Záhada Blair Witch (The Blair Witch Project) je zřejmě nejvlivnějším filmovým hororem devadesátých let. Chytře promovaný nezávislý projekt si vzal inspiraci z kultovních Kanibalů (Cannibal Holocaust) a tvářil se, že prezentovaný materiál je skutečný. Publikum sledovalo údajně nalezený kamerový záznam pohřešované trojice studentů, která odešla prozkoumat marylandskou legendu o čarodějnici a z hlubokých lesů se už nevrátila. V poměru produkčních výdajů a následných tržeb jde o jeden z nejvýdělečnějších filmů všech dob, který odstartoval éru found footage hororů a dostal už dvě méně zdařilá pokračování. Na cestě je momentálně kompletní reboot pro novou generaci, již společnými silami vyděsí studia Lionsgate a Blumhouse.
Články 54
První záběry z očekávaného sci-fi hororu Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) nezklamaly a legendární série, která v tomto století pokračovala dějovými prequely v režii Ridleyho Scotta, se pod dohledem Fede Álvareze (Lesní duch) vrací ke kořenům. Zasazení příběhu mezi událostmi Vetřelce (Alien) a Vetřelců (Aliens), respektive do prostorů ocelové vesmírné lodi, dá ikonickému Xenomorphovi z nejděsivějších představ H. G. Gigera novou várku lidských obětí, jejichž původ a motivace mají vyplývat z jediného momentu v druhém Cameronově filmu. Tím však napojení na předchozí části podle Álvareze nekončí.
Kevin Costner býval největší hollywoodskou hvězdou. Zářil jako herec pod nejslavnějšími režiséry, a když pro Tanec s vlky (Dances with Wolves) roku 1990 poprvé obsadil režisérskou židli, Akademie jej zavalila Oscary. Jeho kariéra bohužel nabrala strmý výkyv, westernový Wyatt Earp od Lawrence Kasdana zůstal bez povšimnutí, Vodní svět (Waterworld) se utopil v zákulisních problémech a nechvalně proslulý Posel budoucnosti (The Postman) Costnera přivedl na buben. Charismatický tvůrce však vytrval, vyškrábal se zpět na vrchol díky seriálu Yellowstone a nyní v plnohodnotném traileru konečně ukazuje svůj vysněný westernový projekt Horizon: An American Saga, jehož první část půjde do kin 28. června.
Studio Universal je historicky spjaté s některými z nejikoničtějších hororů jako Dracula, Mumie a Frankenstein. V roce 2021 přikoupilo za nekřesťanských 400 milionů dolarů i práva na Vymítače ďábla (The Exorcist). Plány na využití portfolia pak byly velké. Představa o propojené filmové sérii plné klasických monster však krachla po fiasku Mumie (The Mummy) Toma Cruise a nyní je v ohrožení i trilogie Vymítače, jež se po prvním dílu Znamení víry (The Exorcist: Believer) dočkala nelichotivých diváckých reakcí.
Hlavní hvězda filmové série Halloween, k níž se roku 1978 připojila v pouhých devatenácti letech, si nejprve vybudovala renomé hororové „scream queen“. Jamie Lee Curtis, která dnes slaví 65. narozeniny, na to měla vhodné geny po matce Janet Leigh, již nechal Alfred Hitchcock slavně zamordovat ve sprchové sekvenci Psycha. Za svou bohatou kariéru se však dcera neméně věhlasného herce Tonyho Curtise stihla stát také sexsymbolem, komediální stálicí, autorkou dětských knížek a samozřejmě respektovanou herečkou s Oscarem a dvěma Zlatými glóby.
Hororová série Halloween dnes patří k maskotům svého žánru. Přitom to vůbec neměla snadné. Plán producentů nabídnout hororovou antologii se zcela zvrtnul, namísto vyprávění různých příběhů zůstali trčet s populárním Michaelem Myersem. Během třinácti filmů se pak hned několikrát pokusili o zásadní změnu, takže vznikl šílený slepenec bez kontinuity a konzistence, byť s občasnými světlými momenty. Nic z toho však nešlo tušit přesně před 45 lety, kdy odpremiéroval první díl.
Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, pravil už před dvěma a půl tisícem let Hérakleitos. Přesto se zdá, že franšíza Vymítač ďábla vstupuje do týchž (a notně kalných) zatuchlých tůní s železnou pravidelností. A totéž nyní platí i o filmaři Davidu Gordonovi Greenovi, který oživuje a zároveň pohřbívá už druhou věhlasnou hororovou sérii. Není toho opakování už přece jen trochu moc?
První trailer k filmu Vymítač ďábla: Znamení víry společnost Universal Pictures distribuovala v kinech před novinkou Christophera Nolana Oppenheimer, aby se o něm co nejrychleji rozjela šeptanda. Nyní konečně vyšel i online a nabízí solidně vypadající řemeslo a sérii velmi znepokojivých obrazů.
Nekorunovaný král béčkové tvorby se proslavil ve druhé půlce sedmdesátých let, kdy se jeho levný Halloween stal kasovní senzací. John Carpenter je všestranně nadaný filmový tvůrce několika kultovních filmů, jehož přínos pro horor a sci-fi nelze zpochybnit. Většina jeho děl se ovšem dočkala uznání až dlouho po premiéře.
Už jsme si dávno zvykli, že i sebevětší franšíza se může dočkat restartu, obvykle s omlazeným a etničtějším obsazením. Na takové kousky se ale v našem speciálu nezaměříme. Dnes se podíváme na zoubek sériím, které udržují nastavený směr, klidně i stejného hrdinu (a herce), ale vždy se z nějakého důvodu ignorují události dříve vyřčené.