Ovládáme město nebo město ovládá nás? Stáváme se automaty? Je pražský primátor spíše cyklista nebo populista? Jedeme v tom všichni? Inspirující, emotivní a vtipný dokumentární příběh režiséra Martina Marečka hledá hravým způsobem odpovědi na otázky související s životem ve městě, civilizací v pohybu a dobrodružnou cestou ke změně. Osobní příběh režiséra a jeho pokusu proměnit město kolem sebe.
Byla to sympatická iniciativa, ale tenhle dokument to žene právě výhradně na sympatie bez důkladnější argumentace až příliš. Má to 90 minut! To už je dost prostoru.
Auto nemám, neřídím, vozím se v něm párkrát do měsíce, a to jen meziměstsky... Auto*Mat naznačuje moje důvody. Píšu "naznačuje", poněvadž v úrovni argumentace spatřuju největší slabinu a nedostatek filmu. Vysvětlovat problém hypertrofovaného a patologického automobilismu by se dal mnohem líp, stejně jako ukazovat na možná řešení. Tuto slabinu do jisté míry nahrazuje nadšení a (sebe)ironie, s jakou autoři téma zprostředkovávají. Dokument je ryzí amatérština, která se sice balí nálepkou "experimentální", nicméně spád, vtip a hlavně silné sdělení jsou zřejmé a nosné prvky.__ Pár osobních poznámek k tématu: Mně je radikalismus cizí a mám daleko k impulsivním činům některých představitelů iniciativy Auto*Mat, ale upřímně řečeno, oproti každodenní agresivitě, tuposti a nenávisti tuningových mozků a do sebe zahleděných řidičů, kteří za volantem zcela přestávají myslet, je tento radikalismus vlastně velmi sympatický. Z pseudoargumentů Auto*Matových odpůrců "tak se vraťme na stromy" je mi docela zle a svědčí o neschopnosti vidět skutečný problém (nikdo nechce zrušit auta, proboha). Kulhánek coby někdejší šéf Škodovky taktéž neprokázal přílišnou bystrost a intelektuální výkon hodný svého postavení (přestože rozhovor byl až příliš sestříhán). Pokračovat by se dalo dál a dál... Ale tohle má být komentář k jednomu dokumentu a né esej o moru moderní společnosti, pro niž se automobil stal fetišem. Tedy *** + 1* jako výraz sympatií :) __P.S.: Brňáci, zkuste se postavit na Kolišti ke křižovatce a počítejte osobní auta (a klidně vynechte ta, která jsou polepena firemními nápisy) a sledujte jejich obsazenost. Hádejte, v kolika z nich pojede 1 člověk, 2 lidi a v kolika bude auto plné... Zkuste jet jednou ráno do práce trolejbusem a pozorujte řidiče v míjejících se autech. Je to moje oblíbená zábava...
Dokument zachycuje i okamžik, kdy jednoho ze zakladatelů Auto*Matu Jana Bouchala v lednu 2006 smrtelně zranil automobil, když jel z práce na kole domů.
Režisér Martin Mareček si chtěl původně snímek sestříhat sám. Ve střižně ale takzvaně "narazil" na osobní rovinu příběhu, ve které si (coby hlavní aktér) nebyl jistý, co by měl vlastně použít. Z toho důvodu si ke snímku přizval střihačku Janu Vlčkovou, která měla pro podobný druh práce potřebný odstup.
Jednou z postav je i režisérovo auto, upravené na pojízdnou dialogickou nástěnku, která glosuje konkrétní důsledky individuální mobility (podobně jako krabička cigaret varuje před důsledky kouření). Auto, kterému jako majáček vévodí obrovitý výkal, povokovalo natolik, že bylo při parkování v pražských ulicích neustále napadáno a ničeno.