Star Wars nejsou film, ale náboženství. Daisy Ridley přinesly stres a děravé střevo
„Tohle není ledajaká role ve filmu. Pro lidi je to náboženství. Ovlivňuje to věci na úrovni, jakou si nedokážeme představit,“ připomněla jednatřicetiletá herečka Abramsova slova v novém rozhovoru pro Inverse. Velebený tvůrce Ztracených či Star Treku ji obsadil do filmu Star Wars: Síla se probouzí, který roku 2015 otevřel další část mezigalaktické ságy v dějové návaznosti na Návrat Jediho.
Ridley měla porozumět nebývalému měřítku této látky, která je s ohledem na veškeré přidružené zisky za reklamu a merch nejvýdělečnější hollywoodskou značkou. Síla se probouzí zaznamenala očekávaný kasovní úspěch a také kritiky spíš chválily nostalgické kvality i nově představené postavy. Daisy se opravdu změnil život, přes noc se stala celebritou a důležitou součástí popkultury, již Disney rozhodně neplánuje přestat rozšiřovat ani o dekádu později.
Už tento proces dokáže s kdekým zamávat a herečka připomínající Keiru Knightley přiznala, že se zpočátku potýkala s veřejnou image, kterou do ní projektovalo i blízké okolí. „Říkáte si, že jste jen lidská bytost, že jste od těchto věcí odtržená. Je to přetahovaná mezi realitou a fantasy, již na vás často vztahují,“ vyprávěla Ridley, kterou brzy dostihl stres.
„Opakovala jsem si, že jsem v pohodě a zvládám to. A po většinu času jsem byla v pořádku. Jenže jsem vnímala, že to, co je pro ostatní lidi normální, už pro mě rozhodně neplatilo,“ popisovala. Pro pokračování Poslední z Jediů nahradil Abramse Rian Johnson a jeho osobitá interpretace a revize milovaného univerza se vzpírala obecným představám fanoušků. Náročná produkce a premiéra, již následovala salva nespokojených ohlasů, si na herečce vybíraly mentální i fyzickou daň.
„Moje tělo bylo úplně v háji,“ sdělila roku 2019 časopisu GQ. „Podstoupila jsem testy a ukázalo se, že tělo nepřijímá skoro žádné živiny. Byla jsem kost a kůže, pořád unavená, spíš duch než člověk,“ posteskla si herečka, u níž se projevil syndrom propustného, potažmo děravého střeva. Před produkcí závěrečné části trilogie Vzestup Skywalkera si vzala šestiměsíční volno, aby se zotavila. Po dokončení filmu přišel jiný šok – je konec a do předaleké galaxie se už nevrátí. To Ridley, která si roku 2020 v rozhovoru pro Entertainment Weekly postěžovala na nedostatek pracovních nabídek, nakonec oplakala.
Od té doby se však věci změnily. Videoherní adaptace Chaos Walking sice uprostřed pandemie propadla a bez pozornosti prošuměl i nedávný thriller Dcera divočiny, sympatickou herečku však nyní chválí za výkon v komorním dramatu Sometimes I Think About Dying. Ztvárňuje nesmělou administrativní pracovnici Fran, pro niž je jednodušší propadat morbidním snům než navazovat skutečnou interakci s lidmi. Postupně se však učí otevírat a v mnohém zrcadlí hereččinu osobnost v posledních letech, kdy se naučila své zážitky lépe vstřebat. „V klidu přečkat lockdown mi neskutečně pomohlo. Uvědomila jsem si, že spoustu věcí jsem zpracovala dost špatně,“ uzavřela pro Inverse.
To jí může hodně pomoct při nadcházející výzvě, která se opět stočí do světa Star Wars. Disney nedávno ohlásil, že v příběhu Rey hodlá pokračovat, přičemž snímek New Jedi Order natočí pákistánská režisérka emancipačních dokumentů Sharmeen Obaid-Chinoy. Při jejím angažování se vzedmula vlna kritiky, ale Ridley situaci v rozhovoru pro Variety uklidňovala. „Jsem z té práce nadšená, nikoli proto, že Sharmeen je žena. Její dokumenty jsou úžasné a její nápad pro nový příběh zatraceně cool. Nehodlám spoilerovat, ale prolétla se mnou celý příběh. A kdyby to nebylo skvělé, prostě bych řekla: ‚Zavolej mi za pět let.‘ Ale stojí to za to,“ nepochybuje herečka, jejíž přínos Star Wars se nikdy nesetkal s vyloženým pohrdáním. To spíš samotné filmy, které musela táhnout.
zdroje: Inverse, GQ, Entertainment Weekly, Variety