John Carpenter slaví 75. narozeniny. Nekompromisní režisér nejvlivnějších i nejnechutnějších hororů, jenž neuznává Spielberga

John Carpenter slaví 75. narozeniny. Nekompromisní režisér nejvlivnějších i nejnechutnějších hororů, jenž neuznává Spielberga
Věc (1982) | Universal Pictures
Nekorunovaný král béčkové tvorby se proslavil ve druhé půlce sedmdesátých let, kdy se jeho levný Halloween stal kasovní senzací. John Carpenter je všestranně nadaný filmový tvůrce několika kultovních filmů, jehož přínos pro horor a sci-fi nelze zpochybnit. Většina jeho děl se ovšem dočkala uznání až dlouho po premiéře.
Nikdy nepatřil k oslavovaným filmařům jako Steven Spielberg, neboť kouzlo Johna Carpentera přece jen nabývá méně přístupných obrysů. Rodák z New Yorku chtěl točit filmy od roku 1956, kdy mu bylo teprve osm let a v kinech či v televizi obdivoval žánrové snímky Howarda Hawkse, popřípadě hororové sci-fi jako Moucha, Zakázaná planeta nebo Crawling Eye. Když se ho roku 1978 v zákulisí Halloweenu ptali na tvorbu tehdejších hitmakerů Spielberga a George Lucase, odbyl je s tím, že se o ni nestará. Blízká setkání třetího druhu považoval za projekt, nad nímž prvně jmenovaný kolega ztratil kontrolu. Valné mínění neměl ani o filmech Roberta Altmana.
Carpenter si od startu kariéry, která započala roku 1969 osmiminutovým kraťasem Captain Voyeur, liboval v odkazování na padesátková schémata v čele s westerny a zmiňovanými horory. Roku 1970 se podílel na výrobě krátkometrážního westernu The Resurrection of Broncho Billy, který získal Oscara. Nezávislý celovečerní debut Temná hvězda Carpenter napsal a na koleni vytvořil společně s pozdějším scenáristou Vetřelce Danem O’Bannonem. Sci-fi komedie přišla na pouhých 60 tisíc dolarů a zčásti reagovala na filosofické varování před technologiemi, které Kubrick představil ve Vesmírné odyseji. A stejně jako mnoho dalších Carpenterových děl se posléze stala kultovní.

Klasické koncepty v éře násilí a společenských metafor

Vášeň pro přímočaré westerny Howarda Hawkese zužitkoval v Přepadení 13. okrsku, kde nabídl akční střet mezi pouličními gangy a ochránci zákona na izolované policejní stanici. „Natáčení bylo obtížné. Poprvé jsem musel každý den vstávat pěkně brzy,“ vzpomínal režisér v loňském interview pro Variety. Prozradil rovněž, že tehdy využíval širokoúhlý systém Panavision, který si oblíbil, a společně se Steadicamy charakterizoval styl jeho pozdějších filmů. Přepadení 13. okrsku se zpětně považuje za jeden z nejlepších exploatačních snímků své doby a po třiceti letech se dočkalo solidního remaku.
Carpentera zaujal vyvražďovací horor Černé Vánoce režiséra Boba Clarka, který jej inspiroval při tvorbě Halloweenu. Bezútěšný příběh o maskovaném zabijákovi pubertálních chův vznikal hladce a stál pouze 300 tisíc dolarů. Po celém světě utržil 65 milionů, což jej dodnes řadí mezi nejúspěšnější nezávislé tituly všech dob. Stejně jako v případě Temné hvězdy a Přepadení 13. okrsku pro něj Carpenter složil originální elektronickou hudbu, pro niž se inspiroval horory Suspiria a Vymítač ďábla. Hlavní hudební motiv Halloweenu patří k nejsnáze rozpoznatelným filmovým melodiím. Snímek zažehl popularitu slasher hororů. S úspěchem na něj navázaly série jako Pátek třináctého, Noční můra v Elm Street nebo Vřískot.
Halloween
Halloween (1978) | Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Roku 1979 následoval opulentní televizní životopis Elvis s Kurtem Russellem v roli Presleyho, který Carpenter považuje za svůj nejnáročnější projekt. Produkce musela za třicet dní vystřídat přes sto lokací a odehrávala se ve spěchu. Tříhodinový snímek mapoval posledních osm let Presleyho života a dočkal se nominace na Zlatý glóbus i omezené distribuce v kinech.
Na Elvise Carpenter navázal dvěma kultovními žánrovkami, napínavou Mlhou a anarchistickým Útěkem z New Yorku. Mlha skládala poctu padesátkovým hororům a pojednávala o přízracích zesnulých námořníků, které se pod rouškou mlhy vydaly tyranizovat malé rybářské město. Ve druhém případě šlo o dystopický akčňák a první větší projev Carpenterovy oblíbené kritiky sociálně nerovné kapitalistické společnosti. Kurt Russell si zahrál renegáta Snakea Pliskena, jenž musí osvobodit prezidenta USA z obrovského futuristického vězení na území New Yorku.

Strmý pád přímo z vrcholu

Mlha
Mlha | AVCO Embassy Pictures
S dalším projektem měl již etablovaný filmař štěstí v neštěstí. Sci-fi horor Věc adaptoval knižní předlohu Johna Wooda Campbella jr. věrněji než původní verze Howarda Hawkse z roku 1951. Carpenter získal lukrativní smlouvu se studiem Universal, po ruce měl vůbec poprvé drahé produkční zázemí, efekty dostali na starost inovativní umělci Rob Bottin a Albert Whitlock a hudbu pro něj skládal Ennio Morricone. Studiu představil depresivní, psychologicky náročný a hororově vzrušující příběh o mimozemském parazitovi na antarktické základně, který se mimo jiné vyznačoval bezútěšným koncem a skutečně znepokojivými speciálními efekty.
Pro soudobé publikum a kritiky byl snímek příliš nihilistický a nechutný. V červnu 1982, kdy měla Věc premiéru, se na výsluní vyhříval Spielbergův roztomilý E. T. Carpenterovo mistrovské dílo propadlo, a byť po letech zaslouženě sbírá uznání a respekt, režisérovu tvůrčí dráhu to ovlivnilo. Přišel o smlouvu a jedinou nabídku obdržel na adaptaci románu Stephena Kinga Christine. Následně se vykoupil romantickým Starmanem, který zajistil oscarovou nominaci Jeffovi Bridgesovi.
Věc
Věc | Universal Pictures
Carpenter poté zkoušel dál experimentovat, ale stále častěji se setkával s nepřízní producentů i publika. Komediální akčňák s orientálními motivy Velké nesnáze v Malé Číně finančně propadl a režisér pro Variety vzpomínal, že studio 20th Century Fox po něm žádalo odstranit veškerý humor. Carpenter si sveřepě zachovával svou vizi a vrátil se k tvorbě vyhraněných nízkorozpočtových děl, která často nekončila pozitivně.

Víc kultovních zářezů než kdokoli jiný

Vládce temnot (1987) představil variaci příběhů o prokletých domech a o povstání satana. Oni žijí! (1988) pro změnu satiricky kritizovali konzumní společnost. V devadesátých letech se dále upevňoval Carpenterův status kultovního tvůrce. Halloween a Věc už platily za klasiku, avšak autorský filmař nadále zápolil s oslovením soudobého publika. Neviditelný na útěku i Městečko prokletých byly propadáky. Dobře si nevedlo ani lovecraftovské Ve spárech šílenství, Pliskenův návrat Útěk z L. A. a násilní Upíři – tato trojice ovšem nabyla kultovní pověsti a stvrdila Carpenterovo postavení krále béčkové tvorby.
Duchové Marsu z roku 2001 však zklamali i velké režisérovy uctívače a další, dosud poslední film Carpenter natočil až roku 2010. Horor s Amber Heard The Ward ho ale zpět na nohy nepostavil. Protože po otci zdědil hudební nadání, roku 2015 vydal své debutové album Lost Themes. Podíleli se na něm i jeho syn Cody Carpenter a kmotřenec Daniel Davies. Hudbu složil také k nové trilogii Halloween od režiséra Davida Gordona Greena, již rovněž koprodukoval.
Duchové Marsu
Duchové Marsu | Sony Pictures
John Carpenter je velkým milovníkem videoher a užívá si odpočinku. Nevylučuje, že by se k režii za příznivých podmínek ještě vrátil. A to klidně i pro streamovací služby. Poslední dobou se hovořilo o filmové adaptaci videoherní série Dead Space. Účast na tomto projektu ale věhlasný filmař vyvrátil.

Kinolog: Šílený sektář zabil 900 lidí, Čech o tom natočil film. Lepší než udělá DiCaprio

O sektě Chrám lidu, již vedl reverend Jim Jones, vzniklo již mnoho dokumentárních i hraných filmů a seriálů. V roce 1978 spáchalo přes 900 jejích členů hromadnou sebevraždu, když vypili jed. Český snímek režiséra Jana Bušty se pokouší uchopit tragédii jinak než všechna ostatní díla.