Po úspěšném kriminálním thrilleru FRANTIC natočil Roman Polanski další "pařížský" film - erotické drama podle knihy Pascala Brucknera Hořký měsíc. Ve středu jeho pozornosti se opět ocitají cizinci, vykořenění ze svého prostředí a prožívající nečekaně intenzivní a destruktivní citovou lekci. Mladý britský manželský pár, Nigel a Fiona Dobsonovi, se na cestě lodí seznámí s krásnou francouzskou tanečnicí Mimi a jejím starším invalidním americkým manželem Oscarem. Invalida vycítí mladíkův zájem o jeho manželku a po několik večerů mu vypráví šokující příběh jejich trýznivého vztahu. Oscar žil v Paříži, kde se nepříliš úspěšně pokoušel o spisovatelskou dráhu. Se servírkou Mimi prožil vášnivou romanci; po nějaké době se však dívky přesytil a musel vynaložit všechen svůj cynismus a krutost, aby se jí zbavil. Mimi se mu však krutě pomstila a připoutala ho k sobě navždy. Pár je nyní spojen poutem nenávisti a zmarněné lásky až za hrob. Setkání s podivnou dvojicí odhaluje dlouholetou manželskou krizi mladého páru, žijícího ve zdánlivém klidu jen proto, že nikdy neprošel milostným "rájem ani peklem". Frustrovaná, poddajná Fiona je však žárlivostí vyprovokována ke vzpouře proti svému citově pohodlnému, chladnému manželovi; katastrofa je stejně bouřlivá jako předchozí zdánlivý klid.
Polanského pesimistická vize vypovídá o odvěké přitažlivosti mužského a ženského principu; ale muži a ženy neprožívají věci totožně (měsíc na obloze je pro Oscara sladký, pro Mimi však hořký) a mnohdy se míjejí. Jakýkoli dlouhodobý závazný vztah je podle tvůrce odsouzen ke krachu, jenž může mít v nejlepším případě podobu trpké a chladné "tiché dohody" (Dobsonovi), v nejhorším však skutečného pekla na Zemi (Mimi a Oscar). Stylově vytříbené drama jako vždy u Polanského popisuje zběsilý "balet citů" hrdinů s chladným, místy sarkastickým odstupem. Téma i atraktivní, avšak nikoli samoúčelné erotické scény se sadomasochistickým nádechem pravděpodobně zajistí jinak poněkud tezovitému snímku divácký ohlas.
Příběh o tom, jak to vypadá, když si muž připustí k tělu excentrickou paraplegičku. Příběh sirově ukazující extrémní vášeň v té nejskutečnější lidské sexuální povaze. Takže ryzí lidskou přirozenost bohužel v té nejsmutnější podobě. Avšak kdo něco podobného nezažil. Zpočátku velice přitažlivá skutečnost, která postupem času bude spíše na obtíž. Roman Polanski odvyprávěl ve svém filmu dějovou etudu v celé své přirozenosti a absurdnosti. Děj se neustále vyvíjí a tak o zvraty není nouze. Každou další minutou je zajímavější a stále více budí zvědavost jak to skončí. Atmosféra není lecjaká, takže z počátku může i odradit, ale skutečně by to byla škoda. Příběh odrazuje a fascinuje zároveň.
Velmi poutavý snímek, který mě usadil do sedačky a neměl jsem problém udržet téměř dvě a půl hodiny koncentraci. Snímek je nabitý erotikou i vášní, jen konec mi přišel příliš rychlý a mírně odfláknutý. Filmy, které se z části odehrávají v reálném čase a z části jsou vyprávěné hlavní postavou mě prostě baví.