Tleskám a stydím se, že jsem nebyl v kině, ale Zátopek mi pořád nějak unikal. Po technické stránce nelze filmu vytknout téměř nic.. při záběrech z Olympiády šel mráz po zádech, přesto že jsem to ani zdaleka nemohl zažít. Absolutorium patří i Dvojici Václav Neužil a Martha Issová. Prvně jmenovaný nejen, že vypadal skvěle, ale naučit se styl běhu Emila Zátopka musela být dřina. Trošku jsem se bál zvláštního projevu Marthy Issové, ale ta předvedla, že ho dokáže potlačit a je z ní čím dál lepší herečka. Abych jen nechválil, tak scény z osobního života Emila Zátopka mi to přišlo trošku přehrané, ale nevím, jak se tento fenomén v civilu projevoval. Každopádně skvělý film.. pan Ondříček se opět vynamenal.
Zíív. Řemeslně hodně na úrovni, Vašek nad svým už tak vysokým průměrem, ale jinak ten film vůbec nedokáže zaujmout. Moc tomu nepomáhá ani to střídání časových línií. 5/10
Zátopek byl dost možná nejočekávanější lokální film roku. Dává to smysl, protože samotný trailer naznačoval, že by se Zátopek mohl přibližit parametrům světové produkce i díky vysokému rozpočtu 92 milionů korun. Režisér David Ondříček navíc od časů Šeptej a Samotářů filmařsky vyzrál a v případě Ve stínu či Dukly 61 dokázal, že mu dobové filmy rozhodne nedělají problém. Přesto se mohla biografie sportovní ikony Emila Zátopka velmi snadno tvůrcům rozpadnout pod rukami. A proto potěší, že Zátopek rozhodně stojí za vidění. David Ondříček skutečně dokázal natočit film, který by se v zahraničí neztratil. Na filmu je vidět velký rozpočet, přičemž v něm funguje retro atmosféra a veškerá výprava působí přirozeně. Hlavní je ovšem to, že se tvůrci chopili příběhu Emila Zátopka a natočili skutečně film, který dokáže být v mnoha ohledech inspirativní a v jistých ohledech člověka donutit k zamýšlení nad tím, že by se sebou měl něco dělat. Většina filmu je poté přitom vyprávěna jakoby z pohledu Emila Zátopka, který je ve filmu víceméně vyobrazen jako tak trochu naivní mimoň, kterému jde jen o běhání a dobový kontext mu tak nějak protéká kolem prsty. Zátopek přitom vyloženě nic nepřikrášluje a i přes lehké koketování s kýčem na něj nikdy vyloženě nepřipustí. Díky bohu za to. V zahraničí se to skutečně neztratí. I kvůli vysoké vizuální stránce a to především parádní kameře Štěpána Kučery. Jeden pěkný záběr za druhým a ve finále především skvěle natočené Zátopkovo závodění. Zátopek působí jako přesně to vyšperkované historické životopisné drama, které by mělo být na Oscarech černým koněm a pár těch zlatých sošek přeci jen posbírat. I proto ve finále zamrzí, že toho scénář chce řích hrozně moc a ve finále na to není úplně čas. Zátopek především slouží jako průlet Zátopkovou kariérou, startuje se ovšem týdenním příletem Australana Rona Clarka za Zátopkem. Mezi společně stráveným týdnem Zátopka a Clarka pak film postupně přeskakuje od začátku Zátopkovy běžecké kariéry až po nejvyšší dosažené úspěchy. A pak dojde i na další věci. Naznačení Zátopkova chudého původu, jeho vztah s osudovou Danou, pojítka s popravou Milady Horákové, spory s komunisty a především manželská krize, která ve finále patří mezi to nejsilnější, co film nabídne. Jenže i toho je ve finále tak trochu málo a přitom je všeho nadále moc. Týdnu s Clarkem se poté možná věnuje přehnaně až moc času a na zajímavější věci tak mohlo bez ní být rázem času více. Je to škoda, protože zajímavých linek je tam rozhodně dost. Nechce Zátopek úmyslně na zesnulého Emila házet moc špíny? Ve finále ho rozhodně neprodává jako svatého člověka, spíše skutečně jako naivního mimoně, který ovšem chyby dělal. Ať už v empatii k ostatním lidem či právě tak trochu možná zapírání dosahu svých činů. Přesně takový pocit může divák po zhlédnutí Zátopka mít. Rozhodně nejde o černobílý pohled, přesto se ovšem i v tomhle ohledu mohlo jít více do hloubky. A i díky tomu se divák nikdy vyloženě Zátopkovi nedostane pod kůži. To ovšem rozhodně není chyba Václava Neužila. Jeho proměna v Emila Zátopka je oslňující. Nejen v ohledu masek a grimasách, ale i hlasu. Neužil věrohodně prokáže, že rolí nejspíše věnoval náročnou fyzickou přípravu a člověk mu Zátopka na vrcholu běžeckých sil jednoduše věří. Talentovaný herec z Dejvického divadla předvedl jeden ze svých nejvýraznějších výkonů v karéře a vlastně si v roli po zhlédnutí filmu těžko představit někoho jiného. Kromě Emila Zátopka film velmi dobře pracuje i s postavou Dany Ingrové/Zátopkové. I Martha Issová je obsazena velmi dobře a především mezi ní a Neužilem funguje věrohodná chemie. Je zobrazeno, že Dana tak trochu žila ve stínu svého manžela a cítila se nedoceněná, jejich vztah rozhodně není vykreslen jako bezproblémová pohádka. A minimálně v tohle ohledu tvůrci z jejich komplikovaného vztahu vytáhli nejspíš možné maximum. I přes to, že i tady by se možná mohlo jít trochu hlouběji. Pořád jde ovšem o povedenou filmařinu, která se navíc dokáže skutečně přiblížit světové úrovni, přitom je z ní cítit lokální duch a o téhle lokální sportovní legendě jednoduše vzniká povedený film, který výpravou působí autentickým způsobem. Zátopek ví, kdy má být skutečně emocionální, kdy si má odskočit k humoru a kdy má prodat kouzlo Zátopkova závodění se všemi jeho podivnými pohyby a děsivými grimasy. Jde skutečně o povedené životopisné drama, které se sice v zahraničí neztrátí, lokální zdrojový kód ovšem nadále zůstává zachován. Zátopek mohl dopadnout všelijak. Dlouho chystaný ambiciózní projekt ovšem dopadl velmi dobře. Výtečná řemeslná stránka, dobří herci a celkem strhující příběh naivního muže, který měl v hlavě jen závodění. Rezervy tam rozhodně jsou, přesto Zátopek dopadl tak, že se za něj v zahraničí nebudeme muset stydět. A pár těch Českých lvů za pár měsíců posbírá naprostým právem.......
Musím uznat, že je to fakt dobré. A vůbec se nedivím, že Dana Zátopková šest let váhala, než dala svolení k natočení filmu. Jde to až na dřeň. Zátopek je obrazně i fyzicky vysvléknut do naha a každému je jasné, že to s ním nebylo snadné. Každá genialita musí být vyvážena něčím jiným...
Krásný film s propracovanými dobovými scenériemi, kostýmy, účesy a vším. Všechna ocenění si film plně zaslouží. A možná i víc.
Není nijak přehnané říct, že Zátopek je jedním z největších českých filmů posledních let. I když nemá hollywoodské hvězdy, osobitý tvůrčí projev jako třeba další český velkofilm Jan Žižka, tak se mu minimálně vyrovnává. Snímek vznikající jako poklona obrovské nejen sportovní ale i české ikoně. Muži, který toho na poli sportu dokázal tolik, že nejen vyhrál nějaké zlaté medaile, ale především si získal srdce tolik různých lidí po celém světě. Ať už jsou na Emilovu osobu po letech názory jakékoli, tvůrci se snaží příběh vyložit, co nejvíce nestranně, jasně ukazují, jak Emil spolupracoval s KSČ, ale současně se zastat nepohodlného. Byl to člověk, který svým postojem chtěl udělat radost a vykouzlit úsměv na tváři. Dělal, co on sám uznal za správné, ať už se dotkl toho nebo toho. David Ondříček je bezpochyby jedním z nejlepších českých reřisérů (osobně ho řadím na to úplně nejvyšší místečko), to už nám dokázal několikrát. Jak to někdy místy může působit poněkud rozvláčněně, tak ruka zkušeného je nakonec vždycky vidět. Na Zátopkovi pracoval pro nás pro všechny, pro český národ, aby jeho odkaz zůstal navždy uchován, a aby i lidé ještě mladší než jsem já věděli, že tu v někdo takový byl. Václav Neužil ml. je geniální volba na Emila, miluji jak ho prodává jen samotnýma očima. Pro roli udělal na několikrát ohromný kus práce, který nakonec naštěstí nezůstal jen na ovále. Přesto hrdinou jeho života je jeho žena Dana a i to se snímek snaží říct a možná se neúmyslně paní Zátopkové, která s přípravami ještě výrazně pomáhala, i zavděčit. Vždycky vidíte jak Emilek maká, jak tu tahá pneumatiky a tu běhá po lesích a "tam někde v pozadí" Danuška háže oštěpem. Nevím jestli tohle není možná až moc ješitný pohled, ale přesně takhle to bohužel měla i paní Zátopková, jako ženě se jí těch ovací bohužel tolik nedostalo. Být to na mě snímek dostane název "Zátopkovi" a malinko si to podám jinak. Ale přesně jak divně se k ní choval Emil a vůbec celé ČSR, si ji převzal i David Ondříček. Asi i proto mám pro Danu Marthy Issové trochu slabost. Není zapomenuto ani na fakt, že pořád jde ve velké míře o sportovní film, a tak není nouze o vyčerpávající závodění a trošku toho soutežního napětí. Nechápu, jak může jeden naivní šťastlivec takhle zaběhnout maraton po tom, co se prostě rozhodl. Ten chlap byl blázen, ale v tak prostě přímořarém pojetí života a společnosti byl geniální. Jestli mu to nebylo vlastně všechno jedno.. Oni nám ti národní hrdinové taky jednou dojdou, a pak už se budou muset jinak snažit, aby něco spíchli. Ale na závěr si nedovedu odpustit tu naprostou komedii s vypuštěním filmu na DVD, VOD atd. Čekat přes rok než nás všechny spasí nakonec TV Nova. Mají jen veliký štěstí, že to je vskutku kvalitní dílo. 80%
Jen V. Neužil v roli Emila je prostě špičkový...ten běh, grimasy, řeč... Prostě se skvěle připravil a klobouk dolů za to, co předvedl. Líbilo se mi, že Emila nevybarvili pouze kladně, ale ukázali i na jeho slabé lidské stránky... Za mne moc hezký film!
Po Dukle 61 další dokonale natočený film. Dlouhá příprava filmu, následná postprodukce a zajištěné finance dopomohly film vypiplat do detailů. Možná film mohli trochu víc prostříhat. Poklona architektům, kteří proměnili reálie poválečných let ve skutečnost, stejně jako kostymérům, maskérům, výběru herců, kompasu a dobré kameře. Ale největší poklonu si zaslouží vyhublý, dobrácký "ADHD Spejbl" Václava Neužila. To je životní výkon!!! Plácám.
Tento mnoha cenami ověnčený film mě jako obvykle příliš nezaujal a mám k němu výhrady. Herecké výkony Neužila a mně ne příliš sympatické Issové v pořádku. I nalíčení, hudba Beáty Hlavenkové či kamera Štěpána Kučery. Ale dějově se mi to poměrně dost nelíbilo, byla to zas jen politika, nešlo o životopisný film, nýbrž o politický film. Navíc Zátopek tam byl vylíčen jak nějaký psychicky narušený člověk. Jak Forrest Gump, jak zde také padlo. Že to byl člověk velice vtipný, který dokázal bavit společnost, to by zde tomuto bláznivému běžci ani nikdo nevěřil. Ty skoky do minulosti byly víceméně chaotické a postava onoho australského běžce Clarka s titulkami tu vůbec podle mě nemusela být. Byla zbytečná. Spíš mohli ukázat, jaké měl dětství, z jaké rodiny pocházel, apod. Postava Dany Zátopkové, která se s ním stále jen hádala a naříkala, že s ní nechce mít dítě, byla naprosto nepropracovaná. Možná byla Dana Zátopková potěšena, že o jejím muži bude konečně natočen film, rovněž prý koukala na Neužilova lýtka, která jí Issová přinesla na fotografiích k posouzení, a byla s nimi prý spokojená, nicméně já být na jejím místě, tak jim souhlas nedám. Museli by to přepracovat. Teď si budou lidi myslet, že ten Zátopek byl postižený blázen a navíc zrádce a člověk, kterýmu byla jeho žena absolutně fuk, hlavně když mu dovolili běhat. Takhle ho ale třeba já nevidím. To je jako když vykreslil Miloš Forman Mozarta jako debila, který kam přišel, tam vyvolával akorát tak posměch a opovržení. Chceme-li, aby si mladí lidé vážili výrazných českých osobností a cítili se být vlastenci, musíme pro to taky něco udělat. Nepřekrucovat dějiny, ale ukázat tu hlavní postavu, o které ten film je, jako člověka hodného úcty a obdivu. Jsem, jak vidím, jediná, která se k tomu filmu takto kriticky staví. Taky už jsem ale starší důchodkyně a nemám ráda, když se Božena Němcová vykresluje jako erotomanka, nestarající se pořádně o své děti, Jan Žižka jako lapka, který kolem sebe bil hlava nehlava a šlo mu jen o své osobní, soukromé, ne příliš ušlechtilé cíle, atd. Dnes je taková doba, že na každého se díváme "spravedlivýma", nepřikrašlujícíma očima. No ale není to pro budoucnost našeho národa "to pravé ořechové". To mi věřte!