Animovaný Spider-Man je v troskách, ten hraný má nového režiséra. Tohle bude ještě divoké
Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu... Lord a Miller mají za sebou několik skvělých filmů, to jim nikdo neodpáře. LEGO příběh a oba kreslení Spider-Mani patří k tomu nejlepšímu, co americká mainstreamová animace v posledních dekádách nabídla. Ale taky je provází pověst příšerných producentů, jimž se rozpadlo už několik velkoprofilových projektů, nejslavněji Solo: Star Wars Story. A nyní přišel další, který bolí dost možná nejvíc.
Problémoví jsou Miller a Lord už z pohledu studií, s nimiž duo odmítá pořádně komunikovat a pracovat dle zadání. Ještě než si je ale začneme idealizovat jako odvážné rebely, peklo s nimi podle všeho prožívá i jejich štáb, na který jsou kladeny nelidské nároky, včetně dvanáctihodinových směn sedm dní v týdnu po dobu několika měsíců. Zapříčiněny jsou podle nyní již pověstného reportu od Vulture hlavně tím, že animaci režírují, jako by šlo o hraný film, takže si na poslední chvíli rozmýšlejí scény, na kterých už animátoři strávili desítky hodin času. Takhle vážně ne! V umělecké branži vždy platí: Pokud si chcete plnit svoje sny na úkor fyzického i mentálního zdraví, budiž, ale netahejte s sebou ke dnu další lidi, kteří o to nestojí.
Právě kvůli nepřijatelnému pracovnímu presu se premiéra Beyond the Spider-Verse posunula o jeden rok z plánované premiéry v roce 2024. Původně měla promptně navázat na obří úspěch pandemického superhrdiny Napříč paralelními světy, nakonec se ale ukázalo, že to je nemožné. I premiéra v roce 2025 zněla jako dost troufalý termín.
Nyní je ale všemu konec, nebo tedy skoro všemu. Web World of Reel odkazuje na slova publicisty Jeffa Sneidera, jenž reportuje o rozhodnutí studia Sony „kvůli kreativním rozkolům“ prakticky resetovat vývoj celého filmu. Samozřejmě bez Lorda s Millerem v čele, což vyžaduje odsunutí premiéry minimálně na rok 2027. Není neobvyklé, že vznik prominentních animáků provázejí mnohaleté preprodukční potíže, ostatně pro ilustraci si můžete přečíst náš rozhovor s režisérem první Kung Fu Pandy. Nicméně ve chvíli, kdy už je projekt takhle daleko, se většinou doklepe do konce.
Podle Sneidera přijal animátorský tým tuto zprávu s nadšením, pod vedením Lorda a Millera prý nemohl odvést maximální výkon, ani kdyby se digitální umělci do ateliérů přestěhovali. Za připomínku stojí, že práce na předchozích dílech probíhala tak na těsno, že se ještě na premiéře a několik dní po ní promítala nehotová verze Napříč paralelními světy (oko amatéra to ale nemělo šanci postřehnout, zvlášť bez znalosti zamýšleného výsledku). Veřejnost má tendenci si romantizovat pracovní vytížení během uměleckého procesu, někde ale musí existovat hranice!
Od Lorda s Millerem ale pokoj mít nebudeme. V roce 2026 by měl být uveden jejich film Project Hail Mary s Ryanem Goslingem, který bude jejich prvním hraným snímkem od deset let starého 22 Jump Street. Ten už je snad jistý, ale ruku do ohně za tuhle dvojici vážně dávat nebudeme. Na jednu stranu jim přejeme, aby se snímek povedl a vydělal si na sebe, protože se pro ně možná jedná o poslední příležitost k legitimizaci svých potíží. A čistě sobecky bychom asi chtěli další jejich filmy, protože bývají dobré. Jen už jim probůh nikdo nedávejte producentskou pozici!
O pořádný kus lépe je na tom hraný Spider-Man. Čtvrtý díl poslední inkarnace s Tomem Hollandem provází podezřelé ticho, přestože trojka byla enormní hit, který se během pandemie skoro otřel o dvě miliardy dolarů. Po nekonečných dohadech snad konečně známe jméno režiséra, dle The Hollywood Reporteru možná (a dle World of Reel určitě) jím bude Destin Daniel Cretton, zodpovědný za marvelovku Shang-Chi a legenda o deseti prstenech. Počítá se samozřejmě s návratem Hollanda, nicméně natáčení na jaře příštího roku vyvolává otázku, jak to chce stihnout Zendaya, která by tou dobou měla být na place třetí Euforie. Padne snad (opět) dlouho odkládaný návrat seriálu HBO, nebo se čtvrtý Spider-Man obejde bez ní? Zase máme o čem spekulovat.
Aktualizace: Od vydání článku tweetoval skladatel filmu Daniel Pemberton o Sneiderově infu, že „nejde o zcela přesné informace,“ aniž by však byl konkrétní ohledně jejich nepřesnosti, zatímco novinář na svém reportování trvá. V tuto chvíli tedy nezbývá než sledovat, jak se tato živá událost založená na neoficiálních informacích vyvine.