Štefan Mišovic: Nejlepší filmy
a seriály

6.3

Štefan Mišovic: Filmy a seriály

  • 1
  • Zánik samoty Berhof
    Zánik samoty Berhof (1983)
    FilmRole: strážmistr Lašica
    • Oneplay
    První poválečné léto, česko-polsko-německé pomezí. Lidé ze samoty Berhof se stanou zajatci werwolfů, kteří odmítají připustit porážku Německa. Konflikt je zde pojat jako analýza mezní lidské situace a charakterů, v níž se osciluje mezi krajnostmi. Ústřední postavou vyprávění je jeptiška Salome, která do osamělého statku přináší všechno ostatní, jen ne očekávané milosrdenství. Jednoho z jejích protihráčů představuje československý poručík (v podání Milana Kňažka), jenž se s úpornou snahou pokouší o zajištění pořádku. Jeden z nejlepších československých filmů 80. let, natočený podle stejnojmenné předlohy Vladimíra Körnera, dodnes zaujme propracovaným scénářem, kamerou, hudbou a hereckými výkony. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    77%
    První poválečné léto, česko-polsko-německé pomezí. Lidé ze samoty Berhof se stanou zajatci werwolfů, kteří odmítají připustit porážku Německa. Konflikt je zde pojat jako analýza mezní lidské situace a charakterů, v níž se osciluje mezi krajnostmi. Ústřední postavou vyprávění je jeptiška Salome, která do osamělého statku přináší všechno ostatní, jen ne očekávané milosrdenství. Jednoho z jejích protihráčů představuje československý poručík (v podání Milana Kňažka), jenž se s úpornou snahou pokouší o zajištění pořádku. Jeden z nejlepších československých filmů 80. let, natočený podle stejnojmenné předlohy Vladimíra Körnera, dodnes zaujme propracovaným scénářem, kamerou, hudbou a hereckými výkony. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    2
  • Tisícročná včela
    Tisícročná včela (1983)
    FilmRole: starý Náder
    • Netflix
    • Canal+
    • Google Play
    • +3
    76%
    3
  • Skalpel, prosím
    Skalpel, prosím (1985)
    FilmRole: lesník Uzel
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Hlavní postavou příběhu je starý lékař, špičkový neurochirurg, stojící před náročnou a téměř beznadějnou operací malého pacienta Víti Uzla, jemuž všichni říkají Uzlík. Přestože jeho mozkový nádor označili lékaři za příliš pokročilý pro úspěšnou operaci, on se rozhodl operovat. Během pár hodin, které do operace zbývají, můžeme nahlédnout do profesorových vzpomínek, seznámit se s jeho minulostí, soukromím, ženou Jitkou a synem Ondřejem, prací na klinice, jeho spolupracovníky i pacienty. (CS Film)
    Žánry:Drama
    75%
    Hlavní postavou příběhu je starý lékař, špičkový neurochirurg, stojící před náročnou a téměř beznadějnou operací malého pacienta Víti Uzla, jemuž všichni říkají Uzlík. Přestože jeho mozkový nádor označili lékaři za příliš pokročilý pro úspěšnou operaci, on se rozhodl operovat. Během pár hodin, které do operace zbývají, můžeme nahlédnout do profesorových vzpomínek, seznámit se s jeho minulostí, soukromím, ženou Jitkou a synem Ondřejem, prací na klinice, jeho spolupracovníky i pacienty. (CS Film)
    Žánry:Drama
    4
  • Noční jezdci
    Noční jezdci (1981)
    FilmRole: Hrma
    Muži zákona jsou schopní a odhodlaní. Ale pašeráci koní také... Je krátce po vzniku Československé republiky, ale obyvatelé chudé příhraniční vesničky pod Tatrami mají jiné než státotvorné starosti. Bývalý voják Marek Orban (M. Dočolomanský) chce pro všechny sousedy získat peníze na odjezd za lepším životem do Ameriky, a proto s partou kamarádů pašuje koně z Polska. Dosud ho nikdo při činu nechytil. Pohraničníci jsou bezmocní. Proto přijíždí z Prahy velitel finanční stráže Halva (R. Brzobohatý) se svými muži. Tak jako Orban a jeho kamarádi, i Halvovi lidé mají za sebou válku a jsou vycvičení k boji. Vůdci obou skupin se však teď ocitli proti sobě. I když se vzájemně respektují, jsou stejně sveřepí a odhodlaní neustoupit ani o krůček. A oba jsou dobře ozbrojení. Jejich konflikt, i když si to ani jeden nepřeje, tudíž od počátku spěje k násilnému konci... Slovensko-český koprodukční film natočil zkušený režisér Martin Hollý vzápětí po svém (rovněž koprodukčním) opusu Signum Laudis. Film vznikl podle scénáře Tibora Vichty, jenž díky svým znalostem prostředí adaptoval původní scénář českých autorů Víta Olmera a Marty Kadlečíkové. Film tedy respektuje historické reálie, avšak je zároveň dobrodružnou podívanou, která má díky svým řemeslným kvalitám působivost i dnes. (Česká televize)
    73%
    Muži zákona jsou schopní a odhodlaní. Ale pašeráci koní také... Je krátce po vzniku Československé republiky, ale obyvatelé chudé příhraniční vesničky pod Tatrami mají jiné než státotvorné starosti. Bývalý voják Marek Orban (M. Dočolomanský) chce pro všechny sousedy získat peníze na odjezd za lepším životem do Ameriky, a proto s partou kamarádů pašuje koně z Polska. Dosud ho nikdo při činu nechytil. Pohraničníci jsou bezmocní. Proto přijíždí z Prahy velitel finanční stráže Halva (R. Brzobohatý) se svými muži. Tak jako Orban a jeho kamarádi, i Halvovi lidé mají za sebou válku a jsou vycvičení k boji. Vůdci obou skupin se však teď ocitli proti sobě. I když se vzájemně respektují, jsou stejně sveřepí a odhodlaní neustoupit ani o krůček. A oba jsou dobře ozbrojení. Jejich konflikt, i když si to ani jeden nepřeje, tudíž od počátku spěje k násilnému konci... Slovensko-český koprodukční film natočil zkušený režisér Martin Hollý vzápětí po svém (rovněž koprodukčním) opusu Signum Laudis. Film vznikl podle scénáře Tibora Vichty, jenž díky svým znalostem prostředí adaptoval původní scénář českých autorů Víta Olmera a Marty Kadlečíkové. Film tedy respektuje historické reálie, avšak je zároveň dobrodružnou podívanou, která má díky svým řemeslným kvalitám působivost i dnes. (Česká televize)
    5
  • Posledná bosorka
    Posledná bosorka (1957)
    Film
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadoví obyvatelé stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových Varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    Slovenské město Trnava se v polovině 18. století pyšní univerzitou, ale jeho řadoví obyvatelé stále ovládá dogmatická víra a strach z tajemných sil. V této době má malíř Peter vytvořit oltářní obraz Umučení svaté Julie. Jako model mu má stát rychtářova žena Aranka, která však nemá nic z výrazu světice. Malíř se vzepře nařízení, obraz zničí a jako nový model si vybere prosté rybářské děvče. To je však později obviněno z čarodějnictví... Dnes již klasický slovenský historický film natočil v roce 1957 režisér Vladimír Bahna. Film, který je zároveň kritikou nesmyslného společenského bezpráví, reprezentoval československou kinematografii na X. MFF v Karlových Varech. (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    6
  • Krajinka
    Krajinka (2000)
    FilmRole: Debnár
    • Max
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Na začátku se stane zázrak: doktor Roth jediným vdechnutím cigaretového kouře vrátí život malému Imriškovi. Potom se seznámíme s vojáčkem Cyprem, který si po hrdinském výkonu vymiluje hodinky od paní Agáty. Tulák Cyril Polka ukradne jitrnice a jenom svatý Kryštof ho zachrání před hanbou a četníky. Radosti a veselosti v krajině ubývá, přichází válka. Doktor Roth s rodinou odchází do koncentračního tábora a už se nikdy nevrátí. Přes dvůr rodiny Kamasovců se v krátké době přeženou tři armády, jako kdyby to bylo nejmenší bojiště druhé světové války. Zažijeme příběh s dobrým koncem: z břicha hluchoněmého pastýře se za pomoci teplého mléka podaří vylákat užovku. Přicházejí nové časy, které slibují rovnost všem lidem, ale už zakrátko začne nový režim likvidovat ty nejlepší. Krejčímu Ondrášovi, známému žertéři, znárodní dílnu a zavřou ho jako protistátního živla. Zatýkají i kněze. Krajina zůstane bez Boha. Půda se pomalu zalidňuje - na hřbitově přibývá jedna dušička za druhou... Ubývá lidí, ubývá ptáků a zvěře v lese. Příběh krajiny završuje osud pytláka Imra Kormana, který po celý život kladl železné pasti, dokud i jeho nezabilo železo. Tento film je o krajině, která jakoby nikdy nebyla, neboť si ji nikdo nepamatuje, nikdo o ní nehovoří. Tak to zkusme a začněme. Možná se potom tato krajinka objeví i na nějaké mapě.
    67%
    Na začátku se stane zázrak: doktor Roth jediným vdechnutím cigaretového kouře vrátí život malému Imriškovi. Potom se seznámíme s vojáčkem Cyprem, který si po hrdinském výkonu vymiluje hodinky od paní Agáty. Tulák Cyril Polka ukradne jitrnice a jenom svatý Kryštof ho zachrání před hanbou a četníky. Radosti a veselosti v krajině ubývá, přichází válka. Doktor Roth s rodinou odchází do koncentračního tábora a už se nikdy nevrátí. Přes dvůr rodiny Kamasovců se v krátké době přeženou tři armády, jako kdyby to bylo nejmenší bojiště druhé světové války. Zažijeme příběh s dobrým koncem: z břicha hluchoněmého pastýře se za pomoci teplého mléka podaří vylákat užovku. Přicházejí nové časy, které slibují rovnost všem lidem, ale už zakrátko začne nový režim likvidovat ty nejlepší. Krejčímu Ondrášovi, známému žertéři, znárodní dílnu a zavřou ho jako protistátního živla. Zatýkají i kněze. Krajina zůstane bez Boha. Půda se pomalu zalidňuje - na hřbitově přibývá jedna dušička za druhou... Ubývá lidí, ubývá ptáků a zvěře v lese. Příběh krajiny završuje osud pytláka Imra Kormana, který po celý život kladl železné pasti, dokud i jeho nezabilo železo. Tento film je o krajině, která jakoby nikdy nebyla, neboť si ji nikdo nepamatuje, nikdo o ní nehovoří. Tak to zkusme a začněme. Možná se potom tato krajinka objeví i na nějaké mapě.
    7
  • Krutá lúbost
    Krutá lúbost (1978)
    Film
    Film režiséra Martina Ťapáka natočený podle povídek Kazimierza Przerwy-Tetmajera Sivé oči a Mila Urbana Roztopené srdce vypráví milostný příběh dvou mladých žen. První (M. Mačáková) vzplane žárlivou láskou ke zbojníkovi Jaškovi (J. Kukura), druhá (M. Vášáryová) je proti své vůli přinucena si vzít místního rváče se studeným srdcem Paľa (J. Majerčík). Ve svém boji o lásku a pozornost mužů, kteří si je nezaslouží, dokáží být obě silné a nesmlouvavé. V projevování své náklonosti jsou však rozdílné – jedna je vášnivá a krutá, druhá pak dobrosrdečná a laskavá. Lyrickou poetiku snímku umocňují podmanivé záběry slovenské přírody a četné lidové písně, hudba a tanec.
    Žánry:Povídkový
    67%
    Film režiséra Martina Ťapáka natočený podle povídek Kazimierza Przerwy-Tetmajera Sivé oči a Mila Urbana Roztopené srdce vypráví milostný příběh dvou mladých žen. První (M. Mačáková) vzplane žárlivou láskou ke zbojníkovi Jaškovi (J. Kukura), druhá (M. Vášáryová) je proti své vůli přinucena si vzít místního rváče se studeným srdcem Paľa (J. Majerčík). Ve svém boji o lásku a pozornost mužů, kteří si je nezaslouží, dokáží být obě silné a nesmlouvavé. V projevování své náklonosti jsou však rozdílné – jedna je vášnivá a krutá, druhá pak dobrosrdečná a laskavá. Lyrickou poetiku snímku umocňují podmanivé záběry slovenské přírody a četné lidové písně, hudba a tanec.
    Žánry:Povídkový
    8
  • Škriatok
    Škriatok (1995)
    Seriál
    Seriál o dvoch deťoch a počítačovom škriatkovi. Peter a Evka práve vďaka počítačovej technike pochopia hodnoty ľudskej tvorivosti v literárnych dielach klasickej svetovej tvorby pre deti, akými sú Dobrodružstvá Toma Sawyera, Traja mušketieri, Peter Pan, V púšti a v pralese a mnohé iné. Vstupom súčasných detí do klasickej literatúry sa pôvodné príbehy začnú meniť. Peter a Evka "píšu" svoje vlastné na pôde známych situácií. Zažívajú okamihy konfliktov, nedorozumení, nebezpečenstva, ale aj zbližovania a pochopenia jeden druhého. Ich večne zaneprázdnené mamy sú prinútené uveriť neuveriteľnému. Aby svoje deti zachránili, musia tiež vojsť do sveta literatúry a detskej fantázie. Až touto skúškou môžu znova získať dôveru svojich detí a objaviť v sebe schopnosť krásneho a pre ľudský život tak prepotrebného snívania.
    Žánry:Rodinný
    64%
    Seriál o dvoch deťoch a počítačovom škriatkovi. Peter a Evka práve vďaka počítačovej technike pochopia hodnoty ľudskej tvorivosti v literárnych dielach klasickej svetovej tvorby pre deti, akými sú Dobrodružstvá Toma Sawyera, Traja mušketieri, Peter Pan, V púšti a v pralese a mnohé iné. Vstupom súčasných detí do klasickej literatúry sa pôvodné príbehy začnú meniť. Peter a Evka "píšu" svoje vlastné na pôde známych situácií. Zažívajú okamihy konfliktov, nedorozumení, nebezpečenstva, ale aj zbližovania a pochopenia jeden druhého. Ich večne zaneprázdnené mamy sú prinútené uveriť neuveriteľnému. Aby svoje deti zachránili, musia tiež vojsť do sveta literatúry a detskej fantázie. Až touto skúškou môžu znova získať dôveru svojich detí a objaviť v sebe schopnosť krásneho a pre ľudský život tak prepotrebného snívania.
    Žánry:Rodinný
    9
  • Volná noha
    Volná noha (1989)
    FilmRole: dědeček
    • Oneplay
    V muzikantském prostředí se odehrává zpola směšný, zpola nahořklý příběh promarněných šancí, jak to prožívají jazzový trumpetista, původem Slovák, usazený v Praze, a jeho kamarád saxofonista. Oba mají rádi bláznivou legraci, čímž své okolí často šokují. Jsou to bohémové, kteří pohrdají posluchačskými úlitbami a se střídavými úspěchy čelí všelijakým nástrahám. Atraktivita filmu však tkví především v izolovaných recesistických výstupech, které jsou poskládány jako korálky na niti. Obsažnějšího satiristického průhledu do jedné umělecké oblasti se však nedočkáme.
    Žánry:Komedie
    64%
    V muzikantském prostředí se odehrává zpola směšný, zpola nahořklý příběh promarněných šancí, jak to prožívají jazzový trumpetista, původem Slovák, usazený v Praze, a jeho kamarád saxofonista. Oba mají rádi bláznivou legraci, čímž své okolí často šokují. Jsou to bohémové, kteří pohrdají posluchačskými úlitbami a se střídavými úspěchy čelí všelijakým nástrahám. Atraktivita filmu však tkví především v izolovaných recesistických výstupech, které jsou poskládány jako korálky na niti. Obsažnějšího satiristického průhledu do jedné umělecké oblasti se však nedočkáme.
    Žánry:Komedie
    10
  • Vrah zo záhrobia
    Vrah zo záhrobia (1966)
    Film
    Detektivní případ kapitána Jakubce a jeho kolegy, poručíka Michalka, se odehrává na malém městě, kde revizor Burian po vypití zdravotního sirupu zemře. Lékař usoudí, že šlo o infarkt. Exhumace mrtvoly však potvrdí podezření, že Burian byl otráven. V podezření jsou v první řadě revizorova mladá žena se svým milencem. Mezi další kandidáty na roli pachatele patří vedoucí kavárny Orlovský, který za úplatek žádal Buriana o zničení falšovaných výkazů, a vedoucí dvou prodejen, kde bylo zjištěno manko. Síť podezřelých se ovšem dále rozšiřuje...
    Žánry:DramaKrimi
    63%
    Detektivní případ kapitána Jakubce a jeho kolegy, poručíka Michalka, se odehrává na malém městě, kde revizor Burian po vypití zdravotního sirupu zemře. Lékař usoudí, že šlo o infarkt. Exhumace mrtvoly však potvrdí podezření, že Burian byl otráven. V podezření jsou v první řadě revizorova mladá žena se svým milencem. Mezi další kandidáty na roli pachatele patří vedoucí kavárny Orlovský, který za úplatek žádal Buriana o zničení falšovaných výkazů, a vedoucí dvou prodejen, kde bylo zjištěno manko. Síť podezřelých se ovšem dále rozšiřuje...
    Žánry:DramaKrimi
    11
  • Schůzka se stíny
    Schůzka se stíny (1982)
    FilmRole: otec
    Dva lidé poznamenaní válečnou minulostí se po letech znovu setkají při archeologických výzkumech. Zejména zamlklý, nepřístupný muž se však zdráhá komukoli přiznat své trýznivé zážitky z nacistického koncentračního tábora, kde se stal objektem hrůzných lékařských pokusů. Režisér Jiří Svoboda se ve svých filmech vždy snažil o expresivní vypravěčství, ale tentokrát upadl až do osidel manýrismu, snahy za každou cenu překvapovat nezvyklými výrazovými prostředky. Bohužel jejich samoúčelnost notně oslabuje zamýšlené vyznění.
    Žánry:Drama
    63%
    Dva lidé poznamenaní válečnou minulostí se po letech znovu setkají při archeologických výzkumech. Zejména zamlklý, nepřístupný muž se však zdráhá komukoli přiznat své trýznivé zážitky z nacistického koncentračního tábora, kde se stal objektem hrůzných lékařských pokusů. Režisér Jiří Svoboda se ve svých filmech vždy snažil o expresivní vypravěčství, ale tentokrát upadl až do osidel manýrismu, snahy za každou cenu překvapovat nezvyklými výrazovými prostředky. Bohužel jejich samoúčelnost notně oslabuje zamýšlené vyznění.
    Žánry:Drama
    12
  • Penelopa
    Penelopa (1977)
    FilmRole: Blažej
    60%
    13
  • Život na úteku
    Život na úteku (1975)
    FilmRole: Nosál'
    Film zobrazuje dramatický a strastiplný úsek života letce Ľudovíta Kukorelliho (1914-1944). Kukorelli po okupaci Československa organizuje útěk skupiny letců do Jugoslávie, po přepadení SSSR pomáhá vlastencům přejít do Maďarska a dále na Balkán. Za svou činnost byl několikrát souzen, vždy se mu podařilo za dramatických okolností z vězení utéci, až se po posledním útěku dostal na východní Slovensko, kde se stal partyzánským velitelem.
    Žánry:DramaVálečný
    59%
    Film zobrazuje dramatický a strastiplný úsek života letce Ľudovíta Kukorelliho (1914-1944). Kukorelli po okupaci Československa organizuje útěk skupiny letců do Jugoslávie, po přepadení SSSR pomáhá vlastencům přejít do Maďarska a dále na Balkán. Za svou činnost byl několikrát souzen, vždy se mu podařilo za dramatických okolností z vězení utéci, až se po posledním útěku dostal na východní Slovensko, kde se stal partyzánským velitelem.
    Žánry:DramaVálečný
    14
  • Tvár v rose
    Tvár v rose (1988)
    Film
    Novela Kněz Františka Švantnera se stala předlohou pro televizní film Tvář v rose. Je to příběh z dramatických válečných dob, který dokazuje, že nikdo nemůže zůstat stranou od zápasu mezi silami dobra a zla. Příběh kněze z konce 2. světové války v osadě Vlkolínec. Je to vlastně modelový text se silným existenciálním nábojem, s důrazem na epickou linii a psychologii postav. Dominantním znakem je zaujetí postoje člověka v krajní situaci, kdy se dostává mezi mlýnské kameny – povstalce, představující vzpouru proti pořádku, a vojáky, kteří ho udržují. Švantnerův hrdina však nechce být na žádné straně - upřednostňuje klid, proto se i nakonec přidá na stranu pořádku. Televizní film Tvář v rose natočil v roce 1988 režisér Jozef Banyák a hlavní roli svěřil vynikajícímu Karlovi Machatovi.
    Žánry:DramaVálečný
    Režie:J. Banyák
    59%
    Novela Kněz Františka Švantnera se stala předlohou pro televizní film Tvář v rose. Je to příběh z dramatických válečných dob, který dokazuje, že nikdo nemůže zůstat stranou od zápasu mezi silami dobra a zla. Příběh kněze z konce 2. světové války v osadě Vlkolínec. Je to vlastně modelový text se silným existenciálním nábojem, s důrazem na epickou linii a psychologii postav. Dominantním znakem je zaujetí postoje člověka v krajní situaci, kdy se dostává mezi mlýnské kameny – povstalce, představující vzpouru proti pořádku, a vojáky, kteří ho udržují. Švantnerův hrdina však nechce být na žádné straně - upřednostňuje klid, proto se i nakonec přidá na stranu pořádku. Televizní film Tvář v rose natočil v roce 1988 režisér Jozef Banyák a hlavní roli svěřil vynikajícímu Karlovi Machatovi.
    Žánry:DramaVálečný
    Režie:J. Banyák
    15
  • Explózia
    Explózia (1981)
    Film
    59%
    16
  • Rabaka
    Rabaka (1989)
    Film
    Skupina Elán již dlouhá léta setrvává na výsluní domácí hudební scény, což koneckonců permanentně potvrzují i výsledky ankety Slávik. Podle námětu Borise Filana natočil režisér Dušan Rapoš v roce 1989 film, který čerpá motivy právě z hudebního zákulisí hudební skupiny. Hrdiny filmu, hudebníky skupiny, představují Elánisti Jožo Ráž a Jano Baláž. Hudební film zobrazuje příběh o skupině Rabaka, která se po svém rozpadu rozhodne, že se opět vrátí na koncertní pódia...
    Žánry:DramaHudební
    58%
    Skupina Elán již dlouhá léta setrvává na výsluní domácí hudební scény, což koneckonců permanentně potvrzují i výsledky ankety Slávik. Podle námětu Borise Filana natočil režisér Dušan Rapoš v roce 1989 film, který čerpá motivy právě z hudebního zákulisí hudební skupiny. Hrdiny filmu, hudebníky skupiny, představují Elánisti Jožo Ráž a Jano Baláž. Hudební film zobrazuje příběh o skupině Rabaka, která se po svém rozpadu rozhodne, že se opět vrátí na koncertní pódia...
    Žánry:DramaHudební
    17
  • 18
  • Nevěsta k zulíbání
    Nevěsta k zulíbání (1980)
    Film
    • Oneplay
    Protagonisty filmu Nevěsta k zulíbání jsou pražští geometři Květa a Karol, lidé, kteří již mají po třicítce. Pracují spolu několik let a - jakoby instinktivně - se přehlížejí. Protiklady se ale mohou přitahovat. Stačí, aby se naskytla příležitost. Energická, emancipovaná a na pohled soběstačná Květa vyhoví prosbě sebevědomého a trochu lehkomyslného Karola a zaveze ho svým vozem na svatbu jeho sestry. Tam, ve slovenské dědině, ji považují za Karolovu snoubenku a Květa, aby se vše obešlo bez trapasů, přistupuje na Karolův návrh hrát po tři dny roli jeho vyvolené. Ze hry však vzniká opravdový vztah... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaRomantický
    57%
    Protagonisty filmu Nevěsta k zulíbání jsou pražští geometři Květa a Karol, lidé, kteří již mají po třicítce. Pracují spolu několik let a - jakoby instinktivně - se přehlížejí. Protiklady se ale mohou přitahovat. Stačí, aby se naskytla příležitost. Energická, emancipovaná a na pohled soběstačná Květa vyhoví prosbě sebevědomého a trochu lehkomyslného Karola a zaveze ho svým vozem na svatbu jeho sestry. Tam, ve slovenské dědině, ji považují za Karolovu snoubenku a Květa, aby se vše obešlo bez trapasů, přistupuje na Karolův návrh hrát po tři dny roli jeho vyvolené. Ze hry však vzniká opravdový vztah... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaRomantický
    19
  • Zlaté časy
    Zlaté časy (1979)
    FilmRole: ordonanc
    V daném kontextu ironicky zamýšlený název skrývá příběh, který se odehrává na samém sklonku druhé světové války. Složitou situaci, která tenkrát panovala, se však režisér Štefan Uher snaží ozvláštnit tím, že často nepřehledné události sleduje očima malých dětí, zejména pak osudy jejich velkého dospělého kamaráda, jehož všichni oslovují strýčku. Tragika válečného běsnění však dolehne i na zdánlivě poklidný venkov.
    Žánry:DramaVálečný
    56%
    V daném kontextu ironicky zamýšlený název skrývá příběh, který se odehrává na samém sklonku druhé světové války. Složitou situaci, která tenkrát panovala, se však režisér Štefan Uher snaží ozvláštnit tím, že často nepřehledné události sleduje očima malých dětí, zejména pak osudy jejich velkého dospělého kamaráda, jehož všichni oslovují strýčku. Tragika válečného běsnění však dolehne i na zdánlivě poklidný venkov.
    Žánry:DramaVálečný
    20
  • Na pochode sa vždy nespieva
    Na pochode sa vždy nespieva (1960)
    FilmRole: předseda
    Sehraná parta dělníků již dlouhé roky zajišťuje realizaci důležitých staveb, ale soukromé hoře dokáže pracovní morálku narušit. Předákovi pracovní čety totiž zemřela žena při porodu a on se s tím nebyl schopen vyrovnat, vztahy v kolektivu začaly rychle upadat. Ale naštěstí nalezne oporu ve svých spolupracovnících a navíc se může spolehnout i na svou příkladnou uvědomělost, která mu zabrání, aby před obtížnou situací zbaběle utekl. Vznikl ploše proklamativní film, jenž se zaklíná budovatelskými hesly. Jedinou zajímavostí je, že se jedná o první slovenský film natočený širokoúhle, byť na černobílý materiál.
    Žánry:Drama
    55%
    Sehraná parta dělníků již dlouhé roky zajišťuje realizaci důležitých staveb, ale soukromé hoře dokáže pracovní morálku narušit. Předákovi pracovní čety totiž zemřela žena při porodu a on se s tím nebyl schopen vyrovnat, vztahy v kolektivu začaly rychle upadat. Ale naštěstí nalezne oporu ve svých spolupracovnících a navíc se může spolehnout i na svou příkladnou uvědomělost, která mu zabrání, aby před obtížnou situací zbaběle utekl. Vznikl ploše proklamativní film, jenž se zaklíná budovatelskými hesly. Jedinou zajímavostí je, že se jedná o první slovenský film natočený širokoúhle, byť na černobílý materiál.
    Žánry:Drama
    21
  • Rivers of Babylon
    Rivers of Babylon (1998)
    Film
    • DaFilms
    Někde ve středu Evropy, na podzim roku 1989, přichází do hlavního města zdánlivě nenápadný a jednoduchý muž jménem Rácz. Možná, že skutečně hledá práci, kterou nalezne v kotelně někdejšího luxusního hotelu. Ani on sám zprvu netuší, že špinavé podzemí se pro něj stane zlatou bránou do světa netušených možností. Zpočátku, spíše intuitivně, začne hotel ovládat zezdola. V okamžiku, kdy se mu otevřou hlavní hotelové dveře, nastoupí zcela cílevědomě a bez nejmenších zábran cestu za mocí a bohatstvím. Na toho, kdo se mu do ní postaví, čeká pomsta. Jeho oběťmi se stávají všichni obyvatelé hotelu a jeho okolí. Rácz se postupně stane prvním mužem velkého finančního a společenského impéria. Mimořádný čtenářský úspěch stejnojmenného románu vyvolal na Slovensku nutnost jeho filmového přepisu. Hlavnímu hrdinovi jen stačilo využít první příležitosti, zapomenout na předsudky, vzdát se jakýchkoli morálních zásad a umět včas likvidovat své protivníky. Pak je cíl, který si vytkl, opravdu na dosah ruky. Snímek reprezentoval slovenskou kinematografii v soutěži na MFF v Karlových Varech 1998.
    Žánry:DramaKomedie
    55%
    Někde ve středu Evropy, na podzim roku 1989, přichází do hlavního města zdánlivě nenápadný a jednoduchý muž jménem Rácz. Možná, že skutečně hledá práci, kterou nalezne v kotelně někdejšího luxusního hotelu. Ani on sám zprvu netuší, že špinavé podzemí se pro něj stane zlatou bránou do světa netušených možností. Zpočátku, spíše intuitivně, začne hotel ovládat zezdola. V okamžiku, kdy se mu otevřou hlavní hotelové dveře, nastoupí zcela cílevědomě a bez nejmenších zábran cestu za mocí a bohatstvím. Na toho, kdo se mu do ní postaví, čeká pomsta. Jeho oběťmi se stávají všichni obyvatelé hotelu a jeho okolí. Rácz se postupně stane prvním mužem velkého finančního a společenského impéria. Mimořádný čtenářský úspěch stejnojmenného románu vyvolal na Slovensku nutnost jeho filmového přepisu. Hlavnímu hrdinovi jen stačilo využít první příležitosti, zapomenout na předsudky, vzdát se jakýchkoli morálních zásad a umět včas likvidovat své protivníky. Pak je cíl, který si vytkl, opravdu na dosah ruky. Snímek reprezentoval slovenskou kinematografii v soutěži na MFF v Karlových Varech 1998.
    Žánry:DramaKomedie
    22
  • Pozor, ide Jozefína...
    Pozor, ide Jozefína... (1976)
    FilmRole: Kušaba
    53%
    23
  • Poslední vlak
    Poslední vlak (1982)
    FilmRole: Šandera

    Mladík z chudé proletářské rodiny úspěšně vystuduje vysokou školu, seznámí se s dívkou vyrostlou v dětském domově - a své okolí, chamtivé příbuzné i kamaráda z bohaté měšťácké rodiny, překvapí odmítnutím jakýchkoli výhod. Pravidelně jezdí za svými rodiči, aby jim pomáhal se stavbou domku, snaží se za všech okolností jednat čestně. I když je příběh zasazen do 50. let, jejich odraz je zcela neznatelný. Tvůrci upřednostňují plochou moralitu o mladém muži, jenž za své přijal ideály nové komunistické inteligence.

    52%

    Mladík z chudé proletářské rodiny úspěšně vystuduje vysokou školu, seznámí se s dívkou vyrostlou v dětském domově - a své okolí, chamtivé příbuzné i kamaráda z bohaté měšťácké rodiny, překvapí odmítnutím jakýchkoli výhod. Pravidelně jezdí za svými rodiči, aby jim pomáhal se stavbou domku, snaží se za všech okolností jednat čestně. I když je příběh zasazen do 50. let, jejich odraz je zcela neznatelný. Tvůrci upřednostňují plochou moralitu o mladém muži, jenž za své přijal ideály nové komunistické inteligence.

    24
  • Do posledného dychu
    Do posledného dychu (1976)
    FilmRole: Klempa
    50%
    25
  • Na druhom brehu sloboda
    Na druhom brehu sloboda (1984)
    FilmRole: Mráz
    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.
    Žánry:DramaVálečný
    48%
    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.
    Žánry:DramaVálečný
    26
  • Dynamit
    Dynamit (1989)
    FilmRole: Zach
    46%
    27
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: radista Karol

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    28
  • 29