Samuel Adamčík: Nejlepší filmy
a seriály

6.5

Samuel Adamčík: Filmy a seriály

  • Tajemství hradu v Karpatech
    Tajemství hradu v Karpatech (1981)
    FilmRole: děd na peci
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    • +1
    V Karpatském království stojí nad vesnicí Vyšné Vlkodlaky tajemný hrad, jehož majitelem je baron Gorc z Gorců. Na jeho objednávku sestrojil šílený vědec Orfanik zvláštní přístroj, který pomocí světelných paprsků vytváří iluzi skutečnosti. Tento "dálkovid", zrozený ve fantazii spisovatele Julesa Verna, předběhl o sto let vznik televize. Jak to bylo vlastně s prvním filmovým představením a s objevem televize, odhalí po mnoha dobrodružstvích při pátrání ve strašidelném hradním labyrintu hrabě Felix Teleke z Tölökö, hlavní postava filmového příběhu, který je třetí společnou prací scenáristy Jiřího Brdečky a režiséra Oldřicha Lipského. Parodie na verneovské vědecko-fantastické romány je inspirována pozapomenutým dílem slavného francouzského spisovatele Tajemný hrad v Karpatech a obohacena o nové prvky, například o "karpatský" folklór, pro nějž byl vytvořen i vlastní jazyk.
    Žánry:Komedie
    82%
    V Karpatském království stojí nad vesnicí Vyšné Vlkodlaky tajemný hrad, jehož majitelem je baron Gorc z Gorců. Na jeho objednávku sestrojil šílený vědec Orfanik zvláštní přístroj, který pomocí světelných paprsků vytváří iluzi skutečnosti. Tento "dálkovid", zrozený ve fantazii spisovatele Julesa Verna, předběhl o sto let vznik televize. Jak to bylo vlastně s prvním filmovým představením a s objevem televize, odhalí po mnoha dobrodružstvích při pátrání ve strašidelném hradním labyrintu hrabě Felix Teleke z Tölökö, hlavní postava filmového příběhu, který je třetí společnou prací scenáristy Jiřího Brdečky a režiséra Oldřicha Lipského. Parodie na verneovské vědecko-fantastické romány je inspirována pozapomenutým dílem slavného francouzského spisovatele Tajemný hrad v Karpatech a obohacena o nové prvky, například o "karpatský" folklór, pro nějž byl vytvořen i vlastní jazyk.
    Žánry:Komedie
    1
  • Štyridsaťštyri
    Štyridsaťštyri (1957)
    FilmRole: plukovník Blücher
    78%
    2
  • Tisícročná včela
    Tisícročná včela (1983)
    FilmRole: Orfanides
    • Netflix
    • Canal+
    • Google Play
    • +3
    76%
    3
  • Na baňu klopajú
    Na baňu klopajú (1981)
    Seriál
    Tato historická freska zobrazuje dramatický příběh z 16 století. Sledujeme hornickou rodinu z Banské Štiavnice zrovna v období hornických stávek. Současně městu hrozí i vpád Turků, to vše ruku v ruce s neoblomností vrchnosti nutí horníky, aby se postavili na odpor. Štajgr Kolb se bojí, že pro osadu Katarínku skončili pokojné časy, obzvlášť, když za Radušem a jeho rodinou stojí i ostatní horníci. Při těchto nepokojích přichází rodina Radušových o prvního mužského člena rodiny. Bouřící se horníci a zároveň Turci, kteří jsou již při hranici Uherské říše, připravují pánům velmi horké chvíle. Sice při razii na rebely pár horníků nechají pozatýkat, ale zdá se, že horníci mají podporu prostých lidí, a na chvíli to vypadá, že vrchnost bude muset učinit nějaké ústupky. Jenže ty jsou tak malé a nestojí ani za řeč, a tak se horníci pokusí své uvězněné kamárady osvobodit. Na Raduše, kterému se podařilo uprchnout, je vypsaná odměna. Ten se ještě jde rozloučit se svou milou, to ale rozzuří jejího muže Rela. Barborka se modlí za Petra, protože na cestě je potomek rodiny Radušů, ale její modlitby zůstanou nevyslyšené. Na hlavní hrdiny této 4dílné fresky čeká tragické završení jejich osudů. Povstání je tvrdě potlačeno. Navíc i obléhání zámku Turky přináší další nevinné oběti
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Tato historická freska zobrazuje dramatický příběh z 16 století. Sledujeme hornickou rodinu z Banské Štiavnice zrovna v období hornických stávek. Současně městu hrozí i vpád Turků, to vše ruku v ruce s neoblomností vrchnosti nutí horníky, aby se postavili na odpor. Štajgr Kolb se bojí, že pro osadu Katarínku skončili pokojné časy, obzvlášť, když za Radušem a jeho rodinou stojí i ostatní horníci. Při těchto nepokojích přichází rodina Radušových o prvního mužského člena rodiny. Bouřící se horníci a zároveň Turci, kteří jsou již při hranici Uherské říše, připravují pánům velmi horké chvíle. Sice při razii na rebely pár horníků nechají pozatýkat, ale zdá se, že horníci mají podporu prostých lidí, a na chvíli to vypadá, že vrchnost bude muset učinit nějaké ústupky. Jenže ty jsou tak malé a nestojí ani za řeč, a tak se horníci pokusí své uvězněné kamárady osvobodit. Na Raduše, kterému se podařilo uprchnout, je vypsaná odměna. Ten se ještě jde rozloučit se svou milou, to ale rozzuří jejího muže Rela. Barborka se modlí za Petra, protože na cestě je potomek rodiny Radušů, ale její modlitby zůstanou nevyslyšené. Na hlavní hrdiny této 4dílné fresky čeká tragické završení jejich osudů. Povstání je tvrdě potlačeno. Navíc i obléhání zámku Turky přináší další nevinné oběti
    Žánry:DramaHistorický
    4
  • Rodná zem
    Rodná zem (1953)
    FilmRole: Jaškuliak
    Režisér Josef Mach a slovenský scénárista Ivan Bukovčan vybrali pro první slovenský barevný umělecký film nejzářivější ukázky z nepřeberného bohatství slovenských lidových písní a tanců. Jejich film Rodná zem" vypráví příběh děvčat a chlapců, kteří byli objeveni v různých krajích Slovenska instruktorem profesionálního národopisného souboru lidových písní a tanců a kteří se sešli v radostném kolektivu mladých lidových umělců. Tak se stane členkou souboru Verona zpod Tater, traktoristka Žofka ze Zemplína, dělnice Anička z Detvy, dřevorubec Martin, milý Verony, malíř Ferko, jehož talent objevila Žofka, a desítky jiných. Film Rodná zem" je oslavou radostné umělecké tvořivosti slovenského lidu a zároveň oslavou krásy slovenské země.
    Režie:Josef Mach
    72%
    Režisér Josef Mach a slovenský scénárista Ivan Bukovčan vybrali pro první slovenský barevný umělecký film nejzářivější ukázky z nepřeberného bohatství slovenských lidových písní a tanců. Jejich film Rodná zem" vypráví příběh děvčat a chlapců, kteří byli objeveni v různých krajích Slovenska instruktorem profesionálního národopisného souboru lidových písní a tanců a kteří se sešli v radostném kolektivu mladých lidových umělců. Tak se stane členkou souboru Verona zpod Tater, traktoristka Žofka ze Zemplína, dělnice Anička z Detvy, dřevorubec Martin, milý Verony, malíř Ferko, jehož talent objevila Žofka, a desítky jiných. Film Rodná zem" je oslavou radostné umělecké tvořivosti slovenského lidu a zároveň oslavou krásy slovenské země.
    Režie:Josef Mach
    5
  • Sám vojak v poli
    Sám vojak v poli (1964)
    Seriál
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Henrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Henrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    70%
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Henrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Henrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    6
  • Posledná bosorka
    Posledná bosorka (1957)
    FilmRole: Juliin dědeček
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadové obyvatele stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadové obyvatele stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    7
  • Kapitán Dabač
    Kapitán Dabač (1959)
    FilmRole: děda Michail
    69%
    8
  • 9
  • Majster kat
    Majster kat (1966)
    FilmRole: starý soudce
    Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti... Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Richard Müller a Štefan Kvietik.
    Žánry:Historický
    67%
    Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti... Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Richard Müller a Štefan Kvietik.
    Žánry:Historický
    10
  • 11
  • Zbehovia a pútnici
    Zbehovia a pútnici (1968)
    FilmRole: Dominika - Perun
    65%
    12
  • Vlčie diery
    Vlčie diery (1948)
    Film
    Léto 1944. Bratři Matúš a Ondrej Svrčinovci se mají rádi, ale je mezi nimi i napětí – oběma se totiž líbí stejná dívka, Anča Hucová. Oni i jejich další dva bratři Jano a Štefan se setkávají doma po návratu z různých koutů Evropy. Matúš utekl z nucených prací v Německu, Ondrej se vrátil z ruské fronty, Jano pro změnu z italské a Štefan přijel ze studií. Jenže sourozenci se doma příliš neohřejí. Uprchlík Matúš nesmí zůstat doma, a tak se přidá k dřevorubci Ondrejovi a uchýlí se s ním do hor. Tam jednou zachrání bratrovi život. Těžce zraněný Ondrej zůstane doma, zatímco ostatní bratři se přes jeho protesty přidají k partyzánům. Německý teror, řízený velitelem Thielem, totiž nezná hranic, a boj proti němu si vyžaduje ty největší oběti...
    Žánry:DramaVálečný
    64%
    Léto 1944. Bratři Matúš a Ondrej Svrčinovci se mají rádi, ale je mezi nimi i napětí – oběma se totiž líbí stejná dívka, Anča Hucová. Oni i jejich další dva bratři Jano a Štefan se setkávají doma po návratu z různých koutů Evropy. Matúš utekl z nucených prací v Německu, Ondrej se vrátil z ruské fronty, Jano pro změnu z italské a Štefan přijel ze studií. Jenže sourozenci se doma příliš neohřejí. Uprchlík Matúš nesmí zůstat doma, a tak se přidá k dřevorubci Ondrejovi a uchýlí se s ním do hor. Tam jednou zachrání bratrovi život. Těžce zraněný Ondrej zůstane doma, zatímco ostatní bratři se přes jeho protesty přidají k partyzánům. Německý teror, řízený velitelem Thielem, totiž nezná hranic, a boj proti němu si vyžaduje ty největší oběti...
    Žánry:DramaVálečný
    13
  • Dáždnik svätého Petra
    Dáždnik svätého Petra (1958)
    FilmRole: vetešník Münz
    • Netflix
    • SledovaniTV
    64%
    14
  • Do zbrane, kuruci!
    Do zbrane, kuruci! (1974)
    FilmRole: kněz
    Roku 1831 propuklo na Slovensku velké povstání, zapříčiněné nejen útiskem, hladomorem a vykořisťováním, ale také poplašnými zvěstmi o trávení studní. Protože hrozí rozšíření cholerové epidemie, úřady rozhodly o plošné dezinfekci vody - a nevzdělaní vesničané v tom spatřují vražedné úklady. I když je povstání neorganizované, vyskytne se mezi vzbouřenci skupinka uvědomělejších buřičů. Vznikl příkladný revoluční plakátek o tom, že utlačovaným nezbývá nic jiného než vzpoura a že právě oni se stávají morálními vítězi, i když prohrají.
    Žánry:DramaHistorický
    62%
    Roku 1831 propuklo na Slovensku velké povstání, zapříčiněné nejen útiskem, hladomorem a vykořisťováním, ale také poplašnými zvěstmi o trávení studní. Protože hrozí rozšíření cholerové epidemie, úřady rozhodly o plošné dezinfekci vody - a nevzdělaní vesničané v tom spatřují vražedné úklady. I když je povstání neorganizované, vyskytne se mezi vzbouřenci skupinka uvědomělejších buřičů. Vznikl příkladný revoluční plakátek o tom, že utlačovaným nezbývá nic jiného než vzpoura a že právě oni se stávají morálními vítězi, i když prohrají.
    Žánry:DramaHistorický
    15
  • A poběžím až na kraj světa
    A poběžím až na kraj světa (1979)
    FilmRole: dědeček Majky
    62%
    16
  • 17
  • Katka
    Katka (1949)
    Film
    60%
    18
  • V piatok trinásteho
    V piatok trinásteho (1953)
    Film
    59%
    19
  • Velká samota
    Velká samota (1959)
    FilmRole: Mal som frajarenku
    59%
    20
  • 21
  • Dovidenia v pekle, priatelia
    Dovidenia v pekle, priatelia (1970)
    FilmRole: otec Matej

    Film zasažený „normalizací" měl pohnutý osud. Od verze, dokončené italským koproducentem, se autor v roce 1972 distancoval. Po letech se v nových podmínkách k dávnému projektu vrátil, výrazně jej přepracoval, dotočil několik sekvencí, a změnil dialogy. Bizarní feérie s prvky černého humoru v charakteristickém jakubiskovsky přebujelém stylu je rámována symbolickou ideovou rovinou, značně poplatnou revolučnímu nadšení přelomu 80. a 90. let. Skupinka divných lidí se oddává hrám na jakémsi venkovském sídle. Živočišné scény jsou provázeny úvahami o smrti, „filosofickými" meditacemi, surrealistickými motivy i narážkami na národní téma. To vše je rozvíjeno v retrospektivě: svět je postižen katastrofou, ze které se má lidstvo zachránit v arše. Hrdinové se ale odmítnou podřídit krutému diktátu terorizujících „zachránců", vyvolají revoluci a odcházejí tam, odkud nedávno přišli. Tajemná spirála věčného lidského boje se dostává do dalšího bodu…

    Žánry:DramaKomedie
    56%

    Film zasažený „normalizací" měl pohnutý osud. Od verze, dokončené italským koproducentem, se autor v roce 1972 distancoval. Po letech se v nových podmínkách k dávnému projektu vrátil, výrazně jej přepracoval, dotočil několik sekvencí, a změnil dialogy. Bizarní feérie s prvky černého humoru v charakteristickém jakubiskovsky přebujelém stylu je rámována symbolickou ideovou rovinou, značně poplatnou revolučnímu nadšení přelomu 80. a 90. let. Skupinka divných lidí se oddává hrám na jakémsi venkovském sídle. Živočišné scény jsou provázeny úvahami o smrti, „filosofickými" meditacemi, surrealistickými motivy i narážkami na národní téma. To vše je rozvíjeno v retrospektivě: svět je postižen katastrofou, ze které se má lidstvo zachránit v arše. Hrdinové se ale odmítnou podřídit krutému diktátu terorizujících „zachránců", vyvolají revoluci a odcházejí tam, odkud nedávno přišli. Tajemná spirála věčného lidského boje se dostává do dalšího bodu…

    Žánry:DramaKomedie
    22
  • Priehrada
    Priehrada (1950)
    Film
    54%
    23
  • Lazy sa pohly
    Lazy sa pohly (1951)
    FilmRole: Chriaštel'
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paĺo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokáží zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídla práci.
    Žánry:Drama
    50%
    Budovatelská dramata se na počátku 50. let nevyhnula ani Slovensku. Paĺo Bielik, kdysi slavný představitel Jánošíka, vypráví o těžkém životě chudých lidí na kopcovitých políčkách zvaných lazy. Zemědělství je tam stále na primitivním stupni a úroda bývá nepatrná. Teprve združstevňování přinese rozhodující změnu. Hrdinou je tu rolník, jenž se kdysi vystěhoval do Ameriky, ale nyní se zklamán vrací do vlasti, aby přivítal společenské změny. Ani zlovolní bohatí sedláci nedokáží zvrátit úspěšné budování socialismu, za podpory výkonných strojů se zvládne více práce. Prosperitu navíc umocní čerstvě vybudovaná pila, která lidem, kteří se uvolnili ze zemědělství, nabídla práci.
    Žánry:Drama
    24
  • Stretnutie
    Stretnutie (1975)
    FilmRole: Anatolij

    V 70. letech se klasik slovenské kinematografie Paĺo Bielik připomněl ještě dvěma scénáři, které však natočil někdo jiný. V obou případech se však přidržoval žádoucích ideologických témat, v tomto případě odvěkého přátelství prostých Slováků s ruským obyvatelstvem. Patetický, ale přitom neuměle vyprávěný příběh se dokonce klene od první světové války, kdy hrdinové dobrovolně končí v ruském zajetí, až k druhé světové válce, kdy ruští vojáci s nasazením vlastního života přinesli i na Slovensko mír a svobodu.

    50%

    V 70. letech se klasik slovenské kinematografie Paĺo Bielik připomněl ještě dvěma scénáři, které však natočil někdo jiný. V obou případech se však přidržoval žádoucích ideologických témat, v tomto případě odvěkého přátelství prostých Slováků s ruským obyvatelstvem. Patetický, ale přitom neuměle vyprávěný příběh se dokonce klene od první světové války, kdy hrdinové dobrovolně končí v ruském zajetí, až k druhé světové válce, kdy ruští vojáci s nasazením vlastního života přinesli i na Slovensko mír a svobodu.

    25
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: Šrobár

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    26