Nejlepší trailer roku. Pokračování kultovního hororu vám zaručí noční můry
Britský režijní mág stojící za Trainspottingem či Sunshine před dvaadvaceti lety opět nakopl skomírající subžánr a přišel s realistickým uchopením zombie apokalypsy, což i po letech dokládá působivá úvodní sekvence natáčená ve vyprázdněných ulicích Londýna. Boyle s Garlandem, jenž dnes razí autorskou tvůrčí kariéru u A24 s filmy jako Ex Machina či Anihilace, poté produkovali akčnější sequel 28 týdnů poté od Juana Carlose Fresnadilla. Nyní se oba renomovaní filmaři (Boyle má doma také Oscara za Milionáře z chatrče) vrátili pro první část dvojitého finále – Nia DaCosta (Candyman) souběžně s Boylem natáčela dovětek 28 Years Later II: The Bone Temple.
První trailer rozhodně nabízí několik zásadních podnětů a také do páteře posílá mráz, o jaký se dlouho žádný filmový marketing nepostaral. Problém by zřejmě mělo i potenciální pokračování Mrazíka, neboť takhle má vypadat upoutávka na hororový příběh, jenž bude chtít překvapovat stejně jako obracet pozornost k už nostalgickému originálu. A stihne přitom zjevně i obojí naráz, což dokazuje jistý Cillian Murphy – čerstvý držitel Oscara za Oppenheimera byl tahounem jedničky a prvním ohlášeným navrátilcem pro trojku, nyní však jeho jméno spíš absentuje a trailer obsahuje záběr na zombie, jejíž rysy se charismatickému Irovi nápadně podobají.
Video, laškovně odstartované znělkou Teletubbies, která se vyvíjí v bezútěšnou a agresivně gradovanou Kiplingovu říkanku o opakujících se myšlenkách výsadkové armády na cizím území, se tak víc soustředí na nováčky Aarona Taylora-Johnsona (Bullet Train) a Jodie Comer (Poslední souboj). Jejich survival drama v kulisách výstražně nakupených lebek pročísne i Ralph Fiennes (Schindlerův seznam) v lehce obměněné odysseovské vizáži – představitel Voldemorta se nedávno uvedl v traileru na historické drama The Return jako Homérův ithacký král a také mezi zombíky si zjevně vyzkouší polohu soběstačného bojovníka.
Materiál a jeho střih nemohou být lepší a rychle se vkrádají pochyby, jak moc jsou údaje o natáčení na tehdy nejmodernější iPhone relevantní. Kameraman Anthony Dod Mantle (Oscar za Milionáře z chatrče) opravdu používal všudypřítomný výrobek Applu, ale stejně tak často sahal po adaptéru s namontovaným klasickým objektivem, čímž se zvětší senzor mobilního zařízení a dosáhne se klasičtějšího „filmového“ obrazu. A to s místy menší hloubkou ostrosti a většího zužitkování pokrytého pole záběru.
Namísto experimentu Stevena SoderberghaNepříčetná tudíž 19. června 2025 dostaneme levnější blockbuster s rozpočtem kolem 75 milionů dolarů, který vykáže stopy autorského týmu a nad jehož audiovizuální propagací lze spokojeně zamlaskat. Když už Boyle po mizerném Yesterday šest let žádný snímek neuvedl, tohle vypadá jako ozvěna jeho nejsilnějších let se zatím nejsilnějším hororovým efektem.