Když dáte dohromady naditou akci filmu Černý jestřáb sestřelen a psychologickou intenzitu titulu Smrt čeká všude, možná vám vyjde Warfare. Nadcházející válečná kronika americké nezvané návštěvy v Iráku od režisérů Alexe Garlanda a Raye Mendozy se opírá o rozostřenou a traumatizovanou paměť veteránů, kteří málem padli za pomíjivé ideály své vlasti. Joseph Quinn, Will Poulter či Cosmo Jarvis v prvním traileru bojují o přežití v obklopení nepřátel za pomoci průzkumného dronu, z čehož Garland za přispění přímého pamětníka Mendozy hodlá udělat zásadní válečnou výpověď dekády.
Články 28
Máte-li s drahou polovičkou alternativní romantický vkus, nadcházející den svatého Valentýna můžete s Apple TV+ strávit nad roklí, která snad ukrývá portál do jakési démonické dimenze. Režisér Scott Derrickson (Černý telefon) a scenárista Zach Dean (Válka zítřka) nás trailerem na romantický sci-fi horor Roklina (The Gorge) zvou na příběh dvou postav, proti nimž jsou strážci majáků sociálně aktivní lidé. Mezi dvěma hlídkovými věžemi se dvěma špičkovými odstřelovači zeje mlžná propast obývaná čímsi, co za žádných okolností nesmí proniknout do našeho světa. Ukázka dělá radost spojováním neotřelé dálkové romance a sestupem do míst, kde by znervózněla i imaginace Stephena Kinga.
Dny se změnily v týdny a týdny se na nejznepokojivější zvukové stopě od dob hvězdné pěchoty ze Superstar transformují v dlouhé roky společenské izolace, kdy za ozbrojenými osadami stále číhají armády infikovaných lidských jedinců. Kultovní zombie horor Dannyho Boylea 28 dní poté z roku 2002 navlékl modernější kabát a hodně se mluvilo o tom, že završení trilogie 28 let poté (28 Years Later), které Boyle znovu režíroval dle scénáře Alexe Garlanda (Občanská válka) se celé natočilo na iPhone 15 Pro Max. Už materiál v prvním zveřejněném traileru, z něhož nefalšovaně mrazí, ale napovídá, že to není tak úplně pravda. A to je dobře.
Američané už dávno vstoupili do volební sezóny, jež se nese jednak v duchu obecné frustrace nad oběma kandidáty, jednak nejistoty ohledně toho, jestli vítězství kteréhokoliv z opotřebovaných seniorů vyřeší ostrý politický a ideologický rozkol v zemi. Ta po minulých volbách zažila poněkud amatérský a k neúspěchu předem odsouzený pokus o převrat a britský režisér a scenárista Alex Garland nyní nabízí spekulativní situaci, kdy agrese neskončí u několika zmatených konspirátorů bloudících Kapitolem, ale promění se v plnohodnotnou Občanskou válku (Civil War). Co tento film říká o Američanech a co si z něj můžeme vzít my?
Dokážete si představit děsivější vesmírný snímek, než jakým byl roku 1979 první Vetřelec (Alien) od Ridleyho Scotta? A co takhle křížence s militantním festivalem hororu, jímž na Scottovu mašinerii klaustrofobního napětí roku 1986 navázal James Cameron, od režiséra nejkrvavějšího mainstreamového hororu minulé dekády? Fede Álvarez, tvůrce remaku Lesní duch (Evil Dead) a znepokojivého thrilleru Smrt ve tmě (Don't Breathe), v srpnu uvede pokračování vetřelčí ságy s názvem Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus), jež zatím sklízí ta nejlepší doporučení. Oba režiséři původních dvou filmů udělili své posvěcení, teaser by nahnal husí kůži snad i hadům a nově promítaný trailer na lasvegaském CinemaConu údajně ještě přitvrdil. Z herečky Cailee Spaeny, již připadla nevděčná úloha nástupkyně Sigourney Weaver, se pomalu stává ikona nové generace.
Nezávislé filmové studio A24 začíná do své oceňované produkce sypat víc peněz a Občanská válka (Civil War) od jejího nejosobitějšího režiséra Alexe Garlanda (Anihilace, Men) rázem vypadá jako jeden z nejintenzivnějších výpravných filmů letoška. V blízké budoucnosti se Spojené státy rozkmotří a americké vláda v čele s prezidentem (Nick Offerman) vede ozbrojený konflikt se separatistickým západním územím pod vedením Texasu a Kalifornie. Válka objektivem titulní reportérky (Kirsten Dunst) probouzí v lidech to nejhorší a pod nálety masivních vojenských helikoptér se na americké bratříčkování rozhodně nehraje.
Téměř dekádu předtím, než začali být zombíci díky seriálu Živí mrtví (The Walking Dead) sexy, k žánru přičichl Danny Boyle snímkem 28 dní poté (28 Days Later). Využíval tehdy ještě neokoukanou ruční kameru, mladičkého Cilliana Murphyho (Thomas Shelby z Peaky Blinders – Gangy z Birminghamu a především Oppenheimer) a hutnou atmosféru.
Dvorní režisér nejúspěšnější současné filmové značky posledních let, studia A24, Angličan Alex Garland, přišel s dalším provokativním nápadem. Po milovaném sci-fi Ex Machina, ambivalentním Annihilation a kontroverzních Mužích přichází s námětem, který zvedá ze židle z principu. Zatímco s blížícími se americkými prezidentskými volbami roste povážlivě napětí ve společnosti, chystá snímek s názvem Občanská válka. To stěží zůstane bez povšimnutí.
Osmidílná antologie Netflixu s názvem Kabinet kuriozit Guillerma Del Tora vychází z literárního díla H. P. Lovecrafta, jenž realitu vyobrazoval jako nekonečný vesmír plný strachu a ukryté zloby. Jednotlivé příběhy od různých filmařů nesou styčné body a věnují se podobným tématům, avšak jejich kvalita kolísá a málokterý si dovede obhájit i střídmou hodinovou stopáž.
Padesátý šestý ročník filmového festivalu v Karlových Varech startuje již tento pátek a nabídka nových i klasických titulů z celého světa bude jako tradičně pestrá. Vedle časem ověřených klasik a tuzemských i zahraničních festivalovek v hlavní soutěži nebudou chybět také filmy převážně z půlnoční sekce, které do Varů zavanou svěží vítr díky svým osobitým, místy neskrývaně podivínským schématům. Na deset takových se nyní podívejme.