Režisér Trainspottingu nehodlá zaspat dobu. Zombie comeback 28 let poté natočil na iPhone
Americký Wired reportuje o tom, že třetí díl navazující na povedené zombie thrillery 28 dní poté a 28 týdnů poté vznikl s pomocí iPhone 15, nejnovějšího modelu dostupnému filmařům v srpnu, kdy se celý snímek natočil. To dělá projekt za 75 milionů dolarů nejdražší produkcí realizovanou s pomocí kamer telefonů.
Tvůrci si přesto maličko pomohli a s pomocí unikátních mechanismů mohli na své Apply připevnit profesionální filmařské čočky, což vede ke kompromisu mezi profesionálním filmovým obrazem, který může být prezentován na největších plátnech, a estetikou dosažitelnou jen s pomocí smartphonu. Stranou toho se kamery připevňovaly i na záda zvířat, což krásně ilustruje tendence hyperaktivního Boylea.
Podle Wired podepsal štáb filmu dohodu o mlčenlivosti, jež specificky jmenovala zákaz zmiňování typu kamer, s jejichž pomocí film vznikl. Až v důsledku toho, že jediná uniklá fotografie z natáčení zahrnuje i pohled na užívanou aparaturu, mohli redaktoři identifikovat modifikovaný smartphone a začít se vyptávat. Je trochu bizarní, že byl tento fakt zatím držen pod pokličkou, marketing podobně vzniklých snímků ho často využívá jako mediálně vděčný gimmick. Je možné, že bylo v plánu odhalit tuhle zajímavost blíž k premiéře, nebo se ještě zcela nedoladily právní detaily ohledně toho, jak moc smí nakouslé jablko figurovat v propagačních materiálech (Apple je notoricky háklivý na to, jak se s jeho jménem v popkultuře zachází). Kdo ví.
Danny Boyle má rád výzvy. 28 dní poté obsahuje ikonickou scénu natočenou ve vylidněném Londýně, která byla logistickým peklem, protože se filmařům opravdu na velmi omezený čas podařilo zastavit Westminster, nejrušnější část nejrušnějšího evropského velkoměsta. Jeho nový koncept přináší specifické komplikace, především ohledně toho, že obraz natočený na iPhone není připravený na nutnou filmařskou postprodukci a následnou archivaci, je tedy třeba hledat netradiční řešení na práci s tímto materiálem. Na první pohled to jistě není stejně vzrušující jako analogové hříčky s fyzickým prostorem, obzvlášť pro technicky založené publikum to ale má své kouzlo.