Recenze filmu Saltburn

74%

Komentáře a recenze 19

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 065 bodů
4
Natočíme to ve fomártu 4:3, aby to vypadalo jako art, občas budeme provokovat scénami jako je pití spermatu a soulož s hrobem, přidáme otravný voiceover a snad si na tom někdo pošmákne a uvidí to neskutečné a provokativní umění. Podle mě to byla jenom nuda k posrání a nabubřelá úchylárna se slušným vizuálem (zabitým formátem 4:3) a snaživým Barrym Keoghanem. 30%
Pete69
Pete69
33 045 bodů
10
Třetí režijní počin mě téměř neznáme Emerald Fennell je geniální a Saltburn mě dostal natolik, že po dlouhé době dávám 100%. Za mě největší překvapení tohoto roku. Nejen scénář je perfektní, důležité je jeho postupné dávkování divákovi, který sice uz ve třetině tuší, že není vše tak, jak to v úvodu vypadá, ale přijdou i další zvraty a vše vygraduje ve skvělém závěru. Neokoukaní herci, kteří hrají výborně.. i jedna hollywoodská hvězda Rosamund Pike byla skvělá. Perfektní je také kamera, hra se stínem a světlem, dobře napárovaná hudba k důležitým scénam.. zkrátka.. 100%!
lamps
lamps
15 340 bodů
8
Zvěsti o kontroverzích a excesech se za mě nepotvrdily, Saltburn je velmi klasicky vystavěné vyprávění postavené na zrcadlení dvou ústředních postav a také dvou třídních světů, které se po dvou třetinách obrací na hlavu a poodkryje pravé záměry (jež zcela vysvětlí až v závěrečné polorekapitulaci). Podmanivě stylizovaný film o tom, jak dogmatizované boháče jejich okolí podprahově využívá, jehož satirickou artikulaci povyšuje na hutnou psychologickou partii hlavně Barry Keoghan - nelepší herec své generace, který ještě dokáže velké věci. Tady mu navzdory nečitelnosti jeho postavy snadno propadneme, jelikož slouží také jako objektiv do světa přetvářejících se školních institucí a ne tak pozérského prostředí majetné smetánky, která si svou pozici alespoň přiznává. Motivace infiltrujícího se hrdiny sice nejsou úplně jasné, ale jednotlivé postavy tu stejně jsou jen nositeli vnějších významů a nelze je brát úplně vážně. Spojení temného dramatu, ironie a cynismu je každopádně moc povedené a rád se k tomu někdy vrátím. Nemluvě o tom, co i v menších situačních rolích svedou herci jako Richard E. Grant nebo Rosamund Pike.
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
0
Kameramanem je Linus Sandgren, tudíž je to působivě natočené (barvy, kompozice…) a řada scén/záběrů vypadá atraktivně i promyšleně. Scénář však naprosto promyšlený není - ve skutečnosti nedává vůbec smysl a finální dojmem je tak v mém případě pozérská slátanina, která se snaží hrát si na umění, ale ve skutečnosti je jen trapná.

Film začíná retrospektivním vnitřním monologem, v němž protagonista uvažuje nad tím, jestli jeho láska k Felixovi byla erotická nebo platonická ("I love him but was I in love with him?").
Následně začínáme na univerzitě, kde Felix vezme protagonistu pod svá křídla. Felix je z bohaté rodiny a později ho pozve na léto na rodinné sídlo, kde protagonista pije vodu z vany, v níž Felix masturboval, vylíže přes měsíčky jeho ségru, je Felixem usvědčen z toho, že mu lhal o svém původu, zabije Felixe, který ho chce vyhostil a pak onanuje nad jeho hrobem, povzbudí k sebevraždě jeho sestru a způsobí další věci, které nakonec vedou k tomu, že převezme sídlo a majetek, což na konci nahý oslavuje tancem v sídle.
Závěrem film končí pokračováním úvodního monologu, v němž protagonista sděluje, že Felixe taky nenáviděl, že je všechny ve skutečnosti nenáviděl. Scénáristka tedy sama nevěděla, jaká příběh chce vyprávět, z čehož vyplývají konfliktní a nekoherentní motivy:
Nejdřív se nás snaží navnadit na příběh o komplikovaném vztahu mezi protagonistou a Felixem, ale později dělá, jakoby protagonista ve skutečnosti chtěl celou dobu uchvátit Felixův rodinný majetek. Zároveň je to psychologicky hrozně slabé. Nechápal jsem, proč by měl mít protagonista k Felixovi (potažmo jeho rodině) jakýkoli vztah - ať už láskyplný nebo nenávistný.
Nikdy nedostaneme žádný vhled do protagonistovo nitra a nemáme šanci porozumět jeho motivacím (external want, internal need). Nechápeme proč chce Felixovo bohatství, když ve skutečnosti pochází z poměrně zajištěné rodiny... Je to prostě celé umělé, nedopečené a pozérské. Hlavně abychom mohli sledovat pseudo-šokující scény.
Já mám přitom rád temné a ujeté filmy, jenže chci, aby byly buď promyšlené jako Jack, zábavné jako Americké Psycho či Lidská Stonožka 3, která je dokonce upřímné ve své brakovosti.

Mluvil jsem o tom filmu s jednou ezo-debilkou, která si ráda hraje na čarodějku, a jí se Saltburn líbil, protože je jednak aesthetic a taky pln sick people. Ona však nemá intelektuální kapacity na to, aby se nad tím filmem byť jen trochu zamyslela, takže si to byla schopna užít na té nejpovrchnější bázi, čímž se její dojem lišil od mého.
Po obsahové stránce je to však objektivně dramaticky a psychologicky velmi slabé. Postavy i relace mezi nimi nejsou dostatečně prokreslené, aby byly interesantní a vystupňované, aby to mělo nějaký narativní rytmus a tah. Celé vyprávění je plytké, monotónní, nezajímavé a někdy až trapné.
  • vizuální atraktivita
  • nekoherentní a nesmyslný scénář
  • pozerský dojem
petra-satkova
4 740 bodů
4
Nesedlo mi to. Jde ale o jeden z těch filmů, kterým sice dávám nízké hodnocení, ale zároveň vlastně moc nevím, co bych filmu vyčetla. Je to dobře natočené i zahrané a vidím tam tu jasnou režisérskou vizi. Věřím, že ta celková stylizace dokáže hodně lidí podmanit, ale já jsem se nemohla na to naladit, vůbec jsem se nedokázala do toho ponořit a v momentě, kdy už jsem rozkličkovala, o co vlastně jde, tak už mě film nedokázal vůbec ničím překvapit ani šokovat a ve výsledku mě to vlastně vůbec nebavilo.
CrazyMarty
CrazyMarty
3 330 bodů
7
Britská herečka a oscarová scénáristka a režisérka Emerald Fennell se ve svém třetím snímku pouští do poněkud provokativní, ale rozhodně ambiciózní dramatické komedie. Čerstvý student Oliver Quick (Barry Keoghan) na Oxfordské univerzitě si snaží najít přátele a díky menší nehodě se spřátelí se zdejším oblíbencem a playboyem Felixem Cattonem (Jacob Elordi), kterého obdivuje a velice si jeho přátelství cení. Po smutné zprávě o smrti Oliverova otce Felixe napadne, že by spolu mohli nějakou dobu strávit na jeho panství v Saltburn. Oliver se setká s Cattonovou rodinou, jejich přáteli a zjišťuje, že o tyhle prázdniny už v životě přijít za žádnou cenu nechce. Herecký ansámbl předvádí neuvěřitelné výkony a každá postava má svojí chvíli slávy. Vlastně mi to více než film připomíná divadlo, podobně jako rozvržení u filmů Martina McDonagha. Hudba je ve scénách velmi působivá, různorodá barevná paleta je v každém jednotlivém záběru a kamera s rámováním ve formátu 4:3 je sice dnes poměrně netradiční, ale z hlediska zachování celého obrazu a dotváření tak poměrně klaustrofobického pocitu to chápu. Během snímku se ukazují různé vývoje postav, nová zjištění a zvraty, ale rozhodně ten na konci je nejúdernější a nejsilnější. A jak nad tím přemýšlím, tak je i velmi chytré, že se na něj vlastně dalo přijít už dřív a nápovědy tam rozhodně byly. Film tedy dost překvapuje a objevují se tu krásné rozdíly ve společnosti, povrchnost vyšší vrstvy a ukázka toho, co jsou lidé schopni udělat pro bohatství a nebo ze žárlivosti. Jak už to u teenagerských filmů bývá, je zde taky dost odhalených scén nebo drogového opojení. Ale nejsou tam, jen na okrasu, ale skutečně ve výsledku posouvají děj. Stopáž 127 minut uplyne jako nic. Scénář je velmi originální svým pojetím, ale ne zcela příběhem jako takovým. Nechci nijak spoilerovat ale také se nemůžu ubránit srovnání s jedním z nejlepších filmů roku 2019, s Parazitem, který na mě zapůsobil přeci jen více. Je to trochu rozporuplné, možná časem dám více, přesto si ode mě Saltburn odnáší 7/10.
jirikzaboj
jirikzaboj
2 829 bodů
6
Režisérka Emerald Fennell mě svým debutem Promising young woman opravdu nadchla. Především v kličkování na pohled průhledný narativ dokázala vyšvihnout do nápaditě výstředních plot twistů, které mě dokázaly překvapit a ocenit její autorskou invenci. Přesně v tomhle Saltburn u mě selhává. Neoriginální a okoukaný formát, který se ani trochu nesnaží inovovat, ale veze se na roztomilém vizuálním kabátku a rádoby přestřelených scénách, které ve výsledku ani tak moc nešokují. Oceňuji první akt, ve kterém si hlavní postava Olivera buduje vztah s Felixem a prozatím nejsou odhalené jeho úmysly. Problém začíná v aktu druhém po romantické vaně, kdy se snímek začne vybarvovat tak rychle, že se Fennell nejspíš rozlila na těchto stránkách celá barva a veškeré budování jde naprosto do kytek. Velice průměrně pozorný divák může odhadnout snímek během dalších deseti minut a to díky podivných manipulacích ve vznešené aristokratické rodině Catton. A to nejsme ani v půlce filmu. Zbytek beru jako hodně velkou vysvětlivku o tom, jak to vlastně je. Zakrýt takový problém se to snaží velice cool záběry společně s nadupaným soundtrackem a docela zábavnými dialogy, které by nebyly bez umělých excentrických postav tak dokonalé. (Ocenit musím J. Elordiho coby Felixe, ten byl jediný uvěřitelný a jeho postava dokázala předat nějaké kritické moudra privilegované společnosti) Tenhle hype train mě moc nezasáhl. Herci moc fajn, režie taky, scénář velký palec dolů.
naineko
naineko
1 937 bodů
9
Paráda. Úplná koncovka mohla být méně doslovná.
Jto_rating
Jto_rating
1 624 bodů
7
Saltburn byl TikToku hitem roku 2023. Ale je vůbec funkční? Film pojednává o zvráceném Oliverovi (nadějný Barry Keoghan; "Dunkerk" 8/10} nebo famózní seriál "Chernobyl" 9/10}), který je pozván na prázdniny do sídla svého kamaráda (Jacob Elordi ; "Stánek s polibky 1 a 2" který budu dělat že neexistují}) a jeho společníků a rodiny (Archie Madekwe - Gran turismo 7/10}; Rosamund Piké - Zmizelá 9/10}). Kritika společnosti, společenských vrstev. . Saltburn, druhý režijní film Emeraldy Fennell po debutu "Nadějná mladá žena" upřímně jí držím palce, trošku vychytat scénář pokud chce točit více artově a filmy od ní můžou být na plný počet hvězd ČSFD. Jenže jako další filmy si chystá komiksovku "Zattanu" a John wick "Ballerinu". No ještě uvidíme. . Problém, jak psal @filmy.s.velkym.i snímek chce udělat epický konec, který je sice promyšlený. Ale přitom pro mě není celou dobu vidět že by byl nějak budován, jen tím osvětlí něco co bylo buďto pro diváka podivný a pokud mu to nebylo podivný, tak závěr pro něj nebyl nečekaný už od 1/3. Celá 1/3 je docela nudná část protože vůbec nevíte co chce vlastně autor budovat a co je jeho pointa. Jako podobný pocity jsem měl i u "Slunovratu", ale tam aspoň jsem věděl že to je podivný za nějakým účelem a postupně to gradovalo. Tady jsem nevěděl jestli to je podivný aby to prostě jen vyvolalo pocity jako kreativní rozhodnutí. Nebo jestli to má být vůbec podivný. Protože na to nikdy žádná postava nezareagovala. Navíc ty scény jdou prostě za sebou a moc se nerozvíjí. Mě podivnost nevadí, ale když je to skoro jediný pocit z filmu tak by měl aspoň fungovat. Celkově mám z toho scénáře, který je sice zajímavý, rozporuplné pocity a nedokázal jsem se dostat do fáze kdyby mě to silně vtáhlo. Jako nějakou symboliku tam vidím a možná takhle měl snímek vypadat, ale mně nesedí forma jakou se rozhodla autorka výpravět. . Zatímco co režijně a umělecky mi to připadá skvělý, hlavně zvolenými kompozicemi (asi jeden z nejlepších filmů co si takhle hraje), barevnými paletami či prácí se světlem - celkem artfilm vibe. Musím také pochválit práci s kamerou Linuse Sandgrena (excelntni "Babylon" 8/10}, "Lalaland" 8/10} či "K zemi hleď" 8/10}). Film má několik posvátných scén např. Červená místnost se skvělým herectvím a zpracováním audia, dutche angle sekvencí, scéna s vanou či závěrečná absurdní sekvence která dává třešničku na dort. A potvrzuje se mi pravidlo že každý snímek natočený v 4:3 je zajímavý ať už jakýmkoliv způsobem xD. Každopádně Saltburn je nejdivnější film roku 2023, který nevím ani komu doporučit. Radši dejte rewatch Parazita i když to by asi mladý, co sdílejí tento film na TikToku jako shock movie, nehitovalo tolik.
FilmySMartinem
FilmySMartinem
1 420 bodů
8
Vana, upír, hrob, to jsou vystihující film Saltburn, který má za mě opravdu divnou atmosféra a působí dosti zvláštním dojmem. Nebudete si absolutně jisti, co se bude odehrávat a co všechno se mezi postavami stane a v co to vyústí. Barry Keoghan v hlavní roli Olivera je skvělý a stává se jedním z nejlepších herců mladší generace. Jeho ztvárnění nebohého oxfordského studenta je na výbornou a jeho doplňující herecký ansámbl zaujme výstředností jejich postav nebo třeba tím skvělým přízvukem. V průběhu sledování jsem se často snažil pochopit o čem to vlastně je a co nám chce film sdělit, takže si myslím, že na téhle nejednoznačnosti by se dalo do určité míry zapracovat.