Filmy natáčené na mobily nejsou zvlášť šokujícím experimentem v kontextu nezávislého a amatérského filmu. Demokratizace kamer, jež se nyní nachází v kapsách velké části světové populace, vyvolala mnoho výrazných společenských posunů a umělci na to nevyhnutelně reagují. Ostatně i český BANGER. vznikl s pomocí iPhonů. Málokdy se to ale týká hlavních mainstreamových produkcí. Není překvapivé, že člověk, který se rozhodl do repertoáru mladých dravých filmařů sáhnout, je britský režisér Danny Boyle. Jeho chystaný hororový comeback 28 let poté (28 Years Later) vznikl na upravené smartphony.
Články 41
Po dvou projektech Adama Sedláka, Bangeru a Adikts, jež se potýkaly s problémem drog nejprve z pohledu dealera, pak konzumenta, tu máme slovenský projekt Fentasy. Tým debutujících režisérů Samuela Vičana a Anastasie Hoppanové vypráví příběh nezvedeného páru drogových dealerů, kteří se pustili do výroby toho největšího svinstva, jako jde najít – fentanylu. Záslužný záměr se ale bohužel nedaří důstojně realizovat.
Karlos Vémola patří mezi legendy naší MMA scény a také nejkontroverznější mediální hvězdičky, co bude svými činy a výroky rozdělovat lidi asi pořád. A i když se to jeho hlasitým odpůrcům nebude líbit, jeho osoba je pro dokument velmi výživným a silným materiálem. Dokázal však film Karlos od režisérů Michala Samira a Šimona Šafránka doručit i osobnější vhled do bijcova života?
Fentasy je slovenský kriminální thriller, jehož název a téma reaguje na skutečné události. Věnuje se černému trhu s fentanylem, extrémně silným syntetickým opioidem, po jehož užití zemřou každý rok desítky tisíc lidí.
BANGER. poskytl české filmové scéně potřebné oživení a Adikts se od počátku stylizují, jako by měly vnést stejnou energii na televizní obrazovky. Zároveň jde však o edukativní dílo vysílané na veřejnoprávní stanici a financované českými pojišťovnami. Jak naznačují všechny rozmazané ztopořené penisy v obraze (a že se jich urodilo!), dostat se ke kompromisu nebylo vůbec snadné. Vznikla tedy další pecka, nebo z té disharmonie bolí uši? Na iVysílání to můžete zjistit již teď, na obrazovkách pak od 24. ledna.
Adam Sedlák se svým loňským filmem BANGER. postaral o nejvýraznější český film sezóny a rok 2024 zahájí pokusem o nastavení laťky světu seriálů. Adikts vypadají na první pohled zajímavěji než další mravokárné pořady České televize jako TBH a Pět let, které se pokusily najít cestu k mladší generaci, přičemž nepanuje jasný konsenzus o tom, jestli se jim to podařilo. Sedlák se svým stylem stojí předně před výzvou, aby ve stylu Klubu rváčů nepředložil varovné dílo, které však svým drajvem naopak vyvolává vůči předmětu své kritiky respekt.
Adam Sedlák patří dlouhodobě k nejzajímavějším českým režisérům, kteří nejintenzivněji experimentují s možnostmi své platformy. Letošním Karlovým Varům bolestně chyběla událost, jakou byl loňský BANGER., a řada projektů se snažila, nejčastěji marně, o stejnou empatii vůči mladým postavám jako televizní Semestr. I další Sedlákův projekt se už od pohledu hlásí ke svému režisérovi. Česká televize uvede brzy silně stylizovaný seriál Adikts.
Pondělní večer opět přinese novou epizodu pořadu Pop Coolt powered by Kinobox, kterou vysílá Prima Cool o půl desáté večer. Naše rubrika se tentokrát vrhne do vod sportovních klání, jež funguje jako pomyslný oslí můstek k otevírání širších témat.
Léto se pomalu blíží ke konci a Česká televize se rozhodla, že svému publiku odhalí programové plány na nadcházející podzimní období. Na své si opět přijdou milovníci populárních kriminálek i StarDance, Osady a českých filmů, které míří z kinosálů na televizní obrazovky poprvé.
Dávno před BANGEREM. a dlouho po Bezstarostné jízdě natočil Terry Gilliam protidrogovou báchorku Strach a hnus v Las Vegas, jejíž překotné tempo a morálně nejednoznačné vyznění si vyloženě říkaly o to, aby film spoustu lidí naštval. Režisér svou imaginaci tentokrát podřídil nechvalně známému literátovi a výsledkem je dodnes značně rozporuplný kult.