Jubilejní 30. ročník Českého lva patřil hlavně tvůrcům snímku Il Boemo, kteří kromě řady technických kategorií uspěli i v hlavních disciplínách nejlepší film a režie. Vedle Il Boema se prosadil i debut Vojtěcha Maška Arvéd pojednávající o pražském okultistovi a na mobilní telefon natočený BANGER. Adama Sedláka, který uspěl ve dvou kategoriích.
Články 9
Ceny české filmové kritiky za rok 2022 znají své vítěze. Snímkem roku je Arvéd, který navíc získal další dvě ceny. Dohromady třikrát uspěly i počiny Michala Blaška, který se stal objevem roku díky filmu Oběť a minisérii Podezření. Všechny ceny byly vyhlášeny na slavnostním večeru v pražském Divadle Archa. V přímém přenosu České televize ho moderovali herci Tereza Dočkalová a Jiří Panzner.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) oznámila nominace jubilejního 30. ročníku Českého lva. Podobně jako v případě Cen české filmové kritiky mají nejvíce šancí na úspěch snímky Arvéd (12 nominací), Il Boemo (11), následované titulem BANGER. (8) a filmem Terezy Nvotové Světlonoc (7), který naopak Česká filmová kritika naprosto opomenula. Čeští lvi se budou udílet 4. března v pražském Rudolfinu.
Loni vstoupilo do českých kin 76 českých a koprodukčních snímků. Po redakční a šéfredaktorské topce představujeme patnáctku titulů, které byly nejvíce vyzdvihované uživatelkami a uživateli Kinoboxu a tuzemskou kritikou. Jde o mimořádně pestrý mix, který nemá v naší porevoluční kinematografii obdoby.
Ceny české filmové kritiky představily nominovaná díla, z nichž kritičky a kritikové vyberou vítěze, které ocení na galavečeru 4. února. Nominace se dočkalo celkem sedmnáct snímků, po čtyřech želízcích v ohni mají Arvéd, BANGER. a Il Boemo, které se do výročních anket tuzemských publicistů a kulturních médií na sklonku loňského roku často dostávaly.
Žádný žebříček nepostihne všechny důležité a dobré filmy a někomu nebude subjektivně vyhovovat. Tento seznam se pokouší dát dohromady ty nejlépe hodnocené a vždy něčím výjimečné snímky, co měly premiéru v roce 2022. V našem pořadu jsme recenzovali podrobněji už Top Gun 2, Elvise, Nene a Podezřelou.
V roce 2022 bylo v českých kinech uvedeno téměř 350 filmů. Vyznat se v tomto množství je nemožné i pro profesionály, kteří chodí na několik projekcí týdně. Následující žebříček pomáhá k nejrychlejší možné orientaci, co vám mohlo uniknout a co má smysl dohánět.
Ve čtvrtek vstoupil do vybraných kin dokumentární snímek Good Old Czechs, v němž režisér Tomáš Bojar a střihač Šimon Špidla oživili letce Filipa Jánského, Františka Fajtla, jejich myšlenky a pohnutou dobu druhé světové války. Divákům tak zprostředkovali mimořádně působivý výlet do minulosti, který pojali zcela neortodoxním způsobem. Za piloty a jejich textové dílo hovoří herci, beletrii a memoáry doprovázejí dobové archivy a upgradovaná hudba. Na člověka dýchne minulost v moderním pojetí, takže snímek má šanci oslovit hned několik generací. Jak autoři přistupují k filmové tvorbě? A kam až sahá hranice dokumentu? Nejen o tom jsem si povídal s režisérem a scenáristou Tomášem Bojarem a střihačem a režisérem Šimonem Špidlou.
Tomu mladšímu bylo v době propuknutí druhé světové války necelých sedmnáct let, staršímu o jedenáct víc. Ačkoliv bojovali v barvách Velké Británie ve službách Royal Air Force (RAF), na území Sovětského svazu a na konci války též ve Slovenské republice, setkali se až o mnoho let později. Co ale Filipa Jánského a Františka Fajtla spojuje, není pouze fakt, že daleko od domova válčili za svou vlast, ale také to, že se kromě vojenského angažmá věnovali literární tvorbě. Jánský napsal předlohu k Nebeským jezdcům, Fajtl řadu ceněných memoárů. Režisér Tomáš Bojar pozoruhodné dvojici věnoval neméně pozoruhodný film Good Old Czechs, který vás doslova vtáhne do válečného dění a myšlenkového pnutí dvojice letců.