnováhu jeho každodenního života.
    Žánry:Drama
    69%
    Psychologické drama Tomasze Zygadla začíná jako přímočarý příběh. Jan je moderátorem noční talk show, kde radí lidem, kteří volají se svými problémy. Snaží se těmto osamělým duším pomáhat, ale stále více ho znepokojuje, když jeho kolegové a nadřízení v rádiu jeho program neocení; zdá se, že nechápou důležitost toho, co dělá. Kromě toho je Janův soukromý život roztřepený. Jeho manželka hodně pije a jeho milenka nemá ponětí o tom, kdo je nebo co dělá. Janova frustrace z tohoto nedostatku uznání narůstá do výbušné úrovně a hrozí, že naruší rovnováhu jeho každodenního života.
    Žánry:Drama
    8
  • Kung-Fu
    Kung-Fu (1979)
    FilmRole: Rowicka
    Renomovaný inženýr ve velké firmě je pronásledován vykonstruovanými útoky na jeho poctivost, když se začne příliš zajímat o to, jak management nakládá s bonusy. Dostane se do sporu s ostrahou, je zatčen a následně propuštěn. Starý přítel, novinář, se snaží situaci vyřešit, ale tvrdohlavost oběti a dřívější problémy s manželkou vedou k ztrátám na obou stranách.
    Žánry:Drama
    66%
    Renomovaný inženýr ve velké firmě je pronásledován vykonstruovanými útoky na jeho poctivost, když se začne příliš zajímat o to, jak management nakládá s bonusy. Dostane se do sporu s ostrahou, je zatčen a následně propuštěn. Starý přítel, novinář, se snaží situaci vyřešit, ale tvrdohlavost oběti a dřívější problémy s manželkou vedou k ztrátám na obou stranách.
    Žánry:Drama
    9
  • Szaleństwa panny Ewy
    Szaleństwa panny Ewy (1985)
    FilmRole: Szymbartowa
    62%
    10
  • Dangerous Men
    Dangerous Men (2023)
    FilmRole: Miss Leszczyńska
    60%
    11
  • Horror Story
    Horror Story (2023)
    FilmRole: Aurelia
    58%
    12
  • Případ Pekosiňského
    Případ Pekosiňského (1993)
    FilmRole: Danusia
    Bronek Pekosinski žije v polském Zamości. Je mu pravděpodobně 83 let. Nemá žádnou rodinu a vlastně ani neví, kdo je. Všechno v jeho životě je vymyšlené: symbolické je datum narození – den, kdy vypukla druhá světová válka, stejně jako jeho příjmení – podle PKOS, zkratky dobročinné organizace, a místo narození – nacistický koncentrační tábor, odkud ho matka přehodila přes ostnatý drát. Dokonce i jeho přátelé a opatrovníci se ukázali jako falešní. Zdá se, že jen jeho osamělost a hrb jsou autentické. O duši mladého Bronka soupeřily dvě velké mocnosti: římskokatolická církev a totalitní stát. Propagl alkoholismu. Částečně ochrnutý následkem krvácení do mozku, je posedlý touhou mistrovsky ovládnout šachy.
    58%
    Bronek Pekosinski žije v polském Zamości. Je mu pravděpodobně 83 let. Nemá žádnou rodinu a vlastně ani neví, kdo je. Všechno v jeho životě je vymyšlené: symbolické je datum narození – den, kdy vypukla druhá světová válka, stejně jako jeho příjmení – podle PKOS, zkratky dobročinné organizace, a místo narození – nacistický koncentrační tábor, odkud ho matka přehodila přes ostnatý drát. Dokonce i jeho přátelé a opatrovníci se ukázali jako falešní. Zdá se, že jen jeho osamělost a hrb jsou autentické. O duši mladého Bronka soupeřily dvě velké mocnosti: římskokatolická církev a totalitní stát. Propagl alkoholismu. Částečně ochrnutý následkem krvácení do mozku, je posedlý touhou mistrovsky ovládnout šachy.
    13
  • Motylem jestem, czyli romans czterdziestolatka
    Motylem jestem, czyli romans czterdziestolatka (1976)
    FilmRole: Magda Karwowska
    56%
    14
  • 15
  • 16
  • Je to na tobě
    Je to na tobě (2024)
    FilmRole: Halina Madej
    • Netflix
    Je to na tobě (Nic na siłę) je polská romantická komedie. Oliwia pracuje jako kuchařka v restauraci a je se svým moderním životem ve velkoměstě spokojená. Když jí ale jednoho dne zavolají, že jí zemřela babička Halina, všeho nechá a odjíždí domů. Ke svému šoku zde zjišťuje, že nejen, že je babička v pořádku a že jí všichni lhali, ale že pravým důvodem toho všeho bylo přilákat ji domů a donutit ji převzít babiččinu farmu...
    53%
    Je to na tobě (Nic na siłę) je polská romantická komedie. Oliwia pracuje jako kuchařka v restauraci a je se svým moderním životem ve velkoměstě spokojená. Když jí ale jednoho dne zavolají, že jí zemřela babička Halina, všeho nechá a odjíždí domů. Ke svému šoku zde zjišťuje, že nejen, že je babička v pořádku a že jí všichni lhali, ale že pravým důvodem toho všeho bylo přilákat ji domů a donutit ji převzít babiččinu farmu...
    17
  • Na dobre i na zle
    Na dobre i na zle (1999)
    Seriál
    46%
    18