Karlos je filmovou reklamou na Vémolovo ego. Nové fanoušky si zápasník nezíská
Dokumenty o MMA zápasnicích už nejsou v dnešní době ničím ojedinělým. Loňská netflixovská série McGregor Forever o zahraniční zápasnické ikoně ukázala, jak se dá život podobného bouřliváka vytěžit, a svého počinu se dočkal i Karlosův slovenský sok Attila Végh. Vémola patří do stejné kategorie osobností, co svými manýry rozděluje lidi na dva tábory. Jedni ho vnímají jako ikonu, co se nepopiratelným způsobem zasadila o obří popularitu MMA v českých končinách, a baví je jeho spontánnost i vděčné hlášky. „Hejtři“ se mu naopak vysmívají za jeho bulvární skandály, názory i osobní život a vždy si užívají, když ho v kleci někdo „vypne“.
Už jenom kvůli této rozporuplnosti je Vémola ideálním dokumentárním kandidátem. Obzvláště, když režisér Michal Samir sledoval slavného bijce 15 let, za něž nasbíral přes 600 hodin materiálu, s jehož svižným poskládáním mu pomáhal tvůrce chválených dokumentů Kings Skate a Meky, Šimon Šafránek. A to už je solidní potenciál na poměrně třeskutý dokument, co rozhodně nemusí být jen dárkem pro všechny fanoušky, ale může se dostat Karlosovi pořádně pod kůži. Jenže právě v tom snímek poměrně zásadně selhává.
Začněme ale pozitivy. Dokumentu se totiž rozhodně nedají upřít řemeslné kvality, které dali projektu jak Samir se Šafránkem, tak v neposlední řadě zatraceně svižné střihačské nůžky Šimona Hájka, který po Českém lvu za drogový BANGER. znovu potvrzuje, že patří u nás mezi špičky v oboru. Filmu se i díky tomu nedá upřít místy až zběsilé tempo, kdy se na plátně pořád něco děje a za pomoci rytmické, tepavé hudby se přesouváme od jedné významné Vémolovy bitky či životní události ke druhé.
A zpočátku je to vlastně docela zábavné. Pasáž z Karlosových londýnských začátků, kdy dělal vyhazovače a později se v podstatě přichomýtl k prvním zápasům, je poutavá nejen pro jeho skalního fanouška, hezky se zde pracuje s archivními záběry a projekt chytne hned na svém startu (i díky flashbackovému navázání na prohraný zápas s Attilou Véghem) solidní drajv a tah na branku.
To ostatně přetrvává i v následných minutách, jež se více věnují jeho osobnímu životu s vášní k vnadným kráskám, ale také jeho mezinárodním úspěchům i pozdějšímu pádu a odchodu z UFC. Po sportovní stránce pak projekt vlastně shrnuje všechno podstatně, i když některé fighty a zápasnické kapitoly proberou tvůrci až příliš zrychleně a pro neznalé místy zmateně skáčou od jedné důležité pasáže ke druhé. I přesto Karlos coby průlet kariérou funguje a jeho příznivci budou spokojeni. Dokáže ovšem film zaujmout i něčím jiným a oslovit diváky, co toho o Vémolovi příliš neví?
Právě v tomto ohledu ovšem Karlos moc nefunguje. Každý správný dokument, i když ve spolupráci s danou hvězdou, by neměl být pouhou sebepropagací, ale tvůrci by se měli pokusit dostat zpovídanému daleko více pod kůži a přijít aspoň v jistých pasážích s intimní zpovědí. To však v Karlosovi rozhodně nečekejte. Populární bojovník sice občas reflektuje své sportovní chyby či fakt, že už začíná být věkově za zenitem, zároveň se tu ovšem zásadní a dokumentárně vděčné motivy, jež by mohly Vémolu publiku více přiblížit, v podstatě odbydou v pár větách.
Chcete se víc dozvědět o jeho dětství, přísné výchově otce, vztahu s bratrem či pobytu ve vězení? Až na pár zkratkovitých vět máte smůlu. Ve chvílích, kde můžeme více poznat „opravdového“ Vémolu, zkrátka tvůrci uhnou a celou stopáž se jen pohybují po povrchu. Vztahové či jiné peripetie z posledních let se tu pak odfláknou zmíněním bulvární kauzy či skandálu. Jakmile ovšem nesledujete tuzemský mediální rybníček, moc se chytat nebudete, jelikož autoři vám toho až na bulvární zmínky o problému příliš neřeknou. Pokud tedy chcete Vémolovu osobu poznat konečně z jiného úhlu, nebo se o ní dozvědět něco nového, budete zklamáni.
Ano, 90 minut s Karlosem Vémolou uteče díky svižné režii a poctivému dokumentárnímu řemeslu jako voda a Vémolova bezprostřednost, talent na hlášky i sympatické tvůrčí nápady (např. partnerská krize očima kartářky) dokáží pobavit a jeho příznivci odejdou ze sálu uspokojeni. Na druhou stranu se tu ale nedozvíme nic nového a tvůrcům se nepodaří proniknout přes bijcovo mediální pozlátko, které si za poslední roky vybudoval. Zbývá jen několik přesně daných úderů a pohled do jeho úspěšného života plného tygrů, manželky Lely, luxusu a věčného kamaráda Ivo Rittiga. A tahle „reklama na úspěch“ logicky neuspokojí každého.
55%
Svižně natočený, ale vnitřně prázdný dokument, který slouží spíš jako rekapitulace Vémolovy kariéry než jako osobní zpověď. Fandy MMA a populárního zápasníka Karlos jistě jednorázově pobaví, ostatní na něj ovšem asi názor nezmění a výjimečně intimní či silný moment budete v této sebepropagaci hledat marně.