Leaving Neverland

60%
Leaving Neverland

V dvoudílném čtyřhodinovém dokumentu HBO Leaving Neverland promlouvají Wade Robson a James Safechuck, dnes již třicetiletí muži, o tom, jak je Král popu Michael Jackson zneužíval na svém ranči Neverland na počátku 90. let.



Režie:

xxmartinxx
xxmartinxx
22 487 bodů
4
Ačkoliv intuitivně předpokládám Jacksonovu vinu, tenhle dokument u mně klesá níž a níž tím víc, čím víc o něm přemýšlím. Nevadilo by mi, že se o něm nedá bavit jako o "důkazním materiálu" a veškerá jeho hodnota je výlučně emocionální - osobně mě irituje lpění na právních termínech typu "presumpce neviny" v reálném světě, kde jsou naprosto nepoužitelné. Přijímám, že se filmaři rozhodli předložit výpověď dvou mužů a jejich rodin a jejich pravdomluvnost předpokládají. Mají na to právo. Problém spatřuju v tom, že v takovém případě jsou autenticita a věrohodnost jedinými devizami, které ten film má - a svou neschopností je podrývá, seč může. Směšně nepatřičné vkládání leteckých záběrů a maskování rozhovorů vznikajících po dobu několik dní tak, aby vypadaly, že vznikly na jedno posezení, vytrhávají z dojmu přesvědčivosti - ten film úplně zbytečně "lže" svou formou, což je v tuhle konkrétní chvíli velmi problematické. Nedivím se konspirátorům, že když pečlivým rozborem odhalují diskontinuitu záběrů vydávaných za kontinuální výpověď, je to pro ně diskreditující. Máme tu čtyři hodiny videa, které stojí výhradně na důvěryhodnosti respondentů, a přitom režií a střihem onu důvěryhodnost zcela ztrácí. (Proč věřit upřímnosti scény, která je kompilací nejlepších záběrů, co se na několik jetí podařilo nabrat? Proč věřit výpovědi, která byla zjevně sestříhána do podoby gradujícího příběhu, kde informace s odhalením nesmyslně čekají na vhodnou chvíli?) Nic z toho není důkazem, že ti dva lžou, nicméně vzhledem k tomu, že nepředkládají jediný důkaz, že mluví pravdu, tak jsme tu v dost slepé uličce. Myslím, že nešťastným vyvozením po sledování tohoto filmu bude, že pravda je v takových chvílích nepoznatelná a nedá se o ní usilovat - ale jsem přesvědčený, že to je jen důsledek nekvality tohohle konkrétního filmu, který se naprosto nedá srovnat s jinými áčkovými dokusériemi poslední doby, které pojaly své téma komplexně a plnohodnotně a tím dokázaly, že mainstream snese víc, než se možná ještě dřív čekalo. Tenhle film nabízí málo a ještě to nabízí špatně. Jeho hodnota je čistě nekonkrétní - jde to vnímat jako zajímavý popis života oběti. Problém je, když přemýšlíme nejen o působivém narativu, ale o jeho vztahu s realitou. A nemyslím výlučně na rovině "co říkají, je pravda", ale "filmaři dokážou pořízený materiál prezentovat jako pravdivý." A jestli se nakonec ukáže, že jeden z těch dvou lhal, tak to bude rána téhle tematice mnohem větší, než je ta natolik chválená otevřená diskuze. Kterou beztak nepovažuju za moc produktivní vzhledem k tomu, do jaké iracionality ten film tlačí svou nekvalitou své příznivce a znehodnocuje už samotnou výchozí pozici toho, kdo chce jeho prostřednictvím upozorňovat na problém zneužívání slabých mocnými. Na tomhle filmu se nedá nic stavět. Je jen ilustrací a naložit na něj jakoukoliv argumentační váhu je nebezpečný a nezodpovědný omyl.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
4
Neřeším to jestli je Michael Jackson skutečně vinný a zpovídající říkají pravdu, nebo je nevinný a tudíž je celý ten dokument v podstatě jenom komentář dvou mužů, kteří celý dokument jenom lžou. Beru fakt, že ten dokument na mně nefunguje- celé mi to přijde jako kopání do mrtvoly a nejvíc WTF mi přijde fakt, že oba muži a jejich rodiny na Michaela Jacksona vzpomínají na hodného člověka na kterého v zápětí nahází špínu. Netvrdím, že oba lžou, pravda je ale fakt, že jim chybí jakýkoliv důkaz. Dokument, který podává informace a výpovědí naprosto špatně Režisér Dan Reed tvrdil,že půjde o psychologický rozbor obou zneužitých mužů a to vlastně splnil. To, že ale přeloží slušně nastříhané montáže neudělá dobrý a objektivní dokument. Celé 4 hodiny se vlastně pracuje s faktem, že oba muži mluví pravdu a Jackson jim skutečně dělal ošklivé věci. Jackson se z pochopitelných důvodů už bránit nemůže, bylo by ale fajn hrát si také s tou možností, že ve finále nic neudělal. Nemá to hodnotu, nemá to hloubku a to, že je to slušně sestříhané a dostatečně dobře zrežírované neudělá dobrý dokument. Celý ten dokument je těžce WTF a selhává vlastně všude kde může.... Michael Jackson nebyl psychicky v pořádku, byl ale sám obětí. Těžko říct jestli opravdu zneužíval (spíš bych řekl, že jo) jestli ale jo, stejně už je 10 let pozdě. Proto už mi celý ten fakt, že tenhle dokument vyšel až 10 let po Jacksonově smrti přijde totálně debilní. Je mi líto zneužívaných dětí, zároveň ale nesnáším ,,černobílé" dokumenty....
liborek_
liborek_
7 268 bodů
6
Z filmařského hlediska je Leaving Neverland nezajímavý. Trpí přemírou vaty v podobě nudných záběrů Hollywoodu z ptačí perspektivy, které jsou v pravidelných rytmech střídány s promluvami mluvících hlav a archivními nahrávkami & fotografiemi. V tomto smyslu pak může tento styl leckteré diváky mást, či dokonce znevěrohodňovat celý projekt, protože autenticita výpovědí obou hlavních postav příběhu je střihem poněkud narušena (přičemž červ pochyb s sebou může začít mrskat i se související postupnou emocionální gradací, za kterou může leckdo vidět jasný kalkul). Přesto - pokud se oprostím od formální stránky - má dokument významnou hodnotu díky svému obsahu; detailům, které hlavní protagonisté chrlí na diváky s ohromnou dávkou přesvědčivosti (bez ohledu na střih maximalizující účin na diváka). Film ani jeho protagonisté sice neposkytují žádný přímý důkaz skutků, které jsou Jacksonovi přičítány, nicméně ten sled indicií, které nabízejí všechny mluvící hlavy, je maximálně konzistentní s jinými případy dětského zneužívání (nesouvisejících s MJ), které již byly mnohokrát v minulosti prokázány a na jejichž projevech & důsledcích se shodují i psychiatři a psychologové. Dá se namítnout, že i tomuto se dají výpovědi přizpůsobit, ovšem v kombinaci právě s těmi archiváliemi a se znalostí dobových a místních reálií (např. justičního systému a právních zvyklostí v USA) tyto výpovědi tvoří poměrně silný celek, který lze zpochybnit snad pouze se současným uznáním herecké geniality obou protagonistů. Pro mě je první půlka dokumentu velmi dobrým popisem mechanismů zneužívání moci a autority. Ale větší sílu ma půlka druhá, která je o důsledcích sexuálního zneužívání dětí a jeho vlivu na psychiku dospělého člověka, který tímto prošel. A především tato druhá půlka sama o sobě více než přesvědčivě odpovídá na otázky nelítostných kritiků filmu: Proč o tom mluví ti dva až teď? Proč předtím říkali něco jiného? Proč se to teď řeší, když soudy MJ ve své době očistily? To všechno tam přece je zdůvodněno... Z tohoto pohledu je Leaving Neverland cenný. A o to víc je mi líto té nepovedené formy.

Dodatečné informace

Původní název:
Leaving Neverland: ProSieben Spezial (více)
  • Velká Británie Leaving Neverland
  • Velká Británie Leaving Neverland: ProSieben Spezial
Země původu:
Velká Británie, USA
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné