Emmerich opět likviduje co se dá, tentokrát v kulisách 2. světové války. Vizuálně poutavé, výbuchy baví, ale příběh je patetický a žádná z postav nezaujme.
A tak po snímku 'Pear Harbor' (2001) si máme opět možnost zopakovat typický americký patriotismus. Máme tu další válečný velkofilm, který jakoby všem oznamoval jedno podstatné: "Dokud se nás to netýká, nezajímá nás to. V opačném případě všem ukážeme zač je toho loket." Snímek 'Midway' v podstatě převypravuje příběh výše zmíněného filmu 'Pear Harbor', jen je okleštěný o milostnou avantýru a romantismus. Takže by se tímto dal v podstatě považovat i za remake dnes již kultovní filmové klasiky 'Midway!' (1976), jenomže tam je milostný motiv také. Takže spíše ještě starší 'Tora! Tora! Tóra!' (1970)? Divák nechť posoudí sám. Buď jak buď, každopádně svou tvůrčí modernou je na tom zcela stejně jako třeba přímý remake 'Ben Hur' (2016) od snímku 'Ben Hur' (1959). Spousta přemrštěných CGI efektů, značně rychlé tempo a dějová zkratkovitost. A to je vše. Nic proti Rolandu Emmerichovi, ale Michael Bay právě ve ztvárnění válečných scén jednoznačně vítězí. V 'Midway' samozřejmě takovéto scény taktéž berou dech, ale ta CGI vizualizace je bohužel, jak se jednoduše lidově říká, značně přepatlaná. Ani ten scénář není ledajaká výhra. Kromě taktéž již zmíněné zkratkovitosti děje postrádají postavy patřičnou hloubku. Je sice fakt, že tento snímek nemá žádného hlavního hrdinu, takže se divák nemusí na nikoho zaměřovat, ale zase tomu chybí právě ta patřičná energie s ohledem na divácký zájem. A smysluplnější plynulost vyprávění by také nezaškodila. Děj je tak jen takovým jednoduchým řetězcem hlavních událostí od napadení přístavu Pear Harbor, který by klidně mohl pokračovat dál a vše zakončit svržením americké atomové pumy na Japonsko. A dílu by bylo dokonáno jest.
Emoce postrádající válečný velkofilm s přebarveným Harrelsonem a partou hrdinů, ke kterým si (díky neschopnosti režiséra?) divák ani za boha nemůže vytvořit nějaký vztah. Chce se mi docela pochválit tu bitvu samotnou, která zabírá snad polovinu filmu. Jenže díky místy dost rušivému digitálu to zas taková super podívaná nebyla.
Bitva u Midway je bezesporu reparát Hollywoodu za pop cornový Pearl Harbor, který urazil koho mohl a vyvolal zlou krev. Bitva u Midway je důstojný film, nevymýšlí si nové postavy a podle všeho je historicky věrný, pochopitelně na bezpečné hájemství hraného filmu. Herci odvádí velmi dobré výkony a celkově těch 138 minut uteče jako voda. Emmerich nenatočil násilný film jako Steven Spielberg při Zachraňte vojína Ryana, takže nečekejte grafické násilí, ale je to válečný film. Velké plátno tomuto snímku sluší a troufám si říct, že do budoucna to bude televizní trvalka. Povedený film.
V typicky Emmerichovském duchu poskládaný obraz velké vojenské události, v němž divák díky nesmírně komplexnímu dávkování informací neztrácí přehled a dočká se slavného triumfu s hromadou postav, ke kterým si i zásluhou sympatických hereckých tváří stačí vytvořit upřímné sympatie. První polovina je dokonce velmi dobrá a správně rozmáchlá, postupně se ale tempo rozmělňuje a nakonec je opět vše hrané jen na efekt, aniž by to epické létaní vstříc skoro jisté smrti v divákovi něco hlubšího zanechalo. Emmerich to ale má prostě v malíku a hrozně dobře se na to dívá, byť se mi současně potvrzuje, že mu mnohem lépe sedí odlehčená poloha - jak ostatně ukazuje i zdejší nejzábavnější scéna s Johnem Fordem.
Režiséra Rolanda Emmericha mám rád. Oba díly Dne nezávislosti, Den poté, Godzilla z roku 1999, Patriot, 10 000 př. n. l, 2012 nebo Útok na bílý dům možná nejsou nejlepší filmy všech dob, jedná se ale o ty pravé přehnané akční filmy, které se sice většinou berou vážně, ony vážné momenty ale většinou dokázali prodat s méně odlehčeným ksichtem. Emmerichův nový film je nově válečný film, který zpracovává jednu z nejdůležitějších námořních bitev 2. světové války. Ano, stejně jako Michael Bay kdysi dávno s Pearl Harborem se Emmerich rozhodl zkusit svůj válečný film z období 2. světové, který byl financován zcela nezávislé, do hlavních rolí si získal známé tváře a zároveň se dušoval, že nepůjde o patriotický film ale konflikt nám bude přiblížen i z japonské strany. A jak se Emmerich s tímhle tématem popasoval? Bitva u Midway je ve finále bohužel to čeho jsem se obával. Bitva u Midway je totiž zcela vážný film. Nebo se alespoň pokouší být zcela vážný film. A na tom není nic špatného, události 2. světové války by se neměli zlehčovat a i když se to Bayovi u Pearl Harboru chvilkami povedlo velmi dobře, riskovat to a hraničit s tím, že si bude Bitva u Midway dělat z 2. světové války prdel není úplně ideální. Jenže Emmerich je právě člověk, který neumí moc prodat vážnější témata a vážnější filmy. Ano, u Patriota s Melem Gibsonem mu to vyšlo. 2012 dokonce taky chvilkami fungovala ve zcela vážných situacích. a Den nezávislosti přinesl jednu z nejdojemnějších scén v dějinách kinematografie. Jenže u Bitvy u Midway to Emmerichovo hrání na vážného tvůrce bohužel vůbec neprochází. A to i vzhledem k tomu, že je Bitva u Midway dost možná víc patriotická než by chtěla být. A opět nemám nic proti patriotickým filmům. Některé z nich jsou přece sice přehnané ale zároveň hrozně dobře fungují. Jenže Bitva u Midway se bere vážně. A i když by se vám oficiální synopse snažila tvrdit, že bude celý konflikt prodán i skrz pohled japonské strany..... Ano, máme opravdu možnost vidět několik scén z pohledu japonské strany. Jenže ve finále je poměr pohled Americké a Japonské strany zhruba 70:30. Ony řeči o tom, že se jedná o zcela objektivní válečný film, který nedělá zrůdy ani z Američanů ani Japonců jsou tedy ve finále celkem nikam nevedou. Emmerich má ale ve finále především problém s tím, že je ve filmu zhruba 10-15 hlavnějších/důležitějších postav. A to z různých vrstev- Piloti, japonští admirálové, velitelé, členové rozvědky nebo manželky. Takového nejhlavnějšího hrdinu tu ve finále hraje Ed Skrein, který dokázal, že hrát umí a zvládá uhrát protagonistu, který slouží jako hlavní hrdina na kterém by mělo divákovi záležet a přeje mu ať těch japonských torpédoborců rozstřílí co nejvíc a za Pearl Harbor se náležitě pomstí. Celá jeho pasáž s manželkou by ale ve finále mohla skončit na podlaze střižny a nic by se nestalo. A takových scén, které by mohli ve finále z filmu zmizet nebo alespoň být zkráceni tolik, že.... těch 138 minut je ve finále fakt až moc, protože je hodně scén zbytečně dlouhých nebo celkově zbytečných! Krom Skreina se i o nikom dalším nedá říct, že by nehrál dobře. Spousta herců ale nemá co hrát. Woody Harrelson jako Chester Nimitz je zase jednou totálně boží a společně se Skreinem ztělesňuje pravděpodobně nejzajímavější postavu příběhu, k nim by se vlastně ještě mohl přidat Patrick Wilson jako zpravodajský důstojník, který ještě před 2. světovou válkou byl v Japonsku a měl dokonce tu čest si s některými z nimi promluvit, z toho, že měl s japonci kontakt a ve finále si s nimi i tak trochu rozuměl ale ve finále nemá opodstatnění a tak trochu se tak dá tápat nad smyslem úvodní scény. A pak je tu spousta dalších dobrých herců- Luke Evans, Dennis Quaid, Aaron Eckhart... a právě zde už skutečně není co hrát. Všichni jsou to vojáci co bojují za svou vlast a chtějí válku vyhrát. Nic víc! Takový Aaron Eckhart se tu po delší době objevil v nějakém filmu a i když je na tom málem prostoru strašně super, ve finále má tak málo prostoru a nemá zase toho co tolik hrát, že je prostě jeho účast tak trošku zbytečná. A to neplatí jenom o Eckhartovi ale i o spoustě dalších herců (Darren Criss, který zářil v 2. sérii American Crime Story jako Andrew Cunahan ve finále bolí s Eckhartem asi fakt nejvíc....) Když se zrovna neválčí a nebojuje bolí to bohužel hodně výrazně. Jakmile se ale něco děje a bojuje se tak to stojí za to. Emmerich se vyřádil stejně jako u svých katastrofických filmů a především závěrečná bitva je epická z ranku toho nejlepšího Emmericha. Úvod útoku na Pearl Harbor mě sice bolel, protože mi přišel výrazně odbitý, Emmerich si ale alespoň část vykoupil onou finální bitvou, která by sice mohla mít lepší efekty a nemusela by se v různých pasážích opakovat, ve finále to ale opravdu není vůbec špatné a vlastně to i celkem ve finále zlepšuje finální pocity z filmu. Jen Emmerich bohužel nezvládl ty vážnější části- Ztráty sebedůvěry, traumata ze ztráty přítele, stesky po rodině.... z toho všeho se dalo vykřesat výrazně víc, čekat něco takového od Emmericha by ale bylo trochu až moc. Zároveň ale cením fakt, že se tu někdo snažil být skutečným událostem co nejbližší a nezaplnil Bitvu o Midway historickými nesmysly. Z pohledu historika dokonalý film, z pohledu filmového diváka průměr, který dodá jednu boží bitvu, která je ale proležena nefunkčními práci s charaktery a osobními dramaty a nedodává ani nejlepší vizuál a ani nejlepší efekty. Ve finále ale oukey patriotický film, který podle všeho ani větší ambice neměl a mít nemohl. Z Emmericha oscarový tvůrce lusknutím prstu není, mohlo to ale být o mnohem horší a za to jsem ve finále rád. Z Emmerichových filmů mám zatím Bitvu o Midway rád nejméně (společně s Anonymem), rozhodně si ale nemyslím, že jde o špatný film.....
Jako na oko dobrý a akce bylo až až...ale přeci jen se mi starší verze líbila víc. Byla dle mého přehlednější a člověk lépe poznal co proč a jak...v čem byl ten fígl, kterým Američané převezli Japončíky. Starší verze se zabývala událostí, tady mi přišlo, že se kladl větší důraz na postavy a osudy a samotná bitva a strategie nebyly tak detailně popsány.
Docela podařený film ze druhé světové války se spoustou známých tváří. Jsem velmi rád, že patriotismus, který tu samozřejmě byl, tu byl v docela únosné míře. Bojové scény (především letecké) byly skvělé a musím ocenit i to, že pokud se na film podívá člověk co o druhé světové válce nemá ucelený obrázek, tak dostane odpovědi - proč, jak atd. To je to zcela nejpodstatnější, za mě docela spokojenost a 70%...
je to viac tora, tora, tora ako pearl harbor (co nie je na skodu), ale cele je to absolutne nudne, nezaujimave a skaredo vyzerajuce (triky su obcas tragicke). par hercov (hlavne vo vedlajsich ulohach) je dobrych ale hlavne postavy (hlavne ed skrein) su nevyrazne a nudne. od emmericha clovek ocakava destrukciu a spektakel, ale toto ma blizsie k televiznemu filmu ktore vysiela markiza ci nova v nedelu po obede...