Jan Němec: Nejlepší filmy
a seriály

6.4

Jan Němec: Filmy a seriály

  • O slavnosti a hostech
    O slavnosti a hostech (1965)
    Film
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    73%
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    1
  • Démanty noci
    Démanty noci (1964)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • iTunes
    • +2
    Celovečerní debut režiséra Jana Němce je dramatem na hranici života a smrti. Útěk dvou židovských mladíků z transportu smrti naturalisticky zachycuje stavy únavy, úzkosti, hladu a ohrožení. Obrazy úniku psychicky i fyzicky vyčerpaných mužů jsou prokládány asociativními retrospektivami, sny a halucinacemi, které zpřítomňují subjektivní vnímání obou protagonistů. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry tehdy osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů 60. let. V Démantech noci je téma holokaustu nahlédnuto intenzivně subjektivním pohledem. Režisér vytvořil několik verzí filmu, než nalezl adekvátní audiovizuální tvar vypovídající o extrémním prožitku existence. Styl technicky i narativně provokativního díla sám Němec charakterizoval jako „snový realismus“, čemuž odpovídají nejen vizuální kompozice, ale i minimum dialogů a ticho jako dramatvorný prvek. (Národní filmový archiv)
    Režie:Jan Němec
    71%
    Celovečerní debut režiséra Jana Němce je dramatem na hranici života a smrti. Útěk dvou židovských mladíků z transportu smrti naturalisticky zachycuje stavy únavy, úzkosti, hladu a ohrožení. Obrazy úniku psychicky i fyzicky vyčerpaných mužů jsou prokládány asociativními retrospektivami, sny a halucinacemi, které zpřítomňují subjektivní vnímání obou protagonistů. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry tehdy osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů 60. let. V Démantech noci je téma holokaustu nahlédnuto intenzivně subjektivním pohledem. Režisér vytvořil několik verzí filmu, než nalezl adekvátní audiovizuální tvar vypovídající o extrémním prožitku existence. Styl technicky i narativně provokativního díla sám Němec charakterizoval jako „snový realismus“, čemuž odpovídají nejen vizuální kompozice, ale i minimum dialogů a ticho jako dramatvorný prvek. (Národní filmový archiv)
    Režie:Jan Němec
    2
  • Perličky na dně
    Perličky na dně (1965)
    FilmRole: 2. Podvodníci
    • KVIFF TV
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jímž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    69%
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jímž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    3
  • Holka Ferrari Dino
    Holka Ferrari Dino (2009)
    FilmRole: Jan Němec Film
    • KVIFF TV
    • DaFilms

    Snímek, který je symbolicky dlouhý symbolických 68 minut, je jakýmsi shrnutím vzpomínek režiséra Jana Němce na první dva dny invaze roku 1968. Hlavní postavou filmu je sám režisér Němec (hraný Karlem Rodenem), který se ve vypjaté době snaží krkolomně propašovat své záběry z 21. srpna 1968 za hranice.

    Žánry:Drama
    Režie:Jan Němec
    66%

    Snímek, který je symbolicky dlouhý symbolických 68 minut, je jakýmsi shrnutím vzpomínek režiséra Jana Němce na první dva dny invaze roku 1968. Hlavní postavou filmu je sám režisér Němec (hraný Karlem Rodenem), který se ve vypjaté době snaží krkolomně propašovat své záběry z 21. srpna 1968 za hranice.

    Žánry:Drama
    Režie:Jan Němec
    4
  • Toyen
    Toyen (2005)
    Film
    • KVIFF TV
    • DaFilms

    Velký ateliér, hangár či cirkusový stan. Zde zbudujeme velký svět Toyen (1902-1980) a Jindřicha Heislera (1914-1953), předních evropských surrealistů. Kulisa se bude skládat z fragmentů bytů, hotelů, kaváren a ulic. Koupelna a vana v bytě Toyen, residence, kde 4 roky bydlel Heisler, Žid, který se nedostavil k transportu, a kde on a jeho milenka vytvářeli umění. Malířská výbava, klobouky, peněženky, fotografická výbava, rádiová hlášení přibližně z let 1930-1970. Nad tím vším švenkuje vodorovně i svisle kamera a zkoumá tak místa činu. Jsou zde obrovská promítací plátna s dobovými filmy a fotografickými scénami. Amatérské filmy, natočené Toyen a Heislerem. Pronikneme do obrazů a uměleckých děl v tomto vskutku fantaskním světě. Zepředu, zezadu, skrze režné malířské plátno. Surrealismus jako základ jejich naprosté nezávislosti na politice, režimech, národnosti, bohatství a chudobě. Přežijí hrůzy nacismu i komunismu. Vytváření seberealizace, nezávislosti a svobody. Vnitřní síla, puzení, energie jejich nevšedního vztahu, jejich lásky. Toyen někdy jako muž, jindy jako obhájce hrubé erotiky, dokonce pornografie. Život pražské a pařížské bohémy. Toyen ani Heisler nebyli nikdy s nikým v manželském svazku. Neměli děti. Spolu, jeden vedle druhého, vynalezli nové umělecké přístupy, poezii, koláž, fotografické techniky, reklamní artefakty. Důraz na nekompromisní agresivitu a bojovnost i něžných vizí, které vypadají jako počátek dnešní důležitosti vizuálna a video prezentací. Poezie a šok. Budeme hledat a zkoumat, jako tato dvojice (Heisler byl o 12 let mladší než Toyen, která jej přežila o 27 let), stále spolu, svázaní neviditelnou pupeční šňůrou tvorby a emoce. Přežije pouze síla jednotlivce!

    Film Toyen, založený na historických faktech a konkrétních uměleckých dílech, nepředstavuje životopisný příběh, ani dokument o tomto období a jeho umění. Film bude existovat zcela nezávisle jako originální umělecké dílo, které má vlastní svět a vlastní poetiku.

    Žánry:Biografický
    Režie:Jan Němec
    65%

    Velký ateliér, hangár či cirkusový stan. Zde zbudujeme velký svět Toyen (1902-1980) a Jindřicha Heislera (1914-1953), předních evropských surrealistů. Kulisa se bude skládat z fragmentů bytů, hotelů, kaváren a ulic. Koupelna a vana v bytě Toyen, residence, kde 4 roky bydlel Heisler, Žid, který se nedostavil k transportu, a kde on a jeho milenka vytvářeli umění. Malířská výbava, klobouky, peněženky, fotografická výbava, rádiová hlášení přibližně z let 1930-1970. Nad tím vším švenkuje vodorovně i svisle kamera a zkoumá tak místa činu. Jsou zde obrovská promítací plátna s dobovými filmy a fotografickými scénami. Amatérské filmy, natočené Toyen a Heislerem. Pronikneme do obrazů a uměleckých děl v tomto vskutku fantaskním světě. Zepředu, zezadu, skrze režné malířské plátno. Surrealismus jako základ jejich naprosté nezávislosti na politice, režimech, národnosti, bohatství a chudobě. Přežijí hrůzy nacismu i komunismu. Vytváření seberealizace, nezávislosti a svobody. Vnitřní síla, puzení, energie jejich nevšedního vztahu, jejich lásky. Toyen někdy jako muž, jindy jako obhájce hrubé erotiky, dokonce pornografie. Život pražské a pařížské bohémy. Toyen ani Heisler nebyli nikdy s nikým v manželském svazku. Neměli děti. Spolu, jeden vedle druhého, vynalezli nové umělecké přístupy, poezii, koláž, fotografické techniky, reklamní artefakty. Důraz na nekompromisní agresivitu a bojovnost i něžných vizí, které vypadají jako počátek dnešní důležitosti vizuálna a video prezentací. Poezie a šok. Budeme hledat a zkoumat, jako tato dvojice (Heisler byl o 12 let mladší než Toyen, která jej přežila o 27 let), stále spolu, svázaní neviditelnou pupeční šňůrou tvorby a emoce. Přežije pouze síla jednotlivce!

    Film Toyen, založený na historických faktech a konkrétních uměleckých dílech, nepředstavuje životopisný příběh, ani dokument o tomto období a jeho umění. Film bude existovat zcela nezávisle jako originální umělecké dílo, které má vlastní svět a vlastní poetiku.

    Žánry:Biografický
    Režie:Jan Němec
    5
  • Mučedníci lásky
    Mučedníci lásky (1966)
    Film

    Režisér Jan Němec není podepsán jen pod mimořádně zdařilými tituly, ale také pod nezdařeným experimentem Mučedníci lásky. Nechtěl jím navozovat žádné hlubokomyslné významy ani zkoumat modelové situace, jen volně propojil trojici poetických hříček o různých podobách nesmělé lásky. Němec zdůrazňuje jakoby snové zasazení příběhů, na nichž spolupracoval s Ester Krumbachovou, mimo prostor a čas, zbavuje postavy obvyklých pohnutek. Záměr natočit divácky vděčnou podívanou se však rozplynul v křečovité póze, marně předstírající \"jinou realitu\".

    Režie:Jan Němec
    58%

    Režisér Jan Němec není podepsán jen pod mimořádně zdařilými tituly, ale také pod nezdařeným experimentem Mučedníci lásky. Nechtěl jím navozovat žádné hlubokomyslné významy ani zkoumat modelové situace, jen volně propojil trojici poetických hříček o různých podobách nesmělé lásky. Němec zdůrazňuje jakoby snové zasazení příběhů, na nichž spolupracoval s Ester Krumbachovou, mimo prostor a čas, zbavuje postavy obvyklých pohnutek. Záměr natočit divácky vděčnou podívanou se však rozplynul v křečovité póze, marně předstírající \"jinou realitu\".

    Režie:Jan Němec
    6
  • Vlk z Královských Vinohrad
    Vlk z Královských Vinohrad (2016)
    Film
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Autobiografický film legendárního režiséra Jana Němce volně vychází z autorovy publikace “Nepodávej ruku číšníkovi” a pozoruje jeho životní příběhy od šedesátých let do současnosti. „Film má v názvu Vlka, tvora divokého, lstivého, neovladatelného. Vlk v rouše beránčím a naopak. Uvidíte místa činu, autentický dialog, autorský komentář, archivy pravé i falzifikáty. To, co bude ve filmu, se skutečně stalo a John Jan to skutečně prožil. I když, pravda, občas to trochu nafouknul.” (Artcam)

     

    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    54%
    Autobiografický film legendárního režiséra Jana Němce volně vychází z autorovy publikace “Nepodávej ruku číšníkovi” a pozoruje jeho životní příběhy od šedesátých let do současnosti. „Film má v názvu Vlka, tvora divokého, lstivého, neovladatelného. Vlk v rouše beránčím a naopak. Uvidíte místa činu, autentický dialog, autorský komentář, archivy pravé i falzifikáty. To, co bude ve filmu, se skutečně stalo a John Jan to skutečně prožil. I když, pravda, občas to trochu nafouknul.” (Artcam)

     

    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    7
  • V žáru královské lásky
    V žáru královské lásky (1990)
    Film
    Provokující text Ladislava Klímy se režisér Jan Němec pokusil přetlumočit stejně šokujícími filmovými prostředky, ale zůstalo spíše u snobské výstřednosti. Jenže za příběhem mladého dekadentního knížete z kterési fiktivní monarchie, jenž uzavře sňatek s dcerou degradovaného důstojníka, čímž rozpoutá krvavé milostné šílení, se jako by uzavřela hladina diváckého zájmu.
    Žánry:Komedie
    Režie:Jan Němec
    53%
    Provokující text Ladislava Klímy se režisér Jan Němec pokusil přetlumočit stejně šokujícími filmovými prostředky, ale zůstalo spíše u snobské výstřednosti. Jenže za příběhem mladého dekadentního knížete z kterési fiktivní monarchie, jenž uzavře sňatek s dcerou degradovaného důstojníka, čímž rozpoutá krvavé milostné šílení, se jako by uzavřela hladina diváckého zájmu.
    Žánry:Komedie
    Režie:Jan Němec
    8
  • Jméno kódu: Rubín
    Jméno kódu: Rubín (1996)
    Film

    Film Vás zavede do světa legendy o dvou mladých lidech, o jejich vztahu, jenž rozpoutává božské síly, které plodí zázraky. Díky lásce kouzlo vznikne a díky ní i zanikne. Příběh o tajemství alchymie, která usiluje o objevení elixíru života, umělého zlata a kamene mudrců, příběh o tajemných silách v člověku i mimo něj, o silách, jež překračují hranice jednoho života a kráčí historií jako temné stíny nenápadně dotvářející smysl a směr našeho života - to vše Vás očekává ve filmu, který se objeví na plátně našich kin."

    ?Je velmi těžké postihnout děj filmu, neboť ten tvoří pouze jednu rovinu celého příběhu. K vyprávění velmi podivuhodného příběhu použil Jan Němec mnoho archivních záběrů, jež spolu s dalšími "trikovými" sekvencemi vytvářejí celek, jenž bude patřit k nejpozoruhodnějším dílům, které naše kinematografie vytvořila. Avšak nemusíte mít obavu, nejde o film, jenž by provokoval za pomoci stejných prostředků jako film minulý (V žáru královské lásky). Je tomu přímo naopak.

    Režie:Jan Němec
    44%

    Film Vás zavede do světa legendy o dvou mladých lidech, o jejich vztahu, jenž rozpoutává božské síly, které plodí zázraky. Díky lásce kouzlo vznikne a díky ní i zanikne. Příběh o tajemství alchymie, která usiluje o objevení elixíru života, umělého zlata a kamene mudrců, příběh o tajemných silách v člověku i mimo něj, o silách, jež překračují hranice jednoho života a kráčí historií jako temné stíny nenápadně dotvářející smysl a směr našeho života - to vše Vás očekává ve filmu, který se objeví na plátně našich kin."

    ?Je velmi těžké postihnout děj filmu, neboť ten tvoří pouze jednu rovinu celého příběhu. K vyprávění velmi podivuhodného příběhu použil Jan Němec mnoho archivních záběrů, jež spolu s dalšími "trikovými" sekvencemi vytvářejí celek, jenž bude patřit k nejpozoruhodnějším dílům, které naše kinematografie vytvořila. Avšak nemusíte mít obavu, nejde o film, jenž by provokoval za pomoci stejných prostředků jako film minulý (V žáru královské lásky). Je tomu přímo naopak.

    Režie:Jan Němec
    9
  • Heart Beat 3D
    Heart Beat 3D (2010)
    Film
    • DaFilms
    42%
    10