Shozo Nanbu: Nejlepší filmy
a seriály

6.4

Shozo Nanbu: Filmy a seriály

  • Správce Sanšo
    Správce Sanšo (1954)
    FilmRole: Masasue Taira
    81%
    1
  • Povídky o bledé luně po dešti
    Povídky o bledé luně po dešti (1953)
    FilmRole: Shintô Priest
    Povídky o bledé luně po dešti (1953) volně obměňuje dvě povídky ze stejnojmenné klasické knihy, jejíž autor Akinari Ueda žil v letech 1734 1809 a inspiroval se příběhy, tradovanými po staletí. Venkovský hrnčíř Gendžuro trpí bídou uprostřed zmatku válečných sporů mezí mocnými rody, jež pustoší zemi, rozsévají hrůzu a smrt. S manželkou a dítětem, se svou sestrou a švagrem hledají útočiště ve městě, Gendžurova žena se cestou odpojí a zabijí ji vojáci. Nic netušící hrnčíř dorazí do města sám a podlehne kouzlu krásné ženy, ve skutečnosti démona. Prohlédne, vrátí se domů a tam ho přivítá manželka nyní už také duch. Hrnčířův švagr si vyslouží zásluhy a vysokou hodnost na válečném poli, ale když se v nevěstinci setká s manželkou, kterou za jeho dlouhé nepřítomnosti znásilnili vojáci, odloží skvělou zbroj a oba se vracejí do vesnice Stručný záznam hlavní dějové linie pochopitelně nevystihuje vztahy ani psychologické motivace; jenom pramálo napoví o skutečném tématu, o myšlence a naprosto nic o ztvárnění. Tento film s mimořádnou přesvědčivostí potvrzuje, že Mizoguči nehledal zpravidla v minulosti záminku pro únik před naléhavou problematikou dneška, ani příležitost, jak se oddávat virtuózním, leč samoúčelným a chladným etudám. Naopak: podobně jako Kurosawa, Kobajaši a další, také on křísil minulé doby a životy k obrazu dneška, vytyčoval paralely, navozoval obecně platné konflikty a dilemata. Bylo jen k prospěchu věci, jestliže tak nečinil tezovitě, nýbrž s mistrným zvládnutím výrazových prostředků filmové řeči. Tvůrci podobných filmů neoslavují hrdinné činy a nádheru feudálů, na jejichž mocenské spory vždy doplácí prostý člověk. Ubohý vesničan nebo městský chuďas, jeho nejistý život vydaný napospas kopytům válečných ořů, napjatým luků, vytaseným mečům a namířeným kopím. Pláč nad mrtvolami žen a dětí uprostřed rozvalin domova a popleněná, spálená úroda Takže toto stanovisko není pokaždé tak jednoznačné jako v Povídkách o bledé luně po dešti.
    80%
    Povídky o bledé luně po dešti (1953) volně obměňuje dvě povídky ze stejnojmenné klasické knihy, jejíž autor Akinari Ueda žil v letech 1734 1809 a inspiroval se příběhy, tradovanými po staletí. Venkovský hrnčíř Gendžuro trpí bídou uprostřed zmatku válečných sporů mezí mocnými rody, jež pustoší zemi, rozsévají hrůzu a smrt. S manželkou a dítětem, se svou sestrou a švagrem hledají útočiště ve městě, Gendžurova žena se cestou odpojí a zabijí ji vojáci. Nic netušící hrnčíř dorazí do města sám a podlehne kouzlu krásné ženy, ve skutečnosti démona. Prohlédne, vrátí se domů a tam ho přivítá manželka nyní už také duch. Hrnčířův švagr si vyslouží zásluhy a vysokou hodnost na válečném poli, ale když se v nevěstinci setká s manželkou, kterou za jeho dlouhé nepřítomnosti znásilnili vojáci, odloží skvělou zbroj a oba se vracejí do vesnice Stručný záznam hlavní dějové linie pochopitelně nevystihuje vztahy ani psychologické motivace; jenom pramálo napoví o skutečném tématu, o myšlence a naprosto nic o ztvárnění. Tento film s mimořádnou přesvědčivostí potvrzuje, že Mizoguči nehledal zpravidla v minulosti záminku pro únik před naléhavou problematikou dneška, ani příležitost, jak se oddávat virtuózním, leč samoúčelným a chladným etudám. Naopak: podobně jako Kurosawa, Kobajaši a další, také on křísil minulé doby a životy k obrazu dneška, vytyčoval paralely, navozoval obecně platné konflikty a dilemata. Bylo jen k prospěchu věci, jestliže tak nečinil tezovitě, nýbrž s mistrným zvládnutím výrazových prostředků filmové řeči. Tvůrci podobných filmů neoslavují hrdinné činy a nádheru feudálů, na jejichž mocenské spory vždy doplácí prostý člověk. Ubohý vesničan nebo městský chuďas, jeho nejistý život vydaný napospas kopytům válečných ořů, napjatým luků, vytaseným mečům a namířeným kopím. Pláč nad mrtvolami žen a dětí uprostřed rozvalin domova a popleněná, spálená úroda Takže toto stanovisko není pokaždé tak jednoznačné jako v Povídkách o bledé luně po dešti.
    2
  • Oyû-sama
    Oyû-sama (1951)
    FilmRole: Doctor
    Šinnosukemu je představena Šizu jako potenciální partnerka pro sňatek, ale on se zamiluje do její ovdovělé sestry Oju. Konvence zakazují Oju vdávat se, protože musí vychovávat svého syna jako hlavu rodiny svého manžela. Oju přesvědčí Šinnosukeho a Šizu, aby se vzali, aby mohla zůstat Šinnosukemu nablízku.
    Žánry:Drama
    75%
    Šinnosukemu je představena Šizu jako potenciální partnerka pro sňatek, ale on se zamiluje do její ovdovělé sestry Oju. Konvence zakazují Oju vdávat se, protože musí vychovávat svého syna jako hlavu rodiny svého manžela. Oju přesvědčí Šinnosukeho a Šizu, aby se vzali, aby mohla zůstat Šinnosukemu nablízku.
    Žánry:Drama
    3
  • Zatôichi hatashi-jô
    Zatôichi hatashi-jô (1968)
    FilmRole: Tokuzaemon
    75%
    4
  • Chûshingura
    Chûshingura (1958)
    Film
    74%
    5
  • Zoku Zatoichi monogatari
    Zoku Zatoichi monogatari (1962)
    FilmRole: Gouemon Kashiya
    74%
    6
  • Brána pekel
    Brána pekel (1953)
    FilmRole: Sadafusa
    Japonský barevný film „Brána pekel“ zachycuje historickou událost z dávných japonských dějin, která byla již mnohokrát v různých podobách zpracována v japonské literatuře. Je to vzpoura z roku 1159, kdy zrádní náčelníci rodů Minamoto a Fudžiwara přepadli císařský palác. V boji o záchranu císaře a jeho sestry poznal válečník Morito dvorní dámu císařovy sestry, krásnou Kesu. Zamiloval se do ní a když byla vzpoura potlačena, vyžádal si ji jako odměnu za svou věrnost císaři za manželku. Kesa však již byla vdaná za jiného důstojníka. Milovala svého manžela a chtěla mu zůstat věrná. Morito, jehož rozum byl zakalen vášní, pohrozil Kese, že vyvraždí celou její rodinu, jestliže nebude jeho. Touto pohrůžkou od ní vynutil slib, že mu pomůže při zavraždění manžela. Před okamžikem, stanoveným pro vraždu, si však Kesa vyměnila s manželem lůžko a svým životem jej zachránila. Morito pozdě poznal, že lásku si nelze vynutit násilím. Když jej bolestí zlomený Kesin manžel odmítl potrestat smrtí, zřekl se života a uchýlil se do kláštera, aby ve víře hledal vykoupení ze svého činu. (Film byl natočen barevným systémem Eastmancolor.) (FILMOVÝ PŘEHLED 51 / 1956)
    Žánry:DramaOscarový
    70%
    Japonský barevný film „Brána pekel“ zachycuje historickou událost z dávných japonských dějin, která byla již mnohokrát v různých podobách zpracována v japonské literatuře. Je to vzpoura z roku 1159, kdy zrádní náčelníci rodů Minamoto a Fudžiwara přepadli císařský palác. V boji o záchranu císaře a jeho sestry poznal válečník Morito dvorní dámu císařovy sestry, krásnou Kesu. Zamiloval se do ní a když byla vzpoura potlačena, vyžádal si ji jako odměnu za svou věrnost císaři za manželku. Kesa však již byla vdaná za jiného důstojníka. Milovala svého manžela a chtěla mu zůstat věrná. Morito, jehož rozum byl zakalen vášní, pohrozil Kese, že vyvraždí celou její rodinu, jestliže nebude jeho. Touto pohrůžkou od ní vynutil slib, že mu pomůže při zavraždění manžela. Před okamžikem, stanoveným pro vraždu, si však Kesa vyměnila s manželem lůžko a svým životem jej zachránila. Morito pozdě poznal, že lásku si nelze vynutit násilím. Když jej bolestí zlomený Kesin manžel odmítl potrestat smrtí, zřekl se života a uchýlil se do kláštera, aby ve víře hledal vykoupení ze svého činu. (Film byl natočen barevným systémem Eastmancolor.) (FILMOVÝ PŘEHLED 51 / 1956)
    Žánry:DramaOscarový
    7
  • The Love of Sumako The Actress
    The Love of Sumako The Actress (1947)
    Film
    69%
    8
  • Ruten no ouhi
    Ruten no ouhi (1960)
    FilmRole: Hidesato Sugawara
    Pu Che, mladší bratr mandžuského císaře Pua Wena, se žení s Rjuko, dcerou starobylé aristokratické rodiny. Vše se děje v zájmu japonských vládců, kteří tak legitimizují vztah mezi Japonskem a jeho čínským loutkovým státem. Ke všeobecnému překvapení se mezi Pu Che a Rjuko rozvine hluboká láska. Ta je vystavena zkoušce, když Japonsko prohraje válku, Mandžukuo je rozpuštěno a císařský dvůr musí uprchnout. Milenci se nyní musí rozdělit: Pu Che se snaží uprchnout do Japonska se svým bratrem, zatímco Rjuko prchá se svou dcerou Eisei zemí. Film o vztahu Pua Ťie (1907-94), bratra "posledního císaře" Pua I a jeho druhé manželky, markýzy Hiro Saga (1914-87).
    67%
    Pu Che, mladší bratr mandžuského císaře Pua Wena, se žení s Rjuko, dcerou starobylé aristokratické rodiny. Vše se děje v zájmu japonských vládců, kteří tak legitimizují vztah mezi Japonskem a jeho čínským loutkovým státem. Ke všeobecnému překvapení se mezi Pu Che a Rjuko rozvine hluboká láska. Ta je vystavena zkoušce, když Japonsko prohraje válku, Mandžukuo je rozpuštěno a císařský dvůr musí uprchnout. Milenci se nyní musí rozdělit: Pu Che se snaží uprchnout do Japonska se svým bratrem, zatímco Rjuko prchá se svou dcerou Eisei zemí. Film o vztahu Pua Ťie (1907-94), bratra "posledního císaře" Pua I a jeho druhé manželky, markýzy Hiro Saga (1914-87).
    9
  • Goyôkiba
    Goyôkiba (1972)
    Film
    66%
    10
  • 妖怪百物語
    妖怪百物語 (1968)
    Film
    65%
    11
  • Kaibyô nazo no shamisen
    Kaibyô nazo no shamisen (1938)
    Film
    Tento film je typickým příkladem "kočičího ducha" (bakeneko nebo kaibyo) z daného období. Jedná se o jeden z nejméně šesti titulů, které studio Shinko Kinema vydalo v letech 1937-40 a v nichž se objevila první japonská královna křiku, Sumiko Suzuki. Ta zde hraje Micue, majetnickou herečku onna-kabuki, zasnoubenou s učněm hry na šamisen, Seidžirem. Když jednoho dne Okiyo, krásnou mladou dívku ze samurajské třídy, přivede do Seidžirova domu jeho ztracená kočka Kuro, dívka se do něj zamiluje. V Micue se probudí temné žárlivé vášně, které se ještě prohloubí, když Seidžiro daruje Okiyo svůj drahocenný šamisen. Kočka jako první trpí pod Micuinou vlásenkou, ale vrací se z hrobu, aby pomohla mladší sestře Okiyo, Onui, pomstít vraždu její sestry.
    Žánry:Horor
    65%
    Tento film je typickým příkladem "kočičího ducha" (bakeneko nebo kaibyo) z daného období. Jedná se o jeden z nejméně šesti titulů, které studio Shinko Kinema vydalo v letech 1937-40 a v nichž se objevila první japonská královna křiku, Sumiko Suzuki. Ta zde hraje Micue, majetnickou herečku onna-kabuki, zasnoubenou s učněm hry na šamisen, Seidžirem. Když jednoho dne Okiyo, krásnou mladou dívku ze samurajské třídy, přivede do Seidžirova domu jeho ztracená kočka Kuro, dívka se do něj zamiluje. V Micue se probudí temné žárlivé vášně, které se ještě prohloubí, když Seidžiro daruje Okiyo svůj drahocenný šamisen. Kočka jako první trpí pod Micuinou vlásenkou, ale vrací se z hrobu, aby pomohla mladší sestře Okiyo, Onui, pomstít vraždu její sestry.
    Žánry:Horor
    12
  • Tómei ningen arawaru
    Tómei ningen arawaru (1949)
    FilmRole: Umeo Miyazawa
    59%
    13
  • Tômei ningen to hae otoko
    Tômei ningen to hae otoko (1957)
    FilmRole: Dr. Hayakawa
    55%
    14
  • Uchûjin Tokyo ni arawaru
    Uchûjin Tokyo ni arawaru (1956)
    FilmRole: The Elder Dr. Itsobe
    44%
    15