Delikatesy

70%
Delikatesy

Poetická černá komedie DELIKATESY je dlouho připravovaným celovečerním režijním debutem souznící autorské dvojice Jeana-Pierra Jeuneta a Marca Cara. Snímek je plodem práce skupiny nadšenců, milujících kinematografii a jako mnoho jiných před nimi toužících natočit film, jaký by sami chtěli vidět. I přes nízký rozpočet, omezující původní plány, se jim podařilo realizovat originální, vizuálně fascinující vizi, nabitou filmařskou energií a inteligencí, smyslem pro absurdní drobnokresbu, něžnou poetičností a přesnými brutálními gagy.

Příběh situují tvůrci do blíže neurčené budoucnosti, snad po nukleární katastrofě, mající ovšem četné znaky 30. a počátku 60. let (doba dětství autorů); kritici si pro označení tohoto stylu vypomohli termínem "retrofiction". Na zbořené periferii ční do noci starý činžák. Jeho majitelem je řezník, jehož krámek s delikatesami přes obecný nedostatek oplývá čas od času masem. Nájemníci-nakupující si to samozřejmě dávají do souvislosti s četnými zmizeními osob. Do domu přichází na inzerát jako domovník bývalý klaun Louison, jehož přítomnost ukončí krutovládu obávaného domácího a nastolí po věčné noci nový den. Ani tajemní trogloté, žijící v kanalizaci a chystající vzpouru, nemohou už zůstat neteční k událostem nahoře, zvláště když je půvabná řezníkova dcera Julie poprosí o pomoc pro Louisona, s nímž ji spojují milostná pouta. Něžný příběh o lásce, překonávající všechny překážky, vychází z tradice francouzského filmu (poetický realismus Juliena Duviviera a Marcela Carného, "předměstské" lidové komedie Reného Claira, něžné crazy Jacquesa Tatiho). Konfrontuje ji však s brutální realitou současnosti, odraženou v estetice a emocionalitě soudobého filmu (bratři Coenové, Peter Greenaway, Terry Gilliam).

Celý Snímek vznikl v ateliéru a hrají v něm málo známí herci, jejichž tváře a stylizovanost hereckého projevu ladí s bizarní atmosférou snímku. I přes četné přiznané inspirace ("Je to trochu tak, jako by se Marcel Carné díval na Spielberga, který zrovna viděl Gilliama, a ten předtím sledoval Leoneho...") je film originální vizí, jež je pro filmové labužníky skutečnou delikatesou.




Chrustyn
Chrustyn
44 025 bodů
4
Francouzská vizuálně zajímavá podivnost od tvůrce "Amélie z Montmartu". Opravdu nevím co si o filmu myslet, jelikož příběh se v něm takřka nevyskytuje a jedná se spíše o sled nejrůznějších šílených a pro mě nestravitelných obrazů.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
8
Viděl jsem před lety v kině a překvapilo mě to, že i tak krutý námět může být vlastně docela sranda. Některé vizuální gagy jsou skvělé, hodně netradiční podívaná.
cerfik
cerfik
7 933 bodů
8
Je k nevíře, že toto morbidní dílo patří do tvorby stejného režiséro co stvořil půvabně krásnou Amelii, ale je to tak, spíše bych zde hledal stopy po jeho 3.dílu Vetřelce a místy mně to připomnělo Kusturicu, ale bez jeho osobitého balkánského humoru. Rozhodně jde ale o skvělé cvičení vizuálního perfekcionismu avšak v hávu toho nejnechutnějšího naturalismu a takové karikatury jen tak někde neuvidíte, je to opravdu těžkej úlet.

Dodatečné informace

Původní název:
Delicatessen (více)
  • Francie Delikatesy
  • Francie Delicatessen
  • Francie Delicatessen - Herkuttelijoiden yö
  • Francie Delikatesna radnja
  • Francie Delikatessen
  • Francie Sarkuteri
  • Francie Деликатесы
Premiéra v ČR:
19. 8. 1993
Země původu:
Francie
Přístupnost:
12+
Rozpočet:
4 mil. USD
Tržby:
1,79 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Jean-Pierre Jeunet přišel na nápad kanibalského řezníka v roce 1988, když byl na dovolené v Americe a bydlel v apartmánu nad řeznictvím. Každé ráno odtud bylo slyšet zvuky sekání masa a hlasy. Jeunetova přítelkyně říkala, že se tam zpracovávají ostatní hosté a příště bude řada na nich. Jeunet sám také později řekl, že americké jídlo opravdu chutnalo, jako kdyby bylo "z pravých lidí".