Oldřich Stodola: Nejlepší filmy
a seriály

6.6

Oldřich Stodola: Filmy a seriály

  • Bláznova kronika
    Bláznova kronika (1964)
    Film
    Příběh se odehrává v Čechách v době třicetileté války. V rukou vojenských verbířů skončí i vesnický mládenec Petr, který sice dostane vojenský kabát, ale vzápětí se mu podaří utéct. Spolu s královským verbířem Matějem však padne do zajetí nepřátelského vojska… Karel Zeman použil v tomto snímku technik animovaného i hraného filmu, které ve specifickém spojení vytvořily novou kvalitu, rukopis, který je nezaměnitelný a který okouzluje diváky dodnes. (oficiální text distributora)
    74%
    Příběh se odehrává v Čechách v době třicetileté války. V rukou vojenských verbířů skončí i vesnický mládenec Petr, který sice dostane vojenský kabát, ale vzápětí se mu podaří utéct. Spolu s královským verbířem Matějem však padne do zajetí nepřátelského vojska… Karel Zeman použil v tomto snímku technik animovaného i hraného filmu, které ve specifickém spojení vytvořily novou kvalitu, rukopis, který je nezaměnitelný a který okouzluje diváky dodnes. (oficiální text distributora)
    1
  • Deváté srdce
    Deváté srdce (1978)
    FilmRole: Dancer
    • VOYO
    Potulný student Martin se dozví o podivném panovníkovi a jeho starostech: princezna Adriena trpí zvláštní nemocí, ve dne je duchem nepřítomná, v noci odchází neznámo kam. Martin se dostane do vězení, odkud mu však pomůže kouzelný plášť. Přihlásí se jako dobrovolník, který má osvobodit princeznu. Martin se od dvorního šaška dozví příčinu jejího strádání. Před časem ji astrolog hrabě Aldobrandini prostřednictvím hypnotického spánku a nápojem z krve lidských srdcí očaroval. Chce jejím prostřednictvím získat bohatství a moc. Martinovi se podaří princeznu osvobodit. Je oslavován jako její ženich. Ale jeho srdce ho vede k Toničce, kterou poznal na pouti. Adriena se zase zahledí do nového astrologa, který jakoby starému z oka vypadl. (Česká televize)
    Žánry:FantasyHororPohádka
    Režie:Juraj Herz
    73%
    Potulný student Martin se dozví o podivném panovníkovi a jeho starostech: princezna Adriena trpí zvláštní nemocí, ve dne je duchem nepřítomná, v noci odchází neznámo kam. Martin se dostane do vězení, odkud mu však pomůže kouzelný plášť. Přihlásí se jako dobrovolník, který má osvobodit princeznu. Martin se od dvorního šaška dozví příčinu jejího strádání. Před časem ji astrolog hrabě Aldobrandini prostřednictvím hypnotického spánku a nápojem z krve lidských srdcí očaroval. Chce jejím prostřednictvím získat bohatství a moc. Martinovi se podaří princeznu osvobodit. Je oslavován jako její ženich. Ale jeho srdce ho vede k Toničce, kterou poznal na pouti. Adriena se zase zahledí do nového astrologa, který jakoby starému z oka vypadl. (Česká televize)
    Žánry:FantasyHororPohádka
    Režie:Juraj Herz
    2
  • Každý den odvahu
    Každý den odvahu (1964)
    FilmRole: tanečník
    • VOYO
    • iVysílání
    • KVIFF TV
    Mimořádným talentem 60. let se ukázal být Evald Schorm, který hned svou prvotinou Každý den odvahu rozbouřil veřejné mínění. Poprvé se s takovou otevřeností někdo dotkl hroutících se ideálů. Hrdinou je mladý dělník Jarda (Jan Kačer), někdejší svazácký funkcionář, který si zvykl schematické, černobílé uvažování, jedině v práci viděl smysl svého života. Zastihujeme jej však v situaci, kdy přestává rozumět dění kolem sebe, nechápe, proč jeho víra a nadšenectví se stává předmětem nepochopení a výsměchu. Nechápe, že kolem něho se změnil svět, zatímco on ustrnul v dávno překonaných frázích. Stále by chtěl jít příkladem, avšak svými snahami provokuje, zůstává nepochopen i svými nejbližšími, na holičkách jej nechávají i někdejší spolustraníci, kteří si z něho udělali výstavní praporek svých úspěchů. Schorm se však dívá nestranně. Shledává, jak "švejkování" a ležérnost se stávají bezděkým životním stylem, jak opovržlivě projevovaný nesouhlas se zprofanovanými metodami vůbec nemusí vést k hodnotnější nápravě.
    65%
    Mimořádným talentem 60. let se ukázal být Evald Schorm, který hned svou prvotinou Každý den odvahu rozbouřil veřejné mínění. Poprvé se s takovou otevřeností někdo dotkl hroutících se ideálů. Hrdinou je mladý dělník Jarda (Jan Kačer), někdejší svazácký funkcionář, který si zvykl schematické, černobílé uvažování, jedině v práci viděl smysl svého života. Zastihujeme jej však v situaci, kdy přestává rozumět dění kolem sebe, nechápe, proč jeho víra a nadšenectví se stává předmětem nepochopení a výsměchu. Nechápe, že kolem něho se změnil svět, zatímco on ustrnul v dávno překonaných frázích. Stále by chtěl jít příkladem, avšak svými snahami provokuje, zůstává nepochopen i svými nejbližšími, na holičkách jej nechávají i někdejší spolustraníci, kteří si z něho udělali výstavní praporek svých úspěchů. Schorm se však dívá nestranně. Shledává, jak "švejkování" a ležérnost se stávají bezděkým životním stylem, jak opovržlivě projevovaný nesouhlas se zprofanovanými metodami vůbec nemusí vést k hodnotnější nápravě.
    3
  • Já, spravedlnost
    Já, spravedlnost (1967)
    FilmRole: holovlavý muž

    Co si počít s největším zločincem v dějinách lidstva? Unesený český lékař, jenž se má stát Hitlerovým osobním lékařem, postupně zjišťuje, že bývalí němečtí důstojníci zachránili Hitlera jen proto, aby jej podrobovali nekončícímu psychickému trýznění, opakovaně inscenují nepřátelské přepady vrcholící odsouzením k smrti - však také zazní věta, že pouhý, jednorázový trest smrti je pro člověka obtíženého takovými vinami málo. Jenže lidumilný lékař s něčím takovým nesouhlasí, rozhodne se sám zkrátit vězňovo utrpení. Režisér Zbyněk Brynych, jenž se tématu nacismu věnoval i ve svých předchozích filmech (Transport z ráje), zde dospěl k málo přesvědčivé modelaci, která na jedné straně vykazuje rysy romantické smyšlenky s motivem svévolně uneseného lékaře v čele, na druhé straně koketuje se schematicky rozvrstvenými mravními dilematy, které posléze hrdina příběhu vyřeší jediným humánním činem, který v daném kontextu přichází do úvahy.

    63%

    Co si počít s největším zločincem v dějinách lidstva? Unesený český lékař, jenž se má stát Hitlerovým osobním lékařem, postupně zjišťuje, že bývalí němečtí důstojníci zachránili Hitlera jen proto, aby jej podrobovali nekončícímu psychickému trýznění, opakovaně inscenují nepřátelské přepady vrcholící odsouzením k smrti - však také zazní věta, že pouhý, jednorázový trest smrti je pro člověka obtíženého takovými vinami málo. Jenže lidumilný lékař s něčím takovým nesouhlasí, rozhodne se sám zkrátit vězňovo utrpení. Režisér Zbyněk Brynych, jenž se tématu nacismu věnoval i ve svých předchozích filmech (Transport z ráje), zde dospěl k málo přesvědčivé modelaci, která na jedné straně vykazuje rysy romantické smyšlenky s motivem svévolně uneseného lékaře v čele, na druhé straně koketuje se schematicky rozvrstvenými mravními dilematy, které posléze hrdina příběhu vyřeší jediným humánním činem, který v daném kontextu přichází do úvahy.

    4
  • Strakonický dudák
    Strakonický dudák (1955)
    FilmRole: šavlový tanec
    Český celovečerní barevný film byl natočen podle stejnojmenné dramatická báchorky zakladatele moderního českého divadla Josefa Kajetána Tyla, která patří nejen k nejznámějším a nejoblíbenějším hrám tohoto autora, ale českého divadelního repertoáru vůbec. Autor scénáře se držel přísně Tylovy předlohy, vyprávějící o dudákovi Švandovi, který se pro peníze a slávu vydal do ciziny, ale u kterého nakonec vítězí láska k vlasti. Věčně platnou hodnotou „Strakonického dudáka" je horoucí Tylovo vlastenectví a nesmiřitelný odpor proti kosmopolitismu. A tu se právě autoru filmu podařilo vyzvednout to, co bylo dříve naším divadlem Tylovi soustavné odpíráno - jeho vlasteneckou a revoluční bojovnost.
    Žánry:Pohádka
    61%
    Český celovečerní barevný film byl natočen podle stejnojmenné dramatická báchorky zakladatele moderního českého divadla Josefa Kajetána Tyla, která patří nejen k nejznámějším a nejoblíbenějším hrám tohoto autora, ale českého divadelního repertoáru vůbec. Autor scénáře se držel přísně Tylovy předlohy, vyprávějící o dudákovi Švandovi, který se pro peníze a slávu vydal do ciziny, ale u kterého nakonec vítězí láska k vlasti. Věčně platnou hodnotou „Strakonického dudáka" je horoucí Tylovo vlastenectví a nesmiřitelný odpor proti kosmopolitismu. A tu se právě autoru filmu podařilo vyzvednout to, co bylo dříve naším divadlem Tylovi soustavné odpíráno - jeho vlasteneckou a revoluční bojovnost.
    Žánry:Pohádka
    5
  • Psohlavci
    Psohlavci (1955)
    Film
    61%
    6
  • Z pohádky do pohádky
    Z pohádky do pohádky (1972)
    Film

    Zdá se až neuvěřitelné, že myšlenka komponovat svůj druhý balet - Z pohádky do pohádky - uzrála v Oskaru Nedbalovi ve vlaku, cestou z Plzně do Prahy. Bylo to v roce 1906 a pro tohoto neklidného tvůrce nic překvapujícího - většinu času totiž trávil na cestách ve shonu koncertů Českého kvarteta, jehož byl violistou a pilně již působil i jako dirigent. Ta Plzeň také nebyla náhodná - na nádraží se setkal s libretistou Ladislavem Novákem a dohodl se s ním o spolupráci na námětu několika pohádek, spojených v jeden celek. Jenže zapracovaly jiné povinnosti, měnil se i jeho soukromý život a tak se k plánované práci vrátil až více než o rok později. To už působil ve Vídni jako dirigent, ale svůj niterný baletní klenot věnoval Národnímu divadlu v Praze, které jeho premiéru zařadilo mezi události sezony. 25. ledna 1908 byla za Nedbalova řízení triumfálně přijata baletní báchorka (tak ji autor nazval) "Z pohádky do pohádky". Kritiky jednohlasně potvrdily, že šel... "vítězným krokem od obrazu k obrazu, který skladatelova hudba nesla na čarovných křídlech".
    Dodnes populární dílo hýří vtipem, kontrastními tématy, skvělou instrumentací i dramatickou charakteristikou jednání hlavních postav. Tak příběh Zlatovlásky, Šípkové Růženky, Krejčíka v začarovaném zámku i šarvátky zvířátek s petrovskými loupežníky znovu ožije ve filmovém pojetí choreografa Jiřího Němečka st. a režisérky Vlasty Janečkové se stejnou poezií, jako při televizním premiéře v roce 1972. (oficiální text České televize)

    Žánry:HudebníPohádka
    58%

    Zdá se až neuvěřitelné, že myšlenka komponovat svůj druhý balet - Z pohádky do pohádky - uzrála v Oskaru Nedbalovi ve vlaku, cestou z Plzně do Prahy. Bylo to v roce 1906 a pro tohoto neklidného tvůrce nic překvapujícího - většinu času totiž trávil na cestách ve shonu koncertů Českého kvarteta, jehož byl violistou a pilně již působil i jako dirigent. Ta Plzeň také nebyla náhodná - na nádraží se setkal s libretistou Ladislavem Novákem a dohodl se s ním o spolupráci na námětu několika pohádek, spojených v jeden celek. Jenže zapracovaly jiné povinnosti, měnil se i jeho soukromý život a tak se k plánované práci vrátil až více než o rok později. To už působil ve Vídni jako dirigent, ale svůj niterný baletní klenot věnoval Národnímu divadlu v Praze, které jeho premiéru zařadilo mezi události sezony. 25. ledna 1908 byla za Nedbalova řízení triumfálně přijata baletní báchorka (tak ji autor nazval) "Z pohádky do pohádky". Kritiky jednohlasně potvrdily, že šel... "vítězným krokem od obrazu k obrazu, který skladatelova hudba nesla na čarovných křídlech".
    Dodnes populární dílo hýří vtipem, kontrastními tématy, skvělou instrumentací i dramatickou charakteristikou jednání hlavních postav. Tak příběh Zlatovlásky, Šípkové Růženky, Krejčíka v začarovaném zámku i šarvátky zvířátek s petrovskými loupežníky znovu ožije ve filmovém pojetí choreografa Jiřího Němečka st. a režisérky Vlasty Janečkové se stejnou poezií, jako při televizním premiéře v roce 1972. (oficiální text České televize)

    Žánry:HudebníPohádka
    7