Nerad tento výborně hodnocený seriál shazuji, ale už po prvním díle jsem pochopil, že to nebude pro mě a Sorrentinův styl natáčení mi prostě nikdy nesedl.
Výborný seriál věrně popisující roli katolického "Nejvyššího po Bohu", jeho vnitřní démony i pochyby symbolicky reflektující historickou zpochybnitelnost katolické církve jako instituce - sám papež, ač výrazná až provokativní osobnost, je ve víře i v pochybách vždy součástí společenství, ačkoliv si to odmítá připustit. Chce změnit církev, ale církev mění jeho. Životní role Juda Lawa.
Kdyby se to po pátém dílu nerozplizlo na divný pestrobarevný sliz, tak to Sorentinovi tentokrát sežeru. Chytlavý námět vymyslí každý druhý. Neumí to rozvádět děj a pracovat s postavami, které na dlouho mizí, je to neskutečně repetitivní, rozhodně není důvod, aby to mělo deset hodin, vešlo by se to do rozumně dlouhého filmu. Načančaná ztráta času.
Nádherné obrazy, parádní hudební podkres (už jen ty úvodní titulky!), hodně dobrý Law a vlastně všichni kolem něj. Jen to na můj vkus bylo asi až příliš umělecké, filosofické..nebo naopak málo? Prozatím za tři, jestli se ale někdy přistihnu, že si v hlavě některé scénky znovu přehrávám, tak přihodím. s01 3/5.
Vynikající! Silně provokativní příběh papeže, kterému ještě ani nebylo padesát. Je mladý, krásný jako Ježíš, tvrdý a citlivý současně. Chce církev zničit nebo zachránit? Jeho životem zmítají rozpory. Neochvějná víra v boží existenci a současně obava, že žádný Bůh není. Touha po lásce, ale pohrdání lidmi. Strach a neochvějná sebedůvěra. Výkon Juda Lawa je velmi přesvědčivý v každém detailu a pohledu oka. Podpořen perfektní kamerou, střihem, nasvícením... o kostýmech ani nemluvě. Prostě skvělá podívaná nejen pro oko, ale i k zamyšlení. Diane Keaton to v sesterském rouchu sluší a cigareta v jejích rukou dodává její postavě lidský rozměr. Některé scény jsou mrazivě žalující a bez obalu poukazují na to, že je cosi shnilého za zdmi Vatikánu, jiné situaci odlehčují s lehkým sarkasmem. Miluju scénu z 5. dílu, oblékání papeže před proslovem ke kardinálům. :) A už se těším na Nového papeže s Malkovichem.
Nejlepší byli první tři čtyři díly, kdy docházelo k božímu špičkování mezi papežem a jeho sekretářem v podání Silvia Orlanda, který byl vyloženě skvělý. Postupně však z děje zmizel a s tím i ta troška milého humoru a začalo to být moc vážné. Ne špatné, ale ke konci už moc nebavilo. Původní znělka s titulní písní mi v uších bude znít ještě dlouho. Super!
Hodnocení z pohledu českého ateisty je asi trochu jednodušší. Nemusím se zaobírat nějakým rouháním se a parodováním církve, protože mne neurazil první díl, čímž bych to odpadem utnul. Celá 1. série postupně odkryla karty a nabídla celistvý pohled na myšlenku víry, jako instituce. Postavy parádně vykrystalizovaly, našly své místo a celek se uzavřel tak parádně, že jsem to už dlouho neviděl. Naprostá spokojenost.
Tohle byl tak zvláštní počin, že ačkoli mě katolická církev jinak nijak zvlášť nezajímá, tady jsem u každého dílu seděla přikovaná k obrazovce už od chvíle kdy Lenny (Pius XIII.) zpodobněný naprosto démonickým Judem Law přechází kolem všech těch obrazů, za ním letí po plátnech ohnivý meteor a on nakonec mrkne do kamery :-) Ta neuvěřitelná duševní síla, která snad doopravdy dokázala vykonávat zázraky, a přitom taková nesmiřitelnost ke všemu novátorskému, odchylujícímu se od tradičního pojetí Bible a světa. Jeho někdejší mentorka v podání Diane Keaton, která se ho snaží více či méně úspěšně korigovat, byla také skvělá. A samozřejmě Silvio Orlando jako protřelý kardinál Voiello, znalý všech zákrut politiky Vatikánu a Itálie. Skvělé herecké výkony a vizuálně až hypnotické.
Inteligentní záležitost o hledání Boha. Chce to vidět celé, protože Sorrentino pointuje zhruba od osmého dílu, přičemž tomu nelze rozumět bez toho předchozí, i když možná deset dílů je dost, ale každý má svoji poezii. Sorrentino výborně těží z motivu sirotka a jeho vykořeněnosti, což je důvodem, proč Lenny nasadí velmi konzervativní linii, jako zoufalou snahu zachytit se kořenů. Cit, kterého se mu nedostalo, odmítá nabídnout jiným. Uvnitř se však žere a hledá. Vystupuje velmi sebejistě a urputně nechce být na nikom závislý, přitom ale vztahy tolik potřebuje a moc dobře to ví. Nejvíc ho asi vystihuje věta: „Šíříš žal, kterému ani nerozumíš. A to je nejhorší, co člověk může udělat.“ U toho ale nezůstane, protože si uvědomí, že on sám touží po něčem jiném. A proto desátý díl.
Nádherný seriál ....vizuálně -myšlenkově , provokativní a svěží.Pan režizér nezklamal. Seriál se vymyká seriálové tvorbě svou neotřelostí , sarkasmem , ironií i vážným zamyšlením nad dnešním světem plném střetů ......