liborek_
7 283 bodů •
8
Tento film je pozoruhodný na tolika úrovních, že je docela těžké shrnout dojmy do krátkého odstavce. A je zajímavé, že nepochopení či odmítnutí některé z těchto úrovní občas vede k tak snadnému odsudku filmu. Hlavní kvalitu filmu vidím v té několikaúrovňové konfrontaci autenticity a stylizace: 1. Celý film je tvořen výhradně autentickými záběry a komunikacemi, nicméně finální podoba závisí na selekci materiálu a střihu (což je podstata kinematografie); 2. Film těží především z posedlosti exhibovat na sociálních sítích a permanentně vylepšovat svůj obraz, přičemž realita mimo záběr, prezentovaná ve filmu prostřednictvím soukromých zpráv a policejních záběrů, je zcela jiná (což je charakteristické pro éru narcismu); 3. Předmětem filmu je nepochopitelný čin s jednoznačným viníkem, přesto je část viny přisuzována oběti (což je motiv, s nímž pracuje pachatel, konzumenti dobového zpravodajství i diváci tohoto filmu); 4. Autentické záznamy lze dle autorství obecně klasifikovat jako "insiders" a "outsiders", přičemž pouze jejich vzájemné doplňování vytváří ten správný divácky efekt (zde je důležité zdůraznit, že soukromé záznamy poskytli filmařům členové zúčastněných rodin); 5. V případu, jenž je ve filmu rozplétán, hrají podstatnou úlohu autenticita a stylizace emocí (což je důležitý prvek v rozlišení psychopatické poruchy osobnosti); 6. Pachatel, zdá se, má přehnané sebevědomí a (snad) věří, že mu to nějak projde, ale realitě prostě nedokáže vzdorovat (ten přechod je ve filmu zajímavě zachycený).__ Autenticita X Stylizace. Nemá tedy cenu zabývat se pouze tou nejpovrchnější (a nejšokantnější) částí, jíž je samotný zločin. Tento film nabízí mnohem více. Nemá to cenu i z toho důvodu, že v 80 minutách nelze obsáhnout všechny dostupné záznamy s cílem o jakousi maximální objektivitu nebo informační úplnost (i zasvěcenci se shodují, že ani po prostudování všech dostupných informací se nelze dopátrat odpovědi na otázku "Proč?" - a tento film nemá tuto ambici). Zato má rozhodně cenu vnímat film v širším kontextu jako pozoruhodnou syntézu anatomie jednoho zločinu a dokumentu jedné doby: Ne kvůli tomu, že by se snad podobný zločin nemohl v jiné době stát (to je nesmysl), ale kvůli určitému životnímu stylu, který je pro tuto dobu charakteristický, kvůli vyšetřovacím metodám, podobách zpravodajství, digitální stopě, kterou po sobě všichni zanecháváme (a díky níž je vlastně stále obtížnější páchat "dokonalé" zločiny). Ve svém důsledku velmi nepříjemný, ale myšlenkově podnětný film.