Adept na příštího Jamese Bonda Aaron Taylor-Johnson si udělal z břicha struhadlo na cukety a okázale vstoupil do světa marvelovských IP v držení Sony Pictures. Kromě poměrně populárního Venoma zde neslavně válčili třeba Morbius a Madam Web. Lovec Kraven (Kraven the Hunter) měl tuto upadající stáj záporáků Spider-Mana zachránit před zánikem a vydat se ve stopách krvavého neowesternu od DC, Logana. Příběh posázený výhradně zápornými postavami se sice snaží vytěžit ekologické i psychologické aspekty hlavního loveckého motivu a nabízí dostatek zběsilé akce, avšak jako origin slavného zloducha s kořeny v reálném světě je uspěchaný, emočně plochý a často až směšně kýčovitý a schematický.
Články 38
Cesta bývalého novináře Eddieho Brocka a jeho vesmírného symbionta je u konce. Třetí Venom s příznačným podtitulem Poslední tanec (Venom: The Last Dance) se sice od polo-konkurence nepoučil a podobně jako v neúspěšných Marvels i zde najdeme jednu bizarní a nepatřičnou taneční scénu, jinak však zakončení trilogie nabízí zhruba podobnou zábavu jako předchozí díly – což pro velkou část publika vůbec není málo.
Zatímco Marvel poslal letos do kin pouze Deadpoola s Wolverinem a stáj DC prochází rekonstrukcí, kvůli níž se dostane do multiplexů pouze druhý Joker, studio Sony využívá situace a posílá do éteru hned tři komiksovky. Jenže jejich univerzum plné spider-manovských postav – ale bez samotného Spider-Mana – je v úpadku a zdá se, že ani sólovka záporáka Lovce Kravena (Kraven the Hunter) na tom nic nezmění. Tvůrci se proto rozhodli, že když nemohou zaujmout kvalitou, nalákají diváky alespoň extrémní porcí brutální akce.
Herecké ego někdy dospěje do slepé uličky, kde katastrofální veřejné přijetí vlastního projektu prostě nejde zhodnotit nezaujatě a pokorně. Čtyřiatřicetiletá Dakota Johnson, hvězda série Padesát odstínů šedi (50 Shades of Grey) a dcera kultovního herce Dona Johnsona, zasvětila poslední půlrok opatrné propagaci komiksové novinky Madam Web od studia Sony. Ženský superhrdinský dýchánek ze světa Venoma a Morbia evidentně brala s nadhledem do té doby, než publikum unisono odmítlo kupovat vstupenky a kritické recenze poplivaly kvalitu snímku i vůdcovské herecké schopnosti hlavní hvězdy. Johnson prý katastrofu předpovídala a nic podobného už nikdy nenatočí, což se přirozeně nelíbí lidem ze studia.
Filmové a především ženské hvězdy jsou nedílně také předměty divácké fascinace, objektivizace a voyeurismu. Pojednává o tom i klasická studie Star Studies od Laury Mullvey, která je v tomto ohledu i po letech bernou mincí. Zvykli jsme si na atraktivní tváře zosobňující určité ideály a nic se na tom nezměnilo ani dnes, kdy woke kultura učinila generaci Z o dost citlivější a nakloněnou k jiným morálním stanoviskům. Důkazem je toho závratně rostoucí popularita šestadvacetileté Sydney Sweeney, jíž ke slávě vystřelily lechtivé scény v mládeží zbožňované Euforii a jejíž vzestup by i připomněl Marilyn Monroe nebo Jane Fondu, kdyby se zčásti nepodobal také Pamele Anderson.
Čtvrtý Spider-Man Sama Raimiho je jedním z těch mýtických nerealizovaných filmů, o nichž se fanoušci a fanynky zas a znova ptají: Co kdyby? Bohužel jsme se ho nedočkali i v důsledku toho, jak třeskutě se Raimimu pod rukama rozpadla trojka. Studio mu tehdy začalo kecat do práce a cpát příběhové prvky, s nimiž nechtěl pracovat. Vznikl šílený mišmaš, který má určité kouzlo, ale rozhodně nedrží pohromadě. Přesto tehdy Raimi začal usilovně pracovat na čtyřce, která se málem začala natáčet, než studio dalo projektu stopku a celou sérii raději restartovalo. Od té doby uplynulo přes patnáct let a setkali jsme se s dvěma novými hranými inkarnacemi pavoučího muže. Zdá se tedy bláhové očekávat, že by tu šlo ještě nabrat zpátečku. Možná ale, že naděje ještě nezemřela.
Česká kina mají za sebou velmi slabý víkend, které malinko spasila jen novinka Madam Web či trvalka Jeden život o Nicholasu Wintonovi. Opadá totiž zájem o tuzemské počiny a jeden z největších propadů poslední doby zažila sci-fi komedie Franta mimozemšťan, která u diváků naprosto vyhořela. Minule sice slavila prvenství, teď se ale ani nedostala do top 5!
Minulý rok dal komiksovkám hodně tvrdou ránu, z níž se musí žánr hodně rychle vzpamatovat. Před pár lety takřka jistota kasovního úspěchu doplácí na čím dál menší tvůrčí nápaditost a režim „produktu pásové výroby“ a pro stále více lidí se stává (často poněkud nefér) terčem posměchu. Už dopředu se tak nějak dalo očekávat, že novinka Madam Web od studia Sony tento trend rozhodně nezvrátí, spíše ho i kvůli očekávanému kasovnímu selhání ještě více prohloubí. I přesto je však s podivem, v čem všem tady tvůrci dokázali selhat.
Jde o nehorázný případ hollywoodské šikany, anebo se prostě jen naplňuje ten od začátku nejpravděpodobnější scénář? Na hodnotícím serveru Rotten Tomatoes se objevilo prvních pár desítek recenzí na vysmívanou komiksovku Madam Web (Madame Web) a na jejich základě se zdá, že film je snad ještě o něco horší, než se po nepříliš zdařilých ukázkách i celé marketingové kampani zdálo.
I když se letos mnoha komiksových filmů v kinech nedočkáme, rozhodně to neznamená, že by těch několik superhrdinských zástupců mělo na růžích zrovna ustláno. Své by k tomu mohla říct Madam Web (Madame Web), která se už příští týden dostane do amerických i českých kin. Trailer, plakáty i mediální výstupy hlavních hereckých hvězd budí nadstandardně velké rozpaky, jaké jsme naposled mohli vidět u předloňského Morbia – jedné z nejzpackanějších komiksovek za dlouhé roky. Půjde Madam Web v jeho nelichotivých šlépějích?