6.5

Cornelius Schwalm: Filmy a seriály

  • Balón
    Balón (2018)
    FilmRole: Jörg Franke
    • VOYO
    • iTunes
    • DaFilms

    Ostře střežená hranice mezi Západním a Východním Německem se v 70. letech zdála být neproniknutelnou. Přesto ve východní části jednotlivci i celé rodiny hledali jakoukoliv skulinu vedoucí do svobodného světa. Neváhali riskovat a využívali každou příležitost, která nabízela aspoň naději. Třeba nepozorovaně přeletět hranici v balónu.

    Rok 1979. Rozdělené Německo v čase vrcholící studené války. Dvě východoněmecké rodiny touží po normálním životě ve svobodné zemi a v utajení připravují velký plán útěku na západ. Jejich hlavními zbraněmi jsou odvaha a vynalézavost, díky nimž postaví horkovzdušný balón, s kterým se všech osm členů obou rodin pokusí přeletět do Západního Německa. Balón však těsně před hranicí havaruje a východoněmecká tajná policie Stasi nalezne stopy po tomto jejich nezdařeném pokusu o útěk. Okamžitě se rozeběhne vyšetřování a pátrání. Obě rodiny pod velkým časovým tlakem shání materiál a vyrábí nový balón, ale každým dnem se okruh policejního pátrání kolem nich zužuje, hrozí jim odhalení a zatčení. Začíná další nebezpečný závod s časem a s policií v patách. Dostanou ještě šanci na druhý pokus? (Cinemart)

    Žánry:DramaRetro
    80%

    Ostře střežená hranice mezi Západním a Východním Německem se v 70. letech zdála být neproniknutelnou. Přesto ve východní části jednotlivci i celé rodiny hledali jakoukoliv skulinu vedoucí do svobodného světa. Neváhali riskovat a využívali každou příležitost, která nabízela aspoň naději. Třeba nepozorovaně přeletět hranici v balónu.

    Rok 1979. Rozdělené Německo v čase vrcholící studené války. Dvě východoněmecké rodiny touží po normálním životě ve svobodné zemi a v utajení připravují velký plán útěku na západ. Jejich hlavními zbraněmi jsou odvaha a vynalézavost, díky nimž postaví horkovzdušný balón, s kterým se všech osm členů obou rodin pokusí přeletět do Západního Německa. Balón však těsně před hranicí havaruje a východoněmecká tajná policie Stasi nalezne stopy po tomto jejich nezdařeném pokusu o útěk. Okamžitě se rozeběhne vyšetřování a pátrání. Obě rodiny pod velkým časovým tlakem shání materiál a vyrábí nový balón, ale každým dnem se okruh policejního pátrání kolem nich zužuje, hrozí jim odhalení a zatčení. Začíná další nebezpečný závod s časem a s policií v patách. Dostanou ještě šanci na druhý pokus? (Cinemart)

    Žánry:DramaRetro
    1
  • 2
  • 3
    3 (2010)
    FilmRole: Volker Müller

    Novinářka Hanna a architekt Simon jsou úspěšný pár žijící v Berlíně v harmonickém svazku, který trvá již dvacet let. Různé aférky, plánování dítěte a svatby, každodenní starosti i radosti mileneckého páru, to vše mají za sebou. Až do okamžiku, kdy do jejich života vstoupí atraktivní Adam. Problém je v tom, že Hanna ani Simon o svých vzájemných citech k Adamovi netuší...

    Milostný příběh, ve kterém nechybí smysl pro humor, nečekané zvraty a překvapení je natočen s dynamikou a s citem pro výtvarnou stránku. Každá část příběhu zapadá do dokonalé mozaiky, ve které se osudy tří hlavních hrdinů propojí. Snímek poukazuje k tanci, divadlu, sochařství a pohrává si i s filmovými citacemi /např. ze slavného filmu ZÁZRAK V MILÁNĚ /1951, režie Vittorio De Sica/.

    Tykwer i ve svém posledním filmu řeší své oblíbené téma lásky, mezilidských vztahů a dotýká se nadčasových otázek života a smrti. Zabývá se problémem krize středního věku, svobody jedince, jeho sexuální orientace a záměrně se vymezuje vůči tradičnímu pojetí partnerského svazku.
    Oceňovaný současný německý režisér, scenárista a hudebník Tom Tykwer /1965/ patří mezi umělecké a zároveň komerčně úspěšné tvůrce. Jeho filmy jsou pravidelně uváděny na prestižních festivalech a patří mezi očekávané události.

    Režie:Tom Tykwer
    68%

    Novinářka Hanna a architekt Simon jsou úspěšný pár žijící v Berlíně v harmonickém svazku, který trvá již dvacet let. Různé aférky, plánování dítěte a svatby, každodenní starosti i radosti mileneckého páru, to vše mají za sebou. Až do okamžiku, kdy do jejich života vstoupí atraktivní Adam. Problém je v tom, že Hanna ani Simon o svých vzájemných citech k Adamovi netuší...

    Milostný příběh, ve kterém nechybí smysl pro humor, nečekané zvraty a překvapení je natočen s dynamikou a s citem pro výtvarnou stránku. Každá část příběhu zapadá do dokonalé mozaiky, ve které se osudy tří hlavních hrdinů propojí. Snímek poukazuje k tanci, divadlu, sochařství a pohrává si i s filmovými citacemi /např. ze slavného filmu ZÁZRAK V MILÁNĚ /1951, režie Vittorio De Sica/.

    Tykwer i ve svém posledním filmu řeší své oblíbené téma lásky, mezilidských vztahů a dotýká se nadčasových otázek života a smrti. Zabývá se problémem krize středního věku, svobody jedince, jeho sexuální orientace a záměrně se vymezuje vůči tradičnímu pojetí partnerského svazku.
    Oceňovaný současný německý režisér, scenárista a hudebník Tom Tykwer /1965/ patří mezi umělecké a zároveň komerčně úspěšné tvůrce. Jeho filmy jsou pravidelně uváděny na prestižních festivalech a patří mezi očekávané události.

    Režie:Tom Tykwer
    3
  • Místo činu
    Místo činu (1970)
    Seriál
    • O2 TV
    Znělka německého kriminálního cyklu Místo činu vítá milovníky krimi žánru beze změny už od roku 1970. U zrodu cyklu, jenž se může právě pochlubit počtem epizod 699 (a další již jsou v dramaturgickém plánu), stál německý první program ARD. Postupně se přidaly všechny německy mluvící země a po celá léta premiéry vstupují na obrazovku vždy v neděli. Původně krimisérie vznikla jako konkurence letitému rivalovi ZDF a jeho cyklu Der Komissar. Roku 1990 se do produkce zapojilo i Švýcarsko, od roku 1999 produkuje vlastní „vídeňské“ epizody i rakouská stanice ORF. Podstatou projektu je, že si každé studio vytvoří vlastní tým a zároveň „prodává“ do spolkové země i lokální kolorit. Historický Mnichov vytváří samozřejmě jinou kulisu než průmyslový Duisburg. Ojediněle se projeví i místní dialekt. „Bavorské“ epizody jsou někdy pro severoněmecké diváky téměř nesrozumitelné. V průběhu bohaté historie vystoupilo na scénu zločinu zatím sedmdesát vyšetřovatelů, více či méně charizmatických. Historicky první epizoda Taxi do Lipska (1970) představila muže v pomačkaném baloňáku, nepříliš akčně vyhlížejícího komisaře Trimmela z Hamburku. Vedle něj se v naší televizi objevil i kolínský komisař Haferkampf v podání Hansjörga Felmyho. Na počátku osmdesátých let se konečně zjevuje nejpopulárnější ze všech komisařů a miláček ženského publika: komisař Schimanski přezdívaný Schimi v podání Goetze Georga. Sekunduje mu bručavý, připlešatělý kolega Thanner. Syrové prostředí Duisburgu a přístavní doky tvoří kulisu pro furiantské kousky neposlušného svalnatého rebela z řad policie. Goetz George natočil v letech 1981–1991 celkem 29 epizod, většinou je uvedla také tehdejší Čs. televize. Konkurenci získal v polovině osmdesátých let až v sympatickém nosáčovi z Hamburku, komisaři Stöverovi, kterého představoval vynikající německý herec Manfred Krug. Ženský prvek pak i na naše obrazovky vnesla mladá, sportovně vyhlížející komisařka Lena Odenthalová, kterou tvůrci „zasadili“ do policejní stanice v Ludwigshafenu. Ačkoliv nikdo neupře mužné charizma komisaři Schimanskému, prvenství v množství vyřešených zločinů si drží Franz Leitmayr a jeho kolega Ivo Batic. Jejich pěsti zasáhly už osmačtyřicetkrát! Dva osamělí vlci, pohlední sympaťáci se smyslem pro humor, chlapské přátelství a „klukoviny“ přinesli nový svěží proud do vod zločinnosti v kulisách Mnichova, ať jde o starobylé čtvrti, tajemná zákoutí či luxusní vily na předměstí. Od roku 1991 se tito dva „kluci“ sice poněkud proměnili v prošedivělé pány středního věku, kteří se už jen zálibně ohlížejí za mladšími ročníky, ale šarm se jim rozhodně upřít nedá. Bavorské epizody patří k těm nejoblíbenějším právě díky nim a jejich představitelům.
    Žánry:DramaKrimi
    63%
    Znělka německého kriminálního cyklu Místo činu vítá milovníky krimi žánru beze změny už od roku 1970. U zrodu cyklu, jenž se může právě pochlubit počtem epizod 699 (a další již jsou v dramaturgickém plánu), stál německý první program ARD. Postupně se přidaly všechny německy mluvící země a po celá léta premiéry vstupují na obrazovku vždy v neděli. Původně krimisérie vznikla jako konkurence letitému rivalovi ZDF a jeho cyklu Der Komissar. Roku 1990 se do produkce zapojilo i Švýcarsko, od roku 1999 produkuje vlastní „vídeňské“ epizody i rakouská stanice ORF. Podstatou projektu je, že si každé studio vytvoří vlastní tým a zároveň „prodává“ do spolkové země i lokální kolorit. Historický Mnichov vytváří samozřejmě jinou kulisu než průmyslový Duisburg. Ojediněle se projeví i místní dialekt. „Bavorské“ epizody jsou někdy pro severoněmecké diváky téměř nesrozumitelné. V průběhu bohaté historie vystoupilo na scénu zločinu zatím sedmdesát vyšetřovatelů, více či méně charizmatických. Historicky první epizoda Taxi do Lipska (1970) představila muže v pomačkaném baloňáku, nepříliš akčně vyhlížejícího komisaře Trimmela z Hamburku. Vedle něj se v naší televizi objevil i kolínský komisař Haferkampf v podání Hansjörga Felmyho. Na počátku osmdesátých let se konečně zjevuje nejpopulárnější ze všech komisařů a miláček ženského publika: komisař Schimanski přezdívaný Schimi v podání Goetze Georga. Sekunduje mu bručavý, připlešatělý kolega Thanner. Syrové prostředí Duisburgu a přístavní doky tvoří kulisu pro furiantské kousky neposlušného svalnatého rebela z řad policie. Goetz George natočil v letech 1981–1991 celkem 29 epizod, většinou je uvedla také tehdejší Čs. televize. Konkurenci získal v polovině osmdesátých let až v sympatickém nosáčovi z Hamburku, komisaři Stöverovi, kterého představoval vynikající německý herec Manfred Krug. Ženský prvek pak i na naše obrazovky vnesla mladá, sportovně vyhlížející komisařka Lena Odenthalová, kterou tvůrci „zasadili“ do policejní stanice v Ludwigshafenu. Ačkoliv nikdo neupře mužné charizma komisaři Schimanskému, prvenství v množství vyřešených zločinů si drží Franz Leitmayr a jeho kolega Ivo Batic. Jejich pěsti zasáhly už osmačtyřicetkrát! Dva osamělí vlci, pohlední sympaťáci se smyslem pro humor, chlapské přátelství a „klukoviny“ přinesli nový svěží proud do vod zločinnosti v kulisách Mnichova, ať jde o starobylé čtvrti, tajemná zákoutí či luxusní vily na předměstí. Od roku 1991 se tito dva „kluci“ sice poněkud proměnili v prošedivělé pány středního věku, kteří se už jen zálibně ohlížejí za mladšími ročníky, ale šarm se jim rozhodně upřít nedá. Bavorské epizody patří k těm nejoblíbenějším právě díky nim a jejich představitelům.
    Žánry:DramaKrimi
    4
  • Láska šílená
    Láska šílená (2014)
    FilmRole: Freiman

    Známá rakouská režisérka Jessica Hausner po snímku Lurdy (2009), který sesbíral řadu ocenění na MFF v Benátkách a jiných prestižních festivalech, přináší komediální drama inspirované sebevraždou romantického básníka Heinricha von Kleista. Jak v Lurdách režisérka uvažuje o relativitě církve, víry a zázraku na posvátných poutnických místech, v Lásce šílené poukazuje na ambivalentnost lásky a romantické představy o společné smrti z lásky.

    V Berlíně začátkem 19. století mladý německý básník Heinrich touží po romantické sebevraždě ve dvojici a neúnavně hledá spřízněnou lidskou duši, která by byla ochotná s ním dobrovolně ukončit svůj pozemský život. Je však zklamaný z necitlivosti všech lidí kolem, a když nedokáže přesvědčit ani svou sestřenici Mariu, ztrácí i tu poslední naději. Naštěstí však potkává Henriette, mladou, skromnou a uzavřenou manželku obchodníka, trpící “chorobou duše“, a zdá se, že i jinou smrtelnou nemocí.

    Vedle matematicky přesných obrazových kompozic, divadelní mizanscéně a zdrženlivému až odosobněnému hereckému projevu, se v celém snímku objevuje sofistikovaný tlumený humor, kterým režisérka přímo útočí na přetvářku lidské společnosti a absurdnost lidského jednání. Tato netradiční romantická tragikomedie byla v roce 2014 na MFF v Cannes nominovaná na cenu sekce Un Certain Regard a v tom samém roce se na MFF v Karlových Varech představila českým a slovenským divákům. (Film Europe)

    63%

    Známá rakouská režisérka Jessica Hausner po snímku Lurdy (2009), který sesbíral řadu ocenění na MFF v Benátkách a jiných prestižních festivalech, přináší komediální drama inspirované sebevraždou romantického básníka Heinricha von Kleista. Jak v Lurdách režisérka uvažuje o relativitě církve, víry a zázraku na posvátných poutnických místech, v Lásce šílené poukazuje na ambivalentnost lásky a romantické představy o společné smrti z lásky.

    V Berlíně začátkem 19. století mladý německý básník Heinrich touží po romantické sebevraždě ve dvojici a neúnavně hledá spřízněnou lidskou duši, která by byla ochotná s ním dobrovolně ukončit svůj pozemský život. Je však zklamaný z necitlivosti všech lidí kolem, a když nedokáže přesvědčit ani svou sestřenici Mariu, ztrácí i tu poslední naději. Naštěstí však potkává Henriette, mladou, skromnou a uzavřenou manželku obchodníka, trpící “chorobou duše“, a zdá se, že i jinou smrtelnou nemocí.

    Vedle matematicky přesných obrazových kompozic, divadelní mizanscéně a zdrženlivému až odosobněnému hereckému projevu, se v celém snímku objevuje sofistikovaný tlumený humor, kterým režisérka přímo útočí na přetvářku lidské společnosti a absurdnost lidského jednání. Tato netradiční romantická tragikomedie byla v roce 2014 na MFF v Cannes nominovaná na cenu sekce Un Certain Regard a v tom samém roce se na MFF v Karlových Varech představila českým a slovenským divákům. (Film Europe)

    5
  • Rico a Oskar, malí detektivové
    Rico a Oskar, malí detektivové (2014)
    Film
    60%
    6
  • 7
  • Weltverbesserungsmassnahmen
    Weltverbesserungsmassnahmen (2005)
    Film
    Snímek zkoumá s kamennou tváří různé utopické ideály. Mohou vyhlížet jako jednoduchá, univerzálně použitelná řešení, ale stačí, aby se zkřížily s německou důkladností, a hned začnou vypadat notně surreálně. Tento výjimečně vtipný pseudodokument ve stylu Christophera Guesta, který byl natočen takřka s nulovým rozpočtem, naznačuje, v čem spočívá všelék pro naši nepokojnou dobu. Film je výtvorem studentů umění Jörna Hintzera a Jakoba Hüfnera, jejichž motto uváděné v promomateriálech k filmu zní: Potřebujeme více maniaků, kteří by měli odvahu jít za svou myšlenkou, byť by se jevila jako naprosto nesmyslná. Herecké výkony jsou svou uměřenou nemotorností zcela realistické, a nejvíce tak připomínají nedávnou generaci šílených amerických televizních reklam na automobilová havarijní pojištění s mluvícím ještěrem. (MFF Karlovy Vary)
    58%
    Snímek zkoumá s kamennou tváří různé utopické ideály. Mohou vyhlížet jako jednoduchá, univerzálně použitelná řešení, ale stačí, aby se zkřížily s německou důkladností, a hned začnou vypadat notně surreálně. Tento výjimečně vtipný pseudodokument ve stylu Christophera Guesta, který byl natočen takřka s nulovým rozpočtem, naznačuje, v čem spočívá všelék pro naši nepokojnou dobu. Film je výtvorem studentů umění Jörna Hintzera a Jakoba Hüfnera, jejichž motto uváděné v promomateriálech k filmu zní: Potřebujeme více maniaků, kteří by měli odvahu jít za svou myšlenkou, byť by se jevila jako naprosto nesmyslná. Herecké výkony jsou svou uměřenou nemotorností zcela realistické, a nejvíce tak připomínají nedávnou generaci šílených amerických televizních reklam na automobilová havarijní pojištění s mluvícím ještěrem. (MFF Karlovy Vary)
    8
  • Cesta snů
    Cesta snů (2016)
    Film
    • DaFilms

    Řecko, rok 1984. Mladí milenci Kenneth a Theres si vydělávají na cestování pouličním zpěvem. Když se Kenneth dozví o matčině nehodě, musí se vrátit domů a Theres zanechat v Řecku. Berlín, o třicet let později: Herečka Ariane opouští manžela. Dva zdánlivě odlišné příběhy o konci lásky se střetnou ve stylově propracovaném snímku. Čelní představitelka Berlínské školy, režisérka Angela Schanelecová, je opět nekompromisní v obsahu i ve formě. (Febiofest)

    Žánry:Drama
    58%

    Řecko, rok 1984. Mladí milenci Kenneth a Theres si vydělávají na cestování pouličním zpěvem. Když se Kenneth dozví o matčině nehodě, musí se vrátit domů a Theres zanechat v Řecku. Berlín, o třicet let později: Herečka Ariane opouští manžela. Dva zdánlivě odlišné příběhy o konci lásky se střetnou ve stylově propracovaném snímku. Čelní představitelka Berlínské školy, režisérka Angela Schanelecová, je opět nekompromisní v obsahu i ve formě. (Febiofest)

    Žánry:Drama
    9
  • Kouzelná škola
    Kouzelná škola (2021)
    Film
    56%
    10
  • 11
  • Kobra 11
    Kobra 11 (1996)
    Seriál
    • VOYO
    • O2 TV
    53%
    12
  • 13