Ti West bylo v hororové subkultuře jméno známé už pěkných pár let, stačí vzpomenout na Dům ďábla a Tajemství starého hotelu. Až jeho trilogie X, Pearl a MaXXXine z něj ale udělala mainstreamovou hvězdu, o níž se mluví i mimo kontext žánrové zábavy. Závěr své úspěšné série s Miou Goth v čele představil i během své bleskové návštěvy Varů, která v jeho programu nezabrala ani 24 hodin. Přesto se nám podařilo ho s kolegy z Rumunska a Maďarska ve třech vyzpovídat. Ohledně jeho aktuálního filmu, který již zvládl rozdělit publikum, ale i o jeho dalších plánech.
Články 22
58. ročník karlovarského festivalu je za námi. Vybrané tituly lze během tohoto týdne ještě zhlédnout v rámci pražsko-brněnských ozvěn Šary Vary, ale Kinobox se vrací do standardního režimu. Na které nové filmy se tento týden můžete těšit?
Jaké je nejubožejší období americké kinematografie a kultury obecně? Padesátá léta se hlásí jakožto současně blockbusterový i brakový odboj proti snadno dostupné televizní zábavě, a pak je tady ještě osmá dekáda minulého století. Hollywood tehdy opustil progresivní formální snahy sedmdesátkové generace a pornograficky zaostřené horory vyplňovaly police videoobchodů, mezi nimiž vyrostli nynější žánroví matadoři včetně režiséra Ti Westa. Mistr napínavé a krvavé nostalgie v Karlových Varech představil snímek MaXXXine, s nímž zakončuje novodobou kultovní sérii, jejíž estetika úzce souvisí s dobovými společenskými změnami a vysněnou institucí herecké hvězdy. Osobnost hanbatých filmů Maxine (Mia Goth) hodlá prorazit na hollywoodské scéně, kterou ovšem vedle bestiálních amorálních nároků svírá ještě strach z rituálního sériového vraha.
Konečně se dočká také tuzemské publikum. Závěrečná část pikantní filmové série v režii Ti Westa, jejíž první dva příspěvky X a Pearl si na velkém plátně vychutnali jen v zámoří, směřuje od 11. července také do českých kin. Snímek MaXXXine je dějovým pokračovatelem X (Pearl byla prequelem z minulosti) o jediné přeživší postavě Maxine (Mia Goth), která na počátku 80. let přesedlává z porno branže do filmového průmyslu. Aspirující herečka v neonových světlech Los Angeles míří ke hvězdám, ale při neopatrnosti může snadno zabřednout do krvavých kaluží, jež za sebou nechává sériový vrah zaměřený na mladé hvězdičky. Příběh má byt dle Westa košatější a sofistikovanější než u předchůdců. Navíc bude mít jedno velké hostující překvapení.
Filmy si řada z nás zamilovala pro jejich umění pohltit svými světy a emočně se napojit na postavy, jejichž příběhy mohou být pro leckoho motivačním budíčkem či dokonce základem pro obnovovaný světonázor. Jenže kinematografii utváří také znepokojivé portréty sériových vrahů, jejichž nepodchytitelná mentalita společnost děsí i fascinuje v současné éře true crime žánru víc než kdy jindy. Mnoho děl s touto tematikou se opírá o hledisko kladných postav, jež po zabijákovi pátrají, potažmo jsou mu (nebo jim) vydané napospas. V tomto článku ovšem naleznete vybrané filmové příběhy, jež nás do nevypočitatelné mysli člověka schopného připravit někoho jiného o život bez logické motivace noří vůbec nejsilněji a z nebezpečného subjektu dělají hlavního antihrdinu.
Trilogie X režiséra Ti Westa si první dva zářezy odbyla takřka naráz v roce 2022. Tehdy odpremiérovalo X a Pearl s tím, že oba snímky se točily především okolo herečky Miy Goth a na poli popových hororů si rychle našly své zaryté příznivce a příznivkyně. Na závěrečný třetí díl MaXXXine jsme naštěstí nemuseli čekat příliš dlouho – přesto se zdá, že za dva roky se v tomhle štábu nashromáždilo dost nápadů na pořádnou filmovou explozi.
Padesátiletý představitel Batmana z trilogie Christophera Nolana se po premiéře filmu Vice roku 2018 dušoval, že s extrémními tělesnými transformacemi v zájmu vlastního zdraví skončí. Christian Bale byl jako záporák Gorr the God Butcher ve čtvrtém Thorovi (Thor: Love and Thunder) přesto k nepoznání a nyní se chopil jednoho z nejproslulejších tragických hrdinů literatury i stříbrného plátna. První fotografie z chystané adaptace románu Mary Shelley The Bride ukazují oscarového herce jako Frankensteinovo monstrum. Nevěstu si v režii Maggie Gyllenhaal (Temná dcera) zahraje oceňovaná Jessie Buckley (Men, Černobyl).
V černohumorném dramatu Premiantka (Miller's Girl) hraje Jenna Ortega (Wednesday) osmnáctiletou studentku Cairo Sweet, která úspěšně svede profesora angličtiny a kreativního psaní Jonathana Millera v podání Martina Freemana (trilogie Hobbit). Součástí filmu, který kritika moc nepochválila a stále ho můžete vidět v tuzemských kinech, je rovněž sexuální scéna mezi jednadvacetiletou herečkou a dvaapadesátiletým hercem, která na sociálních sítích zvedla vlnu nevole.
Režisér Ti West měl vždy slabost pro ty druhy hororů, které přímo odkazovaly k určitým dílům nebo k žánrovým preferencím minulosti. S podporou nezávislého studia A24, jehož portfolio se skládá zejména z oceňovaných autorských filmů, si dva roky nazpět odškrtl definitivní poctu Texaskému masakru a dalším vyvražďovačkám ve spalujícím jižanském slunci s nadšeně přijímaným hororem X. Na dobový snímek o pornohercích a dvojici chlípných nájemců zapadlého ranče navázal ještě téhož roku dějovým prequelem Pearl, který vyobrazil původ psychopatické vražedkyně v kýčovitých technicolorových kulisách. Očekávaný třetí díl MaXXXine se odehrává po událostech X a dle prvních reakcí ze soukromého promítání se můžeme těšit na oživení giallo hororů s detektivním rámcem.
U mainstreamových filmů a seriálů vidíme v posledních letech zcela odlišný přístup k sexualitě. Zatímco z filmů se postupně vytrácí, v televizi se naopak etabluje mnohem víc než dřív. V jádru těchto tvůrčích rozhodnutí jsou samozřejmě peníze, nikoli reflexe stavu společnosti a kultury.