Ivan Passer: Nejlepší filmy
a seriály

6.6

Ivan Passer: Filmy a seriály

  • Intimní osvětlení
    Intimní osvětlení (1965)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +3
    Celovečerní režijní debut Ivana Passera si s sebou nese typické prvky, které se vyskytují v jeho společné tvorbě s Papouškem a Formanem. Příběh postrádá tradiční dramatický oblouk a observačně mapuje epizodické momenty během jedné pojící události. Ústředními motivem je zde zkoumání mezilidských vztahů a odlišné přístupy hudbě a její úloze v lidských životech. Jednoduchá zápletka se točí okolo příjezdu úspěšného hudebníka Karla, který po mnoha letech navštěvuje kamaráda Petra, jehož obživa spočívá ve vyhrávání na pohřbech či slavnostech. Oba dva nejsou se svými životním stavem spokojeni, ačkoliv se nacházejí v diametrálně odlišných bodech i prostředí. Nostalgicky vzpomínají a díky komornímu ladění snímků, který nespoléhá na dějové zvraty a zachycuje prchavost přítomného okamžiku a melancholii, pronikáme do intimního prostředí postav. Marné čekání na nepřicházející životní změnu a strnulost je pak symbolicky zpřítomněna v kultovní závěrečné scéně, kde postavy dlouhé sekundy čekají, až se jim během přípitku do úst steče ztuhlý vaječný likér.
    Žánry:DramaHudebníKomedie
    77%
    Celovečerní režijní debut Ivana Passera si s sebou nese typické prvky, které se vyskytují v jeho společné tvorbě s Papouškem a Formanem. Příběh postrádá tradiční dramatický oblouk a observačně mapuje epizodické momenty během jedné pojící události. Ústředními motivem je zde zkoumání mezilidských vztahů a odlišné přístupy hudbě a její úloze v lidských životech. Jednoduchá zápletka se točí okolo příjezdu úspěšného hudebníka Karla, který po mnoha letech navštěvuje kamaráda Petra, jehož obživa spočívá ve vyhrávání na pohřbech či slavnostech. Oba dva nejsou se svými životním stavem spokojeni, ačkoliv se nacházejí v diametrálně odlišných bodech i prostředí. Nostalgicky vzpomínají a díky komornímu ladění snímků, který nespoléhá na dějové zvraty a zachycuje prchavost přítomného okamžiku a melancholii, pronikáme do intimního prostředí postav. Marné čekání na nepřicházející životní změnu a strnulost je pak symbolicky zpřítomněna v kultovní závěrečné scéně, kde postavy dlouhé sekundy čekají, až se jim během přípitku do úst steče ztuhlý vaječný likér.
    Žánry:DramaHudebníKomedie
    1
  • Cutterova cesta
    Cutterova cesta (1981)
    Film
    • Google Play
    • iTunes

    Bone (Jeff Bridges) je trochu smolař. Rozbije se mu auto a stane se svědkem vraždy roztleskávačky, ze které ho pak policie obviní. Se svým dobrým kamarádem Cutterem se rozhodnou, že skutečného vraha vypátrají na vlastní pěst. Cutter je ovšem zmrzačený válečný veterán z Vietnamu a příběh o spravedlnosti se pomalu začne měnit v příběh o pomstě. Vrahem je totiž jeden z prominentních a spořádaných občanů a Cutter by ho rád osobně potrestal jako představitele systému, který ho poslal do války, a zničil mu tak život. Čtvrtý americký film Ivana Passera vznikl podle románu Cutter and Bone od Newtona Thornburga a stal se jeho prvním titulem, který se výrazně prosadil mezi diváky a kritiky. (FebioFest 2006)

    67%

    Bone (Jeff Bridges) je trochu smolař. Rozbije se mu auto a stane se svědkem vraždy roztleskávačky, ze které ho pak policie obviní. Se svým dobrým kamarádem Cutterem se rozhodnou, že skutečného vraha vypátrají na vlastní pěst. Cutter je ovšem zmrzačený válečný veterán z Vietnamu a příběh o spravedlnosti se pomalu začne měnit v příběh o pomstě. Vrahem je totiž jeden z prominentních a spořádaných občanů a Cutter by ho rád osobně potrestal jako představitele systému, který ho poslal do války, a zničil mu tak život. Čtvrtý americký film Ivana Passera vznikl podle románu Cutter and Bone od Newtona Thornburga a stal se jeho prvním titulem, který se výrazně prosadil mezi diváky a kritiky. (FebioFest 2006)

    2
  • Faerie Tale Theatre
    Faerie Tale Theatre (1982)
    Seriál
    67%
    3
  • Fádní odpoledne
    Fádní odpoledne (1964)
    Film

    Krátkometrážní počin Ivana Passera ukazuje nekonečný boj staré generace s tou nastupující, který je ve společnosti přítomný odnepamětí. Prim hraje typický poetika Hrabalovské předlohy, kde sledujeme různorodé figurky vysedávající v hospodě, debatující o fotbale, každodenních malichernostech a pronášející stále stejné hospodské moudra, díky čemuž je vidět, že prostředí putyk se za těch necelých 60 let vůbec nezměnilo. Jejich nalévání přeruší až přítomnost intelektuála, který nic neřekne, akorát chodí na toaletu a čte si. Už jen jeho samotná přítomnost je ohrožením lidového teritoria štamgastů a jejich strnulá konverzace dostane podnět k vyjádření negativních emocí. Mudrování v hospodě nad zkaženou mladou generací dnes akorát nahradila diskuzní sekce na sociálních sítích, a vyobrazené situace jsou díky na době nelpějícímu tématu aktuální i dnes.

    Žánry:Komedie
    66%

    Krátkometrážní počin Ivana Passera ukazuje nekonečný boj staré generace s tou nastupující, který je ve společnosti přítomný odnepamětí. Prim hraje typický poetika Hrabalovské předlohy, kde sledujeme různorodé figurky vysedávající v hospodě, debatující o fotbale, každodenních malichernostech a pronášející stále stejné hospodské moudra, díky čemuž je vidět, že prostředí putyk se za těch necelých 60 let vůbec nezměnilo. Jejich nalévání přeruší až přítomnost intelektuála, který nic neřekne, akorát chodí na toaletu a čte si. Už jen jeho samotná přítomnost je ohrožením lidového teritoria štamgastů a jejich strnulá konverzace dostane podnět k vyjádření negativních emocí. Mudrování v hospodě nad zkaženou mladou generací dnes akorát nahradila diskuzní sekce na sociálních sítích, a vyobrazené situace jsou díky na době nelpějícímu tématu aktuální i dnes.

    Žánry:Komedie
    4
  • 5
  • 6
  • Zrozen k vítězství
    Zrozen k vítězství (1971)
    Film
    Píše se rok 1971 a New York je divoké, špinavé město plné drog. JJ je holič a jeho závislost na heroinu se začíná nebezpečně stupňovat. Nemůže se soustředit na práci, není schopný normální komunikace a jeho jediným cílem začíná být získání peněz na další dávku. Autentický příběh, kterým Ivan Passer v Americe debutoval, je natočen v prostředí Broadwaye začátku 70. let. New York té doby nemá podobu odtažitého bankovního centra, místo uniformních úředníků se v něm pohybuje mnoho velmi osobitých postav, představovaných vynikajícími herci (George Segal, Robert De Niro nebo Karen Blacková). Film také často bývá označován za komedii, což odpovídá americkému vnímání tohoto žánru, které je ovšem Passerovi cizí. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaKomedie
    59%
    Píše se rok 1971 a New York je divoké, špinavé město plné drog. JJ je holič a jeho závislost na heroinu se začíná nebezpečně stupňovat. Nemůže se soustředit na práci, není schopný normální komunikace a jeho jediným cílem začíná být získání peněz na další dávku. Autentický příběh, kterým Ivan Passer v Americe debutoval, je natočen v prostředí Broadwaye začátku 70. let. New York té doby nemá podobu odtažitého bankovního centra, místo uniformních úředníků se v něm pohybuje mnoho velmi osobitých postav, představovaných vynikajícími herci (George Segal, Robert De Niro nebo Karen Blacková). Film také často bývá označován za komedii, což odpovídá americkému vnímání tohoto žánru, které je ovšem Passerovi cizí. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaKomedie
    7
  • Bankéři
    Bankéři (1978)
    Film
    • Netflix
    Mafiánská komunita ve Spojených státech má už léta problémy s investováním nadbytečných prostředků. Pravá ruka mafiánského bosse Joea Fioreho Doc Fletcher dostane nápad, aby se všichni bossové dohodli a jednoduše si koupili švýcarskou banku. Tento nápad se ale nikomu moc nezdá, jen Doc je jím úplně nadšený a svého šéfa nakonec přemluví, aby banku koupil on sám pro vlastního syna. Joe je přesvědčený, že jeho syn Albert je obyčejný kluk, a tak ho Dock přesvědčí, že on ho zasvětí do tajů bankovnictví. Odlétají tedy do švýcarského Lugana, kde je čeká zprostředkovatel podivuhodný italský princ. K Dockovu nemilému překvapení, ale místo renomované banky, za kterou zaplatili 3 milióny dolarů, nachází pár ošumělých místností s kapitálem 900 dolarů. Zděšený Dock má tři možnosti: vrátí se do Ameriky a skončí v některém jezeře s balvanem na krku, uteče z města a bude se celý život skrývat, nebo zůstane a pokusí se něco vytěžit z toho, co mají. Oba s Albertem ale ví, že nemají vlastně nic.... Nezbývá jim nic jiného, než se vrátit za princem a vyslechnout si jeho návrh o miliardovém obchodu...
    Žánry:KomedieKrimi
    59%
    Mafiánská komunita ve Spojených státech má už léta problémy s investováním nadbytečných prostředků. Pravá ruka mafiánského bosse Joea Fioreho Doc Fletcher dostane nápad, aby se všichni bossové dohodli a jednoduše si koupili švýcarskou banku. Tento nápad se ale nikomu moc nezdá, jen Doc je jím úplně nadšený a svého šéfa nakonec přemluví, aby banku koupil on sám pro vlastního syna. Joe je přesvědčený, že jeho syn Albert je obyčejný kluk, a tak ho Dock přesvědčí, že on ho zasvětí do tajů bankovnictví. Odlétají tedy do švýcarského Lugana, kde je čeká zprostředkovatel podivuhodný italský princ. K Dockovu nemilému překvapení, ale místo renomované banky, za kterou zaplatili 3 milióny dolarů, nachází pár ošumělých místností s kapitálem 900 dolarů. Zděšený Dock má tři možnosti: vrátí se do Ameriky a skončí v některém jezeře s balvanem na krku, uteče z města a bude se celý život skrývat, nebo zůstane a pokusí se něco vytěžit z toho, co mají. Oba s Albertem ale ví, že nemají vlastně nic.... Nezbývá jim nic jiného, než se vrátit za princem a vyslechnout si jeho návrh o miliardovém obchodu...
    Žánry:KomedieKrimi
    8
  • Strašidelné léto
    Strašidelné léto (1988)
    Film
    V létě roku 1816 se u Ženevského jezera sešli básník Percy Shelley (Eric Stoltz) se svojí milenkou Mary Godwinovou (Alice Krigeová) a její nevlastní sestrou Claire Clairmontovou (Laura Dernová) a lord Byron (Philip Anglim) se svým společníkem a osobním lékařem Johnem Polidorim (Alex Winter). Společný čas v Byronově pronajaté vile trávili filozofickými debatami, rozjímáním o umění, sexem a drogami, jimiž je ochotně zásoboval Polidori. Pod vlivem oněch letních událostí začala Mary (která se za Shelleyho později provdala) psát svého slavného Frankensteina, Polidori vytvořil klasickou hororovou povídku Upír a lord Byron napsal báseň Mont Blanc (jehož silueta se za hezkého počasí odrážela ve vodách jezera). Ivan Passer, který po srpnové okupaci Československa emigroval do Spojených států, se sice uplatnil v Hollywoodu (jeho nejlepším americkým dílem zůstává drama vietnamského veterána Cutterova cesta - 1981), ale nikdy nedosáhl vrcholného úspěchu jako např. Miloš Forman. V roce 1988 zfilmoval román Anne Edwardsové Strašidelné léto (1972), popisující výše zmíněné události. Na rozdíl od předchozího filmu Gothic (1986) britského režiséra Kena Russella, vyprávěného s typickým Russellovým zaujetím pro hororové fantazie a vizuální úlety, zvolil Passer realističtější a také serióznější přístup pro zobrazení trýzněných myslí obou romantických básníků a jejich přátel. Místy až snovou atmosféru podtrhuje působivá fotografie známého kameramana Giuseppeho Rotunna (natáčelo se u italského Lago di Como) a uměřené výkony hlavních představitelů. Kromě zmíněných dvou filmů popisuje toto setkání u Ženevského jezera rovněž španělský snímek Veslovat po větru (1987, Remando al viento) s poněkud překvapivě obsazeným Hughem Grantem jako lordem Byronem.
    Žánry:Drama
    59%
    V létě roku 1816 se u Ženevského jezera sešli básník Percy Shelley (Eric Stoltz) se svojí milenkou Mary Godwinovou (Alice Krigeová) a její nevlastní sestrou Claire Clairmontovou (Laura Dernová) a lord Byron (Philip Anglim) se svým společníkem a osobním lékařem Johnem Polidorim (Alex Winter). Společný čas v Byronově pronajaté vile trávili filozofickými debatami, rozjímáním o umění, sexem a drogami, jimiž je ochotně zásoboval Polidori. Pod vlivem oněch letních událostí začala Mary (která se za Shelleyho později provdala) psát svého slavného Frankensteina, Polidori vytvořil klasickou hororovou povídku Upír a lord Byron napsal báseň Mont Blanc (jehož silueta se za hezkého počasí odrážela ve vodách jezera). Ivan Passer, který po srpnové okupaci Československa emigroval do Spojených států, se sice uplatnil v Hollywoodu (jeho nejlepším americkým dílem zůstává drama vietnamského veterána Cutterova cesta - 1981), ale nikdy nedosáhl vrcholného úspěchu jako např. Miloš Forman. V roce 1988 zfilmoval román Anne Edwardsové Strašidelné léto (1972), popisující výše zmíněné události. Na rozdíl od předchozího filmu Gothic (1986) britského režiséra Kena Russella, vyprávěného s typickým Russellovým zaujetím pro hororové fantazie a vizuální úlety, zvolil Passer realističtější a také serióznější přístup pro zobrazení trýzněných myslí obou romantických básníků a jejich přátel. Místy až snovou atmosféru podtrhuje působivá fotografie známého kameramana Giuseppeho Rotunna (natáčelo se u italského Lago di Como) a uměřené výkony hlavních představitelů. Kromě zmíněných dvou filmů popisuje toto setkání u Ženevského jezera rovněž španělský snímek Veslovat po větru (1987, Remando al viento) s poněkud překvapivě obsazeným Hughem Grantem jako lordem Byronem.
    Žánry:Drama
    9
  • Nomád
    Nomád (2005)
    Film
    18-té století Kazachstán. Obrovský región strohé a kruté krásy, ohraničené Čínou, Tibetem a Ruskem. Hrdý a bojovný kazašský kmen přežil staletí, vzdoroval kočovným nájezdníkům, odolával hrozivým Jungarům a též odvrátil zkázy přicházející z vlastních řad. Oraz, mystické a bojové místo (velké síly), předpovídá zrození nového hrdiny. Tento chlapec Mansur je určený k sjednocení kazašského rodu a k tomu, aby ho vedl k slavnému vítězství proti nepřátelům. Hrozná předpověď Orazu, Jungar panovník Galdanu povolal generála Sharisha, aby našel chlapce a zabil ho. Avšak Oraz se za každou cenu snaží Mansura ukrýt a odevzdat ho jeho otci Sultanovi Walimovi. Léta plynou. Mansur potomek legendárního bojovníka Ghenghis Khana, a Erali opuštěný sirotek neznámého pastýře, jsou cvičeni v bojových umění. Chlapci spolu vyrůstají, spolu trénují a jsou si blízcí jako bratři. Jeden je tu, aby vedl Kazachstán k úspěšnému vítězství a druhý, aby mu ukázal jakou cenu má v životě přátelství Když se Mansur i Erali bezhlavě zamilují do statečné a krásné Gaukhar, jejich vzájemná oddanost se ztrácí pod náporem mocné čarodějky lásky. Město Turkestan spadne pod nadvládu Galdanu. Mansurův otec je zavražděný a Gaukhar unesená Jungary. Nastává čas boje muže proti muži. Mansur zabije mocného Sharishe, ale sám je chycen Galdanem. A je to právě Gaukhar, která ho zachrání před jistou smrtí a umožní mu čelit svému osudu. Nomád je epický příběh jednoho hrdinského osudu a o záchraně království před invazí. Dobro v konfrontaci se zlem, přátelství je pokoušeno žárlivostí, láska je obětována na oltář smrti. Legenda se zrodila.
    54%
    18-té století Kazachstán. Obrovský región strohé a kruté krásy, ohraničené Čínou, Tibetem a Ruskem. Hrdý a bojovný kazašský kmen přežil staletí, vzdoroval kočovným nájezdníkům, odolával hrozivým Jungarům a též odvrátil zkázy přicházející z vlastních řad. Oraz, mystické a bojové místo (velké síly), předpovídá zrození nového hrdiny. Tento chlapec Mansur je určený k sjednocení kazašského rodu a k tomu, aby ho vedl k slavnému vítězství proti nepřátelům. Hrozná předpověď Orazu, Jungar panovník Galdanu povolal generála Sharisha, aby našel chlapce a zabil ho. Avšak Oraz se za každou cenu snaží Mansura ukrýt a odevzdat ho jeho otci Sultanovi Walimovi. Léta plynou. Mansur potomek legendárního bojovníka Ghenghis Khana, a Erali opuštěný sirotek neznámého pastýře, jsou cvičeni v bojových umění. Chlapci spolu vyrůstají, spolu trénují a jsou si blízcí jako bratři. Jeden je tu, aby vedl Kazachstán k úspěšnému vítězství a druhý, aby mu ukázal jakou cenu má v životě přátelství Když se Mansur i Erali bezhlavě zamilují do statečné a krásné Gaukhar, jejich vzájemná oddanost se ztrácí pod náporem mocné čarodějky lásky. Město Turkestan spadne pod nadvládu Galdanu. Mansurův otec je zavražděný a Gaukhar unesená Jungary. Nastává čas boje muže proti muži. Mansur zabije mocného Sharishe, ale sám je chycen Galdanem. A je to právě Gaukhar, která ho zachrání před jistou smrtí a umožní mu čelit svému osudu. Nomád je epický příběh jednoho hrdinského osudu a o záchraně království před invazí. Dobro v konfrontaci se zlem, přátelství je pokoušeno žárlivostí, láska je obětována na oltář smrti. Legenda se zrodila.
    10
  • 11