Sociální dilema

71%
Sociální dilema
Plakát traileru

Ve filmu na pomezí dokumentu a dramatu varují odborníci na moderní technologie před sociálními sítěmi, které sami vytvořili.(Netflix)




Chrustyn
Chrustyn
43 483 bodů
6
Zastrašující dokument o tom, že internet a hlavně sociální sítě jsou zlo. Noc nového se nedozvíme a každý, kdo si přečetl nějaký článek o tom, jak můžou uškodit svému uživateli sociální sítě, ví vše, o čem se zde 90 minut mluví. Nic objevného, ani nijak inovativně natočeného.
M3lios
M3lios
9 141 bodů
8
Pútavý dokument o závislostiach na sociálnych sieťach a internete atypicky podaný dramatickým, dokumentárnym štýlom. Je trochu irónia, že to celé vlastne produkoval Netflix...
liborek_
liborek_
7 272 bodů
6
Sociální dilema nepřináší vůbec nic nového. Že uživatelé sociálních sítí jsou sami produktem a kam takový "business model" povede, bylo těm důvtipnějším zřejmé od samého počátku, nejpozději však od skandálů spojených s Cambridge Analytica. Celý problém spočívá především v tom, že se do hybatelských pozic dostali inženýři. Z němčiny na to máme nádherné slovo: Fachidiotismus. Řešení úzce zaměřených technických problémů bez širšího pohledu (sociálního, kulturního, etického...) příp. bez náležité regulace nemůže vést k ničemu jinému, než co alarmisticky zobrazuje tento film. Ostatně o tomto strašáku psal před více než 70 lety (tj. už dávno před vynálezem internetu) např. Josef Šafařík ve svých listech Melinovi: "Jeden z nejpopulárnějších receptů dneška zní: Více technizace, více technického myšlení! (...) Jsme technickým myšlením a nazíráním prosycení do té míry, že již bezmála ničemu přírodnímu a přirozenému nerozumíme." Pokud čistě technicky a neregulovaně optimalizujeme zisk (přičemž nástrojem i produktem je manipulace uživatele), nedivme se rostoucí polarizaci společnosti, nárůstu psychických problémů souvisejících s komplexem méněcennosti, nárůstem sebevražd atd... Tvrzení jednoho ze zpovídaných ex-insiderů, že "toto nás vůbec nenapadlo" je proto charakteristické pro vládu inženýrů: Nemají žádný vzoreček na vztah mezi technickým optimem a mravností. Takový vzoreček ani existovat nemůže, protože algoritmus nepozná pravdu (jak ve filmu správně zaznělo). Ovšem i o tomto psal zmíněný Šafařík před více než sedmdesáti lety: "Hodnoty technické nejsou pravdivé nebo nepravdivé, dobré nebo špatné, krásné nebo ošklivé, jsou správné nebo nesprávné pro (...) konstrukci lešení (...), pro 'zde' a 'nyní' divákovo." Film podává dost přesný popis problému, ale činí tak kontraproduktivně. Namísto většího důrazu na celostní pohled (sociologický, psychologický, filosofický, historický) a slovo nezávislých odborníků je těžiště dokumentu ve zpovídání bývalých členů managementů sociálních sítí, kteří se nějakým způsobem vyviňují... Namísto komplexní diskuze o problému se divákovi hrozba přibližuje podivnou až trapnou dramatizací, v níž jsou algoritmy personifikovány (v jedné scéně si dokonce jeden algoritmus absurdně položí etickou otázku - jak už víme, algoritmus nic takového nikdy umět nebude). V konečném důsledku (a fakt, že film je z produkce Netflixu, je třešnička na dortu) používá tento dokument podobné techniky manipulace k udržení pozornosti, jako kritizované sociální sítě. Snad může přiblížit existující hrozbu masám uživatelů sociálních sítí, ale dost pochybuju o tom, že by to mělo (bude mít), nějaký reálný dopad na zlepšení.

Dodatečné informace

Původní název:
The Social Dilemma (více)
  • USA Sociální dilema
  • USA The Social Dilemma
  • USA Das Dilemma mit den sozialen Medien
  • USA Derrière nos écrans de fumée
  • USA El dilema de las redes sociales
Premiéra v ČR:
9. 9. 2020
Země původu:
USA
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Powered byJustWatch