BAFTA

BAFTA 1986: nominace a vítězové

Předávání cen: 16. 3. 1987

Nejlepší film

Vítěz
  • Purpurová růže z Káhiry
    Purpurová růže z Káhiry
    • Google Play
    • iTunes
    Skromná a nenápadná Cecílie pracuje jako servírka v bistru, její jedinou radostí v životě je pravidelná návštěva kina. Právě zde alespoň na chvíli zapomene na nelehkou dobu krize a na svého poněkud omezeného manžela Monka, jenž od doby, co ztratil práci, jen hraje hazardní hry a občas ji doma bezdůvodně zmlátí. Cecílie se již po několikáté jde podívat na svůj oblíbený film Purpurová růže z Káhiry, když ji najednou z filmového plátna nečekaně osloví obdivovaná postava cestovatele a dobrodruha Toma Baxtera. Ten je unaven neustálým opakováním prostoduchých banalit. Neznámou a lákavou skutečnost poznává právě po boku ušlápnuté Cecílie... Scenárista a režisér Woody Allen děj své hořce laděné komedie situoval do New Jersey, přitom působivě prolíná reálný svět hospodářské krize třicátých let a svět vymyšlený filmovými tvůrci. Z jednoduchého nápadu těží maximum, pro příběh našel příjemný tón vyprávění: vyvážené romantické prvky a nostalgii, postavy jsou viděny jakoby lehce satirickým odstupem a jejich dialogy zaujmou vtipem a nadsázkou. Roli Cecílie citlivě ztvárnila Mia Farrowová, jejího manžela Monka vytváří Danny Aiello (Ruby, Jednej správně, Zlaté časy rádia). Vděčný herecký úkol dostal Jeff Daniels (Cena za něžnost, Něco divokého, Dům na Carroll Street), jenž v dvojroli hraje papírového hrdinu Toma Baxtera i jeho poněkud nemístně nafoukaného hollywoodského představitele Gila Shepherda.
    73%
    Skromná a nenápadná Cecílie pracuje jako servírka v bistru, její jedinou radostí v životě je pravidelná návštěva kina. Právě zde alespoň na chvíli zapomene na nelehkou dobu krize a na svého poněkud omezeného manžela Monka, jenž od doby, co ztratil práci, jen hraje hazardní hry a občas ji doma bezdůvodně zmlátí. Cecílie se již po několikáté jde podívat na svůj oblíbený film Purpurová růže z Káhiry, když ji najednou z filmového plátna nečekaně osloví obdivovaná postava cestovatele a dobrodruha Toma Baxtera. Ten je unaven neustálým opakováním prostoduchých banalit. Neznámou a lákavou skutečnost poznává právě po boku ušlápnuté Cecílie... Scenárista a režisér Woody Allen děj své hořce laděné komedie situoval do New Jersey, přitom působivě prolíná reálný svět hospodářské krize třicátých let a svět vymyšlený filmovými tvůrci. Z jednoduchého nápadu těží maximum, pro příběh našel příjemný tón vyprávění: vyvážené romantické prvky a nostalgii, postavy jsou viděny jakoby lehce satirickým odstupem a jejich dialogy zaujmou vtipem a nadsázkou. Roli Cecílie citlivě ztvárnila Mia Farrowová, jejího manžela Monka vytváří Danny Aiello (Ruby, Jednej správně, Zlaté časy rádia). Vděčný herecký úkol dostal Jeff Daniels (Cena za něžnost, Něco divokého, Dům na Carroll Street), jenž v dvojroli hraje papírového hrdinu Toma Baxtera i jeho poněkud nemístně nafoukaného hollywoodského představitele Gila Shepherda.

Nominace

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Nejlepší scénář - původní

Nejlepší scénář - převzatý

Nejlepší kamera

Vítěz

Nominace

Nejlepší návrh kostýmů

Nejlepší zvuk

Nejlepší střih

Nejlepší zvláštní vizuální efekty

Nejlepší hudba

Nejlepší krátký film

Nejlepší film v cizím jazyce

Vítěz
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro

Nominace

Nejlepší výprava

Nejlepší maskér

Cena Michaela Balcona

Členství v Akademii

Nejlepší filmový zvuk

Nejlepší filmový kameraman

Nejlepší filmový střih

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší návrh kostýmů

Nejlepší vedoucí zvuku

Nejlepší krátký animovaný film

Vítěz
  • Alias the Jester
    Alias the Jester
    Šašek Alias byl britský animovaný seriál vytvořený studiem Cosgrove Hall Films. Od 13. listopadu 1985 se vysílalo 13 epizod na ITV. Seriál se také vysílal v odpoledním bloku Australian Broadcasting Corporation a je považován za jeden z klasických pořadů ABC. GBC TV na Gibraltaru seriál mnohokrát vysílala koncem osmdesátých let, zejména jako výplň během dětského bloku ve všední dny od 18:30 do 19:30.
    Šašek Alias byl britský animovaný seriál vytvořený studiem Cosgrove Hall Films. Od 13. listopadu 1985 se vysílalo 13 epizod na ITV. Seriál se také vysílal v odpoledním bloku Australian Broadcasting Corporation a je považován za jeden z klasických pořadů ABC. GBC TV na Gibraltaru seriál mnohokrát vysílala koncem osmdesátých let, zejména jako výplň během dětského bloku ve všední dny od 18:30 do 19:30.

Nominace

Nejlepší pořad pro děti (dokument/výukový)

Nejlepší seriál ve faktické tvorbě

Nejlepší osvětlení ve videu

Vítěz

Nejlepší pořad v lehké zábavě

Vítěz
  • Victoria Wood: As Seen on TV
    Victoria Wood: As Seen on TV
    Britský komediální seriál s komičkou Victorií Woodovou, ve kterém si zahráli Julie Waltersová, Celia Imrieová, Duncan Preston, Susie Blakeová a Patricia Routledgeová. Pořad byl vysílán na BBC Two v letech 1985 až 1987 a obsahoval scénky, které se staly ve Spojeném království slavnými; patřily k nim jednorázové skeče jako "Dvě polévky" a pravidelné rubriky jako "Starožitnosti z Žaludova", stejně jako hudební vystoupení Woodové, včetně jejího nejznámějšího čísla, "Balada o Barrym a Fredě". Pořad vznikl, když byla Woodová v roce 1984 zlákána od konkurenční televizní stanice ITV. Celý program napsala a také synopsi k němu pro programový magazín Radio Times. Seriál vedl k vzniku odvozených knih scénářů, videokazet a DVD.
    Žánry:Komedie
    80%
    Britský komediální seriál s komičkou Victorií Woodovou, ve kterém si zahráli Julie Waltersová, Celia Imrieová, Duncan Preston, Susie Blakeová a Patricia Routledgeová. Pořad byl vysílán na BBC Two v letech 1985 až 1987 a obsahoval scénky, které se staly ve Spojeném království slavnými; patřily k nim jednorázové skeče jako "Dvě polévky" a pravidelné rubriky jako "Starožitnosti z Žaludova", stejně jako hudební vystoupení Woodové, včetně jejího nejznámějšího čísla, "Balada o Barrym a Fredě". Pořad vznikl, když byla Woodová v roce 1984 zlákána od konkurenční televizní stanice ITV. Celý program napsala a také synopsi k němu pro programový magazín Radio Times. Seriál vedl k vzniku odvozených knih scénářů, videokazet a DVD.
    Žánry:Komedie

Nominace

Nejlepší jednodílné drama

Vítěz

Nominace

Nejlepší masky

Nejlepší dramatická série/seriál

Vítěz

Nominace

Nejlepší pořad pro děti (zábava/drama)

Vítěz

Nominace

Nejlepší kameraman ve videu

Nejlepší výkon v lehké zábavě

Nejlepší VTR střih

Nejlepší design

Vítěz

Nominace

Nejlepší komediální seriál

Vítěz

Nominace

Nejlepší grafika

Nejlepší původní televizní hudba

Flahertyho cena pro dokument (TV)

Vítěz

Nominace