6.8

Ellen Bahl: Filmy a seriály

  • Přelud svobody
    Přelud svobody (1974)
    Film
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, skládá z nesourodých výjevů všeobjímající pocit neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buňuela nazvaný Přelud svobody (1974), tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    76%
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, skládá z nesourodých výjevů všeobjímající pocit neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buňuela nazvaný Přelud svobody (1974), tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    1
  • Nenápadný půvab buržoazie
    Nenápadný půvab buržoazie (1972)
    Film
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšnotrapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávajícího peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    75%
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšnotrapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávajícího peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    2
  • Tajemný předmět touhy
    Tajemný předmět touhy (1977)
    FilmRole: Manolita
    Ve svém posledním filmu se sedmasedmdesátiletý, téměř hluchý Buňuel věnuje příběhu tanečnice Conchity, která připraví o rozum bohatého světáka Mathieua. Jde o adaptaci románu Pierra Louyse Žena a tatrman z roku 1898 (česky vyšel v roce 1922), který např. už roku 1935 zfilmoval Joseph von Sternberg s Marlene Dietrichovou a v roce 1959 Julien Duvivier s Brigittou Bardotovou. Zatímco se tyto filmy soustřeďují na dramatické ztvárnění osudových příběhů žen, Buňuel v první řadě ironicky líčí křehkost zdánlivě nenarušitelného buržoazního pořádku. V úvodní scéně snímku vylije Mathieu (Fernando Rey) z okna vlaku mladé Conchittě na hlavu vědro vody.... (oficiální text distributora)
    73%
    Ve svém posledním filmu se sedmasedmdesátiletý, téměř hluchý Buňuel věnuje příběhu tanečnice Conchity, která připraví o rozum bohatého světáka Mathieua. Jde o adaptaci románu Pierra Louyse Žena a tatrman z roku 1898 (česky vyšel v roce 1922), který např. už roku 1935 zfilmoval Joseph von Sternberg s Marlene Dietrichovou a v roce 1959 Julien Duvivier s Brigittou Bardotovou. Zatímco se tyto filmy soustřeďují na dramatické ztvárnění osudových příběhů žen, Buňuel v první řadě ironicky líčí křehkost zdánlivě nenarušitelného buržoazního pořádku. V úvodní scéně snímku vylije Mathieu (Fernando Rey) z okna vlaku mladé Conchittě na hlavu vědro vody.... (oficiální text distributora)
    3
  • Un taxi pour Tobrouk
    Un taxi pour Tobrouk (1960)
    Film
    Čtyři francouzští vojáci zůstanou na poušti se zničeným vozem, vysílačkou a bez vody. Po krátké hádce zvítězí touha po životě a tak se vydávájí na 700 kilometrů dlouhou cestu. Záhy se jim naskytne šance, aby se mohli dostat zpět na základnu do Tobruku, ke své jednotce. Objeví německé vozidlo, zastřelí posádku a chystají se vyrazit na cestu. Zjistí, že zbyl ještě jeden člen posádky německého vozu, kapitán von Stegel. 4 Francouzi a jeden Němec se vydájí společně na cestu pouští.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    72%
    Čtyři francouzští vojáci zůstanou na poušti se zničeným vozem, vysílačkou a bez vody. Po krátké hádce zvítězí touha po životě a tak se vydávájí na 700 kilometrů dlouhou cestu. Záhy se jim naskytne šance, aby se mohli dostat zpět na základnu do Tobruku, ke své jednotce. Objeví německé vozidlo, zastřelí posádku a chystají se vyrazit na cestu. Zjistí, že zbyl ještě jeden člen posádky německého vozu, kapitán von Stegel. 4 Francouzi a jeden Němec se vydájí společně na cestu pouští.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    4
  • Mléčná dráha
    Mléčná dráha (1969)
    FilmRole: Madame Garnier
    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelovych filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
    70%
    Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buñuelovych filmov - Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti - venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buñuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buñuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
    5
  • 6
  • Cestující v dešti
    Cestující v dešti (1970)
    FilmRole: Madeleine Legauffová
    • Netflix

    Zatímco je její muž v práci, zabíjí vyděšená Mellie, která je sama v domě na Azurovém pobřeží, zločince, který ji znásilnil. Místo toho, aby vše oznámila policii, hází mrtvolu do moře. Mladou ženu však brzy začne podezírat tajný agent Dobbs, který zločince pronásledoval. Agentovi jde ale především o šest tisíc dolarů, které měl darebák u sebe. Instinktivně vytuší, co se mladé ženě přihodilo, a následně dochází mezi Mellie a agentem k honičce, která připomíná boj kočky a myší.

    68%

    Zatímco je její muž v práci, zabíjí vyděšená Mellie, která je sama v domě na Azurovém pobřeží, zločince, který ji znásilnil. Místo toho, aby vše oznámila policii, hází mrtvolu do moře. Mladou ženu však brzy začne podezírat tajný agent Dobbs, který zločince pronásledoval. Agentovi jde ale především o šest tisíc dolarů, které měl darebák u sebe. Instinktivně vytuší, co se mladé ženě přihodilo, a následně dochází mezi Mellie a agentem k honičce, která připomíná boj kočky a myší.

    7
  • Sbohem příteli
    Sbohem příteli (1968)
    FilmRole: Martha
    • Netflix
    64%
    8
  • Sympatický dareba
    Sympatický dareba (1966)
    FilmRole: Josette
    Tony (J.P.Belmondo) je rošťák jak se patří a téměř každého svým sympatickým zjevem dostane tam, kde ho vždycky chce mít. Bohužel a možná i bohudík se vždy nespokojí jen s jednou ženou a ne s jednou ženou také zametá. Tak to jde až do té doby, než pozná Muriel (Mylène Demongeot) a jejího přítele Bibiho (Philippe Noiret), díky kterým se dostane do vyšší společnosti, kde páchá neplechu v daleko větším měřítku než dosud.
    Žánry:Komedie
    62%
    Tony (J.P.Belmondo) je rošťák jak se patří a téměř každého svým sympatickým zjevem dostane tam, kde ho vždycky chce mít. Bohužel a možná i bohudík se vždy nespokojí jen s jednou ženou a ne s jednou ženou také zametá. Tak to jde až do té doby, než pozná Muriel (Mylène Demongeot) a jejího přítele Bibiho (Philippe Noiret), díky kterým se dostane do vyšší společnosti, kde páchá neplechu v daleko větším měřítku než dosud.
    Žánry:Komedie
    9
  • 10
  • 11