Jean-Louis Richard: Nejlepší filmy
a seriály

7.2

Jean-Louis Richard: Filmy a seriály

  • Profesionál
    Profesionál (1981)
    FilmRole: plukovník Martin
    • iVysílání
    Francouzského tajného agenta Josselina Josse Beaumonta pošlou do jisté africké země, aby tam odstranil diktátora Njalu. Politická situace se však radikálně změní a původně nepohodlný diktátor se stane pro francouzskou vládu důležitou osobností. Tajná služba Josse zradí a africká vláda ho odsoudí za přípravu atentátu. Jossovi se po dvou letech podaří utéct a vrátit se do Francie, kde úmyslně informuje bývalé nadřízené, že splní svůj původní úkol a zabije prezidenta Njalu, který právě přicestoval na oficiální státní návštěvu. Tajná služba všemožně usiluje atentátu zabránit.
    Žánry:AkčníKrimiThriller
    82%
    Francouzského tajného agenta Josselina Josse Beaumonta pošlou do jisté africké země, aby tam odstranil diktátora Njalu. Politická situace se však radikálně změní a původně nepohodlný diktátor se stane pro francouzskou vládu důležitou osobností. Tajná služba Josse zradí a africká vláda ho odsoudí za přípravu atentátu. Jossovi se po dvou letech podaří utéct a vrátit se do Francie, kde úmyslně informuje bývalé nadřízené, že splní svůj původní úkol a zabije prezidenta Njalu, který právě přicestoval na oficiální státní návštěvu. Tajná služba všemožně usiluje atentátu zabránit.
    Žánry:AkčníKrimiThriller
    1
  • Americká noc
    Americká noc (1973)
    Film
    Americká noc (1972), film ve filmu a film o filmu, je Truffautovým vyznáním lásky k vlastnímu řemeslu. S lehkou ironií s příslovečným francouzským šarmem jsou tu vykresleny poněkud spletité vztahy mezi herci se štábem, evokovány příhody z filmařského zákulisí, postižena vzrušující atmosféra natáčení, posedlost lidí, propadlých kouzlu celuloidového pásku. Truffaut nepopírá, že raději než hotové filmy má proces jejich vzniku, vytváření umělého světa. Ukázal jsem natáčení v poněkud luxusnějších podmínkách než v jakých obvykle pracuji (mimo 451° Fahrenheita, který vznikl v londýnském studiu). Většinou natáčím v reálu, tady jsem ukázal práci ve studiu, chtěl jsem udělat kompromis mezi Evropou a Amerikou a jestliže to Američanům připadá jako skromné natáčení, tak pro Francouze je tomu naopak. Americká noc je vynikajícím příkladem dobrého zábavného filmu, dokonale napsaného, dokonale režírovaného i dokonale zahraného.
    79%
    Americká noc (1972), film ve filmu a film o filmu, je Truffautovým vyznáním lásky k vlastnímu řemeslu. S lehkou ironií s příslovečným francouzským šarmem jsou tu vykresleny poněkud spletité vztahy mezi herci se štábem, evokovány příhody z filmařského zákulisí, postižena vzrušující atmosféra natáčení, posedlost lidí, propadlých kouzlu celuloidového pásku. Truffaut nepopírá, že raději než hotové filmy má proces jejich vzniku, vytváření umělého světa. Ukázal jsem natáčení v poněkud luxusnějších podmínkách než v jakých obvykle pracuji (mimo 451° Fahrenheita, který vznikl v londýnském studiu). Většinou natáčím v reálu, tady jsem ukázal práci ve studiu, chtěl jsem udělat kompromis mezi Evropou a Amerikou a jestliže to Američanům připadá jako skromné natáčení, tak pro Francouze je tomu naopak. Americká noc je vynikajícím příkladem dobrého zábavného filmu, dokonale napsaného, dokonale režírovaného i dokonale zahraného.
    2
  • Jules a Jim
    Jules a Jim (1962)
    FilmRole: Customer in Cafe
    Jemný milostný příběh, jehož hrdiny jsou dva přátelé, kteří se zamilují do jedné ženy. Dílko bez těžkopádné psychologické analýzy, s typicky francouzským espritem rozebírá otázku přátelství, lásky a problém, může-li žena milovat dva muže, spojené poutem přátelství a naopak. Film, jehož děj se odehrává v době kolem první světové války, se vyznačuje impresionistickou, pointilistickou atmosférou a lyrickým kouzlem exteriérových záběrů na širokém plátně. Originální režii pak doplňují výborné herecké výkony.
    78%
    Jemný milostný příběh, jehož hrdiny jsou dva přátelé, kteří se zamilují do jedné ženy. Dílko bez těžkopádné psychologické analýzy, s typicky francouzským espritem rozebírá otázku přátelství, lásky a problém, může-li žena milovat dva muže, spojené poutem přátelství a naopak. Film, jehož děj se odehrává v době kolem první světové války, se vyznačuje impresionistickou, pointilistickou atmosférou a lyrickým kouzlem exteriérových záběrů na širokém plátně. Originální režii pak doplňují výborné herecké výkony.
    3
  • Hebká kůže
    Hebká kůže (1964)
    FilmRole: Man in Street (uncredited)

    Pierre Lachenay je v literárním světě velmi známou osobností. Žije klidný rodinný život se svou ženou Francou a dcerou Sabine. Na jedné pracovní cestě do Lisabonu se seznámí s krásnou mladou letuškou Nicole, a jelikož vyvine patřičnou iniciativu, dojde mezi nimi k milostnému vzplanutí. Pierre začíná vést dvojí život a neustále volí mezi rodinou a milenkou. Jednoho dne ale Franca objeví manželovy diskriminující fotografie a rozhodne se k zoufalému činu.

    78%

    Pierre Lachenay je v literárním světě velmi známou osobností. Žije klidný rodinný život se svou ženou Francou a dcerou Sabine. Na jedné pracovní cestě do Lisabonu se seznámí s krásnou mladou letuškou Nicole, a jelikož vyvine patřičnou iniciativu, dojde mezi nimi k milostnému vzplanutí. Pierre začíná vést dvojí život a neustále volí mezi rodinou a milenkou. Jednoho dne ale Franca objeví manželovy diskriminující fotografie a rozhodne se k zoufalému činu.

    4
  • Bídníci
    Bídníci (2000)
    Seriál
    Osudy Jeana Valjeana patří mezi ty příběhy, které se nám nikdy neomrzí a které budeme vždy vděčně přijímat v nové a nové podobě. Bídníci patří mezi ty příběhy, které každá generace francouzských tvůrců pokládá za výzvu. Zatím poslední filmové zpracování vzniklo v koprodukci pěti států a najdeme pod ním podepsány tvůrce úspěšného přepisu Monte Christa: režisérku Josée Dayanovou, scenáristu Didiera Decoina a Gérarda Depardieua tedy 3D, jak toto úspěšné trio nazývá občas francouzský tisk. Pozornému divákovi neunikne, že se mnohé scény natáčely v Čechách a že se v epizodních rolích objeví i naši herci. Román Bídníci (Ubožáci) psal Victor Hugo po celá desetiletí a dokončil jej až v exilu. Příběh Jeana Valjeana, který uprchl z galejí, kam byl odsouzen za krádež chleba, koncipoval Hugo v pěti dílech. Žádný jeho román nedosáhl tak bouřlivého bezprostředního ohlasu jako právě Bídníci. Na jednotlivé svazky čekaly před jejich vydáním v Bruselu a v Paříži zástupci knihkupců a čtenářů snad ze všech čtoucích vrstev obyvatelstva. Jen v samotné Paříži jich bylo v několika dnech rozebráno na 48 000 výtisků a román byl okamžitě překládán do světových jazyků. Záhy se objevovaly i dramatizace a film počítá adaptace již na desítky. Muzikálové zpracování přitáhlo miliony diváků nejen v Evropě.
    77%
    Osudy Jeana Valjeana patří mezi ty příběhy, které se nám nikdy neomrzí a které budeme vždy vděčně přijímat v nové a nové podobě. Bídníci patří mezi ty příběhy, které každá generace francouzských tvůrců pokládá za výzvu. Zatím poslední filmové zpracování vzniklo v koprodukci pěti států a najdeme pod ním podepsány tvůrce úspěšného přepisu Monte Christa: režisérku Josée Dayanovou, scenáristu Didiera Decoina a Gérarda Depardieua tedy 3D, jak toto úspěšné trio nazývá občas francouzský tisk. Pozornému divákovi neunikne, že se mnohé scény natáčely v Čechách a že se v epizodních rolích objeví i naši herci. Román Bídníci (Ubožáci) psal Victor Hugo po celá desetiletí a dokončil jej až v exilu. Příběh Jeana Valjeana, který uprchl z galejí, kam byl odsouzen za krádež chleba, koncipoval Hugo v pěti dílech. Žádný jeho román nedosáhl tak bouřlivého bezprostředního ohlasu jako právě Bídníci. Na jednotlivé svazky čekaly před jejich vydáním v Bruselu a v Paříži zástupci knihkupců a čtenářů snad ze všech čtoucích vrstev obyvatelstva. Jen v samotné Paříži jich bylo v několika dnech rozebráno na 48 000 výtisků a román byl okamžitě překládán do světových jazyků. Záhy se objevovaly i dramatizace a film počítá adaptace již na desítky. Muzikálové zpracování přitáhlo miliony diváků nejen v Evropě.
    5
  • Konečně neděle!
    Konečně neděle! (1983)
    FilmRole: Louison
    Majiteľ realitnej agentúry Julien Vercel je podozrivý z vraždy svojej manželky Marie-Christine a jej milenca Claudea Massouliera. Všetky dôkazy svedčia proti nemu, keď náhle prichádza obvinenie z ďalšej vraždy. Julien si nevie rady a rozhodne sa pred políciou ujsť. Jedine Julienova sekretárka Barbara Beckerová verí v nevinu svojho šéfa. A pretože je nielen profesionálnou sekretárkou, ale aj amatérskou detektívkou, na vlastnú päsť sa podujme vypátrať skutočného vraha. Jeho stopy ju z Paríža zavedú až do kriminálneho podsvetia juhofrancúzskeho mesta Nice. Posledný film režiséra Francoisa Truffauta je poctou kriminálnym príbehom majstra napätia Alfreda Hitchcocka...
    76%
    Majiteľ realitnej agentúry Julien Vercel je podozrivý z vraždy svojej manželky Marie-Christine a jej milenca Claudea Massouliera. Všetky dôkazy svedčia proti nemu, keď náhle prichádza obvinenie z ďalšej vraždy. Julien si nevie rady a rozhodne sa pred políciou ujsť. Jedine Julienova sekretárka Barbara Beckerová verí v nevinu svojho šéfa. A pretože je nielen profesionálnou sekretárkou, ale aj amatérskou detektívkou, na vlastnú päsť sa podujme vypátrať skutočného vraha. Jeho stopy ju z Paríža zavedú až do kriminálneho podsvetia juhofrancúzskeho mesta Nice. Posledný film režiséra Francoisa Truffauta je poctou kriminálnym príbehom majstra napätia Alfreda Hitchcocka...
    6
  • 7
  • 8
  • U konce s dechem
    U konce s dechem (1960)
    FilmRole: A Journalist (uncredited)
    • iTunes
    Legendární nestárnoucí debut klasika francouzské Nouvelle vague. Pastiš filmových žánrů v originální filmové koláži-dekonstrukci. Neúnavný rebel a experimentátor Jean-Luc Godard s pomocí svého dvorního kameramana Raoula Coutarda posílá vycházející hvězdu Belmonda na osudnou štafetu v ulicích Paříže. Jednoduchý příběh o krádeži auta, následné vraždě a útěku překvapuje formální vytříbeností a bezprostředním vyprávěním a fragmentárností. Téměř závratné tempo příběhu o přitažlivém rebelovi, okouzlujícím a ležérním vrahu na útěku představuje odvetu mladé filmařské generace úzkoprsé společnosti. Režisér si nenuceně pohrává s žánrovými klišé a hlásí se k anarchistickému okouzlení zločinem, sexem, násilím. Přitom znovu objevuje krásu filmové interpunkce, jak ji definoval Griffith nebo Feuilladův Fantomas. Nevyhýbá se kontrapunktnímu srovnání, hýří širokou paletou nástrojů, od klasického Mozarta, až po odvazový jazz. Snímek má i příznačné poslání bezstarostné jízdy a volného pádu, tak typické pro divoké mládí a bezohlednou upřímnost. Sotva se totiž Godardův hrdina nadechne, pokud mu to závratné tempo a těkající kamera umožní, již chcípá na bílé laině ulice. Vzkřísení filmové řeči a nastartování nových vyjadřovacích možností, které U konce s dechem signalizuje, má i dodnes nesmírný vliv, který je možno najít i u tak rozdílného režiséra, jako je Quentin Tarrantino. Přitom jeden z nejvlivnějších a stále svěžích snímků světové kultury není jen dílem jednotlivce. Ďábelský koktejl a manifest Nové vlny o rychlé jízdě, vraždě, bezstarostné mládeži, pop-ikonách západní kultury totiž pomáhali namíchat tehdy ještě nepříliš známé osobnosti jako režiséři François Truffaut, Claude Chabrol nebo Jean-Pierre Melville. "Osobnost poněkud odlišná od Wellese, Buňuela, Bergmana, Claira. Oproti jejich dlouhé tvorbě má za sebou teprve sedm let režijní práce, na rozdíl od nich nemá vyhlídky stát se klasikem sedmého umění. Jeho filmy poznamenává spontánní, živelné hledání nových možností, zkoušení nosnosti výrazových prostředků, neukončenost tvaru, kvas myšlenky, určitá nekázeň, což všechno se špatně slučuje s požadavky, jež bývají zpravidla kladeny na zralá, mistrovská díla." (Ljubomír Oliva)
    73%
    Legendární nestárnoucí debut klasika francouzské Nouvelle vague. Pastiš filmových žánrů v originální filmové koláži-dekonstrukci. Neúnavný rebel a experimentátor Jean-Luc Godard s pomocí svého dvorního kameramana Raoula Coutarda posílá vycházející hvězdu Belmonda na osudnou štafetu v ulicích Paříže. Jednoduchý příběh o krádeži auta, následné vraždě a útěku překvapuje formální vytříbeností a bezprostředním vyprávěním a fragmentárností. Téměř závratné tempo příběhu o přitažlivém rebelovi, okouzlujícím a ležérním vrahu na útěku představuje odvetu mladé filmařské generace úzkoprsé společnosti. Režisér si nenuceně pohrává s žánrovými klišé a hlásí se k anarchistickému okouzlení zločinem, sexem, násilím. Přitom znovu objevuje krásu filmové interpunkce, jak ji definoval Griffith nebo Feuilladův Fantomas. Nevyhýbá se kontrapunktnímu srovnání, hýří širokou paletou nástrojů, od klasického Mozarta, až po odvazový jazz. Snímek má i příznačné poslání bezstarostné jízdy a volného pádu, tak typické pro divoké mládí a bezohlednou upřímnost. Sotva se totiž Godardův hrdina nadechne, pokud mu to závratné tempo a těkající kamera umožní, již chcípá na bílé laině ulice. Vzkřísení filmové řeči a nastartování nových vyjadřovacích možností, které U konce s dechem signalizuje, má i dodnes nesmírný vliv, který je možno najít i u tak rozdílného režiséra, jako je Quentin Tarrantino. Přitom jeden z nejvlivnějších a stále svěžích snímků světové kultury není jen dílem jednotlivce. Ďábelský koktejl a manifest Nové vlny o rychlé jízdě, vraždě, bezstarostné mládeži, pop-ikonách západní kultury totiž pomáhali namíchat tehdy ještě nepříliš známé osobnosti jako režiséři François Truffaut, Claude Chabrol nebo Jean-Pierre Melville. "Osobnost poněkud odlišná od Wellese, Buňuela, Bergmana, Claira. Oproti jejich dlouhé tvorbě má za sebou teprve sedm let režijní práce, na rozdíl od nich nemá vyhlídky stát se klasikem sedmého umění. Jeho filmy poznamenává spontánní, živelné hledání nových možností, zkoušení nosnosti výrazových prostředků, neukončenost tvaru, kvas myšlenky, určitá nekázeň, což všechno se špatně slučuje s požadavky, jež bývají zpravidla kladeny na zralá, mistrovská díla." (Ljubomír Oliva)
    9
  • Poslední metro
    Poslední metro (1980)
    FilmRole: Daxiat
    Retrofilm z divadelného prostredia sa odohráva počas nemeckej okupácie Francúzska za 2. svetovej vojny. Majiteľ parížskeho divadla Montmartre, Lucas Steiner, musí kvôli židovskému pôvodu zmiznúť. Vedenie divadla po ňom preberie jeho manželka a prvá dáma scény Marion. V neľahkých časoch okupácie, vojny a antisemitských nálad pripravuje novú hru podľa manželových režijných poznámok. Hra má názov Stratená a Marion v hlavnej úlohe sekunduje nenapraviteľný sukničkár Bernard Granger. V kritickom období sa divadlo viac ako kedykoľvek predtým stáva obrazom života: každý niečo predstiera, hrá svoju úlohu a nikto nemôže nikomu veriť. Napriek všeobecnému ovzdušiu ohrozenia a nedôvery sa však počas skúšok začne medzi Bernardom a Marion vyvíjať vzťah. Film získal 10 Cézarov - francúzskych národných filmových cien. V hlavných úlohách účinkujú ikony francúzskeho filmu Catherine Denevueová a Gérard Depardieu.
    73%
    Retrofilm z divadelného prostredia sa odohráva počas nemeckej okupácie Francúzska za 2. svetovej vojny. Majiteľ parížskeho divadla Montmartre, Lucas Steiner, musí kvôli židovskému pôvodu zmiznúť. Vedenie divadla po ňom preberie jeho manželka a prvá dáma scény Marion. V neľahkých časoch okupácie, vojny a antisemitských nálad pripravuje novú hru podľa manželových režijných poznámok. Hra má názov Stratená a Marion v hlavnej úlohe sekunduje nenapraviteľný sukničkár Bernard Granger. V kritickom období sa divadlo viac ako kedykoľvek predtým stáva obrazom života: každý niečo predstiera, hrá svoju úlohu a nikto nemôže nikomu veriť. Napriek všeobecnému ovzdušiu ohrozenia a nedôvery sa však počas skúšok začne medzi Bernardom a Marion vyvíjať vzťah. Film získal 10 Cézarov - francúzskych národných filmových cien. V hlavných úlohách účinkujú ikony francúzskeho filmu Catherine Denevueová a Gérard Depardieu.
    10
  • Dobrodruh
    Dobrodruh (1983)
    FilmRole: Antoine
    • iVysílání
    Řekne-li se Jean Paul Belmondo, vybaví se většině filmových diváků postava sympatického dareby. Jeden z nejslavnějších francouzských herců jich vytvořil desítky a ať už stály na straně zákona nebo na té druhé, vždycky byl tím, komu se u televizní obrazovky držely palce. Komisař Jordan, hlavní hrdina kriminálního snímku Dobrodruh, také patří mezi ně. Mezi svými kolegy i mezi zločinci je znám svými obratnými a značně svéráznými metodami. Tentokrát je vyslán do Marseille, aby vyřídil velký případ s narkotiky. Přestože se stane obětí pečlivě nastražené léčky a je odvolán, rozhodne se zůstat a pokračovat v pátrání na vlastní pěst. Profesionálně udělanému snímku nechybí napínavý děj ani nenucený humor. Jordan je klasickou belmondovskou postavou a stejně jako třeba jeho Borowitz z filmu Policajt nebo rošťák, oslňuje elegantní nenuceností, šarmem a neortodoxními metodami, s nimiž likviduje zločinecké gangy.
    Žánry:AkčníDramaKrimiThriller
    72%
    Řekne-li se Jean Paul Belmondo, vybaví se většině filmových diváků postava sympatického dareby. Jeden z nejslavnějších francouzských herců jich vytvořil desítky a ať už stály na straně zákona nebo na té druhé, vždycky byl tím, komu se u televizní obrazovky držely palce. Komisař Jordan, hlavní hrdina kriminálního snímku Dobrodruh, také patří mezi ně. Mezi svými kolegy i mezi zločinci je znám svými obratnými a značně svéráznými metodami. Tentokrát je vyslán do Marseille, aby vyřídil velký případ s narkotiky. Přestože se stane obětí pečlivě nastražené léčky a je odvolán, rozhodne se zůstat a pokračovat v pátrání na vlastní pěst. Profesionálně udělanému snímku nechybí napínavý děj ani nenucený humor. Jordan je klasickou belmondovskou postavou a stejně jako třeba jeho Borowitz z filmu Policajt nebo rošťák, oslňuje elegantní nenuceností, šarmem a neortodoxními metodami, s nimiž likviduje zločinecké gangy.
    Žánry:AkčníDramaKrimiThriller
    11
  • 12
  • 451° Fahrenheita
    451° Fahrenheita (1966)
    Film
    Dielo Françoisa Truffauta divákovi odhaľuje pohľad na konzumnú spoločnosť budúcnosti, v ktorej panujú prísne pravidlá. Každý človek, ktorý prejaví odklon od skupinového myslenia a tieto pravidlá poruší je odvrhnutý. V tomto zriadení je zakázané čítanie literatúry a požiarnici, ktorí kedysi hasili ohne, spaľujú knihy (451 stupňov Fahrenheita - teplota, pri ktorej začína horieť knižný papier). Montag patrí medzi radových požiarnikov a vzorne si plní svoje povinnosti. Jedného dňa sa rozhodne zo zvedavosti schovať a prečítať knihu, ktorú mal spáliť. Keď ho udá vlastná manželka, jeho rola sa obracia a stáva sa štvancom... Truffaut, podobne ako autor románovej predlohy Ray Bradbury, sa vo svojej tvorbe nezameriaval na žáner sci-fi, vďaka čomu sa máme možnosť pozrieť na jedinečný nadčasový film, ktorý je aktuálny aj mnoho desiatok rokov od jeho vzniku.
    71%
    Dielo Françoisa Truffauta divákovi odhaľuje pohľad na konzumnú spoločnosť budúcnosti, v ktorej panujú prísne pravidlá. Každý človek, ktorý prejaví odklon od skupinového myslenia a tieto pravidlá poruší je odvrhnutý. V tomto zriadení je zakázané čítanie literatúry a požiarnici, ktorí kedysi hasili ohne, spaľujú knihy (451 stupňov Fahrenheita - teplota, pri ktorej začína horieť knižný papier). Montag patrí medzi radových požiarnikov a vzorne si plní svoje povinnosti. Jedného dňa sa rozhodne zo zvedavosti schovať a prečítať knihu, ktorú mal spáliť. Keď ho udá vlastná manželka, jeho rola sa obracia a stáva sa štvancom... Truffaut, podobne ako autor románovej predlohy Ray Bradbury, sa vo svojej tvorbe nezameriaval na žáner sci-fi, vďaka čomu sa máme možnosť pozrieť na jedinečný nadčasový film, ktorý je aktuálny aj mnoho desiatok rokov od jeho vzniku.
    13
  • Nevěsta byla v černém
    Nevěsta byla v černém (1968)
    Film

    Nevěsta byla v černém je první Truffautův "černý" film. Scénář napsal spolu s Jeanem-Louisem Richardem podle knihy Williama Irishe zrovna v době, kdy psal svou knihu rozhovorů s Alfredem Hitchcockem.
    Osudová náhoda svede dohromady pětici mužů a jeden novomanželský pár. Ve chvíli, kdy manželé vycházejí z kostela, si v blízkém domě hraje pětice mužů s ostře nabitou zbraní. Nechtěně vystřelená kulka udělala rázem z nevěsty vdovu. V ten den se nevěsta z bílých šatů převlékla rovnou do černého. Jediné, co ji od této chvíle na světě zajímá, je pomsta. Pět mužů postupně umírá zvláštním, rafinovaným způsobem daným jejich charaktery a prostředím, ve kterém žijí.

    71%

    Nevěsta byla v černém je první Truffautův "černý" film. Scénář napsal spolu s Jeanem-Louisem Richardem podle knihy Williama Irishe zrovna v době, kdy psal svou knihu rozhovorů s Alfredem Hitchcockem.
    Osudová náhoda svede dohromady pětici mužů a jeden novomanželský pár. Ve chvíli, kdy manželé vycházejí z kostela, si v blízkém domě hraje pětice mužů s ostře nabitou zbraní. Nechtěně vystřelená kulka udělala rázem z nevěsty vdovu. V ten den se nevěsta z bílých šatů převlékla rovnou do černého. Jediné, co ji od této chvíle na světě zajímá, je pomsta. Pět mužů postupně umírá zvláštním, rafinovaným způsobem daným jejich charaktery a prostředím, ve kterém žijí.

    14
  • 15
  • 16
  • 17
  • Volavka
    Volavka (1995)
    Film
    66%
    18
  • Lucie Aubracová
    Lucie Aubracová (1997)
    FilmRole: M. Henry
    Milovala svého muže, její odvaha neznala hranic. Francouzské drama podle skutečné události.
    Lyon, březen 1943. Raymond Samuel (krycím jménem v odboji Aubrac) a jeho žena Lucie se zapojili do odboje proti nacistickým okupantům. Jenže Raymond a Jean Moulin jsou zatčeni. Lucie však svého muže tak miluje, že je ochotná ke všemu, jen aby manžela vyrvala ze spárů gestapa. Film byl natočen podle skutečného příběhu Lucie Aubracové a patří k výrazným ženským válečným dramatům. Ve filmu si zahrál a známý divadelní a filmový režisér Patrice Chéreau francouzského hrdinu odboje Jeana Moulina. Lucie Aubracová napsala knihu, kterou nazvala podle jejich hesla v odboji "Odejdou v opojení".
    66%
    Milovala svého muže, její odvaha neznala hranic. Francouzské drama podle skutečné události.
    Lyon, březen 1943. Raymond Samuel (krycím jménem v odboji Aubrac) a jeho žena Lucie se zapojili do odboje proti nacistickým okupantům. Jenže Raymond a Jean Moulin jsou zatčeni. Lucie však svého muže tak miluje, že je ochotná ke všemu, jen aby manžela vyrvala ze spárů gestapa. Film byl natočen podle skutečného příběhu Lucie Aubracové a patří k výrazným ženským válečným dramatům. Ve filmu si zahrál a známý divadelní a filmový režisér Patrice Chéreau francouzského hrdinu odboje Jeana Moulina. Lucie Aubracová napsala knihu, kterou nazvala podle jejich hesla v odboji "Odejdou v opojení".
    19
  • Spadli z nebe
    Spadli z nebe (1993)
    FilmRole: Monsieur Armanet
    Na pařížském letišti ukradnou Arturovi (Jean Rocheford) tašku s doklady. Je Silvestr, úředníci přestávají pracovat, ale okradeného odmítají pustit z tranzitního prostoru. Prý až bude normální pracovní den a kompetentní úřady potvrdí jeho totožnost. Seriózní muž středního věku se tak stává nedobrovolným vězněm letištního prostoru bez jakýchkoliv nároků. S překvapením zjišťuje, že ve velkých chodbách a halách není sám. Žije tu zdánlivě nesourodá skupina lidí, kteří jsou také bez dokladů, ale jaksi natrvalo. Vyjít z této zóny nikoho znamená pro ně vydat se napospas úřadům, které je pošlou zpátky do jejich země. Arturo se postupně sbližuje s bezprizornými podivíny, a jemu samému se tak otvírá prostor pro přemýšlení o vlastním životě… Film vzbudil mimořádnou pozornost na MFF v San Sebastianu v roce 1993. Získal cenu za scénář a cenu pro režiséra.
    Žánry:DramaKomedie
    66%
    Na pařížském letišti ukradnou Arturovi (Jean Rocheford) tašku s doklady. Je Silvestr, úředníci přestávají pracovat, ale okradeného odmítají pustit z tranzitního prostoru. Prý až bude normální pracovní den a kompetentní úřady potvrdí jeho totožnost. Seriózní muž středního věku se tak stává nedobrovolným vězněm letištního prostoru bez jakýchkoliv nároků. S překvapením zjišťuje, že ve velkých chodbách a halách není sám. Žije tu zdánlivě nesourodá skupina lidí, kteří jsou také bez dokladů, ale jaksi natrvalo. Vyjít z této zóny nikoho znamená pro ně vydat se napospas úřadům, které je pošlou zpátky do jejich země. Arturo se postupně sbližuje s bezprizornými podivíny, a jemu samému se tak otvírá prostor pro přemýšlení o vlastním životě… Film vzbudil mimořádnou pozornost na MFF v San Sebastianu v roce 1993. Získal cenu za scénář a cenu pro režiséra.
    Žánry:DramaKomedie
    20
  • N'oublie pas que tu vas mourir
    N'oublie pas que tu vas mourir (1995)
    FilmRole: Benoit's Father

    Xavier Beauvois zůstává až dodnes režisérem, jehož jedni zatracují a druzí obdivují. Ve svém celovečerním debutu otevírá téma nemoci AIDS. S pomocí citlivé kameramanské práce své kolegyně, vlastního scénáře, vlastní režie i hereckého výkonu se mu podařilo natočit vizuálně působivý snímek.

    Většina filmů od tvůrců, kteří získali Cenu Jeana Viga, jsou odrazem světa, ve kterém žijeme. Tato tendence je patrná také ve snímku Xaviera Beauvoise Nezapomeň, že zemřeš natočeném deset let po výskytu nemoci AIDS ve Francii a během obléhání Sarajeva. V rozhovoru pro časopis Les Cahiers du cinéma v lednu roku 1996 režisér řekl : "Zajímám se jednoduše o svět a chci točit filmy o současné době, nechci adaptovat Pagnola nebo Shakespeara. A nejsem koneckonců sám, stačí shlédnout filmy Desplechina, Kahna, Corsiniové, Lvovské a jiných filmařů mé generace." (pozn.autora: tři ze čtyř citovaných režisérů získali Cenu Jeana Viga).

    A film Xaviera Beauvoise je opravdu znakem své doby. Jeho podtitul "Evropa 1995" odkazuje k filmu Evropa 51 Roberta Rosselliniho. Nezapomeň, že zemřeš je revoltující a nepředvídatelný snímek, stejně jako událost, která převrátí život naruby hlavní postavě. Benoît, jehož roli hraje sám režisér, je studentem dějin umění, který se chce jednou stát ředitelem muzea nebo profesorem. Tempo filmu se zrychluje, zabarvení a délky záběrů se střídají. Student, který byl dříve tak rozumný má sebevražedné sklony po odhalení nemoci, která evokuje smrt a jejíž jméno zde vůbec není vysloveno, protože jak říká Xavier Beauvois: "divák je inteligentní a chápe. Protože Benoît to nikomu neřekne. Protože to není téma filmu. Protože to slovo jsem nikdy nevyslovil ve společnosti těch, které jsem znal a kteří na tuto nemoc zemřeli."

    Xavier Beauvois, který je zároveň scénárista, tvůrce dialogů, režisér filmu i herec měl po své ruce vynikající kameramanku Caroline Champetier, která pracuje jemně se stínem a světlem, které jsou rovněž průvodci člověka na cestě odchodu.

    (Luce Vigová, LFŠ 2007)

    Žánry:DramaLGBTQ+
    66%

    Xavier Beauvois zůstává až dodnes režisérem, jehož jedni zatracují a druzí obdivují. Ve svém celovečerním debutu otevírá téma nemoci AIDS. S pomocí citlivé kameramanské práce své kolegyně, vlastního scénáře, vlastní režie i hereckého výkonu se mu podařilo natočit vizuálně působivý snímek.

    Většina filmů od tvůrců, kteří získali Cenu Jeana Viga, jsou odrazem světa, ve kterém žijeme. Tato tendence je patrná také ve snímku Xaviera Beauvoise Nezapomeň, že zemřeš natočeném deset let po výskytu nemoci AIDS ve Francii a během obléhání Sarajeva. V rozhovoru pro časopis Les Cahiers du cinéma v lednu roku 1996 režisér řekl : "Zajímám se jednoduše o svět a chci točit filmy o současné době, nechci adaptovat Pagnola nebo Shakespeara. A nejsem koneckonců sám, stačí shlédnout filmy Desplechina, Kahna, Corsiniové, Lvovské a jiných filmařů mé generace." (pozn.autora: tři ze čtyř citovaných režisérů získali Cenu Jeana Viga).

    A film Xaviera Beauvoise je opravdu znakem své doby. Jeho podtitul "Evropa 1995" odkazuje k filmu Evropa 51 Roberta Rosselliniho. Nezapomeň, že zemřeš je revoltující a nepředvídatelný snímek, stejně jako událost, která převrátí život naruby hlavní postavě. Benoît, jehož roli hraje sám režisér, je studentem dějin umění, který se chce jednou stát ředitelem muzea nebo profesorem. Tempo filmu se zrychluje, zabarvení a délky záběrů se střídají. Student, který byl dříve tak rozumný má sebevražedné sklony po odhalení nemoci, která evokuje smrt a jejíž jméno zde vůbec není vysloveno, protože jak říká Xavier Beauvois: "divák je inteligentní a chápe. Protože Benoît to nikomu neřekne. Protože to není téma filmu. Protože to slovo jsem nikdy nevyslovil ve společnosti těch, které jsem znal a kteří na tuto nemoc zemřeli."

    Xavier Beauvois, který je zároveň scénárista, tvůrce dialogů, režisér filmu i herec měl po své ruce vynikající kameramanku Caroline Champetier, která pracuje jemně se stínem a světlem, které jsou rovněž průvodci člověka na cestě odchodu.

    (Luce Vigová, LFŠ 2007)

    Žánry:DramaLGBTQ+
    21
  • 22
  • Hlídka
    Hlídka (1992)
    FilmRole: Bleicher
    64%
    23
  • Swannova láska
    Swannova láska (1984)
    Film
    • iVysílání
    Románový cyklus Marcela Prousta Hledání ztraceného času je jedním ze základních děl nejen francouzské, ale i světové literatury. Filmová adaptace je výzvou nejen pro scenáristy i režiséry, ale i producenty. Právě z finančních důvodů ztroskotaly ohlášené projekty Luchina Viscontiho a Josepha Loseye.
    Teprve v roce 1983 vznikla adaptace části prvního dílu Hledání ztraceného času - Swannova láska. Na scénáři se podíleli mj. i Peter Brook (původně určený režisér) a významný scenárista Jean-Claude Carriere. Ve filmu použili i některé motivy z dalších částí Proustova cyklu, završili Swannův příběh lásky ke krásné Odettě de Crécy, jež ho stála těžce vydobyté společenské postavení, a celý děj zhustili do pouhých čtyřiadvaceti hodin.
    Milovníci díla Marcela Prousta tak mohou porovnat tuto adaptaci s pozoruhodným přepisem scenáristy a režiséra Raoula Ruize (uvedeno v České televizi v r. 2005), který sáhl po završující kapitole tohoto literárního monumentu nazvané Čas znovu nalezený, kde se Proust v četných reminiscencích znovu vrací k celému dílu. V roce 1913 se v Paříži nenašel žádný nakladatel, který by vydal první díl románu Marcela Prousta (1871-1922). Spisovatel ho u Grasseta vydal na vlastní náklad a koncem listopadu 1913 se první díl dostal do prodeje. Postupně nabyl zamýšlený román nových rozměrů a Proust těsně před svou smrtí diktoval další poznámky. Poslední dvě část jeho epopeje, z nichž jedna je právě Čas znovu nalezený, vyšly až po jeho smrti. I když Proustovo Hledání ztraceného času patří mezi základní díla literatury 20. století a je citováno v každé školní učebnici, ve skutečnosti málokdo Prousta četl.
    Žánry:DramaRomantický
    63%
    Románový cyklus Marcela Prousta Hledání ztraceného času je jedním ze základních děl nejen francouzské, ale i světové literatury. Filmová adaptace je výzvou nejen pro scenáristy i režiséry, ale i producenty. Právě z finančních důvodů ztroskotaly ohlášené projekty Luchina Viscontiho a Josepha Loseye.
    Teprve v roce 1983 vznikla adaptace části prvního dílu Hledání ztraceného času - Swannova láska. Na scénáři se podíleli mj. i Peter Brook (původně určený režisér) a významný scenárista Jean-Claude Carriere. Ve filmu použili i některé motivy z dalších částí Proustova cyklu, završili Swannův příběh lásky ke krásné Odettě de Crécy, jež ho stála těžce vydobyté společenské postavení, a celý děj zhustili do pouhých čtyřiadvaceti hodin.
    Milovníci díla Marcela Prousta tak mohou porovnat tuto adaptaci s pozoruhodným přepisem scenáristy a režiséra Raoula Ruize (uvedeno v České televizi v r. 2005), který sáhl po završující kapitole tohoto literárního monumentu nazvané Čas znovu nalezený, kde se Proust v četných reminiscencích znovu vrací k celému dílu. V roce 1913 se v Paříži nenašel žádný nakladatel, který by vydal první díl románu Marcela Prousta (1871-1922). Spisovatel ho u Grasseta vydal na vlastní náklad a koncem listopadu 1913 se první díl dostal do prodeje. Postupně nabyl zamýšlený román nových rozměrů a Proust těsně před svou smrtí diktoval další poznámky. Poslední dvě část jeho epopeje, z nichž jedna je právě Čas znovu nalezený, vyšly až po jeho smrti. I když Proustovo Hledání ztraceného času patří mezi základní díla literatury 20. století a je citováno v každé školní učebnici, ve skutečnosti málokdo Prousta četl.
    Žánry:DramaRomantický
    24
  • 25
  • Pevnost Saganne
    Pevnost Saganne (1984)
    FilmRole: Flammarin
    Dramatický příběh Charlese Saganna (Gérard Depardieu), muže pocházejícího z obyčejných poměrů, který dobrovolně vstoupí do francouzské armády a svou pílí a přesvědčením se vypracuje na důstojníka. Ke svému poslání v africké Sahaře přistupuje s nejčistšími úmysly nastolit na Sahaře mír. Z obyčejného důstojníka se postupně rodí vojenský vůdce, který si svou rozhodností a odvahou získává respekt po celé Sahaře, mezi arabskými kmeny. Saganne slouží pod aristokratickým plukovníkem Dubreuilhem (Philippe Noiret), a zamiluje se do Madeleine (Sophie Marceauová), dcery místního regionálního správce. Avšak brzy je Charles jako válečný hrdina vyslán zpět do Paříže na diplomatickou misi, kde se setkává s krásnou novinářkou Louise Tissotovou (Catherine Deneuveová)...
    62%
    Dramatický příběh Charlese Saganna (Gérard Depardieu), muže pocházejícího z obyčejných poměrů, který dobrovolně vstoupí do francouzské armády a svou pílí a přesvědčením se vypracuje na důstojníka. Ke svému poslání v africké Sahaře přistupuje s nejčistšími úmysly nastolit na Sahaře mír. Z obyčejného důstojníka se postupně rodí vojenský vůdce, který si svou rozhodností a odvahou získává respekt po celé Sahaře, mezi arabskými kmeny. Saganne slouží pod aristokratickým plukovníkem Dubreuilhem (Philippe Noiret), a zamiluje se do Madeleine (Sophie Marceauová), dcery místního regionálního správce. Avšak brzy je Charles jako válečný hrdina vyslán zpět do Paříže na diplomatickou misi, kde se setkává s krásnou novinářkou Louise Tissotovou (Catherine Deneuveová)...
    26
  • Neznámý v domě
    Neznámý v domě (1992)
    Film
    62%
    27
  • Vie est un roman, La
    Vie est un roman, La (1983)
    FilmRole: Le père Jean Watelet
    62%
    28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • Šok
    Šok (1982)
    FilmRole: Maubert, falešný policista
    Alain Delon v roli nájemného vraha Christiana Morelliho, který má nařízeno zabít v zahraničí jeden nejmenovaný cíl. Zadanou zakázku dokončí, ale po návratu do Paříže chce se zabíjením skončit. To však nebude tak jednoduché, protože jej čeká další cíl, tentokrát v Paříži. Christian odmítá a chce se uchýlit na krůtí farmu, kterou mu koupila jeho investorka. Zde se seznámí s půvabnou Claire a podlehne láskyplnému citu. Ovšem situace se komplikuje více než Christian očekával.
    Žánry:AkčníKrimiThriller
    59%
    Alain Delon v roli nájemného vraha Christiana Morelliho, který má nařízeno zabít v zahraničí jeden nejmenovaný cíl. Zadanou zakázku dokončí, ale po návratu do Paříže chce se zabíjením skončit. To však nebude tak jednoduché, protože jej čeká další cíl, tentokrát v Paříži. Christian odmítá a chce se uchýlit na krůtí farmu, kterou mu koupila jeho investorka. Zde se seznámí s půvabnou Claire a podlehne láskyplnému citu. Ovšem situace se komplikuje více než Christian očekával.
    Žánry:AkčníKrimiThriller
    33
  • 34
  • Četník a četnice
    Četník a četnice (1982)
    FilmRole: das Gehirn
    57%
    35
  • 36
  • Emmanuelle
    Emmanuelle (1974)
    Film
    51%
    37
  • Tělo Diany
    Tělo Diany (1969)
    Film
    46%
    38
  • Satánek
    Satánek (2003)
    Film
    Vincent Porel, úspěšný spolumajitel stavební firmy a jeho žena Chrystal čekají narození miminka. V den, kdy se potomek neodbytně hlásí na svět, se však Porelovi v práci stane nezvyklá příhoda. Do sídla firmy vletí neúspěšný architekt Simon, a přede všemi obviní Porela, že mu ukradl architektonický návrh. Ten ho prostě odbude a nechá vyhodit z budovy. Přesne v tom okamžiku však začíná Christale rodit. Porel se chystá jet do nemocnice a před vchodem do firmy srazí poníženého Simona autem. Simon umírá přesně v momentě, kdy se narodí Porel junior. Co však náhoda nechtěla, Simon se převtelí do Porelova syna. Začíná neúprosná bitva mezi milujícím a chápavým otcem a synem, do kterého vstoupil duch zneuznaného architekta.
    Žánry:Komedie
    45%
    Vincent Porel, úspěšný spolumajitel stavební firmy a jeho žena Chrystal čekají narození miminka. V den, kdy se potomek neodbytně hlásí na svět, se však Porelovi v práci stane nezvyklá příhoda. Do sídla firmy vletí neúspěšný architekt Simon, a přede všemi obviní Porela, že mu ukradl architektonický návrh. Ten ho prostě odbude a nechá vyhodit z budovy. Přesne v tom okamžiku však začíná Christale rodit. Porel se chystá jet do nemocnice a před vchodem do firmy srazí poníženého Simona autem. Simon umírá přesně v momentě, kdy se narodí Porel junior. Co však náhoda nechtěla, Simon se převtelí do Porelova syna. Začíná neúprosná bitva mezi milujícím a chápavým otcem a synem, do kterého vstoupil duch zneuznaného architekta.
    Žánry:Komedie
    39
  • Profesor
    Profesor (2000)
    FilmRole: Père Alexandre
    Alexandre a Hippolyte jsou kamarádi už od dětství, oba se stali profesory a oba v současnosti vyučují a současně jsou zástupci ředitele na stejné střední škole. Pro oba je učitelské povolání posláním a životní náplní, oba dokáží proměnit svého hodiny ve vzrušující cesty za poznáním, kde nechybí ani legrace. Oba chtějí co nejlépe své studenty připravit pro život, způsob, kterým toho chtějí dosáhnout je však zdrojem jejich nekonečné diskuse a vášnivé argumentace. Jejich ideje o životě metodách výuky jsou totiž zcela odlišné. Zatímco Hippolyte se snaží své studenty připravit tak, aby sice mysleli samostatně, ale aby se přizpůsobili společnosti a mohli si v ní bez problémů najít své místo, Alexandre je obhájcem individuality, kterou prý škola potlačuje a vyrábí ze studentů uniformní nenápadité dospělé. Hippolyte je racionální a pružný, Alexandre idealistický a tvůrčí. Jejich názory a střety se dostávají do osobní roviny, když se oba zamilují do stejné ženy, atraktivní a rázné Manon. Ani jeden z nich ji nechce přenechat tomu druhému. Jejich vzájemná rivalita a Manon však nakonec vede k tomu, že jsou nuceni zamyslet se sami nad sebou a svými názory.
    Žánry:Komedie
    43%
    Alexandre a Hippolyte jsou kamarádi už od dětství, oba se stali profesory a oba v současnosti vyučují a současně jsou zástupci ředitele na stejné střední škole. Pro oba je učitelské povolání posláním a životní náplní, oba dokáží proměnit svého hodiny ve vzrušující cesty za poznáním, kde nechybí ani legrace. Oba chtějí co nejlépe své studenty připravit pro život, způsob, kterým toho chtějí dosáhnout je však zdrojem jejich nekonečné diskuse a vášnivé argumentace. Jejich ideje o životě metodách výuky jsou totiž zcela odlišné. Zatímco Hippolyte se snaží své studenty připravit tak, aby sice mysleli samostatně, ale aby se přizpůsobili společnosti a mohli si v ní bez problémů najít své místo, Alexandre je obhájcem individuality, kterou prý škola potlačuje a vyrábí ze studentů uniformní nenápadité dospělé. Hippolyte je racionální a pružný, Alexandre idealistický a tvůrčí. Jejich názory a střety se dostávají do osobní roviny, když se oba zamilují do stejné ženy, atraktivní a rázné Manon. Ani jeden z nich ji nechce přenechat tomu druhému. Jejich vzájemná rivalita a Manon však nakonec vede k tomu, že jsou nuceni zamyslet se sami nad sebou a svými názory.
    Žánry:Komedie
    40
  • Hladová
    Hladová (2001)
    FilmRole: le docteur de Montalembert
    Ten samý den, co po svém strýci zdědila peníze, Lily ztratí přítele, který rád provozuje akrobatické milostné hrátky. Zakoukal se totiž do její oslnivé spolužačky. Lily však nehodí flintu do žita a s pomocí dvou dobrých kamarádek rozjede akci, v níž jde o jediné: získat Tota zpátky. A to znamená úplně změnit vizáž, vydržet drastickou dietu (neobyčejně zdravou, samozřejmě), zhubnout a vyhrát válku nervů, která vyřadí z boje dívčinu rivalku. Ale na konci této nelítostné bitvy čeká velké překvapení
    Žánry:Komedie
    41%
    Ten samý den, co po svém strýci zdědila peníze, Lily ztratí přítele, který rád provozuje akrobatické milostné hrátky. Zakoukal se totiž do její oslnivé spolužačky. Lily však nehodí flintu do žita a s pomocí dvou dobrých kamarádek rozjede akci, v níž jde o jediné: získat Tota zpátky. A to znamená úplně změnit vizáž, vydržet drastickou dietu (neobyčejně zdravou, samozřejmě), zhubnout a vyhrát válku nervů, která vyřadí z boje dívčinu rivalku. Ale na konci této nelítostné bitvy čeká velké překvapení
    Žánry:Komedie
    41