Spider-Man: Napříč paralelními světy (Spider-Man: Across the Spider-Verse) byl obrovský hit a zajímavý kus animované filmařiny. Film navíc skončil masivním cliffhangerem, což je další důvod, proč napjatě očekávat třetí díl animovaných dobrodružství Milese Moralese. Situace kolem chystaného třetího Spider-Mana s podtitulem Beyond the Spider-Verse je ale čím dál napjatější.
Články 115
Dotknout se těch soukromých výšin, kam ukládáte vlastní sny, může být někdy zvláštní. Své by mohla vyprávět šedesátiletá americká herečka s italskými kořeny Marisa Tomei, která před jednatřiceti lety k údivu všech, snad kromě mnoha hlasujících, převzala Oscara za svůj průlomový výkon v komedii Můj bratranec Vinny. Zatím poslední filmová teta hraného Spider-Mana skousla hořkou pilulku nesmyslných konspiračních teorií, získala další dvě oscarové nominace a po padesátce se připojila k největší filmové sérii dekády. Tehdy jí pro změnu vyčítali, že pro kanonickou roli je pořád příliš atraktivní.
Akční filmy existují od raných let kinematografie, velkými pionýry kaskadérských šíleností byli mistři němé grotesky. Od úsvitu širokoformátových blockbusterů v padesátých letech se filmové atrakce stříbrného plátna předháněly v tom, jaké vykutálenější popření bezrizikové inscenace nabídnou. Všichni Bondové, Jackie Chanové či Cruiseové dodávají anonymnímu řemeslu prestižní tvář, kterou ale léta bez ovací tvarují stateční kaskadéři, smělí komparzisté a samozřejmě tvůrci, chrlící ikonické momenty, s nimiž brnkají na nervy pojišťovnám. Deník The Sun zveřejnil průzkum firmy Samsung, v němž dva tisíce respondentů pátralo po dvacítce největších kaskadérských kousků kinematografie. Vítěz nepřekvapí stejně jako spousta dalších zmíněných veličin. Přece se však najde minimálně jedno neprávem zaprášené jméno, jež hlasující opomněli navzdory jeho nadčasovému a racionalitu dodnes zpochybňujícímu přínosu.
Čtvrtý marvelovský Spider-Man je ještě relativně daleko a moc se o něm neví, zákulisní klepy ale jedou jako horská dráha. Jeden z insiderů, jehož informace se občas vyplní, přinesl zajímavou zprávu o obsazení klíčové role.
Jakkoli můžeme slýchat nadávky na kulturní úpadek, Čechům napříč věkovým spektrem na kultuře stále záleží. Přesto se oproti loňsku znatelně změnila divácká recepce a milovníci filmů obracejí pozornost ke streamovacím službám. Vyplývá to z výzkumu organizace Kancelář Kreativní Evropa.
Pokud do nějakého projektu vrazíte přes 300 milionů dolarů, pro zelená čísla uděláte všechno. V už legendárním hollywoodském účetnictví to znamená i kamuflování skutečných dat, k nimž většinou nemá přístup nikdo – zvlášť s přihlédnutím k tomu, že rozpočet na produkci drahých blockbusterů doprovází ještě nespecifikované výdaje na marketing. Marvelovka Ant-Man a Wasp: Quantumania loni na jaře v kinech utržila 476 milionů dolarů, což by ale pro studio Disney při dopátraném 390milionovém rozpočtu značilo skoro stomilionové ztráty. Magazín Forbes nicméně po dvaceti měsících od premiéry filmu přišel na to, že třetí Ant-Man nakonec šel do plusu, i když o směšných 88 tisíc dolarů. V pozadí přitom stojí zajímavé machinace se zahraničními produkcemi a zdaňováním.
Před necelým měsícem jsme informovali o potížích, do nichž se dostal třetí díl animovaného Spider-Versa a jeho televizní spin-off Spider-Noir s Nicolasem Cagem v čele. Režisérské a producentské duo Phil Lord a Chris Miller dostalo od Sony padáka formou neprodloužení smlouvy a bylo jasné, že pavoučí impérium, které měli pánové vybudovat, se hroutí. Na obou produkcích už ale bylo odvedeno tolik práce, že se považovalo za samozřejmé, že dvojice buď sama zakázku dodělá, nebo prostě předá agendu a projekt se dokončí v zamýšleném směru. Nyní to vypadá, že přinejmenším Beyond the Spider-Verse se Sony rozhodlo prakticky resetovat a začít s ním od začátku. O Spider-Noiru se nic neví. Hraný Spider-Man, jenž je zcela samostatným projektem, je na tom o poznání lépe, oznámil dokonce jméno režiséra.
Snímků studia Marvel vzniklo za uplynulé roky skutečně mnoho a pro někoho může být složité se v nich vyznat. Proto jsme se rozhodli, že vám nabídneme několik různých způsobů, jak lze pojmout časovou osu (v angličtině označovanou jako MCU Timeline), která vám může napovědět, v jakém pořadí si filmy od Marvelu pustit. Nemusíte na ně totiž koukat jen chronologicky a podle jednotlivých fází, do kterých Marvel studios produkované filmy rozřadilo, způsobů jak je sledovat je několik a i ty nejnovější snímky mohou (s ohledem na cestování časem nebo existenci mnohovesmírů) pořadím pěkně zamíchat.
Poslední přehled, jak se dívat na jednotlivé filmy studia Marvel, vznikl v dubnu 2019, je tedy poměrně starý. A jelikož od té doby vyšlo několik dalších filmů a hlavně seriálů, pojďme ho mírně doplnit a zaktualizovat.
Skoro každý úspěšný titul, jehož autorská práva jsou vydaná napospas obchodní mašinerii hollywoodských studií, se dříve či později dočká svého pokračování. Někdy se ale neústupný proces zadrhne a veřejně či zákulisně probírané koncepty rozvíjející světy a zápletky originálních filmů se na stříbrná plátna ne a ne dostat. Najít správný recept, z něhož by v porovnání s předchůdci nevznikla jen nevzhledná šlichta, bývá občas složité. Jindy nemají zájem tvůrci nebo herecké hvězdy a někdy je princip seqeuelu tak bláznivý, že si to ani Hollywood prostě nemůže dovolit. Nadcházející filmová pokračování nějaký čas měla vzniknout, ale pravděpodobně se jich nedočkáme. I když někdy může být čekačka natažená i na čtyři dekády a nové generace už vlastně ani neví, na co se navazuje.