Jan Niklas: Nejlepší filmy
a seriály

6.2

Jan Niklas: Filmy a seriály

  • Deník Anne Frankové
    Deník Anne Frankové (2001)
    Seriál
    Americká dvoudílná minisérie vychází z biografického románu Anna Franková od Melissy Müllerové a z původního výzkumu a rozhovorů Kirka Ellise. Některé scény filmu lze rovněž najít ve známé knize "Deník Anny Frankové". V úvodu říká dospívající Anna: "Chci se stát bruslařskou mistryní a spisovatelkou. Chci svou fotografii ve všech časopisech. Možná ze mě bude filmová hvězda. Chci být jiná než všechny ostatní holky. Chci být moderní ženou, chci cestovat... a studovat jazyky. Chci dělat všechno." Osud jí však nepřál. V rámci genocidy, již nacisté nazývali "konečným řešením", bylo zavražděno půl druhého milionu dětí. Příběh Anny Frankové je příběhem pouze jednoho z nich. "Deník Anny Frankové" se prodal ve více než 30 milionech výtisků a byl přeložen do 60 jazyků. Je po bibli druhou nejčtenější nebeletristickou knihou světa. Film režiséra rumunského původu Roberta Dornhelma (nar. 1947), který vznikl v koprodukci s Českou republikou, byl nominován na 3 Zlaté glóby a získal řadu dalších ocenění. V hlavní roli uvidíme Hannah Taylor-Gordonovou a Bena Kingsleyho.
    79%
    Americká dvoudílná minisérie vychází z biografického románu Anna Franková od Melissy Müllerové a z původního výzkumu a rozhovorů Kirka Ellise. Některé scény filmu lze rovněž najít ve známé knize "Deník Anny Frankové". V úvodu říká dospívající Anna: "Chci se stát bruslařskou mistryní a spisovatelkou. Chci svou fotografii ve všech časopisech. Možná ze mě bude filmová hvězda. Chci být jiná než všechny ostatní holky. Chci být moderní ženou, chci cestovat... a studovat jazyky. Chci dělat všechno." Osud jí však nepřál. V rámci genocidy, již nacisté nazývali "konečným řešením", bylo zavražděno půl druhého milionu dětí. Příběh Anny Frankové je příběhem pouze jednoho z nich. "Deník Anny Frankové" se prodal ve více než 30 milionech výtisků a byl přeložen do 60 jazyků. Je po bibli druhou nejčtenější nebeletristickou knihou světa. Film režiséra rumunského původu Roberta Dornhelma (nar. 1947), který vznikl v koprodukci s Českou republikou, byl nominován na 3 Zlaté glóby a získal řadu dalších ocenění. V hlavní roli uvidíme Hannah Taylor-Gordonovou a Bena Kingsleyho.
    1
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl (1985)
    FilmRole: Christoph

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    2
  • 3
  • Dům duchů
    Dům duchů (1993)
    FilmRole: Count Jean de Satigny
    Román Dům duchů chilské spisovatelky Isabel Allendeové vyšel v roce 1985. Autorka (dcera bývalého chilského prezidenta Salvadora Allendeho Gossense) v něm zachycuje pohnuté osudy tří generací rodiny Truebů, v nichž se zrcadlí společenské a politické změny v zemi v letech 1926-1973. Dánský režisér Bille August se ujal komplikovaného úkolu převést román do filmové podoby. Výpravný "mezinárodní film", natočený v angličtině, s anglickými a americkými hvězdami, je pokusem vytvořit v popředí historické fresky osobitou reflexi individuálních příběhů několika postav, svázaných rodinnými pouty, utrpením, soucitem, vášní a nenávistí. Přestože Augustův snímek popisuje dobové události (na nichž se postavy podílejí), je kupodivu spíš rafinovaně natočeným melodramatem s prvky magického realismu, než klasickým historickým filmem. Bohatý dobytkář Esteban Trueba se ožení s křehkou aristokratickou Clarou, s níž šťastně žije ve svém velkém venkovském domě. Citlivá žena, obdařená zvláštními jasnozřivými schopnostmi, však těžce snáší po léta narůstající rozpory s manželem, a po vyhroceném konfliktu Estebana opustí. Zatímco muž udělá kariéru jako pravicový politik, jejich dcera Blanca proti otcově vůli spojí svůj život s levicovým aktivistou Pedrem. Fašistický puč v roce 1973 rodinu rozbije (Esteban je zbaven své senátorské funkce, Blanca je vězněna, Pedro musí emigrovat), nad jejími členy však nepřestává bdít laskavý duch andělské Clary, dodávající trpícím a bloudícím odvahu vydržet a přežít. Augustův film není historickou politickou freskou ve stylu Bertolucciho DVACÁTÉHO STOLETÍ (jehož půdorys navenek připomíná). Klade důraz na osudové vztahy postav, jejichž role jsou důsledně rozděleny (andělská Clara, démonický Estebanův levoboček), na magii míst, v nichž se tyto vztahy realizují (dům, ulice, rodinný stůl), i na jednotlivé, pro smysl vyprávění důležité předměty (Clařina tajemná krabice, andělská křídla, hvězdy). Zvláštní roli mají i principy mužského vnímání světa ("politici" Esteban a Pedro), jež nejsou v souladu s ženským způsobem laskavého přetváření skutečnosti (Clara, Blanca). Režisérův moderní a inteligentní přístup k "pokleslému" žánru melodramatu dal vzniknout pozoruhodnému filmu.
    71%
    Román Dům duchů chilské spisovatelky Isabel Allendeové vyšel v roce 1985. Autorka (dcera bývalého chilského prezidenta Salvadora Allendeho Gossense) v něm zachycuje pohnuté osudy tří generací rodiny Truebů, v nichž se zrcadlí společenské a politické změny v zemi v letech 1926-1973. Dánský režisér Bille August se ujal komplikovaného úkolu převést román do filmové podoby. Výpravný "mezinárodní film", natočený v angličtině, s anglickými a americkými hvězdami, je pokusem vytvořit v popředí historické fresky osobitou reflexi individuálních příběhů několika postav, svázaných rodinnými pouty, utrpením, soucitem, vášní a nenávistí. Přestože Augustův snímek popisuje dobové události (na nichž se postavy podílejí), je kupodivu spíš rafinovaně natočeným melodramatem s prvky magického realismu, než klasickým historickým filmem. Bohatý dobytkář Esteban Trueba se ožení s křehkou aristokratickou Clarou, s níž šťastně žije ve svém velkém venkovském domě. Citlivá žena, obdařená zvláštními jasnozřivými schopnostmi, však těžce snáší po léta narůstající rozpory s manželem, a po vyhroceném konfliktu Estebana opustí. Zatímco muž udělá kariéru jako pravicový politik, jejich dcera Blanca proti otcově vůli spojí svůj život s levicovým aktivistou Pedrem. Fašistický puč v roce 1973 rodinu rozbije (Esteban je zbaven své senátorské funkce, Blanca je vězněna, Pedro musí emigrovat), nad jejími členy však nepřestává bdít laskavý duch andělské Clary, dodávající trpícím a bloudícím odvahu vydržet a přežít. Augustův film není historickou politickou freskou ve stylu Bertolucciho DVACÁTÉHO STOLETÍ (jehož půdorys navenek připomíná). Klade důraz na osudové vztahy postav, jejichž role jsou důsledně rozděleny (andělská Clara, démonický Estebanův levoboček), na magii míst, v nichž se tyto vztahy realizují (dům, ulice, rodinný stůl), i na jednotlivé, pro smysl vyprávění důležité předměty (Clařina tajemná krabice, andělská křídla, hvězdy). Zvláštní roli mají i principy mužského vnímání světa ("politici" Esteban a Pedro), jež nejsou v souladu s ženským způsobem laskavého přetváření skutečnosti (Clara, Blanca). Režisérův moderní a inteligentní přístup k "pokleslému" žánru melodramatu dal vzniknout pozoruhodnému filmu.
    4
  • Klaunovy názory
    Klaunovy názory (1976)
    FilmRole: Leo, Hans’ Bruder
    69%
    5
  • 6
  • Vídeňská špička
    Vídeňská špička (1994)
    FilmRole: Thomas Jefferson

    Lili, dcera majitelky vyhlášené vídeňské restaurace, odmítá pokračovat v rodinné tradici, jak se od ní očekává. Touží se osamostatnit a cestovat. Po úspěšné kuchařské zkoušce, kterou složí po dohodě s matkou, přijme místo vychovatelky dětí v bohaté rodině. Její kuchařské umění, protože geny se nezapřou, ji přivede až do New Yorku a její půvab do náruče šarmantního milionáře a labužníka, protože rčení, že láska prochází žaludkem, bude mít něco do sebe.

    Zdroj: CSFD

    67%

    Lili, dcera majitelky vyhlášené vídeňské restaurace, odmítá pokračovat v rodinné tradici, jak se od ní očekává. Touží se osamostatnit a cestovat. Po úspěšné kuchařské zkoušce, kterou složí po dohodě s matkou, přijme místo vychovatelky dětí v bohaté rodině. Její kuchařské umění, protože geny se nezapřou, ji přivede až do New Yorku a její půvab do náruče šarmantního milionáře a labužníka, protože rčení, že láska prochází žaludkem, bude mít něco do sebe.

    Zdroj: CSFD

    7
  • Night Crossing
    Night Crossing (1981)
    Film
    Hranica, ktorá sa zdoláva za cenu príliš vysokého rizika smrti. Predsa však sú ľudia, pre ktorých je sloboda tým najvzácnejším darom. Hranica s Východným Nemeckom, to je aj 836 míľ dlhý múr, guľometné hniezda, čaty ozbrojených strážcov a hektáre zamínovaných území. Písal sa piaty september 1979. V toto ráno už vedeli vo Východnom Nemecku minimálne dve rodiny, že dnes sa pokúsia o nemožné. Dostanú sa na slobodu aj so svojimi rodinami. Nakrútené podľa skutočného príbehu… ...
    Žánry:Drama
    65%
    Hranica, ktorá sa zdoláva za cenu príliš vysokého rizika smrti. Predsa však sú ľudia, pre ktorých je sloboda tým najvzácnejším darom. Hranica s Východným Nemeckom, to je aj 836 míľ dlhý múr, guľometné hniezda, čaty ozbrojených strážcov a hektáre zamínovaných území. Písal sa piaty september 1979. V toto ráno už vedeli vo Východnom Nemecku minimálne dve rodiny, že dnes sa pokúsia o nemožné. Dostanú sa na slobodu aj so svojimi rodinami. Nakrútené podľa skutočného príbehu… ...
    Žánry:Drama
    8
  • 9
  • Záhadný vzorec
    Záhadný vzorec (1980)
    FilmRole: Gestapo Captain
    60%
    10
  • Jezerní královna
    Jezerní královna (1997)
    FilmRole: král Richard

    Zlá Jezerní královna proměnila sedm princezen v labutě a vězní je ve svém zámku na dně hlubokého jezera. Jedné z nich, princezně Odettě se ovšem podaří uprchnout. Je však zraněna Štěpánem, sluhou prince Viktora. Ten je neznámou dívku okouzlen a odveze ji na zámek. Tam ji však zahlédne Rudovous, rádce Jezerní králvny a unese ji zpět do Jezerní říše. Tam ji královna odsoudí k těžké práci. Dívka musí dnem i nocí počítat perly, které nasbárají unesené děti. Princ Viktor se navzdory otcově přání, aby se oženil s Jezerní královnou, rozhodne hledat ztracenou dívku. S pomocí kouzelného nápoje se s ní opravdu setká ve svém snu a rozhodne ji i ostatní princezny zachránit ze spárů podlé jezerní královny.

    Žánry:Pohádka
    57%

    Zlá Jezerní královna proměnila sedm princezen v labutě a vězní je ve svém zámku na dně hlubokého jezera. Jedné z nich, princezně Odettě se ovšem podaří uprchnout. Je však zraněna Štěpánem, sluhou prince Viktora. Ten je neznámou dívku okouzlen a odveze ji na zámek. Tam ji však zahlédne Rudovous, rádce Jezerní králvny a unese ji zpět do Jezerní říše. Tam ji královna odsoudí k těžké práci. Dívka musí dnem i nocí počítat perly, které nasbárají unesené děti. Princ Viktor se navzdory otcově přání, aby se oženil s Jezerní královnou, rozhodne hledat ztracenou dívku. S pomocí kouzelného nápoje se s ní opravdu setká ve svém snu a rozhodne ji i ostatní princezny zachránit ze spárů podlé jezerní královny.

    Žánry:Pohádka
    11
  • 12
  • Anastázie
    Anastázie (1986)
    Seriál

    Přežila nejmladší dcera ruského cara Mikuláše brutální vyvraždění vlastní rodiny? Příběh skutečně žijící Anny Andersonové, která bojovala o uznání nároku na jméno Anastázie. Poslední ruský car Mikuláš II. byl zastřelen z nařízení sovětské vlády spolu s manželkou a pěti dětmi v noci z 16. na 17. července 1918 v Jekaterinburgu na Urale. V roce 1923 se po pokusu o sebevraždu v jedné z berlínských psychiatrických klinik objevuje mladá žena. Má pět starých jizev po střelných ranách na hrudi a na zádech, navíc jednu velkou v týle, a tvrdí, že je nejmladší Mikulášova dcera Anastázie. Není první ani poslední, kdo to prohlašuje. Chová se ale tak věrohodně, že se příbuzní Romanovových i veřejnost rozdělí na dvě skupiny. Část jí věří, část ji považuje za rafinovanou podvodnici. Jediný, kdo může vynést ve věci konečné rozhodnutí, je carevna Marie, Anastáziina babička. Ta se ale s údajnou vnučkou odmítá setkat...

    56%

    Přežila nejmladší dcera ruského cara Mikuláše brutální vyvraždění vlastní rodiny? Příběh skutečně žijící Anny Andersonové, která bojovala o uznání nároku na jméno Anastázie. Poslední ruský car Mikuláš II. byl zastřelen z nařízení sovětské vlády spolu s manželkou a pěti dětmi v noci z 16. na 17. července 1918 v Jekaterinburgu na Urale. V roce 1923 se po pokusu o sebevraždu v jedné z berlínských psychiatrických klinik objevuje mladá žena. Má pět starých jizev po střelných ranách na hrudi a na zádech, navíc jednu velkou v týle, a tvrdí, že je nejmladší Mikulášova dcera Anastázie. Není první ani poslední, kdo to prohlašuje. Chová se ale tak věrohodně, že se příbuzní Romanovových i veřejnost rozdělí na dvě skupiny. Část jí věří, část ji považuje za rafinovanou podvodnici. Jediný, kdo může vynést ve věci konečné rozhodnutí, je carevna Marie, Anastáziina babička. Ta se ale s údajnou vnučkou odmítá setkat...

    13
  • 14
  • 15
  • Derrick
    Derrick (1974)
    Seriál
    48%
    16
  • 17
  • 18