Myslím, že tuto drama romantickou klasiku nemusím nijak dlouze představovat. Dva mladí kovbojové, skvěle zahraní Jakem Gyllenhaalem a Heathem Ledgerem, po pár dnech hlídání stáda ovcí a mrazivých nocích vysoko v horách k sobě naleznou lásku. Tu samozřejmě musejí před všemi ve svých životech tajit. Oba vedou po návratu domů z počátku spokojené životy, mají manželky a děti, ale stále se musejí setkávat a skrývat své city před okolím. Krom hereckých výkonů ze stran obou představitelů i vedlejších herců a skvělé režii velmi uznávaného čínského režiséra Anga Leeho, zde skvěle funguje hudba, která skutečně skvěle podkresluje jednotlivé pasáže filmu. Celkové prostředí přírody a maloměsta je hezky ukázané a právě jejich rozdíly pro naše hrdiny - volnost a stísněnost, perfektně fungují a jasně vidíme, kdy jsou naše postavy skutečně šťastné a kdy pomalu propadají depresím. Dojemná a strhující podívaná na 8/10.
Přiznám se, že po, pro mě osobně odstrašujících, úvodních titulcích jsem čekal něco poněkud jiného. Naštěstí o pár desítek skvěle záživných a poutavých minut později byly všechny pochyby rázem pryč. Film v sobě nese totiž hned dva příběhy. Tragickou minulost dvou postav, které se odloučili a ještě tragičtější románové dílo jedné z nich. Jde o řemeslně skvěle natočené dílo, s precizně zvládnutými přechody, barvami, hereckými výkony nebo kamerovými záběry. A to jak ve fiktivním krimi-thrillerovém žánru příběhu, tak i v tom skutečném dramatickém. Vím, že Jake Gyllenhaal je skutečně dobrý herec, ale zde je ve své dvojroli zase o kus dál. Hlavně ze strany zlomeného otce a manžela, kdy se jen těžko zvládnete dívat na jeho osud, stejně jako hlavní hrdinka v podobě elegantní Amy Adams. Michael Shannon jako nekompromisní drsňák funguje na výbornou a zde ještě poměrně mladý Aaron Taylor-Johnson si roli sadistického grázla vyloženě užívá. Velice povedená záležitost. 8/10 pro tuto záležitost.
Nicolas Cage se záhadně lidem objevuje ve snech. Myslím, že více netřeba dodávat k příběhu. Pro mě jen díky této větě automaticky prodáno. Jsem velice rád, že (na rozdíl od samotné zápletky tohoto filmu) nejde jen o sen a po dosti nepříliš dobře vyhlížejících bijácích si Nicolas Cage jde ke studiu A24 a režisérovi Kristofferovi Borglimu pro velice zajímavý snímek, který svojí premisou chytře a vtipně naráží na bleskovou popularitu skrze sociální sítě. Kdy si jen díky útržkům z videa nebo memu dokážete spojit obličej jinak obyčejného člověka. Ten ale na vás působí tedy jen tím dojmem, jak se prezentuje (ať už kladně nebo záporně) a ne takový, jaký třeba skutečně je. Ze snímku rozhodně čiší jistá minimaličnost a artovost tohoto studia, ale nejvíce se sází na výkon hlavního hrdiny, který místy skvěle zvládá pobavit, dojmout či vyděsit diváka. Jde tedy o skvělou dráhu emocí, které jen s napětím sledujete do až snového finále. Ostatní herci si rozhodně nevedou vůbec špatně, ale v jádru cítíte, že stejně jako v hlavách snílků je to One man show našeho zprvu nenápadného přihlížejícího protagonisty a dílo si tak naprosto krade pro sebe. Ano, film není nijak zvláště geniální a nepředvídatelnou záležitostí od Nolana, ale je dosti funkční a zábavný na sledování. Výsledek se mi velice líbil a dávám 8/10.
Bohužel je film natočen dost sterilně a místy snad až podprůměrně, což je možná záměr, ale ne omluvitelný. Herečky v hlavních rolích mi přišli dost prkenné a vůbec se mi ani jediná z nich nijak neprodala nebo nepůsobila sympaticky, snad až na místy dobře zvládnuté děsivé výkony Jany Bernáškové. Vlastně jsem byl rád, když na scéně vůbec nebyly. Úhlavní záporák až na příjemný hlas, který se mi zdál místy předabovaný, je nudný a neprokreslený. Jeho motivace jsou asi pochopitelné, jeho schopnosti úctyhodné, ale jinak bych na něj okamžitě zapomněl, kdyby se po něm nejmenoval samotný film. Světlými aspekty snímku je aspoň charismatický Jan Dolanský v roli Mefistofela/ďábla, který si očividně roli užívá a jeho přehnaný výkon bych si dal klidně znovu, nebo duo dvou doktorů (Roman Zach, Jiří Ployhar ml.), kteří se snaží zbavit dvou mrtvol. Je to sice vyloženě jen komediální odlehčující prvek, ale rozhodně povedený, na rozdíl od spousty vážných scén. Tyto výstupy film dost zachraňují, ale jen to prostě nestačí. Ve výsledku jednoduše přiznané klišovité béčko, kde se nejspíš více pobavíte než vyděsíte. Cením alespoň odvahu tvůrců něco netradičního vydat v našich končinách, kde se až na pár výjimek pravidelně točí jen komedie, nudné seriály, kriminálky a pohádky. Doporučení bych dal možná lidem na sešlosti s kupou alkoholu a drog, to by pak možná mohlo stát za to. 4/10 pro Mefista.
Musím přiznat, že s řeckým režisérem Yorgosem Lanthimosem nemám absolutně žádnou předchozí zkušenost. Ale nejspíš to někdy rád napravím. Film je totiž poněkud zvláštní a jak samotný název napovídá, hlavní postavy jsou poněkud ubohé postavičky ve velice zajímavém sletu událostí. Bella Bexter (Emma Stone) je dospělá žena s mozkem novorozeněte a její otec, nebo spíše stvořitel, doktor Godwin Baxter (Willem Dafoe)kvůli výzkumu požádá svého lehce zmanipulovatelného studenta Maxe (Ramy Youssef) o pomoc a záznamech v Bellině výchově. Bella ale touží poznat svět a tak uteče se sukničkářem Duncanem (Mark Ruffalo) na dlouhou cestu do neznáma. Peleta barev a hravost jednotlivých lokací je neskutečná a příjemně hravá. Stejně jako kamera samotná, která je sice ze začátku černobílá a nebo v tzv. rybím oku (takové vypuklé širokoúhlé sklo), ale to je jen vývoj, stejně jako u hlavní postavy, která pak už nevidí svět jen černobíle. Místy tak až na pár obludností působí až pohádkově, což se ale velmi brzy změní. Film rozhodně nešetří nahotou nebo nadávkami a nebojí se vůbec žádných tabuizovaných témat. Právě naopak, často tne rovnou do živého, ale v kontrastu ještě neinteligentní hlavní postavy jde právě často o velmi humornou scénu. Jistě, snímek má mnoho věcí, kterými dokáže odpudit, ale také velice zaujmout a místy až okouzlit. Ve snímku se neustále tyto pocity perou a do toho se ještě přidávají absurdní a komické situace, především díky dvojici Emmy Stone a Marka Ruffaloa. O snímku jsem musel po zhlédnutí v kině ještě dlouho přemýšlet a myslím, že stejný dojem zanechá i vám až se budete sami sebe ptát: Co jste to vlastně viděli? Tato velice povedená ale i podivná záležitost dostává 9/10.