Else Petersen: Nejlepší filmy
a seriály

7.7

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Else Petersen: Filmy a seriály

  • Matador
    Matador (1978)
    Seriál
    Matador je dánský televizní seriál, který vznikal v letech 1978 až 1982. Odehrává se ve fiktivním dánském městě Korsbæk v období 1929 až 1947. Sleduje životy celé řady postav napříč společenským spektrem a zaměřuje se zejména na rivalitu mezi rodinami dvou podnikatelů: bankéře Hanse Christiana Varnæse, místního váženého občana, a ctižádostivého Madse Skjerna, který do města přijíždí na začátku seriálu. Název Matador byl převzat z dánské verze deskové hry Monopoly a v dánštině se výraz "matador" často používá pro označení podnikatelského magnáta, v seriálu odkazuje na postavu Madse Skjerna a jeho podnikatelskou prohnanost. Režíroval ho slavný dánský filmař Erik Balling a autorkou námětu byla Lise Nørgaard, která napsala většinu epizod spolu s Karen Smith, Jensem Louisem Petersenem a Paulem Hammerichem. Seriál je jedním z nejznámějších a nejoblíbenějších příkladů dánské televizní tvorby a představuje vrchol dlouholetého vývoje dánského televizního dramatu veřejnoprávní stanice Danmarks Radio. Seriál se stal součástí moderního dánského sebeuvědomění, a to jednak díky úspěšné kombinaci melodramatu a specifického vřelého dánského humoru v zobrazení postav, které ztvárnila řada tehdy nejoblíbenějších dánských herců, ale také v neposlední řadě díky přesnému zobrazení turbulentního Dánska od počátku Velké hospodářské krize až po nacistickou okupaci Dánska za druhé světové války.
    Žánry:Drama
    93%
    Matador je dánský televizní seriál, který vznikal v letech 1978 až 1982. Odehrává se ve fiktivním dánském městě Korsbæk v období 1929 až 1947. Sleduje životy celé řady postav napříč společenským spektrem a zaměřuje se zejména na rivalitu mezi rodinami dvou podnikatelů: bankéře Hanse Christiana Varnæse, místního váženého občana, a ctižádostivého Madse Skjerna, který do města přijíždí na začátku seriálu. Název Matador byl převzat z dánské verze deskové hry Monopoly a v dánštině se výraz "matador" často používá pro označení podnikatelského magnáta, v seriálu odkazuje na postavu Madse Skjerna a jeho podnikatelskou prohnanost. Režíroval ho slavný dánský filmař Erik Balling a autorkou námětu byla Lise Nørgaard, která napsala většinu epizod spolu s Karen Smith, Jensem Louisem Petersenem a Paulem Hammerichem. Seriál je jedním z nejznámějších a nejoblíbenějších příkladů dánské televizní tvorby a představuje vrchol dlouholetého vývoje dánského televizního dramatu veřejnoprávní stanice Danmarks Radio. Seriál se stal součástí moderního dánského sebeuvědomění, a to jednak díky úspěšné kombinaci melodramatu a specifického vřelého dánského humoru v zobrazení postav, které ztvárnila řada tehdy nejoblíbenějších dánských herců, ale také v neposlední řadě díky přesnému zobrazení turbulentního Dánska od počátku Velké hospodářské krize až po nacistickou okupaci Dánska za druhé světové války.
    Žánry:Drama
    1
  • Království
    Království (1994)
    SeriálRole: Patient på Ellens stue
    • KVIFF TV
    84%
    2
  • Babettina hostina
    Babettina hostina (1987)
    FilmRole: Solveig
    V devatenáctém století v Dánsku se dvě postarší dcery protestantského pastora z odlehlé vesnice, Martina (Birgitte Federspiel) a Philippa (Bodil Kjer), vzdaly svého života ve prospěch otce a jeho farnosti. Po letech k nim jako hospodyně nastoupí francouzská uprchlice Babette Harsant (Stéphane Audran). Nějakou dobu po smrti otce se rozhodnou uspořádat hostinu pro celou vesnici na oslavu stého výročí jeho narození a Babette je prosí, aby ji mohla přichystat. A nikdo netuší, že hodlá předvést vesničanům zážitek, na nějž budou moci vzpomínat do konce života...
    74%
    V devatenáctém století v Dánsku se dvě postarší dcery protestantského pastora z odlehlé vesnice, Martina (Birgitte Federspiel) a Philippa (Bodil Kjer), vzdaly svého života ve prospěch otce a jeho farnosti. Po letech k nim jako hospodyně nastoupí francouzská uprchlice Babette Harsant (Stéphane Audran). Nějakou dobu po smrti otce se rozhodnou uspořádat hostinu pro celou vesnici na oslavu stého výročí jeho narození a Babette je prosí, aby ji mohla přichystat. A nikdo netuší, že hodlá předvést vesničanům zážitek, na nějž budou moci vzpomínat do konce života...
    3
  • Evropa
    Evropa (1991)
    FilmRole: Old Female Assistant
    Pozoruhodný snímek EVROPA je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (PRVEK ZLOČINU, 1984, EPIDEMIE, 1987, EVROPA, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastovaného) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu... Situace "zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a navzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, manipulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici. Velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně monochromatický s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich "kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v kolektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow).
    74%
    Pozoruhodný snímek EVROPA je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (PRVEK ZLOČINU, 1984, EPIDEMIE, 1987, EVROPA, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastovaného) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu... Situace "zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a navzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, manipulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici. Velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně monochromatický s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich "kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v kolektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow).
    4
  • Dansen med Regitze
    Dansen med Regitze (1989)
    Film
    Karl Åge a Regitze pořádají letní zahradní párty pro blízké přátele, syna a jeho rodinu. Karl Åge je tichý, odtažitý; Regitze je temperamentní, živá. Vzpomíná si: láska na první pohled za války, život na hromádce, hladovka její matky, když nechtějí syna pokřtít. Regitze je vášnivá a upřímná; říká, co si myslí. Vzpomíná si, jak pozvala na vánoční večeři bezdomovce, a ten se objevil s pěti ostýchavými přáteli. Vzpomíná si, jak se zastala syna u učitele, když ho ten zfackoval. Vzpomíná si na její lásku k tanci a jeho strach, že jeho společenská neobratnost by mohla ukončit jejich vztah. Teď, za soumraku, čelí jiným věcem.
    Žánry:Drama
    70%
    Karl Åge a Regitze pořádají letní zahradní párty pro blízké přátele, syna a jeho rodinu. Karl Åge je tichý, odtažitý; Regitze je temperamentní, živá. Vzpomíná si: láska na první pohled za války, život na hromádce, hladovka její matky, když nechtějí syna pokřtít. Regitze je vášnivá a upřímná; říká, co si myslí. Vzpomíná si, jak pozvala na vánoční večeři bezdomovce, a ten se objevil s pěti ostýchavými přáteli. Vzpomíná si, jak se zastala syna u učitele, když ho ten zfackoval. Vzpomíná si na její lásku k tanci a jeho strach, že jeho společenská neobratnost by mohla ukončit jejich vztah. Teď, za soumraku, čelí jiným věcem.
    Žánry:Drama
    5
  • Tre piger fra Jylland
    Tre piger fra Jylland (1957)
    Film
    70%
    6
  • 7
  • Mordets melodi
    Mordets melodi (1944)
    FilmRole: Mrs. Baunsø
    64%
    8
  • Lille spejl
    Lille spejl (1978)
    Film
    Silně ovlivněná francouzským divadelním hitem La Cage Aux Folles (který byl ve stejném roce i zfilmován), tato ohraná komedie o drag queens, vyprávějící o skupině homosexuálů sdílejících byt s naivním, ale heterosexuálním chlapcem z venkova, nenaplnila očekávání. Hlavní postavy vedou nudný život ve dne a, jak je zde zobrazeno, naprosto ubohý život v noci, vyšňořené v pavích perech a vysokých podpatcích a bez jakéhokoli cíle. Několik hereckých výkonů – zejména Fritz Helmuth jako láskou vyhladovělý, příhodně pojmenovaný Bent – se dokáže vymanit z stereotypů, ale kupodivu Bodil Kjær předvádí naprosto příšernou (a jednotvárnou) parodii kdysi okouzlující filmové hvězdy.
    Žánry:Komedie
    64%
    Silně ovlivněná francouzským divadelním hitem La Cage Aux Folles (který byl ve stejném roce i zfilmován), tato ohraná komedie o drag queens, vyprávějící o skupině homosexuálů sdílejících byt s naivním, ale heterosexuálním chlapcem z venkova, nenaplnila očekávání. Hlavní postavy vedou nudný život ve dne a, jak je zde zobrazeno, naprosto ubohý život v noci, vyšňořené v pavích perech a vysokých podpatcích a bez jakéhokoli cíle. Několik hereckých výkonů – zejména Fritz Helmuth jako láskou vyhladovělý, příhodně pojmenovaný Bent – se dokáže vymanit z stereotypů, ale kupodivu Bodil Kjær předvádí naprosto příšernou (a jednotvárnou) parodii kdysi okouzlující filmové hvězdy.
    Žánry:Komedie
    9
  • Sort høst
    Sort høst (1993)
    Film
    64%
    10
  • Flamberede hjerter
    Flamberede hjerter (1986)
    Film
    62%
    11
  • Barndommens gade
    Barndommens gade (1986)
    FilmRole: Frk. Thomsens mor
    V malém dvoupokojovém bytě v zadním traktu na Vesterbro v Kodani žije čtrnáctiletá Ester (Sofie Gråbøl) se svým otcem (Torben Jensen), matkou (Vigga Bro) a starším bratrem Carlem (Carl Quist Møller). Je to typická dělnická čtvrť a byt postrádá veškeré moderní vymoženosti. Koks se musí nosit z temného sklepa, kde bezdomovci hledají útočiště a nocleh. Ester je snílek. Touží se stát spisovatelkou a tajně píše básně. Často zapomíná na čas a místo, když se její myšlenky zatoulají daleko.
    Žánry:Drama
    62%
    V malém dvoupokojovém bytě v zadním traktu na Vesterbro v Kodani žije čtrnáctiletá Ester (Sofie Gråbøl) se svým otcem (Torben Jensen), matkou (Vigga Bro) a starším bratrem Carlem (Carl Quist Møller). Je to typická dělnická čtvrť a byt postrádá veškeré moderní vymoženosti. Koks se musí nosit z temného sklepa, kde bezdomovci hledají útočiště a nocleh. Ester je snílek. Touží se stát spisovatelkou a tajně píše básně. Často zapomíná na čas a místo, když se její myšlenky zatoulají daleko.
    Žánry:Drama
    12
  • Dyrlægens plejebørn
    Dyrlægens plejebørn (1968)
    FilmRole: Fru Eriksen
    61%
    13
  • Onkel Joakims hemmelighed
    Onkel Joakims hemmelighed (1967)
    Film
    59%
    14
  • Rend mig i traditionerne
    Rend mig i traditionerne (1979)
    Film
    59%
    15
  • Den kroniske uskyld
    Den kroniske uskyld (1985)
    FilmRole: Fransklærerinde
    Pro Januse je jeho kamarád Tore velkým vzorem: pohledný, inteligentní a sebevědomý. Janus je za jeho přátelství vděčný, i když je považován za dvorního šaška. Když se Tore zamiluje do krásné a milé dívky Helle, Janus přijímá svou roli jejich oblíbené třetí osoby. Hellinu módní matku však Tore až příliš zajímá.
    Žánry:Drama
    57%
    Pro Januse je jeho kamarád Tore velkým vzorem: pohledný, inteligentní a sebevědomý. Janus je za jeho přátelství vděčný, i když je považován za dvorního šaška. Když se Tore zamiluje do krásné a milé dívky Helle, Janus přijímá svou roli jejich oblíbené třetí osoby. Hellinu módní matku však Tore až příliš zajímá.
    Žánry:Drama
    16
  • Mig og min lillebror og storsmuglerne
    Mig og min lillebror og storsmuglerne (1968)
    FilmRole: Anna
    55%
    17
  • I Løvens tegn
    I Løvens tegn (1976)
    FilmRole: Soffy
    54%
    18
  • Agent 69 Jensen: Ve znamení štíra
    Agent 69 Jensen: Ve znamení štíra (1977)
    FilmRole: Irma's Friend
    Jak by to asi dopadlo, kdyby se tvůrci četnických komedií s Louisem de Funèsem trochu víc odvázali a nejen scény s nudisty, které byly tak formativní pro dřívější generace chlapců, doplnili o nefalšované penetrace? Odpověď na tuto upřímně prasáckou otázku přináší dánská série tzv. filmů zvěrokruhu. Dějově neprovázaná šestice ztřeštěných komedií s nějakým znamením v názvu dokládá, že v pověstně liberálním Dánsku došlo k naplnění dobového snu amerických porno auteurů o splynutí porna s mainstreamem. Skandinávští filmaři se na rozdíl od těch zámořských nemuseli schovávat za zdání umělecké hodnoty, aby se vyhnuli zátahům mravnostní policie. Naopak prostě dobově aktuální a atraktivní téma sexuality, které v 70. letech hýbalo západní společností, spojili s populárním formátem třeskutých lidových komedií, stavících na slapstickovém humoru, pitvořivém přehrávání, pitoreskních figurkách, jalových zvratech, a v tomto případě navíc i parodii bondovek. Nenechte se šálit dánským ratingem přístupnosti od 15 let. Ze zdejších výjevů by se orosily brýle každému učiteli nedělní školy. Ale přitom tu po boku penetračních performerů vystupují největší skandinávské osobnosti a herecké hvězdy jako komikové Ole Søltoft a Poul Bundgaard, modelka a dcera jistého artového velikána Anna Bergman či nejuznávanější dánský charakterní herec Karl Stegger – řekněme tamní ekvivalent Rudolfa Hrušínského. Jejich herecký rejstřík se pokusí vystihnout genderově i vokálně fluidní duo Samantha Bifidus a Jíra Fostrá, které se zhostí živého českého dabingu. (Festival otrlého diváka)
    Žánry:KomedieErotický
    53%
    Jak by to asi dopadlo, kdyby se tvůrci četnických komedií s Louisem de Funèsem trochu víc odvázali a nejen scény s nudisty, které byly tak formativní pro dřívější generace chlapců, doplnili o nefalšované penetrace? Odpověď na tuto upřímně prasáckou otázku přináší dánská série tzv. filmů zvěrokruhu. Dějově neprovázaná šestice ztřeštěných komedií s nějakým znamením v názvu dokládá, že v pověstně liberálním Dánsku došlo k naplnění dobového snu amerických porno auteurů o splynutí porna s mainstreamem. Skandinávští filmaři se na rozdíl od těch zámořských nemuseli schovávat za zdání umělecké hodnoty, aby se vyhnuli zátahům mravnostní policie. Naopak prostě dobově aktuální a atraktivní téma sexuality, které v 70. letech hýbalo západní společností, spojili s populárním formátem třeskutých lidových komedií, stavících na slapstickovém humoru, pitvořivém přehrávání, pitoreskních figurkách, jalových zvratech, a v tomto případě navíc i parodii bondovek. Nenechte se šálit dánským ratingem přístupnosti od 15 let. Ze zdejších výjevů by se orosily brýle každému učiteli nedělní školy. Ale přitom tu po boku penetračních performerů vystupují největší skandinávské osobnosti a herecké hvězdy jako komikové Ole Søltoft a Poul Bundgaard, modelka a dcera jistého artového velikána Anna Bergman či nejuznávanější dánský charakterní herec Karl Stegger – řekněme tamní ekvivalent Rudolfa Hrušínského. Jejich herecký rejstřík se pokusí vystihnout genderově i vokálně fluidní duo Samantha Bifidus a Jíra Fostrá, které se zhostí živého českého dabingu. (Festival otrlého diváka)
    Žánry:KomedieErotický
    19
  • I Tyrens tegn
    I Tyrens tegn (1974)
    FilmRole: Mrs. Blad
    53%
    20
  • Mig og min lillebror og Bølle
    Mig og min lillebror og Bølle (1969)
    Film
    50%
    21
  • 22
  • Soldaterkammerater på bjørnetjeneste
    Soldaterkammerater på bjørnetjeneste (1968)
    FilmRole: Dame i køkken
    48%
    23
  • Agent 69 Jensen i Skyttens tegn
    Agent 69 Jensen i Skyttens tegn (1978)
    FilmRole: Customer in Travel Agency
    46%
    24
  • Jeg, en kvinda II
    Jeg, en kvinda II (1968)
    FilmRole: Her sister
    44%
    25
  • 26
  • Brand-Børge rykker ud
    Brand-Børge rykker ud (1976)
    Film
    30%
    27