Nový Vetřelec má nadchnout všechny. Hororový režisér popsal napojení na každý díl série
Vedle Terminátora na počátku 90. let neexistovala prominentnější série mísící futuristickou sci-fi s hororovými motivy. První dva díly Vetřelce jsou každý trochu odlišnou legendou, na niž se zatraceně složitě navazuje. Kromě Davida Finchera, jemuž se třetí díl pod neustálými zásahy zvenčí drolil pod rukama, to poznal i režisér jedničky Ridley Scott. Ten se v Prometheovi vydal zmapovat původ oslizlých záporáků s vysouvací čelistí a stvořil pochybný kánon, který v následném Covenantovi dováděl k existenciálním výšinám.
Vlažné kritické i divácké přijetí utnulo plány na završení trilogie a podobně jako u Halloweenu či Texaského masakru nakonec dostal přednost jakýsi legacy sequel/prequel, jímž Álvarez uctívá milované předchůdce. Zatímco výše zmíněné série se ale v minulých letech rozhodly ignorovat všechna předchozí pokračování vyjma originálu, Vetřelec: Romulus má mít navzdory zasazení mezi jedničku a dvojku mnoho spojitostí se všemi díly.
„Pokud jste ty filmy viděli, bude to pro vás úplně jiný zážitek,“ rozpovídal se pro The Hollywood Reporter Álvarez, jenž stojí za hororovou sérií Smrt ve tmě. „Všimnete si totiž všech těch souvislostí. Jste-li fanoušek, stanete se tím člověkem, který v kině rozčiluje přátele svými postřehy, z jakého je tohle dílu, kde mohli vidět tuhle zbraň a o čem si postavy povídají,“ rozvášnil se režisér, jenž dostal posvěcení a úzce spolupracoval se Scottem i Cameronem.
Přestože trailer atmosférou, prostředím i doprovodnou sirénou evokuje především klaustrofobickou jedničku, inspirací pro utajovaný příběh byla dle Álvareze jediná scéna z režisérského sestřihu dvojky. „Vychází to z Vetřelců. V prodloužené verzi můžeme vidět skupinu dětí, které pobíhají podél koridoru své kolonie,“ vrátil se ke Cameronově snímku, v němž Ripleyová (Sigourney Weaver) přijela s těžce vyzbrojenou jednotkou prozkoumat situaci na cizí planetě, jejíž lidská kolonie se delší dobu neozvala. „Pomyslel jsem si, jak se asi těm dětem vyrůstá v kolonii, která potřebuje dalších padesát let na přeměnu atmosféry. Není tam sluneční svit ani skutečný život, zbývá vám jen zaujmout místo po rodičích a dělat stejnou práci,“ pokračoval režisér, jehož zajímaly právě životy těchto dětí v dospělosti. A konkrétně jejich setkání se zabijáckým tvorem kladoucím vajíčka do břišní dutiny, který posléze vyhubí celou kolonii.
Romulus tak může zajímavě obohatit konkrétní aspekty členitého filmového vesmíru, v němž vás nikdo neuslyší křičet. A to nejen pro obeznámené publikum. „Pokud jste žádný díl neviděli, tak vám závidím. Natočili jsme to tím stylem, abyste i tak měli skvělý zážitek. Zavalí vás všechny tyhle vetřelčí světy, s jakými jste se nikdy nesetkali. Nevíte, jak se ty stvůry rodí, nevíte nic. To je fantastické a bude to pro vás úžasná jízda,“ nepochybuje Álvarez, jenž osobně miluje všechny filmy včetně prequelů.
Musel se tedy zabývat také záležitostí rovnováhy v technickém konceptu, který se v nových a starších filmech poměrně liší. Lidé mnohokrát poukazovali na to, že zatímco první díl vložil postavám do rukou omšelou a zastarale vyhlížející technologii, dějově předcházející Prometheus vypadal jak utopická budoucnost Applu. „Vím, že podle mnoha lidí to nedává smysl,“ přiznal Álvarez, který poukázal na chybu ve zobecňování. „Je chyba domnívat se, že celý vesmír vypadá jako loď Nostromo. Kdybych dnes natáčel film v Mohavské poušti a měl chlápka, co řídí starý Chevrolet, mimozemšťané by se mohli domnívat, že takhle vypadá náš svět. Neznamená to přitom, že někdo ve městě neřídí Teslu, což by zastupovalo loď v Prometheovi. První film má řidiče v potlučené dodávce, Prometheus patří nejbohatšímu muži světa,“ vysvětlil.
Propojení s kompletní sérií by tak mělo být detailně promyšlené a krátký trailer, v němž pocítíme hororové šoky i vzrušení z „cameronovského“ představení nové hrdinky Cailee Spaeny (Priscilla), budí před srpnovou premiérou v kinech nemalé naděje. Vetřelec se snad vrátil zpátky tam, kde se stal nejstrašnějším monstrem kinematografie, a novým generacím snad hodí dost pružné laso k docenění původních dílů.