Těžko překonat Tisícročnů včelu, tak když má někdo takové ambice, musí sáhnout k něčemu, co tu ještě nebylo. Lavina a dobrovolný sex s tchánem, který sice začal nedobrovolně, ale pak se zalíbil... Černobílost a sporé mihotavé osvětlení dodává na syrovosti a dramatičnosti, slovenská horalská nátura roku 1939 se projevuje v ryzí formě. Práce, jídlo, modlitby, sex, chlast. A trochu těch pověr a folkloru. Nechybí násilí, hrubost, naivita a závist. Takže film je plný smutku a tíže, ale chybí poetika. Jakubisko to není...
Piargy majú super atmosféru, často veľmi nepríjemnú a depresívnu. Čiernobiela kompozícia, hudba, uhly kamery to všetko mi ulahodilo. Zasadenie do odľahlej dedinky v horách má samo o sebe tajomnú auru, príbeh ma ale úplne nebral. Ajkeď pár skľučujúcich momentov čo si budem pamätať bolo. Postavy nie su dostatočne prekreslené a časom sa z filmu stáva vidiecka telenovela s hororovým nádychom. Znie to ako divná kombinácia ale na mňa to tak pôsobilo. Ľúbostný trojuholník je spracovaný krkolomne a trochu rušili aj artove preludy (našťastie ich je veľmi málo). V inom filme by som z nich bol pravdepodobne nadšený, tu uberali reálnosť a surovosť skrytú v obyčajnom živote. (postavenie ženy v konzervatívnej spoločnosti) Záver nevyeaskaloval tak ako som čakal, no nechcem iba kritizovať. Natočené je to naozaj úžasne. No a k hercom, Judit Pecháček a Attila Mokos hrajú prvotriedne. Ostatní sa pri nich stratili.
Prostředí slovenské předválečné vesnice je zpracované atraktivně i atmosféricky, zasloužilo by si však dotaženější příběh s důsledněji zpracovanými postavami.
Podmanivý vizuál a kvalitní herecké výkony. Magický realismus někdy působí spíše zmateným dojmem, než symbolikou. V kombinaci s reálným příběhem nefunguje souladně. Úvodní scéna je nadbytečná, příběh by vyzněl bez ní. Zrodil se Antikrist, ale poněkud v jiné podobě, než jak ho přivolávala starší vesničanka. Ta schopnost vidět zlo jinde, než kde se skutečně skrývá, provází lidstvo setrvale.
Kto pozná tvorbu Františka Švantnera musí uznať, že vidieť tento film, je ako čítať jeho knihu. Naturalistický, lyricko-epický, psychologický, mystický príbeh s fantasy prvkami. Konkrétne toto dielo som nečítala, a hoci dejovú vierohodnosť voči knihe posúdiť neviem, filmové spracovanie ako také považujem za výborné po všetkých stránkach. Obzvlášť vyzdvihnem krásne vizuálne metafory, symbolizmus, atmosféru, hudbu....ja vlastne ani neviem, čo by som vytkla.