ˇUpíři v letadle´. I tak by se dal nazvat tento hororový akční snímek, neboť inspirace od snímku ´Hadi v letadle´ (2006) je svou šablonou naprosto zřejmá. Ale to by nebyl Netflix, aby do příběhu nenarouboval ještě další motivy. A tak příběh začíná po vzoru snímku ´Přepadení ve vzduchu´ (1992), do kterého je na střídačku vsunuta retrospektivní linka, což má poslední dobou Netflix hodně v oblibě, který zase pro změnu připomíná lecjaký hororový slasher o skupince lidí cestující autem, kterým se na samotě v lese auto porouchá. Ano, další dějový vývoj musí být každému okamžitě jasný. Tato retrospektiva má samozřejmě za úkol vysvětlit původ upírů a jak se vlastně v tom letadle vzali. A jakmile začne upíří rošambo, už je to skutečně jak dle výše zmíněného snímku ´Hadi v letadle´ (2006). Co by ale Netflix pro zaplnění své filmovny neudělal, že? Jen tak mimochodem, ani Islám nebyl opomenut. Takže tu máme mix terorismu v podobě únosu letadla, ve kterém cestuje matka s chlapcem, ze které se vyklube upírka, avšak pozor, stojící na straně cestujících. Takže se v jejím případě vlastně jedná o genderový odkaz na snímek ´Blade´ (1998). A co víc, svůj upíří stav se jí daří tajit, dokud se jako ´Hulk´ (2003) setsakramentsky nerozlobí. Promění se v upíří monstrum a to se teprve začnou dít věci. Německá produkce Cielo Rojo Sangre se tímto pokusilo oslovit fanoušky upířího subžánru vcelku kvalitní iniciativou o vytvoření děsivě brutální podívané v uzavřeném prostoru letadla. A nedá se říct, že by se nezdařilo. Timto se snímek od ostatní odlišuje, takže námět lze považovat za originální. Zpracováním však už bohužel ne, neboť motivy sebrané z nejrůznějších snímků tento fakt dosti kazí. Tvůrci si pro natáčení našli prostředí Česka, kde s upíry již mají bohaté zkušenosti. ´Blade 2´ (2002), či ´Underworld´ (2003) nebo ´Underworld: Krvavé války´ (2016) budiž názorným příkladem. Akčně hororový počin tedy typicky šablonovitý alá Netflix, ale má grády a upíří filmovou zábavu přivádí.
Nápad z ranku "tak blbé až je to vlastně dobré" je zabitý nesmyslnou stopáží a tím, jak moc vážně se ten film bere. Sakra, když točím film o upírech v letadle, tak z toho musí být buď pořádný horror nebo něco, kde padá hláška za hláškou. Tahle verze tak baví jen napůl. 5/10
Abych si to shrnul, máme tady pravděpodobně upírku, která musí riskovat odhalení a vydá se na cestu se synem přes půlku světa. Čirou náhodou a velká smůla pro ní, je letadlo uneseno teroristy. Jakože může to být ještě větší klišé než to je? Tohle je prostě absolutní blbost a nefunguje to. Charaktery a herecké výkony nejsou zajímavé. Tohle prostě nelze doporučit. Tohle se jednoduše nepovedlo.
Kdybych do předu věděl, že je to upířina, dal bych od toho ruce pryč, ale nevědě.... No co se dá dělat, dokoukal jsem to, ale byly to útrapné dvě hodniny.... sice dobře natočený, ale za mě děsně nudný...
Tak já jsem měl to velké štěstí, že jsem nečetl zdejší komentáře a ani nic jiného. Tudíž jsem do toho šel zcela nepoznamenán „vědomostmi“, takže jsem byl velmi příjemně překvapen. Sice tohle téma není moje parketa, ale tady byl ten prvek připostrčen tak nějak nenásilně. Herci byli ucházející, logika tu občas haprovala, ale já jsem se bavil, bavil, proto hodnotím v té vyšší kategorii. Vlastně strhávám za retrospektivy retrospektivy, když byly k věci. Jenže mne štvou vždycky.