Ratchedová

72%
Ratchedová
Plakát traileru

Je rok 1947 a Mildred Ratchedová začíná pracovat jako ošetřovatelka ve špičkovém psychiatrickém ústavu. Za jejím dokonale upraveným zevnějškem se ale skrývá čiré zlo. (Netflix)





Recenze: Ratchedová

Kinobox.cz
60%

Ratchedová jistě představuje řemeslně bezchybný prototyp netflixovského originálu, na který se moc pěkně kouká a dokonce překvapí místy nepřístupným temným obsahem. Tematická temnota je ale necitlivě vyvažována barevným, jakkoli líbivým vizuálem, a přehnaně vykonstruovanými pohyby lidských figurek po motivační šachovnici. Pokud čekáte něco ve stylu psychologicky vybroušeného Přeletu, jste na špatné adrese.


Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Začátek velice slušný. Atmosféra a celé výtvarné pojetí s využitím křiklavých barev se mi moc líbilo. Ratchedová je skvělá manipulativní svině, ale jak se začne od půlky řešit milostný vztah, jde celé to výborné až hororové vyznění do kopru a dojíždí to na neutrál. Škoda, úvod mě hodně nalákal a režijně je film hodně vysoko a Murphy umí.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Dle románu Kena Kenseyho Přelet nad kukaččím hnízdem z roku 1962 vznikla v roce 1975 stejnojmenná filmová adaptace, která dodnes patří mezi nejslavnější filmy všech dob a především v něm je i díky účasti režiséra Miloše Formana obrys zlatých českých ručiček. Především je ale film úkazem dvou legendárních a naprosto strhujících hereckých výkonů: Krom Jacka Nicholsona v roli Randalla McMurphyho je tu totiž také Louise Fletcher, která naprosto bravurně ztvárnila čiré zlo v podobě sestry Ratchedové a vznikl tak i jeden z nejproslulejších filmových záporáků. Dle účelu má divák sestru Ratchedovou nenávidět a i proto je závěr Přeletu dost možná jedním z nejtragičtějších filmových závěrů všech dob. Nicméně se aktuálně píše rok 2020 a sestra Ratchedová dostala vlastní seriál! Producent, scenárista a režisér Ryan Murphy se během několika let stal jedním z nejúspěšnějších televizních tvůrců, který stojí za úspěšnými projekty jako Glee, American Horror Story, American Crime Story nebo Feud. Především mají ale Murphym vyprodukované seriály společné trademarky mezi které patří specifický vizuální styl, a především Murphy většinou umí servírovat bravurně vykonstruované plot twisty jako na běžícím páse. A to byl i pro mně jakožto naprosto velkého fanouška American Horror Story (jsem jeden z mála, který odmítá potvrdit, že šel ten seriál lehce ke dnu) trošku dle očekávání problém, protože jsem si nebyl nějak jistý jestli se zrovna tenhle přístup k sestře Ratchedové a k prequelu, který předchází událostem Přeletu nad kukaččím hnízdem hodí. A ve finále jsem se vlastně obával tak trochu napůl. Zásadní problém je ten, že sestra Ratchedová byla v Přeletu nad kukaččím hnízdě prostě a jednoduše čiré zlo, která působila jako sadistické, zlé a především bezcitné stvoření a samotný nápad na seriál, který víceméně sliboval, že ukáže jak se z Mildred Ratchedové stala ta sestra Ratchedová v Přeletu mi přišel víceméně směšný a zbytečný, protože to nebyla informace, kterou bych v původním filmu potřeboval a především jde o klasické a opravdu už tak trochu otravné odůvodňování toho, že každý je zlý z nějakého důvodu a nikdo se prostě nenarodí jako jednoznačná svině. V samotném seriálu je už od začátku sestra Ratchedová v podstatě taková jako v původním filmu, seriál se ale přece jen snaží vysvětlovat, že v ní přece jen možná je trocha lidskosti a především, že je schopná lásky! Její romantická linka s postavou Gwendolyn v podání Cynthie Nixon ale víceméně prostě a jednoduše nefunguje a je to jedna z podzápletek, která seriálu za mně tak trochu ubližuje. Nejsem si také úplně jistý tím jak moc skvělý výběr je právě Sarah Paulson. Ta překvapivě velmi dobře zvládá tu bezcitnou a zlou stránku Ratchedové a jde z ní většinou stejný lehký strach jako z podání Fletcherové v původním snímku. Jakmile ale Sarah Paulson přepíná do té normální (víceméně falešné) stránky tak jsem s ní měl většinou času problém a především je nutné zmínit, že se Paulson možná úplně na tuhle roli nehodí. Po ztvárnění Louise Fletcherové je laťka nastavená samo sebou vysoko, i přesto, že Sarah Paulson nepodává nejhorší výkon je tohle jednoduše role, která jí stoprocentně nesedne. Murphy si klasicky zvládl pohlídat vizuální stránku a nutno dodat, že v seriálové konkurenci těžko hledat tak překrásné hrání s barvami, víceméně se jde ale úplně jiným směrem než u Přeletu nad kukaččím hnízdem což pro spoustu lidí může být zásadní problém. Velmi výrazně Ratchedová připomíná 2. sérii American Horror Story a Murphy se zde především opět sází na své zvraty. Ty většinou opět dokáži posadit na zadek a nedokážu si vybavit téměř nikoho kdo by takové zvraty dokázal v televizní konkurenci prodávat, přesto je ale možná lepší u sledování Ratchedové zapomenout na to, že nějaký Přelet nad kukaččím hnízdem vůbec existuje a brát Ratchedovou jako věc, která si žije ve svém vlastním světě podobně jako to třeba minulý rok udělal Joker. Tím pádem se i vyhnete srovnávání s podáním Louise Fletcher a i s pojetím Miloše Formana, které Murphy zcela jistě ignoruje a jede si po vlastní ose. Sarah Paulson možná v tomhle případě nebyla úplně nejšťastnější castingová volba, v rámci možností a především faktu, že existuje ve stínu Louise Fletcherové se o jejím výkonu rozhodně nedá říct vůbec nic špatného. Velmi výrazně se ale musí pochválit zbytek castingu, který čítá jména jako Sharon Stone (její nejlepší role od Casina!), Finn Wittrock (který je podobně jako v American Horror Story: Freak Show nezřízená střela a je naprosto parádní), Vincenta D´Onofria nebo Judy Davis. Všichni tito zmínění si herecky vyhráli a zařizují se o to aby divák jen neztratil z veškerého dění pozornost, což by ve finále byl dost možná i lehčí úkol než se zdá. Ratchedová totiž není vyloženě nezajímavá, její potenciál ale není využit tak dostatečně jak by mohl být. První čtyři epizody jsou velmi fajn, především tedy třetí a čtvrtá, které jsou vlastně jedním dílem rozděleným do dvou částí. V páté, šesté a sedmé epizody poté dojde k menšímu zhoršení a především dost možná zbytečnému natahování a přílišného budování menších podzápletek, osmá epizoda toto ale vše tak trochu vynahrazuje a dokáže nalákat na již odklepnutou druhou sérii. Pořád se tu sice pracuje se zásadně zvláštním pojetím sestry Ratchedové, rozhodně tu ale vidím potenciál a i proto neříkám druhé sérii ne. A hlavně i proto, že jsem si první sérii navzdory jejím jasným záporům vlastně užil. Murphy ale podobně vrcholnou seriálovou pecku jako American Horror Story, American Crime Story nebo Feud tentokrát nevytvořil a dost možná si tentokráte ukousl až příliš velké sousto spojené s tím, že pořád kráčí ve stínu jednoho z nejzásadnějších filmů všech dob. To prostě není jednoduchá pozice. Ratchedová je spíše působivý herecký koncert většiny zúčastněných než zásadní seriálový milník, který by si bez problému obhájil svou existenci. Díky právě zmíněným hereckým koncertům, překrásnému vizuálnímu pojetí a především pořád funkčnímu vyprávění napříč epizodami je to pořád fajn záležitost. Druhá série má ale potenciál překvapit a být ještě něčím víc, otázka ovšem je zda je to v rámci rozdaných karet ještě vůbec možné. Od seriálu jehož existenci jsem nikdy nevyžadoval a pořád se nezbavil pachu lehké zbytečnosti jsem ale rozhodně čekal horší věci....
Deywik
Deywik
4 987 bodů
6
nic moc..jediny co je dobry je hudebni motiv co pripomina ten z cape of fear... sarah paulson je dobra cubka a pekne si to tam rozdava a hraje na vsechny strany..sharon stone zestarla a je vysoka jako kreten...a to je asi tak vse..hezka stylizace, par dilu nabitych ale pak prumer a bida...znovu bych to uz nedal, a nvm co cekat od 2ky - jako vim, ale nechci asi.. :(

Dodatečné informace

Původní název:
Ratched (více)
  • USA Ratchedová
  • USA Ratched
Premiéra v ČR:
18. 9. 2020
Distributor:
Netflix
Země původu:
USA

Podobné


Powered byJustWatch

  • Mildred Ratchedová byla dříve v každé jiné verzi zobrazována jako asexuální/aromantická misandristka, oproti jejímu lesbickému/bisexuálnímu protějšku, který je předobrazem Sarah Paulsonové, kterou sama herečka ve svém osobním životě také vyměnila za muže, což vedlo mnoho fanoušků seriálu Přelet nad kukaččím hnízdem k přesvědčení, že seriál z postavy sestry Ratchedové udělal spíše Paulsonové sebevložku než pouhé ztvárnění.
  • V románu Kena Keseyho popisuje Ratchedovou "Velká sestra" (jak je později ve svém životě nazývána) podle něj náčelník Bromden: Má hladký, vypočítavý a precizně vyrobený obličej jako drahá dětská panenka, pleť jako smalt tělové barvy, která je směsí bílé a krémové, s dětsky modrýma očima a malým nosem s růžovými nosními dírkami. Jediné rysy, které neodpovídají Ratchedové dokonalému vzhledu, jsou její rty a nehty, které jsou jednak "divně" nebo "legračně" červenooranžové, jako hrot pájky, barva, která vypadá tak horká nebo tak studená, že kdyby se s ní někoho dotkla, nikdo by nedokázal říct, která, a také nošení prsou velikosti R, která jsou popisována buď jako "masivní", nebo "nadměrná", což se zdá být hořké kvůli jejímu velkému obdarování; Ratchedové uniformou je bílý, silně naškrobený oděv zdravotní sestry, který používá, aby co nejlépe zakryla svá nahoře těžká ňadra za účelem skrýt svou ženskost, stejně jako nosí vlasy stažené do drdolu, aby její krása byla přehlédnutelná, také nosí vysoké podpatky a chodí strnule všude, kam přijde, a někdy s sebou nosí proutěnou tašku, v níž jsou pilulky, jehly, dráty a kleště. Pro všechny ostatní je to nevýrazná, ale pohledná žena, která byla krásná v dobách své největší slávy (jak ukazuje toto mladé ztvárnění), ale hlavně je to zastrašující zdravotní sestra, která na své pacienty působí jako zvrácená matka. Sarah Paulsonová však věrně vychází ze ztvárnění Ratchedové (s křestním jménem "Mildred") Milošem Formanem, kterou v roce 1975 hrála Louise Fletcherová; jednoduše proto, že v kanonickém příběhu knihy z roku 1962 není žádná známá nebo talentovaná herečka, která by vypadala tak, jak vypadá původní sestra Ratchedová.
  • Státní nemocnice se nachází v Lucii v Kalifornii, nikoli v Salemu v Oregonu, jak je tomu v románu. Salem OR leží v severním Oregonu a Lucia v Kalifornii je 740 mil jižně na pobřeží ve střední Kalifornii. V tomto úvodním díle není jasné, zda se má jednat o stejnou nemocnici, v níž se nachází "Přelet nad Cukrovým hnízdem", nebo o nemocnici, v níž sestra Ratchedová pracovala poprvé. Podle různých vyjádření scénáristů a producentů se zřejmě pro tento seriál mění místo děje z Oregonu do Kalifornie a má jít o stejnou nemocnici, kde se odehrává děj románu o 15 let později.