Skvělý k nepoznání namaskovaný Robert De Niro a dokonalá atmosféra. Výborná kombinace srdceryvného dramatu s hrůzostrašným hororem. Shakespeareovský Branagh překvapil. Nejlepší filmová adaptace, legendárního monstra.
Po věhlasném zpracování Frankensteina z roku 1931 je tento druhý, který si zaslouží zařadit mezi klasická filmová díla. Takhle zvýrazněný psychologický obraz Victora Frankensteina a citová stránka vytvořeného monstra tu skutečně ještě nebyla. Kenneth Branagh a Robert De Niro si zaslouží úctu a uznání. Frankenstain krapet vyvolává otázku: Je vylíčen jako bláznivý šílenec nebo zběsilý génius? Především je to dobrý lékař, který si usmyslel porazit smrt. Stvořené monstrum prochází poznáním života plného zášti, nepřátelství a násilí. Poznal kruté chování lidí k někomu, kdo je prostě jiný. Při sebepoznání vlastní ohavnosti přináší jistou vůli po pomstě, které však zabrání citový vztah ke svému stvořiteli. Atmosféra je jednoznačná, kulisy typické na svou dobu a speciální efekty na výbornou. Snímek šokuje a dojímá zároveň. Hluboký smutný lidský příběh, jaký tu snad ještě nebyl.
U mě zůstane navždy Frankensteinem ten z třicátých let, vypadal skvěle. Ten v podání Roberta De Nira není vizuálně tak zajímavý a dokonalý a popravě jsem svého oblíbeného herce z počátku vůbec nepoznal. Toto zpracování však není vůbec zlé, ba naopak, stojí za to se na něj podívat. Hezké historické kostýmy, pěkný příběh i herecké výkony.
Další ze série literárních klasik podle Kennetha Branagha, kdy tentokrát se jeho objektem zájmu stal hororový román od Mary Shelley jménem Frankenstein, jenž se za ty roky dočkal už řady adaptací, z nichž stále nejlepší mi připadají ty úplně první od Whalea s Borisem Karloffem, které jako jediné perfektně vystihly charakteristiku monstra, nikoli jen jako děsivého strašáka.. Tahle nová adaptace pomalu buduje atmosféru a charakteristiku ústřední postavy doktora Viktora Frankensteina, který přece jen by měl být hlavním bodem příběhu (nikoli monstrum), když bojuje uvnitř sebe samotného se svým posláním být přelomový vědec anebo jen společensky přesný manžel.. Změna nastává právě, když se mu ona přelomovost podaří prolomit a doktor Frankenstein stvoří z útržků člověčích nového jedince - monstrum. Pozornost se nyní upře na namaskovaného Roberta De Nira, který zmatený putuje novým světem a hledá, kde by našel uplatnění. Existencionálně pojatá druhá třetina dívající se na monstrum jinak než na monstrum a přitom bez jakékoli nadsázky cítíte tíhu jeho automatické exkomunikace.. Kam to spěje, co chce Frankenstein odvyprávět, ptám se, dostaneme tady Nevěstu?.. Nikoli, následuje finální zdrcující třetina, pojímající předcházející příběh jen jako morální rozcvičku.. Devadesátkový Frankenstein jedinečným způsobem prohlubuje gotickou hororovou atmosféru a předkládá postavám hodnotu vlastních vztahů, až dokud není někdo nucen onu cenu zaplatit.. Diváčtější pojetí předlohy, které ve mně naopak prohlubuje humanitu filmů z let třicátých, než aby samo obstálo.. 70%
Výborná adaptácia klasickej drámy (mal by som skvôr povedať hororu)! Robert DeNiro ako "nesmrteľný Adam" no proste skvelé. Takmer bezchybný film. Film ,ale oproti knihe sa z očividných dôvodov musí odohrávať v krátkom časovom intervale ,zatiaľ čo kniha sa odohráva doslova v rokoch! To ale nevadí a svižnejšie tempo tomu len prospieva. Na filmu mi ,ale najviac vadilo absencia vety: "Som tvôj Adam ,Frankenstein." pretože je to legendárna veta a proste ju sem mohli dať! (Ja som ale videl originálnu a nie režisérsku verziu - takže je možné ,že ju tam použili ,ale ja som ju nemojol videť). Na záver ďakujem za uzavretý príbeh ,pretože knižný cliffhanger ma skoro zabil! Vo výsledku je to skvelý film ,aj adaptácia a dokonca ten film nieje tak starý a tak si ho môže pozrieť ktokoľvek. Čo viac si priať? 92%
Netuším do jaké míry se drží slavné literární klasiky, ale jestli je kniha stejně tak skvělá jako tento film tak neváhám a vrhám se na ní. Film je totiž naprosto skvělá podívaná s výbornou režií, kamerou, výpravou, naprosto skvělejma kulisama, nádherným prostředím a především skvěle napsaným příběhem, scénářem postavami, které jsou bezkonkurenčně zahrané De Nirem, ale hlavně Branagh a Bonham Carter, která je má jedna z nejoblíbenějších hereček a tyhle role jí jdou nejlépe. Jedna hvězda je čistě jen za hudbu, která je ve filmu naprosto krásná a vryla se mi pod kůži. Rozhodně skvěle sfilmovaná legenda, která vedle Coppola Dracula patří k těm nejlepším historickejm hororů, které kdy vznikli.
Monstrum
Tenhle Frankenstein je docela o něčem jiném než dvě klasiky z 30. let a hlavně proto se ho oplatí také vidět. Branagh pojal látku mnohem epičtějším způsobem a téměř každý důležitější moment pojímá dramatičtěji/tragičtěji než je obvyklé a co je hlavní, věnuje se zde stejnou měrou jak Frankensteinovi, tak jeho monstru a lze je tak stejnou měrou chápat, jako nenávidět. I díky tomu je Frankenstein poměrně netradičním zážitkem s dobrou režií, herci a občas se vytasí s opravdu výbornými myšlenkami (např. když monstrum přemítá o tom, kdo je a kdo byli ti lidé, ze kterých sestává) a je jen škoda, že Branagh věnuje příliš času Frankensteinově výzkumu a mnohem méně klade důraz na finále, kde jsem přeci jen čekal nějaký ten hlavní střet stvořitele a jeho výtvoru.
Frankenstein byl pro mě překvapení. Koukl jsem na něj hlavně z nudy, že nebylo co po ruce, ale už po dvaceti minutách jsem věděl, že to byla dobrá volba. Atmosféra postupně graduje a vy chvílemi s Frankensteinovým "dílem" sympatizujete a chvílemi ho nenávidíte. Nemyslím si, že někdy zfilmuje tuto knihu lépe a to je je také jeden z důvodu proč dávám 4*. 70%
No v něčem měl ten Francis pravdu. První půle je opravdu zbytečně zběsile střižená, kamera je utržená ze řetězu a režijně to působí chaotickým dojmem. Je to vlastně škoda, protože od “Live” momentu až do konce jsem viděl dokonalou vizi a poctivě věrnou adaptaci od původní autorky. Kenneth Branagh ctí klasickou literaturu a dokáže ji přenést na plátno tak, aby zůstala starosvětská a zároveň se povznesla do modernějších kulis a uhranula obyčejného diváka. Příběh netřeba vychvalovat, tady se šlo scenáristicky na jistotu a jsem rád, že máme film podle původního filosofického přesahu.