Fantastika zřejmě nezná přísnější fandom, než příznivce Star Wars. Nejsou to fanoušci, kteří by dali franšíze cokoli lacino, každý nový film či seriál je přísně posuzován a nadšené ohlasy často střídá vlna kolektivní nenávisti. Nejnovější vývoj situace se ukazuje podobně stresující, tím víc, že se studio vrací k látce, která fanouškům příliš „nesedla“, navíc se scenáristou, jenž se podílel na nepříliš populárních projektech. Navíc se objevily nepěkné zvěsti, jak se k práci dostal.
Články 205
Proč vlastně na jediném receptu šetřit, když se alespoň jednou osvědčí? Kinematografií dnes hýbou letité filmové franšízy, jež v mnoha případech startovaly takzvaně od píky, po americku lze patrioticky říct s velkým snem a skromným zázemím podněcovanou kreativitou. Vezměte si Star Wars, jež George Lucas roku 1977 málem nedokončil a zadlužil se tak, že mu hrozil osud mrakodrapových skokanů po krachu newyorské burzy. Nová naděje ale obrovsky uspěla a následný úder Impéria stál třikrát tolik – nemluvě o moderních Disneyho článcích, jež i se započtením inflace své rozpočty trvale znásobují. Tento text vám představí několik zásadních filmových pokračování, jejichž rozpočty závratně vylétly buď nárazově oproti přímému předchůdci, nebo i postupně v průběhu let v rámci dlouhodobé série.
Žena vpřed. Filmovým Star Wars po pětileté odmlce a většinou mlhavým plánům do budoucna hrozí, že se samy stanou kulturní nostalgií, kterou Disney z předaleké galaxie od roku 2015 tak zuřivě doluje. Na stříbrná plátna se oficiálně podívají Mandalorian & Grogu, tedy nejúspěšnější streamovací produkt Lucasfilmu. Jinak panují zmatky a koncepce se tříští i samy o sebe, jak dokládají nové zákulisní zprávy ohledně chystaných i alternovaných projektů. Jejich ohniskem má každopádně nadále být Rey Skywalker, hrdinka poslední trilogie s tváří Daisy Ridley, již prý studio považuje za nejcennější, ne-li jedinou filmovou Star Wars komoditu dneška.
Kudy se bude ubírat budoucnost filmové předaleké galaxie George Lucase, to je od premiéry kritizované „labutí písně“ Skywalkerů, deváté epizody s názvem Vzestup Skywalkera, vyloženě ve hvězdách. Nezávisle na sobě vzniká několik projektů mimo uzavřenou hlavní ságu včetně celovečeráku Mandalorian & Grogu, jiné produkce se trvale oznamují, ruší či odkládají. Lucasfilm ovšem dle Deadline uzavřel smlouvu na novou trilogii se scenáristou a producentem Simonem Kinbergem, k níž se zatím kdokoli od Disneyho odmítá vyjádřit.
Natočit film je pořádná řehole. I když hlavní slovo má mít režisér, zvlášť u studiových produkcí se názory střetávají, představy se vyvíjí a původně dosazení členové štábu či obsazení z různých důvodů nemohou na projektu pokračovat. A tak se nadstavbové miliony dolarů občas musí vrhnout do přetáčení už pořízeného materiálu, což je v Hollywoodu naprosto běžnou praxí s různícími se kvalitativními efekty. Kuloáry nedávno pročísly zvěsti o masivních dotáčkách Baleríny ze světa Johna Wicka, jejichž drastičnost vůči přínosu režiséra Lena Wisemana sice zákulisní zdroje posléze mírnily, ale o zajetých praktikách věčně nespokojených studií říkají své. Pojďme si nastínit stručnou historii významných filmových přetáček, v angličtině nazývaných reshoots, které za pět minut dvanáct proměnily slavné filmy a občas i kulturu jako takovou.
Davidu Robertu Mitchellovi stačily v minulé dekádě pouhé dva filmy k tomu, aby se stal jedním z jejích nejzajímavějších režisérů. Horor Neutečeš (It Follows) z roku 2014 i enigmatické retro Záhada Silver Lake (Under the Silver Lake) stály na hraně mezi mainstreamem a nezávislým autorským projektem. Jejich koncepty vyzněly originálně, přestože čerpaly z letitých žánrových tradic, v případě Neutečeš sahajících až k originálnímu Halloweenu. Mitchell po delší době pracuje na novém, dosud nepojmenovaném projektu, který by měl dle prvních informací nabídnout ještě neokázalejší zápletku. Ewan McGregor a Anne Hathaway totiž ztvární rodiče v dobrodružném rodinném filmu zasazeném do 80. let, který by měl mít mysteriózní rámec a snad i nečekané prehistorické štěky.
Star Wars jsou filmový fenomén jako žádný jiný. Popkulturní bašta, významný milník ve vývoji hollywoodských blockbusterů, pro tvůrce štědrá finanční zakázka a také noční můra pro všechny, kteří se z nějakého důvodu znelíbí fanatickému publiku. O některé špatné zkušenosti se podělil i první představitel Landa Calrissiana, šestaosmdesátiletý Billy Dee Williams, v exkluzivně zveřejněném útržku ze svých nadcházejících memoárů. Po premiéře filmu Impérium vrací úder (Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back) roku 1980 mu lidé i před dcerou veřejně nadávali, jelikož Lando v závěru slavně (i když nakonec jen kamuflovaně) zradil svého parťáka Hana Sola (Harrison Ford).
Chopit se světelného meče je výsada náležící rytířům Jedi, která hollywoodským hercům a herečkám poskytuje milionové příležitosti. Ty se však mohou rázem proměnit v duševní i fyzické strádání, pokud vaše role či kompletní umělecké dílo upadnou v nemilost u fanatických fanoušků Star Wars. Představitele Jar-Jara Binkse Ahmeda Besta dohnala nenávist veřejnosti bezmála k sebevraždě a také Daisy Ridley, která v nové Disneyho trilogii ztvárnila protagonistku Rey, neměla na růžích ustláno. Režisér J. J. Abrams ji však předem varoval.
Před čtrnácti lety si to Denzel Washington štrádoval postapokalyptickou pustinou a jako jediný uchovával nejcennější náboženské dědictví lidstva ve sci-fi Kniha přežití (Book of Eli). Kritikou rozporuplně přijatý film od režisérské dvojice Albert a Allen Hughesovi (Z pekla) dostává seriálový prequel s Johnem Boyegou (Star Wars: Síla se probouzí), jenž bude producentem a zahraje si v něm o třicet let mladší verzi Washingtonovy postavy.
George Lucas zažil fascinující a dramatický život, který jednou nějakému herci rozhodně vynese Oscara. Stvořil jeden z největších popkulturních fenoménů moderních dějin v podobě Star Wars, jež změnily způsob, jakým se filmy natáčejí, distribuují a jakou roli hrají ve společnosti. Ale právě tento nezměrný úspěch mu také zabránil splnit si kterýkoliv z jeho autorských snů. George Lucas má rozhodně čeho litovat, přesto vás asi překvapí, co on sám označil za svou největší kariérní bolístku.